Dieselin kannattavuusraja?
- Kestotähti
- Mersumies
- Viestit: 523
- Liittynyt: To 20.11.2003 09:40
- Paikkakunta: Turku
Dieselin kannattavuusraja?
Onko joku laskenut paljonko pitää väyrysellä ajaa vuodessa, että kannattaa vähiten kuluttavan bensakoneen sijaan ottaa dieseli?
Mukaan pitää vielä laskea kilomterien lisäksi: vakuutukset, huollot vuodessa diesel vs. bensa, ostohinta, arvo, kestävyys/pitkäaikasuus ym.
Eli ei kovin helppo homma, tuo laskeminen.
Joka tapauksessa diesel on tulevaisuus ja hyvä sijoitus.
Eli ei kovin helppo homma, tuo laskeminen.
Joka tapauksessa diesel on tulevaisuus ja hyvä sijoitus.
w123 200D Taxi Power - w123 230E Manne supra - r129 SL500 avokki
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Olisi huomattavasti helpompi vertailla esim W123 tai W124 diisseliä ja bensaa käyttökuluiltaan...
Juuri laskettiin velipojan kanssa että noin 12 tuhatta vuodessa riittää diisselillä ajomääräksi jos kyseessä on saman hintaiset ja malliset autot (käytetyt siis).
Juuri laskettiin velipojan kanssa että noin 12 tuhatta vuodessa riittää diisselillä ajomääräksi jos kyseessä on saman hintaiset ja malliset autot (käytetyt siis).
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 190
- Liittynyt: Su 12.09.2004 23:11
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Itse tullut tota hommaa pohdittua aika paljon.Toi 6-syl 3,0l kone tykkää haukkaa sen 11-12l/100km ympäri vuoden keskiarvolla.Ajoa tulee sellaiset 12 000km-16 000km vuodessa.Kaverin nissan 1,6l koneella vie varmaan 6-7l satasella.Laskeskeltiin että 10 000km kohdalla mulla on mennyt noin 500€ enemmän rahaa bensaan.Mutta kun nissanilla ei pysty ajamaan niin se olis sitten mersun diisseli varmaan.Omasta bensa 300E W124:sta maksoin pari vuotta sitten 6000€.Tolla rahalla ei oikeestaan saa kun hatullisen paskaa nettiautosta, jos vastaavaa diisseliä haluis.Pitäis laittaa sellaiset 10 000€-15 000€ jos ostais sellaisen mikä mielyttäis eikä olis ihan sitä 700 000km tahkottu.Jos nyt sitten vaikka ostaisin jonkun W124 vm.93 diisselin 12 500€ hintaan niin tulishan siinä korkoja lainalle+riittävät kuukautiset maksuerät.Varmasti kuitenkin diisselissäkin on samat uusittavat kohteet kun omassakin autossa, jarrut ja iskarit+jouset.Vaikka toi nykyinen haukkaa kakkua riittävästi niin omien laskelmien mukaan se on kuitenkin melko halpa pitää kun kaikki huollot ja muutkin hommat on itse tultu tehtyä.Täytyy muutaman vuoden kuluttua katsoa uudelleen tota diisseliä.Ja onhan se kiva vinoilla ihmisille mitkä kauhistelevat bensan hintaa ja mun auton kulutukselle, että täytyy varmaan seuraavaksi kokeilla se V8 kone
"Uuden vuoden rakettien ampuminen tapahtuu isännöitsijän määräämällä alueella ja lasten ampumisesta on sovittava erikseen."
Tupakka lyhentää elämää 2minuuttia, Olut pullo neljä minuuttia ja työpäivä 8 tuntia
Tupakka lyhentää elämää 2minuuttia, Olut pullo neljä minuuttia ja työpäivä 8 tuntia
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 190
- Liittynyt: Su 12.09.2004 23:11
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Kaverilla on 320 vm.98 väykky bensalla ja aika samoihin laskelmiin ollaan päästy.Jos sulla on joku 1.4l-1,8l bensakone niin varmaankin se diisselin kannattavuus alkaa vasta tuolta 16 000km toiselta puolelta, mutta 2,8l-3,6l koneilla varmaan siitä 10 000km hujakoilta.P.M.N. kirjoitti:Kun ottaa huomioon ainoastaan kulutukset, polttoaineiden nykyhinnat ja verot, niin rajaksi tulee 11 000 km. Verrokkina käytin vastaavaa vehjettä 320 bensakoneella.
