124kattoluukun vaijerista..?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

124kattoluukun vaijerista..?

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Oli kattoluukun vaijeri irronnut siitä suojaputki kaukalosta? Jos se tollai jää ilmeisesti se ei kykene työntää luukkua kiinni.onko näi?. Kertokees arvon raatilaiset kokemuksenne..toiminta periaate tosta?

Purin ne luukunlinkut vekee olivat murtuneet.. mitä lie kevyt metallia ei taida hitsaaminen onnistua :shock:
Avatar
MikkB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Su 06.11.2005 10:59
Paikkakunta: Satakunta

kattoluukku!

Viesti Kirjoittaja MikkB »

En ole varma tarkoititko sitä takaluukun päätä? mutta luukun puolella vaijeri on tosi paskamainen vaihtaa kun se on prässätty sinne mekanismiin niin ettei saa muuta kun porakoneella niitit irti....(ainakaan minä en aikoinani saanut)
ja sitten pirun pienillä pulteilla uusi kiinni... en kyllä vaihtanut vaijeria vaan koko luukun kun hajosi vanhasta mekanismi!
Vanhat työmaat:
w123 280
w126 300se -83
W124 200d -86 -87 -88 300d -85 -92
W202 200d -94 220d -93
W210 300d -96 200-270-320cdi -01
W140 350td -95 300td -97
W203 200cdi -00 -05
W211 200cdi -05 -04 220cdi -03 220cdi -09
W204 200cdi -08

Nyt: S211 320cdi
maxpower05
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: La 26.03.2005 20:40
Paikkakunta: Alastaro

Viesti Kirjoittaja maxpower05 »

millais sitä saa kiristettyä moottorin päästä, kun moottori pyörii kyllä, mut ei jaksa nostaa luukun takareunaa auki tai työntää luukkua kiinni taka-asennosta??
W211 E55amg -03
W639 122cdi -14
W639 110cdi -13 ex
s203 220cdi -06 ex
w639 120cdi -08 ex
S211 280cdi -07 ex
w639 111cdi -07 ex
w124 260e -88 ex
w639 115cdi -07 ex
s211 320cdi -04 ex
c124 300 ce-24 -90 ex
w210 220d -96 ex
w168 170 cdi -98 ex
s124 300D A -86 ex
s124 300TDT A -90 ex
w201 2.6E -91 ex
w124 250d -85 tuning ex
w202 220 sport -94 ex
w124 300cea 12v ex
w168 160 -00 ex
w202 180 esprit -95
Avatar
MikkB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Su 06.11.2005 10:59
Paikkakunta: Satakunta

kattoluukku!

Viesti Kirjoittaja MikkB »

maxpower05 kirjoitti:millais sitä saa kiristettyä moottorin päästä, kun moottori pyörii kyllä, mut ei jaksa nostaa luukun takareunaa auki tai työntää luukkua kiinni taka-asennosta??

oletko koittanut rasvata vaijeria? ja sitten kannattaa rasvata niitä kiskoja missä luukku kulkee... se ei kyllä varmaan vaikuta siihen takapään nousuun! se moottorin pää on vähän utopiaa!
Vanhat työmaat:
w123 280
w126 300se -83
W124 200d -86 -87 -88 300d -85 -92
W202 200d -94 220d -93
W210 300d -96 200-270-320cdi -01
W140 350td -95 300td -97
W203 200cdi -00 -05
W211 200cdi -05 -04 220cdi -03 220cdi -09
W204 200cdi -08

Nyt: S211 320cdi
Korruptio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ti 24.01.2006 23:00
Paikkakunta: Kerava

Re: 124kattoluukun vaijerista..?

Viesti Kirjoittaja Korruptio »

Reimpo kirjoitti:Oli kattoluukun vaijeri irronnut siitä suojaputki kaukalosta? Jos se tollai jää ilmeisesti se ei kykene työntää luukkua kiinni.onko näi?. Kertokees arvon raatilaiset kokemuksenne..toiminta periaate tosta?

