1) Nykii. Käynti nykivää, kiihdyttäessä ja tasakaasulla, mutta ainoastaan kylmänä. Tyhjäkäynti vaeltaa jatkuvasti sekä kylmänä että lämpöisenä, AC päällä n. 1000rpm (+-100), AC off n. 600rpm (+-100). MAF uusittu puoli vuotta takaperin, se oletettavasti ehjä (erilaiset oireet).
- Lambda? Onko näissä tuplalambdat, eli pre-cat ja post-cat? Voiko jomman kumman rikkoutuminen aiheuttaa nykimisen - ja ainaostaan kylmällä koneella? Pääseekö lambdan liittimiin käsiksi (=mittailemaan) komentosillan puolelta vai onko ryömittävä auton alle?
- Jokin sytytyspuolista tai johtonippu? Rikkonaisen puolan luulisi pätkivän kipinää myös lämpimänä? Samat sanat johtosarjasta (jonka teippaukset avattu n. MAF:n vaihdon aikoihin ja tarkistettu tilanne -- silloin olivat vielä i.O.).
2) Automaatti heittää vapaalle kovemmassa kiihdytyksessä. Laatikko siis sähköohjattu 5-v 722.6-sarjalainen. Haulla löysin muutaman aiemman viestiketjun, joissa vastaavassa laatikossa vastaavia oireita on aiheuttanut 1-2l vajaus öljymäärässä. Öljyt ja suodatin vaihdettu Veholla (:shock:) kolmisen vuotta sitten 120tkm huollossa. Nyt lasissa n. 160k.
- Mihin öljy olisi voinut hävitä? Onko sitä laitettu alunperinkin liian vähän? Keskimäärin kaikista muista paikoista tulee öljyä ulos, muttei laatikosta tai lauhduttimesta/-putkista. Vika ilmeni pari viikkoa sitten.
- Laatikko mennyt romu-MAF:n aikaan pari kertaa vikatilaan ("i'm the king of third gear" -moodi). Tämän on oletettu tähän asti aiheutuneen siitä, että kone kävi tuolloin pääosin kuin vessanpönttö, ja välillä viidellä, ja välillä... no ei ollenkaan. Auton reboottauksella nuo vikatilat silloin häipyivät.
- Ja asiaa hieman sivuten, koskeeko tätä ässän 722.6 -varianttia sama "silmälaakeri-ongelma" kuin pienempikoneisia/-korisia lajitovereitaan?
Joka tapauksessa öljyn tarkistukseen / vaihtoon tilattanee aika ensi viikolla, varmuuden vuoksi. Kun ei sitä mittatikkuakaan ole voitu auton mukana toimittaa... Vaihtoehtoisia ratkaisuehdoituksia otetaan toki vastaan.
3) Takapää kolisee. Alkuun kolinaa kuului hidastaessa, automaatin vaihtaessa 2 -> 1 (tai 3 -> 2, mikäli ykköstä ei "S"-moodissa normaalisti käytetä). Komentosillalle kolahdus on matalahko "tumps", ulkopuolelle selvä pelti peltiä vasten -kilkahdus. Nykyään kolahtelee myös isommissa montuissa, jousituksen joustaessa tarpeeksi.
- Joku tukivarsista tai niiden puslista väljä? Takakelkan etummaiset "isot puslat"? Perän kannatinkumit? Tyyppivikoja/-ominaisuuksia?
- "Narinahelat" vaihdettiin joitain viikkoja sitten. Toinen oli ihan horo, ja yllättäen siltä puolelta, missä erään Baltian maan suurlähetystön edustaja aikoinaan istuskellut -- liekö ollut keskimääräistä, khm, tukevampi yksilö... Näiden vaihdon jälkeen auto kyllä kulkee suoraan, mutta kolina paheni

- Liekö helpoin tiputtaa koko takakelkka alas ja vaihtaa kerralla kaikki puslat ja tukivarret uusiin?
Auto on LWB-mallia, jos sillä on jotain vaikutusta takaripustuksen normaaliin kulumiseen tai tyypilliseen vikaantumiseen.
Vielen dank für Ihre Hilfe, liebe Mercedes-Freunde!

MfG
-Juha

Tulipa taas pitkä selostus, voi vitalis