Taas murheita S320:n kanssa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
paranoid
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ke 06.10.2004 11:44
Paikkakunta: Akaa

Taas murheita S320:n kanssa

Viesti Kirjoittaja paranoid »

Taas alkavat ongelmat kerääntyä... Kyllähän se muutaman kuukauden ehti jopa toimia. Auto siis W140 S320 vuosimallia 97, avainsanoja M104, 722.6, HFM.

1) Nykii. Käynti nykivää, kiihdyttäessä ja tasakaasulla, mutta ainoastaan kylmänä. Tyhjäkäynti vaeltaa jatkuvasti sekä kylmänä että lämpöisenä, AC päällä n. 1000rpm (+-100), AC off n. 600rpm (+-100). MAF uusittu puoli vuotta takaperin, se oletettavasti ehjä (erilaiset oireet).

- Lambda? Onko näissä tuplalambdat, eli pre-cat ja post-cat? Voiko jomman kumman rikkoutuminen aiheuttaa nykimisen - ja ainaostaan kylmällä koneella? Pääseekö lambdan liittimiin käsiksi (=mittailemaan) komentosillan puolelta vai onko ryömittävä auton alle?
- Jokin sytytyspuolista tai johtonippu? Rikkonaisen puolan luulisi pätkivän kipinää myös lämpimänä? Samat sanat johtosarjasta (jonka teippaukset avattu n. MAF:n vaihdon aikoihin ja tarkistettu tilanne -- silloin olivat vielä i.O.).


2) Automaatti heittää vapaalle kovemmassa kiihdytyksessä. Laatikko siis sähköohjattu 5-v 722.6-sarjalainen. Haulla löysin muutaman aiemman viestiketjun, joissa vastaavassa laatikossa vastaavia oireita on aiheuttanut 1-2l vajaus öljymäärässä. Öljyt ja suodatin vaihdettu Veholla (:shock:) kolmisen vuotta sitten 120tkm huollossa. Nyt lasissa n. 160k.

- Mihin öljy olisi voinut hävitä? Onko sitä laitettu alunperinkin liian vähän? Keskimäärin kaikista muista paikoista tulee öljyä ulos, muttei laatikosta tai lauhduttimesta/-putkista. Vika ilmeni pari viikkoa sitten.
- Laatikko mennyt romu-MAF:n aikaan pari kertaa vikatilaan ("i'm the king of third gear" -moodi). Tämän on oletettu tähän asti aiheutuneen siitä, että kone kävi tuolloin pääosin kuin vessanpönttö, ja välillä viidellä, ja välillä... no ei ollenkaan. Auton reboottauksella nuo vikatilat silloin häipyivät.
- Ja asiaa hieman sivuten, koskeeko tätä ässän 722.6 -varianttia sama "silmälaakeri-ongelma" kuin pienempikoneisia/-korisia lajitovereitaan?

Joka tapauksessa öljyn tarkistukseen / vaihtoon tilattanee aika ensi viikolla, varmuuden vuoksi. Kun ei sitä mittatikkuakaan ole voitu auton mukana toimittaa... Vaihtoehtoisia ratkaisuehdoituksia otetaan toki vastaan.


3) Takapää kolisee. Alkuun kolinaa kuului hidastaessa, automaatin vaihtaessa 2 -> 1 (tai 3 -> 2, mikäli ykköstä ei "S"-moodissa normaalisti käytetä). Komentosillalle kolahdus on matalahko "tumps", ulkopuolelle selvä pelti peltiä vasten -kilkahdus. Nykyään kolahtelee myös isommissa montuissa, jousituksen joustaessa tarpeeksi.

- Joku tukivarsista tai niiden puslista väljä? Takakelkan etummaiset "isot puslat"? Perän kannatinkumit? Tyyppivikoja/-ominaisuuksia?
- "Narinahelat" vaihdettiin joitain viikkoja sitten. Toinen oli ihan horo, ja yllättäen siltä puolelta, missä erään Baltian maan suurlähetystön edustaja aikoinaan istuskellut -- liekö ollut keskimääräistä, khm, tukevampi yksilö... Näiden vaihdon jälkeen auto kyllä kulkee suoraan, mutta kolina paheni :?
- Liekö helpoin tiputtaa koko takakelkka alas ja vaihtaa kerralla kaikki puslat ja tukivarret uusiin?

Auto on LWB-mallia, jos sillä on jotain vaikutusta takaripustuksen normaaliin kulumiseen tai tyypilliseen vikaantumiseen.