Purin ne luukunlinkut vekee olivat murtuneet.. mitä lie kevyt metallia ei taida hitsaaminen onnistua :shock:
Ei onnistu hitsaaminen ei. Osta "uudet" linkut, eli siis koko paska jostain käytettynä, tsekkaa vaan ettei niissä osissa ole hillitöntä välystä tai luukku pääsee liikkumaan ja humisee niin maan perkeleesti ajossa eikä edes toimi kunnolla.

Vaijeri kulkee suojaputkessa, vaijerin pää kulkee suojaputken halkeamassa, moottori peräkontissa työntää tai vetää vaijeria. Vaijeri on kiinni semmoisessa sivuttain olevassa "aisassa" joka sitten liikuttaa muuta mekanismia. Jos vaijerin ympärillä oleva muovisuoja repeää niin kohta on edessä se, että vaijeri hajottaa sen suojaputkenkin (vääntelee putken auki kun tunkee itsensä sinne halkeamaan) ja se menee vaihtokuntoon. Tuo mersun koko ketun kattoluukun rakenne on aivan kusipäinen mielestäni. Eikö siellä katossa tosiaan ole BMW jne tyyliin muka ollut tilaa moottorille...

Moottorin pään voi rasvata kun toinen ihminen ajaa vaijeria sisään ja ulos ja toinen ruikkii jotain aseöljyä vaikkapa sinne vaijerin päähän samalla. Luukun kiskot ja nivelet TULEE olla hyvässä rasvassa, muuten se saamarin koneisto jumittaa ja moottori särkee nivelet, se on oikeasti vahva moottori. :) Ja puhdista niistä nivelistä ja kiskoista entinen jankkiintunut rasva pois, auttaa toiminnassa todella paljon. Sieltä löytyy järkyttävä määrä törkyä kun avaa... Luukun linkut ja kiskot on oikeastaan ainoat jotka vaikuttaa luukun liikkumiseen. Moottori kyllä survoo vaikka väkisin kunhan linkut ja kiskot edes vähän luistaa mutta sitten kun ne jumittuu niin tulee romua. :)

Ai niin, Merteilillä ainakin on myynnissä osa nimeltään "KATTOLUUKUN VAIJERIN KIINNIKE", tuo ilmeisesti on semmoinen palikka minkä voi laittaa sinne luukun päähän jos se entinen vaijerin kiinnike rasahtaa poikki. En ole kyllä satavarma, tarkistakaa ennen ostamista. :P Pitäisi melkein kysyä...
W124 300E -85
Suzuki GSX-R 1000 -04
Avatar
tapioh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 09.11.2003 21:06

Viesti Kirjoittaja tapioh »

myyn kokonaisen kattoluukun, rhjän ja herkkäliikkesisen

HINTAAN 100 E , NOUDETTUNA

siinä on kaikki vimpstaakit ehjät
kuvaamasi taaki maksaa n. 100e / kpl ( v. 2004 KL )
" kattoluukun nivel"

-tapioh- 050-9177108 Suonenjoki
W210 230E -96 autom.Eleg.
Pajero -92 autom. "rönttäauto "
Zetor 3511 Diesel -68, liukuovikoppi

=======================================
EX :W124E300D -93 autom.
W124 230E -89 man.5-v.
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Juu purettu on..aika hyvin lähti.. Liikutelin vaijeria/rauta palikkaa... eesun taasun ja mielestäni ei tule siihen etulaitaa tarpeeks jää jotai 10cm.. purkamastani autosta josta hain noi ehjät nivelet.. Se oli siinä etureunassa ihan...
Voiko siitä motinpäässä olevasta muovi pyörästä tavallaan lisätä vaijeria?... :roll:
Avatar
MikkB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Su 06.11.2005 10:59
Paikkakunta: Satakunta

Re: 124kattoluukun vaijerista..?

Viesti Kirjoittaja MikkB »

Tuo mersun koko ketun kattoluukun rakenne on aivan kusipäinen mielestäni. Eikö siellä katossa tosiaan ole BMW jne tyyliin muka ollut tilaa moottorille...

