603 "helppo" turbotus?
603 "helppo" turbotus?
Kuinka paljon rompetta joutuu hankkimaan, jos vapaastihengittävään 603:een istuttaisi saman moottorin alkuperäisen turbon? Turbo tietysti ja imusarja ja ilmanputsari. Entäpä muuta - tuleeko esim. sähköhommia? Uskaltaako kukaan heittää hihasta arvauksen hintaluokasta (ilman töitä)?
Miten tuo mahtaisi käytännössä onistua ja onko se edes harkinnan arvoista? Kyseessä siis vapaastihengittävä 12-venttiilinen OM603 eikä kovin vaativiin projekteihin ole resursseja.
Miten tuo mahtaisi käytännössä onistua ja onko se edes harkinnan arvoista? Kyseessä siis vapaastihengittävä 12-venttiilinen OM603 eikä kovin vaativiin projekteihin ole resursseja.
------
W124 300 TD -92
W124 300 TD -92
Osia tarvinee ainakin. Pakosarja, Turbo, Pakoputken lähtö. Turbon öljynkierto. Ite laittasin myös välijäähdyttimen.. niin ja tietenkin imusarja... alkuperäistä voi käyttää mutta ahtoputkiston joutuu tekemään.
Ja tietenkin syöttöpumpulta outuu ainakin syöttöjä nostamaan jos ei käytä koko pumppua oikeassa säädössä.
Esim öljynkierrolle ei ole valmiina paluupuolta. Eli joutuu tekemään reiän lohkoon öljynpaluulle.
Tosin jos ei ole kovaa lisä tehon tarvetta niin tuollainen vapari 300D piristyy kummasti kun ruuvailee syöttöä ja vetäviä kierroksia lisää...
Haku toiminnolla löytyy montakin vaparin turbotus juttua.
OM603seen pätee kaikki jutut.
Ja tietenkin syöttöpumpulta outuu ainakin syöttöjä nostamaan jos ei käytä koko pumppua oikeassa säädössä.
Esim öljynkierrolle ei ole valmiina paluupuolta. Eli joutuu tekemään reiän lohkoon öljynpaluulle.
Tosin jos ei ole kovaa lisä tehon tarvetta niin tuollainen vapari 300D piristyy kummasti kun ruuvailee syöttöä ja vetäviä kierroksia lisää...
Haku toiminnolla löytyy montakin vaparin turbotus juttua.
OM603seen pätee kaikki jutut.
Voi pojat
Voi pojat,
ei tämä ole kivaa kun tekee mielI jotain vähänkin uutta ja jännää! Rahasummat on ihan kohtuullisia tuollaiseen hauskanpitoon nähden, mutta tuo työ ja osien ja modifikaatioiden määrä...auts....
Eikös LIDL tai BILTEMA voisi myydä valmista pakettia, joka maksaisi 29.90 ja jossa tulee nokkapihdit ja uistin kaupan päälliseksi?
No ei, totta puhuen minulla ei ole taitoa (ainakaan vielä) eikä aikaa alkaa itse modaamaan öljynkiertoja sun muita kun on vielä arkikäyttöauto kyseessä. Eikä oikein lompakko anna ostaa valmistakaan juuri nyt...
Life sucks
No, taidan ensi hätiin mennä PP- tai Mynädieseliin ruuvauttamaan pumpun. Jos vähän helpottaisi edes vuodeksi.
ei tämä ole kivaa kun tekee mielI jotain vähänkin uutta ja jännää! Rahasummat on ihan kohtuullisia tuollaiseen hauskanpitoon nähden, mutta tuo työ ja osien ja modifikaatioiden määrä...auts....
Eikös LIDL tai BILTEMA voisi myydä valmista pakettia, joka maksaisi 29.90 ja jossa tulee nokkapihdit ja uistin kaupan päälliseksi?
No ei, totta puhuen minulla ei ole taitoa (ainakaan vielä) eikä aikaa alkaa itse modaamaan öljynkiertoja sun muita kun on vielä arkikäyttöauto kyseessä. Eikä oikein lompakko anna ostaa valmistakaan juuri nyt...
Life sucks

No, taidan ensi hätiin mennä PP- tai Mynädieseliin ruuvauttamaan pumpun. Jos vähän helpottaisi edes vuodeksi.
------
W124 300 TD -92
W124 300 TD -92
Voiko vapari 603:een vaihtaa turbomoottorin öljypohjan, jossa on öljynpaluulle reikä, eli onko se siellä kuten Viton OM601:ssä on ?
Ei siis tarvitsi kuin varastaa jostakin sopiva öljypohja
Ei siis tarvitsi kuin varastaa jostakin sopiva öljypohja