"Uuden vuoden rakettien ampuminen tapahtuu isännöitsijän määräämällä alueella ja lasten ampumisesta on sovittava erikseen."
Tupakka lyhentää elämää 2minuuttia, Olut pullo neljä minuuttia ja työpäivä 8 tuntia
Tupakka lyhentää elämää 2minuuttia, Olut pullo neljä minuuttia ja työpäivä 8 tuntia
Mezman300E kirjoitti:....Jos sulla on joku 1.4l-1,8l bensakone niin varmaankin se diisselin kannattavuus alkaa vasta tuolta 16 000km toiselta puolelta, mutta 2,8l-3,6l koneilla varmaan siitä 10 000km hujakoilta.
Jep, ja vertailu täytyy tehdä suurinpiirtein samantehoisilla autoilla, eihän siinä muuten järkeä ole.
(Vääntö onkin sitten asia erikseen )
toyota
exät:
C 220T CDI Avantgarde -01
C 250 TDT Elegance -97
250 TD -92
190 E -92
exät:
C 220T CDI Avantgarde -01
C 250 TDT Elegance -97
250 TD -92
190 E -92
E290 dieselillä 1000 km matka taittuu 55 eurolla ja suunnilleen saman tehoisella bensa väykyllä uskoisin samaan matkaan kuluvan vähintään 120 euroa. Itse ajan tuon 1000 km joka viikko eli täällä ainakin on dsl todettu ainoaksi vaihtoehdoksi.
dieselin ja bensan huolto- ja korjauskustannuksia on vaikea arvioida joten olen jättänyt ne ainakin itse kokonaan huomioimatta. Tuskimpa niissä kovin suuria eroja on, molemmissa on kuluvat osat ja huollot.
Jos miettii tulevaisuutta, niin öljyn hinta tuskin "romahtaa" ja korotuspaineita on aina ylöspäin. Bensan hintaa nostetaan aina herkemmin ja enempi kuin dieselin, johtuen lähinnä dsl:n hinnannousun vaikutuksista kuljetusalaan ja tavaran liikkuvuuteen. Bensan hinnan nousulla ei ole niin suuria negatiivisia seurauksia, koska yksityiskuluttajat käyttävät suurimman osan bensasta.
Itse pidän dieseliä myös luotettavampana ja kaiken lisäksi saan päänsärkyä bensan hajusta
dieselin ja bensan huolto- ja korjauskustannuksia on vaikea arvioida joten olen jättänyt ne ainakin itse kokonaan huomioimatta. Tuskimpa niissä kovin suuria eroja on, molemmissa on kuluvat osat ja huollot.
Jos miettii tulevaisuutta, niin öljyn hinta tuskin "romahtaa" ja korotuspaineita on aina ylöspäin. Bensan hintaa nostetaan aina herkemmin ja enempi kuin dieselin, johtuen lähinnä dsl:n hinnannousun vaikutuksista kuljetusalaan ja tavaran liikkuvuuteen. Bensan hinnan nousulla ei ole niin suuria negatiivisia seurauksia, koska yksityiskuluttajat käyttävät suurimman osan bensasta.
Itse pidän dieseliä myös luotettavampana ja kaiken lisäksi saan päänsärkyä bensan hajusta
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Aikanaan .... eli joskus '80-luvulla laskeskelin noita kannattavuusasioita..... ja tulos oli summittaisesti se, että jos ajat 20-25 000 km vuodessa, niin diesel on edullisempi.
Nykyään... polttonesteiden hinnat ovat ehkä jonkin verran lähentyneet toisiaan, mutta muut vaikuttavat tekijät puolestaan kasvattaneet etumatkaa dieselin eduksi (kuten suorituskyky ja kulutus), niin ero käytännössä lienee edelleen sama?
Kumman käyttömukavuutta sitten kukin arvostaa eniten, lienee enemmän määräävä tekijä moottorivalinnassa...