Vielen dank für Ihre Hilfe, liebe Mercedes-Freunde! 8)

MfG
-JuhaKuva


Tulipa taas pitkä selostus, voi vitalis
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Tarkista kaikki mustiin laatikoihin menevät johtoniput kiinnitykseltään. Eli kytkinlaatikoiden sivussa / alla olevat liittimet. Joskus on käynyt niin että huollossa liitin ei ole kytketty pohjaan asti ja sitten aiheuttaa kaikenlaista ongelmaa.

Muuten noin yleisellä tasolla älä koske yhteenkään _johtoon_ mikä autossa on konetilassa. Johdon siirtäminenkin jo saattaa tuhota eristeen ja maksaa 1500€.
Avatar
MikkB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Su 06.11.2005 10:59
Paikkakunta: Satakunta

Re: Taas murheita S320:n kanssa

Viesti Kirjoittaja MikkB »

[quote="paranoid"]Taas alkavat ongelmat kerääntyä... Kyllähän se muutaman kuukauden ehti jopa toimia. Auto siis W140
3) Takapää kolisee. Alkuun kolinaa kuului hidastaessa, automaatin vaihtaessa 2 -> 1 (tai 3 -> 2, mikäli ykköstä ei "S"-moodissa normaalisti käytetä). Komentosillalle kolahdus on matalahko "tumps", ulkopuolelle selvä pelti peltiä vasten -kilkahdus. Nykyään kolahtelee myös isommissa montuissa, jousituksen joustaessa tarpeeksi.

Ittellä samaa vikaa dieselissä tai molemmissa vanhassa ja tässä nykyisessä! Mutta ei tule kylläkään laatikosta eikä, eikä voimansiirrosta vaan jostain ripustuksista! Vanhaan vaihdettin lähes kaikki takapään helat ym... mutta ongelma sama.. Narisee esim. hidasteissa ja pahemmassa töyssyssä kolahtaa ikävästi ja molemmissa yksilöissä sama homma!! Ollaan kuulolla jos jotain selviää kun itsekkin alan tuota reeraamaan. Mutta nyt on menossa ensin ulkokuoren kohennus!!
Vanhat työmaat:
w123 280
w126 300se -83
W124 200d -86 -87 -88 300d -85 -92
W202 200d -94 220d -93
W210 300d -96 200-270-320cdi -01
W140 350td -95 300td -97
W203 200cdi -00 -05
W211 200cdi -05 -04 220cdi -03 220cdi -09
W204 200cdi -08

Nyt: S211 320cdi
paranoid
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ke 06.10.2004 11:44
Paikkakunta: Akaa

Re: Taas murheita S320:n kanssa

Viesti Kirjoittaja paranoid »

mikko123456 kirjoitti:Ollaan kuulolla jos jotain selviää kun itsekkin alan tuota reeraamaan.
Jeespoks, eiköhän pistetä täälläkin päässä ässä kappaleiksi ja katsotaan mitä tuo on syönyt. Tai no ehkä viisain on aloittaa tuon kalleimman osan voiteluaineiden tarkastuksella.

Tämänpäiväisten nykimisfiilistelyiden jälkeen tuli tarkennusta ensimmäiseen ongelmaan. Eli paitsi että "nypyttää" kylmänä, puolilämpimänä rykäisee kerran oikein kunnolla. Kiihdytyksessä n. 3500 rpm paikkeilla meno loppuu kesken kaiken kuin seinään ja kierrokset tipahtavat parisataa kierrosta, sen jälkeen meno jatkuu taas normaalisti -- tuntuu aivan kuin vaihteen vaihdolta. Sellaiseksi sitä hetken luulin itsekin, mutta kun oli pakkonelonen valittuna...

Ei vaan tullut tällä kertaa riittävän huolellisesti fiilisteltyä; ei tullut kokeiltua nykäiseekö vain kerran ajon aikana vai useammin peräkkäin. Jos nykäisee vain kerran, olisiko tuossa sellainen mahdollisuus, että kesken kiihdytyksen jokin anturi antaa ECUlle täyttä puutaheinää ja ECU tiputtaa ohjauksen hätämoodille? Ja auton sammutuksen -> uudelleenkäynnistyksen jälkeen palaa taas hetkellisesti normaalitoimintaan.