Lisää tietoa: www.skg.fi
Pirskale, sekotanko minä nyt sen öljynpaluun aukon ja sen aukon josta laitettiin turbiinin pultit kiinni, sekös se oli öljypohjassa. Maurin kanssa siitä puhuttiin puhelimessa sillon kun olin auton alla, ja jokin aukko olikin siinä öljypohjassa vaikka se näytti miltei kuin olisi lohkossa...juu dementia iskee ja silleen.Mika.T kirjoitti:Kyllä se turbokoneen öljypohja käy vapariin. Mutta OM603 turbon öljynpaluu menee alkuperäisessa turbossa lohkoon. Eli ei taida löytyä öljypohjaa jossa olisi öljynpaluu alkuperäisenä.
Tarttis noita kuvia aina katsella eikä puhua pälpättää...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Juu-u,hyvä jos 2000 euroa riittää,vaikka tekee ite,no tosin pumppuun tais mennä tonni.KKK 26 ahdin 550 euroa,cooleri muutaman satasen,kaikenlaista putkea.letkua tiivistettä muutamalla satasella.Jussi k kirjoitti:alle 500€ jos itse pystyy tekeen kaiken
Tosin oishan sitä voinu säästää,ja ostaa nettiautosta jonkun 150 euron ahtimen

CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 274
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 18:37
- Paikkakunta: Rovaniemi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 274
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 18:37
- Paikkakunta: Rovaniemi
Ajattelin tämän topikin nostaa kun tässä sivutaan hieman omia mieltä askarruttavia juttuja. Autoni on -91 300 E om603:lla vaparikoneella ja sillä huonommalla automaatilla.
Mielessä pyörii auton ahtaminen niin että se olisi mahdollisimman vaivaton normaaliajossa. Siis vääntöä pitäisi saada lisää 1800-3500r/min välille.
Eli: Onko vapari om603:ssa öljypillit männille vai ei?
Autossa on erillinen moottoriöljynlauhdutin vasemman etupyörän edessä.
Tätä olen yrittänyt selvitellä todella monta kertaa tätä foorumia haulla mylläten, mutta yksiselitteistä vastausta en ole löytänyt.
Toinen mieltä vaivannut juttu on laatikon kestävyys, jos teho nousee jonnekkin 120-130 tietämille.
Onko tolla 722.4 lootalla edes teoriassa edellytyksiä kestää yhtäkään täyskiihdytystä? Sillä on ajettu 418t ja ilmeisesti sitä ei ole avattu koskaan.
Kovin huonon kuvan olen laatikosta tätä foorumia selaillessa saanut.
Sitten kolmas juttu, hankkisinko tuohon 603:n alkuperäisen turbon kilkkeet vai onko jokin muu markkinoilla oleva turbo parempi tuohon moottoriin? Esim joku VNT-ahdin?
Pako- ja imusarjojen tai muiden osien teko ei ole mulle ongelma.
Ja lopuksi vielä pumppujuttu. Aion lähitulevaisuudessa säädättää pumpun pp:llä. Pystyykö siihen lisäämään sen ahtopainekellon päälle jo valmiiksi vai hankinko suoraan turbosta peräisin olevan pumpun?
Superia en siis ole tekemässä (vielä ainakkaan...), vaan hakusessa olisi mahdollisimman mukava arkiajomoottori.
Auto on muuten todella mukava tuttavuus, jonka hankkimista en vielä ainakaan ole katunut, mutta luvattoman laiska se on. Suorastaan vaarallinen...
Mielessä pyörii auton ahtaminen niin että se olisi mahdollisimman vaivaton normaaliajossa. Siis vääntöä pitäisi saada lisää 1800-3500r/min välille.
Eli: Onko vapari om603:ssa öljypillit männille vai ei?
Autossa on erillinen moottoriöljynlauhdutin vasemman etupyörän edessä.
Tätä olen yrittänyt selvitellä todella monta kertaa tätä foorumia haulla mylläten, mutta yksiselitteistä vastausta en ole löytänyt.
Toinen mieltä vaivannut juttu on laatikon kestävyys, jos teho nousee jonnekkin 120-130 tietämille.
Onko tolla 722.4 lootalla edes teoriassa edellytyksiä kestää yhtäkään täyskiihdytystä? Sillä on ajettu 418t ja ilmeisesti sitä ei ole avattu koskaan.
Kovin huonon kuvan olen laatikosta tätä foorumia selaillessa saanut.
Sitten kolmas juttu, hankkisinko tuohon 603:n alkuperäisen turbon kilkkeet vai onko jokin muu markkinoilla oleva turbo parempi tuohon moottoriin? Esim joku VNT-ahdin?
Pako- ja imusarjojen tai muiden osien teko ei ole mulle ongelma.
Ja lopuksi vielä pumppujuttu. Aion lähitulevaisuudessa säädättää pumpun pp:llä. Pystyykö siihen lisäämään sen ahtopainekellon päälle jo valmiiksi vai hankinko suoraan turbosta peräisin olevan pumpun?
Superia en siis ole tekemässä (vielä ainakkaan...), vaan hakusessa olisi mahdollisimman mukava arkiajomoottori.
Auto on muuten todella mukava tuttavuus, jonka hankkimista en vielä ainakaan ole katunut, mutta luvattoman laiska se on. Suorastaan vaarallinen...