Jos ajaa sen öbaut parikyt-tonnia vuodessa, voi valita kumman tahansa.
Jos taas ajaa kuten meikäläinen (nyt kesälläkin kahdessa kuukaudessa 17 000 km), niin ei tarvitse kahta kertaa miettiä asiaa....
Ja vastaavasti, varaa voi olla valita kumpi tahansa.
Silloin arvostaa vain jomman kumman moottorivaihtoehdon perinteistä käyttäytymisluonnetta tms....
Ja valinta on itsestään selvä. Maksoi mitä maksoi...
Itse henkilökohtaisesti pidän nimenomaan dieselmoottoreiden ominaisuuksista. SIksi itse pyrin aina ensisijaisesti valitsemaan diesel -vaihtoehdon.
Nykyään... polttonesteiden hinnat ovat ehkä jonkin verran lähentyneet toisiaan, mutta muut vaikuttavat tekijät puolestaan kasvattaneet etumatkaa dieselin eduksi (kuten suorituskyky ja kulutus), niin ero käytännössä lienee edelleen sama?
Kumman käyttömukavuutta sitten kukin arvostaa eniten, lienee enemmän määräävä tekijä moottorivalinnassa...
Jos ajaa sen öbaut parikyt-tonnia vuodessa, voi valita kumman tahansa.
Jos taas ajaa kuten meikäläinen (nyt kesälläkin kahdessa kuukaudessa 17 000 km), niin ei tarvitse kahta kertaa miettiä asiaa....
Ja vastaavasti, varaa voi olla valita kumpi tahansa.
Silloin arvostaa vain jomman kumman moottorivaihtoehdon perinteistä käyttäytymisluonnetta tms....
Ja valinta on itsestään selvä. Maksoi mitä maksoi...
Itse henkilökohtaisesti pidän nimenomaan dieselmoottoreiden ominaisuuksista. SIksi itse pyrin aina ensisijaisesti valitsemaan diesel -vaihtoehdon.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Oikeastaan suurin asia mikä omalla kohdalla vaikuttaisi on se, että diesel auton "toimintasäde" on pidempi kuin bensa vehkeellä =käyttömukavuus!! (tämä siis silloin kun vertaillaan samankokoisia koneita.)
Viimeksi muokannut jt-DT, Ke 20.06.2007 18:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Toisaalta diesel on paljon meluisampi ajossa ja herkempi käynnistyshäiriöille pakkasella. Dieseleitä ei saa käytettyinä kuin aivan loppuun ajettuina ja silloinkin niissä on kymppitonni diesel-lisää. Sillä kympillä ajelee bensalla TODELLA pitkän matkan ennenkuin alkaa ajo oikeasti kannattamaan.
Laskin että jos ostaisin vastaavan bensa-auton dieselin sijasta (käytettynä) suurinpiirtein samoilla tehoilla ja kilometreillä, diesel menee kustannuksissa tasoihin vasta 4 vuoden päästä ostohinnan suuren eron takia.
Laskin että jos ostaisin vastaavan bensa-auton dieselin sijasta (käytettynä) suurinpiirtein samoilla tehoilla ja kilometreillä, diesel menee kustannuksissa tasoihin vasta 4 vuoden päästä ostohinnan suuren eron takia.
En tiedä minkä hintaisista autoista puhutaan, mut jos ostan 600eurolla dieselin ja ajelen sillä niin ei siinä montaa kertaa tarvii stadiin kurvata kun on maksanu ittensä takaisin jos vertaa samanhintaiseen bensaane320 kirjoitti:Toisaalta diesel on paljon meluisampi ajossa ja herkempi käynnistyshäiriöille pakkasella. Dieseleitä ei saa käytettyinä kuin aivan loppuun ajettuina ja silloinkin niissä on kymppitonni diesel-lisää. Sillä kympillä ajelee bensalla TODELLA pitkän matkan ennenkuin alkaa ajo oikeasti kannattamaan.
Laskin että jos ostaisin vastaavan bensa-auton dieselin sijasta (käytettynä) suurinpiirtein samoilla tehoilla ja kilometreillä, diesel menee kustannuksissa tasoihin vasta 4 vuoden päästä ostohinnan suuren eron takia.
