Onko kellään tietoa seuraavasta ongelmasta: kiihdytys normaalisti ja mustaa savua pukkaa, kiihdytys rajusti ja mustaa, paksua savua pukkaa. Kierroksilla alle 2500 kiihtyy hyvin, mutta kun tullaan 2700 kohdille, niin auto "hyytyy" eikä lähde kiihtymään. Ohitukset, varsinkin sellaiset nopeat on pakko jättää pois kun ei aina tiedä milloin auto toimii ja milloin ei. Tais tulla ostettua vikapussi!?! On juuri vaihdettu imusarja kun epäilivät sitä Veholla ongelman aiheuttajaksi. Eipä tullut sillä kuntoon. Uusi aika parin viikon päästä testerin jatkeeksi arveluttaa... saaneeko pelkkää silmänlumehoitoa keksittyjen vikojen pohjalta. Kovat on muutenkin jonot korjaamolle, pitäiskö vaihtaa varalta merkkiä, ettei omakin auto seiso toistuvasti uudelleen ja uudelleen korjaushallissa?????
Pikaista vastausta odotellen.
japi92 kirjoitti:On juuri vaihdettu imusarja kun epäilivät sitä Veholla ongelman aiheuttajaksi. Eipä tullut sillä kuntoon. Uusi aika parin viikon päästä testerin jatkeeksi
Mitä herjoja sieltä ensimmäisellä kerralla löytyi, jonka perusteella päättelivät, että imusarjassa olisi vikaa?
Eipä tullut kysyttyä mistä sen päättelivät. Vaimo nouti auton eikä siten ollut mahdollisuutta paljon kysellä. En tiedä liittyykö mitenkään asiaan, mutta SRS-merkkivalo palaa myös hetkittäin, tosin vain lyhyitä aikoja (2-5 sek kerrallaan) eikä pala koko ajan. Ehkä tälläkin voisi olla jotain yhteyttä asioihin, sillä se ei ainakaan ole ennemmin vilkkunut. Uskoisin itse että jonkin tyypin sähkövika EHKÄ?
.
En saa kirjoituksesta selvää, loppuuko kulku joka kiihdytyksessä.
Palaako itsestään tehot takaisin ilman sammutusta.
Ihan looginen korjaus on imusarjan vaihto ollut, läppien toimintaa/tukosta lienee epäilty.
Läpät taisi kyllä aueta hiukan suuremmilla kierroksilla, melko tarkalleen kolmessa tonnissa.
Noin yleisesti, savutus johtuu siitä, että ilman määrä jää lian pieneksi, eli jossain on tukos, tai vuoto, tai ahtimessa toimintahäiriö/särki. Paineanturissa tai paineensäätöventtiilissä vika, näihin liittyen (ali)paineletkuissa vuoto.
Halvimmillaan letkussa reikä, tai liitos irti, kalleimmillaan ahdin rikki, tai suutin.
Testeri kertoo, miltä nurkalta vikaa kannattaa alkaa tonkimaan.
Muuten on ihan arvuuttelua näin netin kautta, vika voi olla niin monessa kohden.
Savutukseen liittyviä topiikkeja on käsitelty.
Hakua peliin.
Noin yleisesti, savutus johtuu siitä, että ilman määrä jää lian pieneksi, eli jossain on tukos, tai vuoto, tai ahtimessa toimintahäiriö/särki. Paineanturissa tai paineensäätöventtiilissä vika, näihin liittyen (ali)paineletkuissa vuoto.
Kiitos hyvistä vinkeistä. Mieheni puolesta tässä vielä kyselen, että josko hän itse alkaisi tutkailemaan josko itse voisi vian paikallistaa, niin voisitko vielä kertoa missä tämä paineanturi tai paineensäätöventtiili sijaitsee, helpottaisi kovasti asiaa, ettei turhaan vääriä paikkoja tutkaile. Voi toki olla että hän tietääkin nämä, mutta ihan siltä varalta ettei tietäisi.
