MB Kasten 209-410D Käyttö kokemukset PIKAISESTI, APUWA !

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
hagert
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: La 20.05.2006 16:05

MB Kasten 209-410D Käyttö kokemukset PIKAISESTI, APUWA !

Viesti Kirjoittaja hagert »

...Retkeily / matkailuauton kuume on kova ja pari yksilöä on jo mielessä ja mahdollisesti viikonloppuna täytyy lähteä tarkistamaan ja koeajolle.

Niinpä haluaisinkin teiltä kommentteja kyseisistä autoista 5 sylinterinen diesel (en tiedä koneen tarkkaa mallinumeroa? :oops: ) yleisimmin 3 L.
Siis jollainen kone nyt on noissa vanhoissa pakuissa.

-Olen kyllä kuullut, että ne olisivat "jyriä" ajetavia niin melultaan, kuin myös nopeudeltaan hitaita. Kuultu on myös se, että kun asentaa om617 turbodiesel moottorin ja harvan perän, niin alkaa puhti piisata ja kulkua riittää.

Plussat ja miinukset noista autoista eri kokemuksineen erittäin TERVETULLEITA ! Auttakaa, ettei minusta tule tukato, iveko, vani ja tai volski-miestä...

PS.Mistä saa näihin ns. harvemman perän? Muistaakseni joku kauppasi Keltaisessa Pörssissä aikoinaan ja teki asennettuna perämuutokset. Entä minkälainen savotta on turbo koneen
asennus ko. malliin?
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: MB Kasten 209-410D Käyttö kokemukset PIKAISESTI, APUWA

Viesti Kirjoittaja Aku P »

hagert kirjoitti:. Auttakaa, ettei minusta tule tukato, iveko, vani ja tai volski-miestä...
Jos matkailla on mieli, itse kyllä kallistuisin vanin puoleen kaikesta huolimatta. Kuitenkin matkanteko on lievästi eri luokkaa, on riittävästi vääntöä, hiljaisempi ohjaamo ja automaatti.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Core
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Su 01.05.2005 11:45
Paikkakunta: Iisalmi

MB Kasten 209-410D Käyttö kokemukset PIKAISESTI, APUWA !

Viesti Kirjoittaja Core »

...Täytyy vain todeta, etteivät muut autot ole mersuja :wink:
-Real men drive Mercedes-
hagert
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: La 20.05.2006 16:05

MB Kasten 209-410D Käyttö kokemukset PIKAISESTI, APUWA !

Viesti Kirjoittaja hagert »

Täytyy vain sanoa, että vähän taitaa olla porukoilla tietoa ko. malleista kun tekstiä ei ole tullut...
Antakaahan infon levitä, KIITOS !!!
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: MB Kasten 209-410D Käyttö kokemukset PIKAISESTI, APUWA !

Viesti Kirjoittaja Aku P »

hagert kirjoitti:Täytyy vain sanoa, että vähän taitaa olla porukoilla tietoa ko. malleista kun tekstiä ei ole tullut...
Antakaahan infon levitä, KIITOS !!!
No, jos ihan satunnaisen ajelijan kokemukset kelpaavat....
Ajettavuus:
- maantiellä vakaa, sivutuuli ottaa vähän kiinni
- kaupungissa hyvä, kunnon peilit ja muutenkin erinomainen näkyvyys ja kääntyy hämmästyttävän pienessä tilassa
- viisipyttyinen kone kuljettaa ihan samaan malliin kuin muitakin 80-luvun pakuja, edellyttäen ettei autossa ole "aavikkoperää". Itse olen saanut 310D:lla ajettua mittarin mukaan sen 120 km/h joskin siinä oltiin ylärajalla kyllä. Ja kuorkillehan vauhtia on liikaa.
- Melutaso on "pakun mainen", pahempaa huutoa kuin kone piti ainakin itse ajamassani autossa flekti. Kotimaiset "yökerhosisustukset" voivat tietty paukkua vaikka miten
- Ajoasento on lupsakka, pl. vaihdekepin sijainti
- Omassa ajossa ollut kulutti "pyöreästi kympin" naftaa sataselle
- Kannattaa tsekkailla nettiautoa ym. aika huolella, noita on monenkuntoisia ja - hintaisia. Kilometrejä en koneen ym. tekniikan puolesta pelkäisi, mutta ruosteet on syytä tsekata. Hauskoja varusteitahan noissa on, perälaitanostimia, sisältä avattavia sivuovia, sähkörappusia ym. riippuen vähän missä käytössä auto on aiemmin ollut.
- Sisätila lienee kiitollinen matkailuauton rakentajalle, kun seinät on aika suorat
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
hagert
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: La 20.05.2006 16:05

MB Kasten 209-410D Käyttö kokemukset PIKAISESTI, APUWA !

