Mikä on imusarjanlämmityksen merkitys ?
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 41
- Liittynyt: Ti 21.02.2006 20:21
Mikä on imusarjanlämmityksen merkitys ?
Moi,
Mulla oli tuossa juhannuksen tietämillä paljon ongelmia, kun akku tyhjeni aika ajoin ja lopulta laturi hajosi. Ilmeisesti laturi otti itseensä, koska sai niin usein yrittää ladata tyhjää akkua.
Silloin epäiltiin imusarjanlämmityksen olevan viallinen ja aiheuttavan akun tyhjenemisen. Vesipumpussa olevan anturin johto irrotettiin ja vaihdon korjatun laturin hajonneen tilalle. Sen jälkeen auto toimi.
Viime perjantaina kokeilin laittaa takaisin tuon anturin johdon ja eilen akku tyhjeni taas.
Mikä tuon imusarjanlämmittimen perimmäinen tarkoitus on ? Onko se tehty vähentämään päästöjä vai tuleeko sen puuttuminen esiin ongelmina vasta talvi keleissä ? Kytkennöistä olin ymmärtäväni, että anturi vetää maihin niin kauan kun anturin lämpötila saavuttaa 60 C ja sitä kautta ohjaa vastusta releen kautta.
Jos kyseessä on pelkkä päästöjen vähennys harkitsen korjaamista, koska on todella vaikea saada selville, mikä noista kolmesta komponentista on rikki. Epäilys hiipii kuitenkin tuo releen puoleen, koska anturi on toiminut mittauksissa aina. Mutta relettä on vaikeampi mitata. Eikä oikein viitsi joka ajon jälkeen alkaa mittaamaan, jäikö vuoto päälle.
Ja tietääkö kukaan saako noita osia tarvikkeena vai onko VEHO ainoa paikka mistä niitä saa ? Romuttamot on poissuljettu hankintakanavana. Myös hintatiedot kiinostaa.
T: W201 190E kat -90
Mulla oli tuossa juhannuksen tietämillä paljon ongelmia, kun akku tyhjeni aika ajoin ja lopulta laturi hajosi. Ilmeisesti laturi otti itseensä, koska sai niin usein yrittää ladata tyhjää akkua.
Silloin epäiltiin imusarjanlämmityksen olevan viallinen ja aiheuttavan akun tyhjenemisen. Vesipumpussa olevan anturin johto irrotettiin ja vaihdon korjatun laturin hajonneen tilalle. Sen jälkeen auto toimi.
Viime perjantaina kokeilin laittaa takaisin tuon anturin johdon ja eilen akku tyhjeni taas.
Mikä tuon imusarjanlämmittimen perimmäinen tarkoitus on ? Onko se tehty vähentämään päästöjä vai tuleeko sen puuttuminen esiin ongelmina vasta talvi keleissä ? Kytkennöistä olin ymmärtäväni, että anturi vetää maihin niin kauan kun anturin lämpötila saavuttaa 60 C ja sitä kautta ohjaa vastusta releen kautta.
Jos kyseessä on pelkkä päästöjen vähennys harkitsen korjaamista, koska on todella vaikea saada selville, mikä noista kolmesta komponentista on rikki. Epäilys hiipii kuitenkin tuo releen puoleen, koska anturi on toiminut mittauksissa aina. Mutta relettä on vaikeampi mitata. Eikä oikein viitsi joka ajon jälkeen alkaa mittaamaan, jäikö vuoto päälle.
Ja tietääkö kukaan saako noita osia tarvikkeena vai onko VEHO ainoa paikka mistä niitä saa ? Romuttamot on poissuljettu hankintakanavana. Myös hintatiedot kiinostaa.
T: W201 190E kat -90
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 64
- Liittynyt: Ma 21.06.2004 10:37
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 41
- Liittynyt: Ti 21.02.2006 20:21
Tuli tutkittua tuossa vähän enmmän tätä ongelmaa. Aukaisin releen ja sen sisältä paljastui aikamoinen piikki releen kärkien välissä. Hioin vesihiomapaperilla kärjet ja katsoin kuinka pelittää kun releen kansi oli poissa. Hyvinhän se näytti toimivan.
Toivottavasti tässä oli tämän episodin syy ja homma pelaisi jatkossa normaalisti. Aion kuitenkin ajella takakontissa vanha akku siltä varalta, jos akku sattuisikin vielä tyhjentymään.
Toivottavasti tässä oli tämän episodin syy ja homma pelaisi jatkossa normaalisti. Aion kuitenkin ajella takakontissa vanha akku siltä varalta, jos akku sattuisikin vielä tyhjentymään.
Uudemmista en tiedä mutta esim. M102.920:ssä eli W123 200:n koneessa on lämmitysputki pakosarjalta, sikäli uskoisin että myös Mikan mainitsemissa 190:ssä joissa on juurikin sama kone. En myöskään tiedä onko uudemmissa tuota järjestelmää modattu kehittyneemmäksi, esim. elektroniikalla, miten on asianlaita?JP74 kirjoitti:Näyttäis kokemusten perusteella olevan kattipeleissä tuo imusarjan lämmitys. Vanhemmissa ei tuota härpäkettä ole ja toimivat melkein paremmin.....
Volvon B200-230-E moottoreista tuo myös löytyy... kateilla ja ilman.
Talvikäytössä olin huomaavinani jonkinmoista eroa käynnistyskäytöksessä, putken kanssa ja irti.
Ei muuten löydy ko. putkea. Alkuperäinen kone oli -84 ja tämä nykyinen on -87... kummassakaan ei ole imusarjan lämmitystä.raul kirjoitti: Uudemmista en tiedä mutta esim. M102.920:ssä eli W123 200:n koneessa on lämmitysputki pakosarjalta, sikäli uskoisin että myös Mikan mainitsemissa 190:ssä joissa on juurikin sama kone. En myöskään tiedä onko uudemmissa tuota järjestelmää modattu kehittyneemmäksi, esim. elektroniikalla, miten on asianlaita?

Olisiko kyseessä taas joku saasteenvähennystemppu millä saadaan kylmäkäynnistysten saasteet pienemmäksi siihen asti kunnes moottori lämpenee?JP74 kirjoitti:Niin tämä kyseinen kat-vehkeiden imusarjanlämmitys toimii sähköllä. Pakosarjalta ei tule mitään lämpöä imusarjalle. Vehje tulee imusarjan ja kannenväliin.
Monipisteruisku ei kyllä lämmityksiä kaipaa jotta se toimisi talvella...
MB C180 vm -95
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 64
- Liittynyt: Ma 21.06.2004 10:37
Joo en viihti yleensä alkaa inttämään mistään mutta itelläni 190 E -91 ei käynyt tyhjäkäyntiä talvella kuin sen kymmenkunta sekuntia käynnistyksen jälkeen. Vikaa hain pitkään kunnes äkkäsin juuri imusarjan lämmittimen olevan pois pelistä. Syynä oli huono yhdyntä ko. lämmittimen releen pohjassa. Korjattuani yhdynnän vika oli tiessään ja auto käy tyhjäkäyntiä nyt kylmänäki. Releen anturi tosiaanki katkoo releelle tulevan maan kun kone lämpiää. Eli vielä kerran sanon että auto on 190 E ja siinä on ko. lämmitin ja tiedän että vaikuttaa tyhjäkäyntiin kylmänä.