Tietysti jos ostelee 10 tuhansien eruojen pelejä niin asia on eri, mut jos ajelee vanhalla rauta nakulla niin sen huollot ei paljoa maksa jos tarvii edes huoltaa ja kulku on edullista.
w123 200D Taxi Power - w123 230E Manne supra - r129 SL500 avokki
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 116
- Liittynyt: Ti 13.12.2005 20:07
- Paikkakunta: Tornio
Kyllä vanhemman mersun dieselkone on sen verran pomminvarma, että ottaisin itse ehdottomasti dieselin vaikka kilometrejä kertyisi nykyistä vähemmän (3-4tkm/kk). Ei nykimistä kostealla ilmalla, käy lähes millä tahansa palavalla aineella yms.vast. Mutta sanotaanhan että rahamiehillä ei ole aikaa hehkuttaa (vitsivitsi). Tuntus että jossain 20tkm paikkeilla ois kannattavuusraja. Jossain Tuulilasissa oli muistaakseni laskettu ja verrattu samantehoista ja -hintasta uutta mersuparia, pitääpä illemmalla katsoa jos sattus lehti silmään...
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
-90 W124 200D (590tkm) by T.Trast
-90 W124 200D (590tkm) by T.Trast
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 116
- Liittynyt: Ti 13.12.2005 20:07
- Paikkakunta: Tornio
No niin, elikkäs Tuulilasin numero 3/2004 parivertailu MB E 240 T A vs MB E 270 CDI T A, molemmat uusia. Jos autoa aikoo pitää 5 vuotta ja ajaa sekalaista ajoa vuodessa 25tkm tai yli on diesel edullisempi. 3 vuoden aikana kannatavuusraja on 29500km. Maantieajossa 5 vuoden aikana täytyisi dieseliin tulla vähintään 30tkm vuodessa että kannattaa pitää, kun taas 3 vuoden aikana 37.5tkm on kannattavuuden raja. Kaupunkiajossa 5 vuoden aikana riittää 15tkm ja 3 vuoden periodilla 17.5tkm riittää. Tässä näkyy kuinka diesel on pätkäajossa taloudellisempi kuin vastaava bensa, elikkäs moottorin hyötysuhde on parempi. Paljon kaupungissa ajavan kannattaa siis valita diesel. Erittäin mielenkiintoinen artikkeli. Ja sitten dieselin ylistystä; "Diesel on tunteeton kuormalle", "Liikkeellelähdössä kaupungissa diesel tarvitsee vain hennon kaasunpainalluksen", "Bensiiniautolla kaasupoljin on painettava lähes puoleenväliin, jos haluaa edetä dieselin tahtiin". Aika kovaa tekstiä vertailusta.
Ja paljon parjattu dieselmersun laiskuus; bensa 0-100km/h 10, 6 ja diesel 10,4. Diesel kiihtyy 110 nopeuteen nopeammin kuin bensa, sen jälkeen zippo pääsee edelle. Nämä arvot mitattu testissä. Valmistajan ilmoittama 0-100km/h bensa 10,1 ja diesel 9,3
Kannattavuusrajaan on laskettu mukaan hintaero hankinnassa, huolloissa vakuutuksissa ja käytövoimavero. Autot vuosimallia 2004, ja polttonesteiden hinnat Öljy- ja Kaasualan keskusliiton vuoden 2003 keskihintoja. Hinnat ovat tietenkin muuttuneet kaikilta osin tähän päivään mennessä, mutta suuntaa antava tämä ainakin on
Ja paljon parjattu dieselmersun laiskuus; bensa 0-100km/h 10, 6 ja diesel 10,4. Diesel kiihtyy 110 nopeuteen nopeammin kuin bensa, sen jälkeen zippo pääsee edelle. Nämä arvot mitattu testissä. Valmistajan ilmoittama 0-100km/h bensa 10,1 ja diesel 9,3
Kannattavuusrajaan on laskettu mukaan hintaero hankinnassa, huolloissa vakuutuksissa ja käytövoimavero. Autot vuosimallia 2004, ja polttonesteiden hinnat Öljy- ja Kaasualan keskusliiton vuoden 2003 keskihintoja. Hinnat ovat tietenkin muuttuneet kaikilta osin tähän päivään mennessä, mutta suuntaa antava tämä ainakin on
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
-90 W124 200D (590tkm) by T.Trast
-90 W124 200D (590tkm) by T.Trast
Ihan omat kynä+paperi -laskelmat ovat antaneet tulokseksi noin 10000 km per vuosi. Tähän en ottanut mukaan kuin käyttövoimaveron, polttoaineen hinta- ja kulutuserot vanhalle autolle.petri.n kirjoitti:Tuolla Mainion sivuilla laskeskelin laskurilla noita kannattavuus rajoja uusilla autoilla. Laskin C-mallille . Antoi kannattavuus rajaksi 10000 km.