Kyselit vielä siitä kaasuttelusta... eli silloin kun vika tulee, ihan yllättäin, niin joka kiihdytys katkeaa sinne 3 tonnin nurkille. Mutta kun vikaa ei välttämättä aina tule. Minä ajelin eilen pitkän matkan eikä auto oikutellut ollenkaan, mutta tänään taas kun mieheni sillä ajeli, niin jopas koko 600 km matkan oikutteli. Eikös se ole sen merkki että "väykän" kuuluisi olla vaimolla käytössä??!
Tässä kun on näitä veikkauksia niin pistän myös omani.
Katalysaattori tukossa. Ahtimelle syntyy liian suuri vastapaine (pakopaine) ja kaasujen virtaama ei ole riittävä suurilla kieroksilla. Eli koneessa on ilma-alijäämä. Se että savutus vaihtelee johtunee auton elektroniikasta joka yrittää "ymmärtää" tukkoista konetta.
Paras lääke (jos vika on em.) pirunmoinen kepittäminen ja kunnolla kuumaksi ajo. Pari viikkoa kunnolla kenkää pienillä vaihteilla. -saattaa alkaa avauatumaan.
Ps. Eli syy saattaa olla vaimon liian hento kaasujalka
.
Selittelemällä ei osien paikat kyllä oikein selviä.
Yhteen tärkeään juttuun ei tullut vielä vastausta.
Mutta tulkitsen, ettei vian poistuminen vaadi udelleenkäynnistymistä.
Se sulkisi pois viat itse ahtopaineensäädössä.
Auto ei siis mene häiriötilaan, josta se poistuu uudelleenkäynnistettäessä.
Jos vika ei ilmene, kun kierroksia polkaistaan painamalla kaasua vaan pikkuisen, vaan aina, kun kaasutellaan suunnilleen nilkka suorana, niin olisin aikas varma, että ahtoputkissa tai ilmanputsarin ja ahtimen välissä on tukos, tai vieläkin todennäköisempää on, että ahtoputkissa on ylimääräinen reikä, tai jokin liitos vuotaa, tai välijäähdyttimeen on tullut reikä.
Ahtoputkessa oleva reikä, tai liitosvuoto voi olla "hyvinkin piilossa".
Jos on hyvä tuuri, niin se kuuluu ylimääräisenä suhinana kovasti kiihdytettäessä.
Tämä vika ei ole varsinaisesti "vaarallinen", mutta rasittaa ahdinta kovin, niin että ei kannata kovin tinkaan nyt poljeskella.
Testeri kertoo kyllä varmimmin, mistä vikaa kannattaa alkaa etsimään.
Kannattaa pyytää viat ja koodit paperille, niitä kun ei sitten jälkeenpäin muista kukaan tarkasti, mikä olisi tärkeää.
Joskus kuva juksaa enemmän kuin tuhat sanaa. Tässä oletettu, että kyseessä on 210.016-malli (alustanumeron alku). Tuolta ne löytyvät muutkin kuvat, kun jaksaa pöyhiä.
Itse kyllä tulkitsin, että peli menee vikatilaan sopivasti polkemalla, eli esim. kevyesti ajamalla ei suuria eroja muodostu, mutta nilkka suorana sitten menee, mikä johtunee paine-erosta odotettuun, eli tukos tai pikemminkin vuoto jossain tuikun jo osoittamassa kohdassa.
Testeri kertonee enemmän, missä vika luuraa. Niistä saa printin kyllä mukaansa, joita laituriparlamentti voi sitten käsitellä ja spekuloida täällä tarkemmin.
Kiitos monista arvailuista. Veho Oulussa tosiaan lopulta selvitti ongelman juurta jaksain. Vika oli ollut koko ajan ilmamassamittarissa. Samalla reissulla piti toki vaihtaa pa-suodatin jotta testeri ei herjaisin niitä ainakaan. Mutta kuntoon se tuli ja ai miten moottori nyt kehrääkään, eikä enää savutakaan. Ja LÄHTEE meinaan vähän lujaa! Nyt ei tartte miettiä uskaltaako ohittaa. Toki he tekivät ensimmäisen ison korjauksen ihan turhaan, sen imusarjan vaihdon, mutta onpa nyt sekin varmasti kunnossa.