Kestää se sen yhden barin vakioahtimellakin, nuo hullut kun ovat laitelleet jopa 1,7 barin ahtoja Vitoihin, tosin niihin uudempiin. Vakiopainehan on luokkaa 0,85 bar. Uskon edelleen vakaasti, että suurempi teho tulee suuremman paineen aiheuttamasta lisäsyötöstä (pumpun kellolla), ei niinkään lisähapesta palotapahtumassa. Tämä perustuu siihen kokomukseen, joka tuli varttimaililla. Tulokset ovat lähes identtisiä niin yhden kuin 1,4 barin ahdoilla ajettaessa...mutta huom ! Suuremmasta ahdosta ei ollut haittaa.
Voidaan myös spekuloida manuaalivaihteiden tapauksessa, kun on suurempi ahto niin tipahtaako ahto vähemmään vaihtamisen yhteydessä. Ahtimella olisi siis "ylimääräistä" liike-energiaa, joka auttaa vaihtamistapahtuman yli Siinäpä pohtimista yön pimeille tunneille.
Äsken tänä aamuna lentokentällä kokeilin tuota ahtoa / autoa, minulla on se suurempi mutta kuitenkin pieni ahdin. Ahtopaine on 1 bar, savua ei tule, ja nopeus on 180+ km/h. Pumpun liikevaraa on hieman rajoitettu, johtuen ihan muista syistä, eli kaasupolkimen asentoanturin vuoksi.
Bleedaus on käytännössä ainoa järkevä vaihtoehto tähän mekaaniseen moottoriin, mutta sieltä pitää muistaa ottaa se ylipainesuoja pois, jota MAP anturi ohjaa. Minulla MAP anturi on tallin nurkassa häpeämässä. Vasta uudemmassa EGR koneessa ECU ohjaa ahtopainetta alipaineen avulla, tosin en usko että näitä autoja on yhtään alkuperäisenä Suomi autoina.
Siitä ruuvatusta vakiopumppu Vitostakin tuli sitten lopulta ihan hyvän tehokas kampe. Me laitoimme ahtimen kellon pienemmälle ahdolle mitä vakiona. No toki pakopaine auttaa hukkaportin avautumisessa, joten todellinen ahto kuormitettaessa on vakion luokkaa, ehkä hieman suurempikin. Samalla vedimme koneen etupuolelle letkun, josta bleedaamalla voi ahtoa nostaa...vielä ei ole ollut tarve moiselle

koskahan sekin päivä tulee, jotta siihen laitetaan ruuvi
Huom ! Ahdon nosto ei hajota ahdinta vaan se sulattaa pakoventtiilin, tekee reiän mäntään tai hajottaa kannen. Tämä johtuu liian suuresta pakopaineesta, joka aiheuttaa liian suuret pakolämmöt ja "polttaa / sulattaa" koneen. Viton kone kestää hyvin rääkkiä, se on niin hyvin jäähdytetty, mutta jossakin se raja on. En ole vielä kuullut kenenkään sulattaneen Viton konetta, tai kukaan ei ole ainakaan vielä tunnustanut. Vastaavia 200d koneita on kyllä helpostikkin sulatettu, kun ei uskota, että se oikeasti kuumentaa osia se suuri ahto + suuri syöttö yhdistelmä. Kyse on juuri tuosta yhdistelmästä.
...ja lopuksi varoitus: Kun mikään ei riitä