Ihmetyttää ne "on ajettava vähintää 35000 km/vuosi, että diesel kannattaa". Tietenkin uusi auto maksaa dieselinä enemmän, mutta wanhaa ostaessa ei kannata bensaa ostaa ellei a) aja todella vähän tai b) kustannuksilla ole mitään väliä.
Mitähän tuo tarkoittaa? Sinnehän se tankkiin lorahtaa, jos ei ala varta vasten reisille roiskimaan. Bensaa tankatessa katku on niin kova, että meinaa taju lähteä.www.ajovalo.net kirjoitti:epäsiistimpi tankkaus
Entäs nämä muut haitat? (osan napsin pois)
"Vähän" oudolta kuulostaa. Tuon lämmityksen niukkuuden ymmärtää, jos on uusi tosi hyvällä hyötysuhteella toimiva, mutta vääntö ja sammuminen liikkeelle lähdettäessä!www.ajovalo.net kirjoitti:Dieselin haittoja:
paras vääntö kapealla kierroslukualueella
sammuu helpommin liikkeellelähdöissä
monissa dieselautoissa huono lämmityslaite
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 116
- Liittynyt: Ti 13.12.2005 20:07
- Paikkakunta: Tornio
Niin siis tuo minun edellinen viesti koski nimenomaan uusia mersuja vuonna 2004, onhan selvyys että mersun vaparidiesel on vanhemmuuteen kestävyydeltään aivan ylivoimainen verrattuna mihin tahansa muuhun moottoriin. Jutussa pohdittiin tilannetta uuden auton ostossa, ja annettiin lukijoille osittainen vastaus bensa vs. diesel- kysymykseen. 5 vuotta vanhoissa mersuissa hyvitys vaihtotilanteessa on varmasti parempi vastaavalle dieselmallille, jota jutussa ei käsitelty.
Eroa vuoden 2004 hankintahinnoissa on ollut ainoastaan 2500eur bensamallin hyväksi. Vakuutusmaksut ovat olleet myös hieman bensamallin hyväksi eikä diesel ole silloinkaan ollut ilmaista. Huollot ovat olleet kumpaankin samanhintaisia (huolenpitosopimus). Varaosissa sen sijaan diesel voittaa bensan selvästi.
Jonkun foorumilaisen allekirjoitus kertoo kyllä minunkin mielipiteeni. Oli jotain tähän suuntaan: "Mercedes ja diesel, sitä lähemmäksi ikiliikkujaa maailma ei pääse". Eli dieselmiehiä siis täälläkin, henkeen ja vereen
Eroa vuoden 2004 hankintahinnoissa on ollut ainoastaan 2500eur bensamallin hyväksi. Vakuutusmaksut ovat olleet myös hieman bensamallin hyväksi eikä diesel ole silloinkaan ollut ilmaista. Huollot ovat olleet kumpaankin samanhintaisia (huolenpitosopimus). Varaosissa sen sijaan diesel voittaa bensan selvästi.
Jonkun foorumilaisen allekirjoitus kertoo kyllä minunkin mielipiteeni. Oli jotain tähän suuntaan: "Mercedes ja diesel, sitä lähemmäksi ikiliikkujaa maailma ei pääse". Eli dieselmiehiä siis täälläkin, henkeen ja vereen
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
-90 W124 200D (590tkm) by T.Trast
-90 W124 200D (590tkm) by T.Trast
Kaverini, joka ajelee 123 230CE:llä, tuumaili viikonloppuna meijän 124 200D:ä ajaessaan, että "kyllä tämmönen ois käyttöautona pirun hyvä, mutta miulla ei oo varaa ajaa niin paljon, että diiseli kannattaisi".