Viesti Kirjoittaja hagert »

-Kiitos Aku P vastauksestasi ja kommenteistasi! Toivottavasti muutkin foorumilaiset innostuisivat kertomaan kokemuksistaan...Uskon kyllä, että heillä tietoa on, kun vain avaisivat sanallisen arkkunsa.

Mutta asiaan:

1) Tietääkö kukaan, että mistä saa ko. autoihin ns. harvempaa ns. bussimallin perää? (Keltaisessa Pörssissä joku ilmoitti aikoinaan, muttei enää ole ilmoitusta näkynyt.)

2) Minkälainen savotta on asentaa om 617 (5 sylinterinen 3 L turbodiesel) moottori vanhan väsyneen koneen tilalle?

Ja nyt apuja piakkoin foorumilaiselle..KIITOS!
Avatar
v6sa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ke 11.08.2004 08:31
Paikkakunta: Estonia

Viesti Kirjoittaja v6sa »

Turbokone (OM 617.952) ei eroaa turbottomasta (OM 617.912) ulkoisesti. Eroaa on ilman ja pakokaasujen reitti sekä öljynpohja, missä on turbon paluuöljyn paikka.

Vähän pakua ajaneena voin väittää, että kunnossa oleva yksilö on topakampi ajettava, kun volski/voortti. Tukatoon tai vaniin en ota kantaa, kun puuttuu ajokokemus. Hyvät oltavat kuskilla ja tosiaan, se kymppi kulutusta. Mikäli kantti kestää ajaa koneen mukaan, ei perässäroikkujan ehdolla...
Mutta tosin, laiska se on. Mutta matkailuautollahan ei olekaan tarkoitus kiirehtia...

Mootorinvaihdosta on paljon tietoa, haulla löytyy ilmeisesti. Sama mottihan on niissä henkilöautoissakin.

Suostiitelen turbokoneen laittamista. Henkilöauto kulkee ainakin ihan eri lailla, vaikka numeroissa tehonnousu ei niin iso olekaan.

Ja sitten tietysti PPD tai Mynä-pumppu ja välijäähdytin, oikein ST-matkailuauto. :twisted:
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Isaukollahan on 309, tosin pakettiautomalli. Taitanee olla sama kone kuin 123:n 3.0 eli om617. Auto on tosiaan pirun laiska, ainakin tonnin kuormalla. Pistetäämpäs pirruuthaan pientä listaa.
- meteliä piisaa
- kääntösädettä reilusti
- Kiihtyvyys ei vedä selkää jakkaraan kiinni
- ohjaustehostimen kanssa mukava pyöritellä, tehostimen ollessa irti oli RASKAS
- Kulutus vähintään 15 litraa 100 km (ilman omatekoista ilmanohjainta 20-25)

Asuntoautoissa ja bussimalleissahan on tietenki harvempi perä ja pienempi ilmanvastus ko tuossa on hytin ja kopin välinen korkeusero on noin metri (pystysuora seinä, irtokopilla).
Siitä varmaan saisi melko edullisesti itselleen asuntoauto projektin, itsekkin sitä olen miettiny, olisi ainaki tilava asunto-osa. Edellisen katsastuksen jälkeen ajettu konttorilta kotiin, seisoi vuoden päivät pihassa ja nyt ollut varmaan vuoden ilman niitä kilpiäkin... Täysin toimiva auto silti ja edellinen leima tuli heittämällä...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Avatar
suzy
Mersutar
Mersutar
Viestit: 126
Liittynyt: To 05.06.2003 12:28
Paikkakunta: Napapiirin paremmalla puolen

MB 309: n kokemuksia...

Viesti Kirjoittaja suzy »

Niin tulee vähän myöhässä. mutta tuolla meidän 309:llä (James Cook matkailuauto) on ajeltu kohta 50tkm ja hyvin potkii. Kulutus pyörii 10 ltr kieppeissä. Vähän vaikea arvioida kun lämmitin vie samaa löpöä (eberi). Ajonopeus on 80-90 km/h, minnekäs sitä on kiire.
Tuuli kyllä tarttuu korkeaan koriin...ja perään kaipais harvennusta (velipojan kommentti). Eikä tämä mikään melupesä ole!
Auto on mallia -85, eikä uskoisi. Ei ruostetta eikä mitään vikoja. Pakosarjan tiiviste on vaihdettu ja pakoputkesta yksi pätkä.

Tässä mesen kuva:
http://www.aijaa.com/viewer.php?id=59962

suzy
MB C220D Farmari, MB609 James Cook
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Noi mersun vanhat pakut edustavat jo nykyään kadonnutta työkaluperiaatetta :D
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Vastaa Viestiin