Ehkä tuon mystisen mustan laatikon sielunelämään saadaan vähän selkeyttä, kun postilaatikkoon tipahtaa MB-38pin sovitin OBD2-skanneriin (euromallin kabiinista kun ei töpseliä löydy :evil: )


Kai tää tästä taas, pikkuhiljaa, eristyy Kuva
Ari V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Pe 19.03.2004 13:02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ari V. »

Mulla on esiintynyt 2 - 3 kertaa sellaista, että ns. "rullauksen" jälkeen(esim alamäen jälkeen tai saavuttaessa risteykseen) kun lähtee lisäämään kaasua, niin vaihteisto jotenkin "arpoo" lähteekö vetämään vai ei eli tavallaan nykii aikansa , sitten kuitenkin päättää jatkaa hommiaan normaalisti - ikävä fiilis kuitenkin. Ei välttämättä samaa kun Paranoidilla, mutta vihjeitä, kommentteja kuunnellaan.
Raaka Arska
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
Ex. W123 230E -83, menetetty helmi
Avatar
markku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 02.09.2003 06:58
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Taas murheita S320:n kanssa

Viesti Kirjoittaja markku »

paranoid kirjoitti:1) Nykii. Käynti nykivää, kiihdyttäessä ja tasakaasulla, mutta ainoastaan kylmänä.
Melkeinpä kannattaisi käyttää Veholla tai Rollella testerissä, missäpäin asutkaan. MAF-vika sai oman autoni käyttäytymään täysin sekopäisesti, eikä se asettunut MAFin vaihdon jälkeenkään kuin viikon seisonnan jälkeen. Vaikutti myös vaihteiston toimintaan, nämä älypäät kun juttelevat keskenään.
paranoid kirjoitti:2) Automaatti heittää vapaalle kovemmassa kiihdytyksessä. Joka tapauksessa öljyn tarkistukseen / vaihtoon tilattanee aika ensi viikolla.

Kun öljynvaihto on käsillä, niin liemien ulkonäkö kertoo mikä on vaihteiston kunto. Laatikkoon käy vain Mersun oma erikoisöljy. Sähkölaatikko tuntuu joissakin tilanteissa vaihtelevan vähän miten sattuu, joskus se rupeaa vaihtamaan ylämäessä esim 4 -> 3, mutta kesken vaihdon päättää ettei tämä ollutkaan hyvä juttu vaan jättää vaihdon kesken, kuten Ari V. myös kertoi. Tämä voi tuntua vapaalle heittämiseltä. Sama laatikko on ollut myös S600-mallissa.
paranoid kirjoitti:3) Takapää kolisee. Alkuun kolinaa kuului hidastaessa, automaatin vaihtaessa 2 -> 1 (tai 3 -> 2, mikäli ykköstä ei "S"-moodissa normaalisti käytetä). Komentosillalle kolahdus on matalahko "tumps", ulkopuolelle selvä pelti peltiä vasten -kilkahdus. Nykyään kolahtelee myös isommissa montuissa, jousituksen joustaessa tarpeeksi.

Tämä taitaa olla äSsän heikoin kohta, Tuo kuvaus viittaisi takakelkan kumeihin. Omani on menossa ensi viikolla normaaliin puolivuotispuslienvaihtoremonttiin. Narinahelat vaihdettu vuosittain/20 000 km katsastusmiehen kehotuksesta. Taas menee se toimintatonni :evil:
mikko123456 kirjoitti: Mutta nyt on menossa ensin ulkokuoren kohennus!! .

Oma kuorenkohennusprojektini on dokumentoituna täällä. Kannattaa tehdä homma kunnolla jos aikoo autoa pitää pitempään. Varsinkin metallihohtoväri tuntuu olevan perso veneeriselle taudille.
S320L -97
Ari V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Pe 19.03.2004 13:02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ari V. »

Onko Paranoidilla asiat edenneet................ sähkölaatikko etenkin kiinnostaa...........
Raaka Arska
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
Ex. W123 230E -83, menetetty helmi
Avatar
markku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 02.09.2003 06:58
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Taas murheita S320:n kanssa

Viesti Kirjoittaja markku »

markku kirjoitti:
paranoid kirjoitti:quot;]3) Takapää kolisee. Alkuun kolinaa kuului hidastaessa, automaatin vaihtaessa 2 -> 1 (tai 3 -> 2, mikäli ykköstä ei "S"-moodissa normaalisti käytetä). Komentosillalle kolahdus on matalahko "tumps", ulkopuolelle selvä pelti peltiä vasten -kilkahdus. Nykyään kolahtelee myös isommissa montuissa, jousituksen joustaessa tarpeeksi.