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
En tiedä mistä te löydätte 200tkm tai alle ajettuja dieseleitä bensamersun hinnalla. Olen meinaan etsinyt jo kauan.
Niitä 400-700tkm tahkottuja onkin sitten tarjolla runsaasti ja melkein bensakoneisen hinnalla.
Kävin eilen koeajamassa -03 Passat TDI:tä. Auto kulki tosi nätisti - siihen asti kunnes polkaisi moottoritien rampilla kaasun pohjaan. 'MOOOO' ääni oli ainut asia mitä tapahtui ja aloin nauramaan ääneen. Passat palautettiin kauppaan heti seuraavalta rampilta.
Kyllä mesen 220cdi on kova peli ym. verrattuna, 270cdi:stä puhumattakaan. Kun vain löytäisi (ruuvaamatta) kohtuukilometreillä varustetun josta löytyy minimivarusteet kuten xenonvalot, ortopenkit, automaatti-ilmastointi, automaattivaihteet jne.
Ei meinaan montaa ole ainakaan nettiautossa tarjolla. Tai sitten pyynti on yli 30.
Niitä 400-700tkm tahkottuja onkin sitten tarjolla runsaasti ja melkein bensakoneisen hinnalla.
Kävin eilen koeajamassa -03 Passat TDI:tä. Auto kulki tosi nätisti - siihen asti kunnes polkaisi moottoritien rampilla kaasun pohjaan. 'MOOOO' ääni oli ainut asia mitä tapahtui ja aloin nauramaan ääneen. Passat palautettiin kauppaan heti seuraavalta rampilta.
Kyllä mesen 220cdi on kova peli ym. verrattuna, 270cdi:stä puhumattakaan. Kun vain löytäisi (ruuvaamatta) kohtuukilometreillä varustetun josta löytyy minimivarusteet kuten xenonvalot, ortopenkit, automaatti-ilmastointi, automaattivaihteet jne.
Ei meinaan montaa ole ainakaan nettiautossa tarjolla. Tai sitten pyynti on yli 30.
Terve,
mielestäni ei paljon tarvitse ajaa, kun diesel on kannattavampi. Jos siis vanhasta autosta puhutaan.
Vaimolla on E230 96 ja itselläni E290 TD. Kun ajoin vaimon pirssiä Saksasta kotiin viime vuonna niin ajattelin että eihän dieseliä kannata enää ostaa kun niin pienellä bensalla tuli: Saksan alueella oli kulutus 6.5 ja Ruotsin läpi ajaessani 6.7.
Tilanne muuttuu kyllä nopeasti kun tulee kaupunkiajoa. E230 vie kaupungissa huomattavasti enemmän eli kauppareissu Citymarkettiin menee varmasti yli 10:n kulutuksella.
Jos autolla ajetaan nimenomaan pientä ajoa, niin kyllä dieselveron hinta menee hetkessä.
Jos lasketaan että bensa-auto vie 9 l/100 ja diesel vie 7 l/100, niin kulutukset ovat bensalla n. 0.135 eur/km ja dieselillä 0.07 eur/km. Eroa on siis 0.065 eur/km. Jos dieselvero on 600 eur niin kannattavuusraja pelkillä polttoainekuluilla laskien on:
600/0.065 = 9230 km vuodessa.
Aina se kymppitonni autoon kuin autoon tulee vuodessa. Eli vanhalla ehjällä dieselillä on käytännössä aina kannattavampaa ajaa kuin samankokoisella bensa-autolla.
Ja dieseliä on mukavampi ajaa. Jotenkin varmempi olo.
Jari
mielestäni ei paljon tarvitse ajaa, kun diesel on kannattavampi. Jos siis vanhasta autosta puhutaan.