Ei ole, öljyruiskut löytyvät ainostaan turbolohkosta, se ei silti estä ahtamista. Tärkeämpää on laittaa ne turbon laakerit ja männät. Samalla tulee kone peruskunnostettua eli rengastettua. Konehan pitää tai siis kannattaa jokatapauksessa avata kun rakentaa ahtimen öljyntulon ja lähdön. Eikä unohdeta turbomallin öljypumppua tai ainakin sitä välitystä pitäisi muuttaa. Vaparin männillä se leikkaa kiinni ennemmin tai myöhemmin. Mäntiä on ollut myynnissä tälläkin forumilla.Casull kirjoitti:Eli: Onko vapari om603:ssa öljypillit männille vai ei?
Autossa on erillinen moottoriöljynlauhdutin vasemman etupyörän edessä.
Unohda VNT ahtimet ja laitat uuden masterpowerin hukkaporttiahtimen sinne. Alkuperäistä (KKK) turboa ei kannata hankkia.
Eiköhän PP osaa laittaa sinne savutuksen estokellon, ja toisaalta samalla vaivalla sinne laittaisi ne 7 mm elementit.
Aika pienellä rahalla saa sellaisen 722.3 laatikon vahvistettuna, mutta voihan sen 722.4:n sitten vaihtaa pois kun se alkaa luistamaan, Pumpussa on säätö, jolla voi rajoittaa tehot jos sattuu tulemaan liikaa vääntöä

Mikäli alat pakosarjaa tekemään niin tee kerralla sellainen, että sinne saa suuremmankin ahtimen. Yleensä se nälkä on kuitenkin kasvanut syödessä ja samalla rahalla sinne laittaa sen suuremman heti kättelyssä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Lämmin kiitos vastauksesta!
Niin minä vähän epäilinkin että kunnolla se kannattaa tehdä kerralla jos kerran alkaa tekemään.
Mopoon oli viimetalvena tarkoitus tehdä pikainen pudjettiturbotus mutta niinhän siinä kävi että homma karkas käsistä ja kone tehtiin kerralla kestämään ja tuottamaan tehoa "riittävästi".
Silti kesän jälkeen tuntui että vaikka voimaa todellakin on niin ei kuitenkaan liikaa...
Niin minä vähän epäilinkin että kunnolla se kannattaa tehdä kerralla jos kerran alkaa tekemään.
Mopoon oli viimetalvena tarkoitus tehdä pikainen pudjettiturbotus mutta niinhän siinä kävi että homma karkas käsistä ja kone tehtiin kerralla kestämään ja tuottamaan tehoa "riittävästi".
Silti kesän jälkeen tuntui että vaikka voimaa todellakin on niin ei kuitenkaan liikaa...

-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 274
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 18:37
- Paikkakunta: Rovaniemi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 113
- Liittynyt: Pe 24.06.2005 09:55
No ei sitä siihen imusarjaan voi jättää,ite tein tälleen.ytte kirjoitti:Olettekos huomioinu koneen huohotus jutun, ei näytä olevan mitään takasiniskuventtiiliä letkun välissä mikä menee imusarjaan. Muutenkin näyttävät olevan heppasesti kiinni, taitaa lentää kunnon painella letkut irti
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
itse laittaisin ton "huohotus" putken jonnekin muualle....kilander kirjoitti:No ei sitä siihen imusarjaan voi jättää,ite tein täytte kirjoitti:Olettekos huomioinu koneen huohotus jutun,
lleen.
kuuleris öljyy=huonompi jäähdytys teho!
pitkä letku auton alle
www.thaiklupi.fi
Joo,paras olisi erillinen öljynkerääjä,ja siitä vaan höyryt koneelle takasin.
Jos tuota talven aikana muuttaisi..
Jos tuota talven aikana muuttaisi..
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Juu, sinnehän ne kannattaa johtaa kun siellä on kokoonpanosta riippuen helposti 0,2-0,4 kiloa painettaytte kirjoitti:tai sanotaanko kaasut, ei höyryt. muutama kammioisessa kerääjäsäiliössä kerkee se öljy jäämään jo sinne astiaan. Ainahan voi toki laittaa kaasut menee downpipee:n. Kyllä kyllä, sitäkin kautta ne saa imettyä

kannattaako olla putken päässä peruna? Ei tietenkään toimi jos on noin ahdistava putki. Mut joo, olkoon koko asia.Mauri H. kirjoitti:Juu, sinnehän ne kannattaa johtaa kun siellä on kokoonpanosta riippuen helposti 0,2-0,4 kiloa painettaytte kirjoitti:tai sanotaanko kaasut, ei höyryt. muutama kammioisessa kerääjäsäiliössä kerkee se öljy jäämään jo sinne astiaan. Ainahan voi toki laittaa kaasut menee downpipee:n. Kyllä kyllä, sitäkin kautta ne saa imettyä
yllättävän paksua ränniä pitää olla ettei pakoputkessa ole painetta...Mauri H. kirjoitti:Ootko mitannut mitä on omassasi, voi tulla yllärinä... Ei siinä perunoita tarvii. Jos siellä on edes 0,1 kiloa niin ei oikein toimi huohotus.ytte kirjoitti:kannattaako olla putken päässä peruna? Ei tietenkään toimi jos on noin ahdistava putki. Mut joo, olkoon koko asia.

Itse tein ja säästin