Tämä taitaa olla äSsän heikoin kohta, Tuo kuvaus viittaisi takakelkan kumeihin. Omani on menossa ensi viikolla normaaliin puolivuotispuslienvaihtoremonttiin. Narinahelat vaihdettu vuosittain/20 000 km katsastusmiehen kehotuksesta. Taas menee se toimintatonni :evil:
äSSä kävi Olarin Veholla: Koiranluut edestä ja kallistuksenvakaajan kumit takaa + nelipyöräsuuntaus eikä kolise enää. Eikä edes mennyt sitä toimintatonnia, vain € 400. Kerrankin - kerrankin - veikkaus hinnasta meni alakanttiin :lol: .
S320L -97
Ari V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Pe 19.03.2004 13:02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ari V. »

Markku kirjoitti:
äSSä kävi Olarin Veholla: Koiranluut edestä ja kallistuksenvakaajan kumit takaa + nelipyöräsuuntaus eikä kolise enää. Eikä edes mennyt sitä toimintatonnia, vain € 400. Kerrankin - kerrankin - veikkaus hinnasta meni alakanttiin

Ihmetellen olen seuraillut tuota sinun alustan laittoa............. paljon sitä ainakin on riittänyt nonkin vähillä kilometreillä, lähinnä tässä vaan odottelen, koska omassa alkaa oireilut, toistaseksi hiljaista on ollut..... Mitenköhän ne 300....400 tkm ajetut ässät edes pysyy kasassa???? :shock:
Raaka Arska
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
Ex. W123 230E -83, menetetty helmi
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja capriceman »

No niin onkos sytytyspuolen ensiöjohdot tarkastettu.
Johtojen eristykset krakkailevat ja aiheuttavat siten käyntihäiriöitä.
Lopuksi kun johdot huononee niin että aiheuttavat oikosulun ja silloin palaa
HFM keskusyksikkö(1850euroa). Sivuillani kuvia krakkailevista johdoista, jotka aiheuttivat useita häiriö tilanteita, mm ei käy kaikilla...
:lol:
Avatar
markku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 02.09.2003 06:58
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

alusta

Viesti Kirjoittaja markku »

Ari V. kirjoitti:Ihmetellen olen seuraillut tuota sinun alustan laittoa............. paljon sitä ainakin on riittänyt nonkin vähillä kilometreillä, lähinnä tässä vaan odottelen, koska omassa alkaa oireilut, toistaseksi hiljaista on ollut..... Mitenköhän ne 300....400 tkm ajetut ässät edes pysyy kasassa????
Hyvinhän ne pysyy kasassa, kunhan vaan jaksaa alustaan vaihtaa kuluvia osia :lol: :lol:

Ilmeisesti alustan nivelet, puslat ym. härpäkkeet ovat vain hieman alimitoitettuja näin painavaan autoon. Alustassahan näitä helyjä riittää, vanhassa 940-koppaisessa Volvossa, jossa oli vielä lantakärrystä lainattu taka-akseli, ei tällaisia vaivoja tunnettu.

On se äSSä kunnossa ollessaan kyllä mainio ajettava, varsinkin maantiellä. Erityisesti nyt, kun laitoin punaiset Konit alle. On kuin kotiinsa olisi tullut.
Kuva

Sikäli hauskat nämä äSSän Konit, että ne eivät ole säädettäviä. Lieneekö ainoa poikkeus Konin valikoimassa?
S320L -97
Timppa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Pe 20.06.2003 14:42
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Se on vähän niinkuin entisellä prinsessalla....kun tottuu tuohon äSsän kyytiin niin pienikin herne tuntuu patjojen läpi :D


Ari V. kirjoitti:Markku kirjoitti:
äSSä kävi Olarin Veholla: Koiranluut edestä ja kallistuksenvakaajan kumit takaa + nelipyöräsuuntaus eikä kolise enää. Eikä edes mennyt sitä toimintatonnia, vain € 400. Kerrankin - kerrankin - veikkaus hinnasta meni alakanttiin

Ihmetellen olen seuraillut tuota sinun alustan laittoa............. paljon sitä ainakin on riittänyt nonkin vähillä kilometreillä, lähinnä tässä vaan odottelen, koska omassa alkaa oireilut, toistaseksi hiljaista on ollut..... Mitenköhän ne 300....400 tkm ajetut ässät edes pysyy kasassa???? :shock:
Vastaa Viestiin