Vaimolla on E230 96 ja itselläni E290 TD. Kun ajoin vaimon pirssiä Saksasta kotiin viime vuonna niin ajattelin että eihän dieseliä kannata enää ostaa kun niin pienellä bensalla tuli: Saksan alueella oli kulutus 6.5 ja Ruotsin läpi ajaessani 6.7.
Tilanne muuttuu kyllä nopeasti kun tulee kaupunkiajoa. E230 vie kaupungissa huomattavasti enemmän eli kauppareissu Citymarkettiin menee varmasti yli 10:n kulutuksella.
Jos autolla ajetaan nimenomaan pientä ajoa, niin kyllä dieselveron hinta menee hetkessä.
Jos lasketaan että bensa-auto vie 9 l/100 ja diesel vie 7 l/100, niin kulutukset ovat bensalla n. 0.135 eur/km ja dieselillä 0.07 eur/km. Eroa on siis 0.065 eur/km. Jos dieselvero on 600 eur niin kannattavuusraja pelkillä polttoainekuluilla laskien on:
600/0.065 = 9230 km vuodessa.
Aina se kymppitonni autoon kuin autoon tulee vuodessa. Eli vanhalla ehjällä dieselillä on käytännössä aina kannattavampaa ajaa kuin samankokoisella bensa-autolla.
Ja dieseliä on mukavampi ajaa. Jotenkin varmempi olo.
Jari
Tällä hetkellä:
MB E300 TDT 1998
MB E300 TDT 1998
Jotenkin täällä tulee sellainen olo, että ei edes omista Mersua, kun se sattuu olemaan bensamalli...No, jokainen tietää autonsa parhaiten, mutta kyllä ne bensaversiotkin ovat luotettavia autoja, eivät pelkästään "harrasteautoja", kuten joku möläytti. Olen täysin samaa mieltä siitä, että diesel kannattaa valita jo hyvinkin vaatimattomilla ajomäärillä ja ainakin vanhemmat nokivasarat ovat luotettavampia moottoriltaan, kuin samanikäiset bentsiinimyllyt.
Mutta: Aivan kuin joku jo kirjoittelikin, ei sitä bensaversioon verrattavissa olevaa vastaavaa samoilla kilometrimäärillä olevaa diisseliä kovin helpolla löydä! Ja jos joku poloinen on sitä mieltä, että kiisseleillä ajelee paljon pitempään, kuin bensamalleilla...Kuluuhan se auto kilometrien jälkeen muutenkin kuin moottoriltaan. Ja esim. 500tkm ajetusta diesel-mersusta ei varmasti ole kaikkea väljistynyttä tavaraa vaihdettu uuteen. Ja jos nyt samalla rahalla saa vaikkapa 300tkm ajetun bensamallin..
Ei tästä vastauksesta diesel-ihmisten hermosoluaan tarvitse räjäyttää, olenhan itsekin joskus paljonkin diesel-Mersulla ajanut...Ei näitä makuasioita oikeastaan tarvitsisi edes vertailla. Toinen ajaa bensalla ja toinen diisselillä.
Mutta: Aivan kuin joku jo kirjoittelikin, ei sitä bensaversioon verrattavissa olevaa vastaavaa samoilla kilometrimäärillä olevaa diisseliä kovin helpolla löydä! Ja jos joku poloinen on sitä mieltä, että kiisseleillä ajelee paljon pitempään, kuin bensamalleilla...Kuluuhan se auto kilometrien jälkeen muutenkin kuin moottoriltaan. Ja esim. 500tkm ajetusta diesel-mersusta ei varmasti ole kaikkea väljistynyttä tavaraa vaihdettu uuteen. Ja jos nyt samalla rahalla saa vaikkapa 300tkm ajetun bensamallin..
Ei tästä vastauksesta diesel-ihmisten hermosoluaan tarvitse räjäyttää, olenhan itsekin joskus paljonkin diesel-Mersulla ajanut...Ei näitä makuasioita oikeastaan tarvitsisi edes vertailla. Toinen ajaa bensalla ja toinen diisselillä.