Väyrysessä ja 140:ssä asia korjaantuu ainakin lasikattoluukussa moottori katossa!
Vanhat työmaat:
w123 280
w126 300se -83
W124 200d -86 -87 -88 300d -85 -92
W202 200d -94 220d -93
W210 300d -96 200-270-320cdi -01
W140 350td -95 300td -97
W203 200cdi -00 -05
W211 200cdi -05 -04 220cdi -03 220cdi -09
W204 200cdi -08

Nyt: S211 320cdi
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Semmoinen ongelma vielä..että tuo vaijerin pää mihin metalli kampa/nivuset tulee kiinni.. Pitääkösen olla siinä mistä katto verhoilu lähtee taaksepäin.. tai vähän ylikin nokalle päin,siis kun luukku kiinni??? ..mulla jää vajaaksi noin 5cm eli verhoilun reunasta sisään päin vaijeri aivan ajettu eteen..

Vaijeri on myös irti katon osuudelta siitä putkikaukalosta..pitäisi saada se takaisin..vit... hankalaa on... Entäs saako tuota vaijeria mekaanisesti löysytettyy niinkin paljon nokalle päin, ett saa siihen kaukaloon takas ujutettuu...

Moottori toimii ja aivan luukku kiinni asennossa vaijeri tosiaan jää tuon 5cm verhoilun reunasta katon sisään... Tuosta vajavaisuudesta vaa sen tähden..kun kyseisestä autosta josta hain nivuset nii jouduin purkamaan ne ja siinä huomasin tuon eron... se oli siinä etäänpänä mukavati siinä otettavissa.

Onkohan vuosi malleissa eroja hakemani nivuset oli -85 omani 87
olipas se hankalaa :oops: Kiire!
Avatar
MikkB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Su 06.11.2005 10:59
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja MikkB »

Reimpo kirjoitti:Semmoinen ongelma vielä..että tuo vaijerin pää mihin metalli kampa/nivuset tulee kiinni.. Pitääkösen olla siinä mistä katto verhoilu lähtee taaksepäin.. tai vähän ylikin nokalle päin,siis kun luukku kiinni??? ..mulla jää vajaaksi noin 5cm eli verhoilun reunasta sisään päin vaijeri aivan ajettu eteen..

Vaijeri on myös irti katon osuudelta siitä putkikaukalosta..pitäisi saada se takaisin..vit... hankalaa on... Entäs saako tuota vaijeria mekaanisesti löysytettyy niinkin paljon nokalle päin, ett saa siihen kaukaloon takas ujutettuu...

Moottori toimii ja aivan luukku kiinni asennossa vaijeri tosiaan jää tuon 5cm verhoilun reunasta katon sisään... Tuosta vajavaisuudesta vaa sen tähden..kun kyseisestä autosta josta hain nivuset nii jouduin purkamaan ne ja siinä huomasin tuon eron... se oli siinä etäänpänä mukavati siinä otettavissa.

Onkohan vuosi malleissa eroja hakemani nivuset oli -85 omani 87
olipas se hankalaa :oops: Kiire!
Koita kestää tiedän että paska homma on enkä kyllä itekkään muista kun on kolmevuotta aikaa kun sen kanssa nypräsin, mutta oma mistä vaihdoin oli -85 ja muistaakseni vaihto luukku -88 Että ei pitäis olla eroa!
Vanhat työmaat:
w123 280
w126 300se -83
W124 200d -86 -87 -88 300d -85 -92
W202 200d -94 220d -93
W210 300d -96 200-270-320cdi -01
W140 350td -95 300td -97
W203 200cdi -00 -05
W211 200cdi -05 -04 220cdi -03 220cdi -09
W204 200cdi -08

Nyt: S211 320cdi
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Juu rupes selvii.. sain moottorin päästä vaijerin irti ja vedin sen pois... oli niitä valkoisia muovihelmiä murtunut ja ilmeisesti suojaputken vällissä hankaamassa :evil: Sen takii tuo katto ei tullu edemmäs..

Onnistuuko jos jostain putkesta leikkaa noita "helmiä" vai kääntyä Vehon puoleen tilata uus 80e :?
Vastaa Viestiin