Tässä kun vuosien varrella on ollu aika monta bensa ja diesel autoa niin aina autoa vaihtaessa bensasta dieseliin tai päinvastoin Olen onnistunut itseäni huijaamaan laskemalla kulutuksia/kuluja ja aina on mieleinen laskutulos saatu = auto vaihtuu Ajoa tulee tommonen 20-25tkm/v joten kyllä kai se vero tulee tienattua kun tuo autokin on vanha resu josta ei valtavia pääoma kuluja ole
W124 300D aut -89
-
- Mersumies
- Viestit: 923
- Liittynyt: Su 06.04.2003 23:44
No jaa, tosta nyt voidaan olla montaa mieltä. Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että ei ole tarpeeksi tehokkaan bensakoneen voittanutta noin ominaisuuksiltaan. Mutta kyllähän vaikkapa 200CDI ja 200 bensa taitaa dieselin puolelle kääntyä.JariTre kirjoitti: Ja dieseliä on mukavampi ajaa. Jotenkin varmempi olo.
Minulla tulee BMW:llä n. 15 000km/vuosi ja Mazdalla n. 15 000km/vuosi. Kaupunkiajot ajan lähes poikkeuksetta Mazdalla. Bemarilla on taas kiva kiertää Eurooppaa ja ajella muutkin yli 15km ajot.
Vielä ei ole diesel edes harkinnassa ja tuskin tulee olemaan piiiitkäään aikaan.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 138
- Liittynyt: Ma 24.07.2006 03:47
- Paikkakunta: Haukipudas/ Martinniemi
Tällanen oma laskelma omiin tarpeisiin: Edellinen auto oli Renault Laguna 1.8 bensa -97, Nykyinen Mese W124 200 D -90
Laguna: 25000 km/ v, 7 l/ 100 km
7 * 1,40 = 9,8 e/ 100 km
yht: 2450 e
Mese: 25000 km/v, 5,5 l/ 100 km
5,5 * 1,04 = 5,72 e/ 100 km
yht: 1430 e
Vero: 415 e/ v
yht: 1845 e
Erotus: +605 e
----------------------------------------------------------------------------------
Laguna: 35000 km/ v, 7 l/ 100 km
7 * 1,40 = 9,8 e/ 100 km
yht: 3430 e
Mese: 35000 km/ v, 5,5 l/ 100 km
5,5 * 1,04 = 5,72 e/ 100 km
yht: 2002 e
Vero: 415 e/ v
yht: 2417 e
Erotus: +1013 e
Mulla kilometrit vaihtelee vuositasolla 25000 - 40000 km
Ja polttoaineiden hinnat vaihtelee, nuo hinnat on about tän hetkisiä, ainakin meillä päin.. Ja noi kulutukset on ihan mitattuja omassa ajossa!
Ja yks sellanen mielenkiintoinen juttu on noissa polttoainehinnoissa. Viikko sitten meilläpäin oli 95 E 1,36 e ja Deisel 1,06 e. Tällä hetkellä 95 E 1,42 e ja Diesel 1,04 e......
Laguna: 25000 km/ v, 7 l/ 100 km
7 * 1,40 = 9,8 e/ 100 km
yht: 2450 e
Mese: 25000 km/v, 5,5 l/ 100 km
5,5 * 1,04 = 5,72 e/ 100 km
yht: 1430 e
Vero: 415 e/ v
yht: 1845 e
Erotus: +605 e
----------------------------------------------------------------------------------
Laguna: 35000 km/ v, 7 l/ 100 km
7 * 1,40 = 9,8 e/ 100 km
yht: 3430 e
Mese: 35000 km/ v, 5,5 l/ 100 km
5,5 * 1,04 = 5,72 e/ 100 km
yht: 2002 e
Vero: 415 e/ v
yht: 2417 e
Erotus: +1013 e
Mulla kilometrit vaihtelee vuositasolla 25000 - 40000 km
Ja polttoaineiden hinnat vaihtelee, nuo hinnat on about tän hetkisiä, ainakin meillä päin.. Ja noi kulutukset on ihan mitattuja omassa ajossa!
Ja yks sellanen mielenkiintoinen juttu on noissa polttoainehinnoissa. Viikko sitten meilläpäin oli 95 E 1,36 e ja Deisel 1,06 e. Tällä hetkellä 95 E 1,42 e ja Diesel 1,04 e......