Takajarrujen (repsikan puoli) herkistäminen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
markus_200E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi

Takajarrujen (repsikan puoli) herkistäminen

Viesti Kirjoittaja markus_200E »

Kuinka herkistetään / vaihdetan palat / levy W123n takajarruihin ?

Kiitos !

Nimim. Jarrulevy ruosteessa eli palat jumissa ?
Viimeksi muokannut markus_200E, Ti 22.08.2006 20:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Rengas irti, satula irti :arrow: jarrulevykin saa pois :arrow: uudet takaisin.

Herkistelyyn on sitten niin monta tekniikkaa kuin tekijääkin, siihen en ota sen kummemmin kantaa, kertokoot viisaammat :)

-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
markus_200E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi

Viesti Kirjoittaja markus_200E »

Malm kirjoitti:Rengas irti, satula irti :arrow: jarrulevykin saa pois :arrow: uudet takaisin.
-risto
Amatööri kysyy: miten se satula lähtee ? Olen ollut löytävinäni neljä pulttia (kanta takapuolella), nekö ne irroitetaan ?
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Takapuolella kaksi pulttia, 17 mm.
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
markus_200E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi

Viesti Kirjoittaja markus_200E »

Loistavat ohjeet, kiitän !

Mitä ne neljä 11mm (?) siinä satulan takaosassa sitten on ? Turskahti nestettä kun löysäsin niitä ...

Vaihdatteko levyt kummallekin puolelle, tahi palat sitten, kerralla kun kerran alatte laittamaan ?
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

markus_200E kirjoitti:Loistavat ohjeet, kiitän !

Mitä ne neljä 11mm (?) siinä satulan takaosassa sitten on ? Turskahti nestettä kun löysäsin niitä ...

Vaihdatteko levyt kummallekin puolelle, tahi palat sitten, kerralla kun kerran alatte laittamaan ?
öö. oiskohan ne sitä satulaa kasassa pitävät pultit, en tiiä :oops:

Ettet vahingossa ilmausproppua aukassu..eei, se tai olla 9mm ja on selvä "suuttimen" näköinen.

No tuota, minä tykkään vaihtaa palat ja levyt kerralla.

Siitä vain tulee niin tiukka paketti paketti että saattaa tapahtua semmonen jännä homma että kun ne pikkasen laahaavat, ja ajelet moottoritietä ja tuut kotio ja laitat parkkiin. :arrow: levyt kuumentunu liikaa laahaamisesta ja jäähtyessään menevät hieman "mutkalle" :arrow: rupiaa jumpsuttaan.

Eli jos paloissa on vielä pintaa rutkasti jäljellä, ja ajankäytte ei ole ongelma niin itse suosittelen että vaihdat ensin levyt, ajelet pari tuhatta kilometriä ja sitten vaihdat palat.

Kannattaa muistaa välillä jarrutella ihan voimakkaastikkin, tommosessa normi kaupunkiajossa ei paljon takajarruilla tapahdu mitään ja sen takia ne ruostuukin :?

Paljonko on levyjen paksuus tällä hetkelle?


-Risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
aomh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Ma 15.09.2003 15:43
Paikkakunta: Rajamäki

Viesti Kirjoittaja aomh »

markus_200E kirjoitti:Loistavat ohjeet, kiitän !

Mitä ne neljä 11mm (?) siinä satulan takaosassa sitten on ? Turskahti nestettä kun löysäsin niitä ...

Vaihdatteko levyt kummallekin puolelle, tahi palat sitten, kerralla kun kerran alatte laittamaan ?
Taitaa olla noin neljä pulttia niitä jotka pitävät jarrusatulan puolikkaat toisissaan kiinni. jos olet niitä löysäillyt niin varmasti tirskahtaa nestettä.

Jos haluat oikein hyvin tehdä satulan herkistelyn niin satula irti, nuo 4 pulttia auki ja satulat puoliksi. männät pois, hiot 320 santapaperilla pintaruosteet pois. uudet tiivisteet molempiin mäntiin ja satulan väliin. männät takaisin satulaan ja satulat kasaan.
Avatar
markus_200E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi

Viesti Kirjoittaja markus_200E »

Malm kirjoitti:Paljonko on levyjen paksuus tällä hetkelle?
-Risto
No sepä jäi mittaamatta, juuri laitoin renkaan takaisin ... mutta kurjan näköinen oli levy, ruostetta ja osittain kuoppainenkin. Ja palat taitavat olla ihan finaalissa, sisäpuolella ei näkynyt palaa juuri ollenkaan (siellä puolella levyä oli ne kuopat ja muutenkin kurjemman näköinen).

Levykö lähtee kiltisti kun satula on irti ? Mikä on nr 14, pitääkö se irroittaa levyä irroittaessa ?
http://mb.braingears.com/123_DISK1/prog ... 42-228.pdf

Tilaan uudet palat ja levynkin varalta, ja jatkan projektia kun ne ovat kotona.
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

markus_200E kirjoitti:
Malm kirjoitti:Paljonko on levyjen paksuus tällä hetkelle?
-Risto
Levykö lähtee kiltisti kun satula on irti ? Mikä on nr 14, pitääkö se irroittaa levyä irroittaessa ?
Tuo nr14 on sellainen "tappi" siina laipassa kiinni ja ei sitä irroiteta, se kait on siinä vain sitä varten ettei se levy pyöri ihan valtoimenaan kun rengas on irti. :)

-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

markus_200E kirjoitti:Levykö lähtee kiltisti kun satula on irti ? Mikä on nr 14, pitääkö se irroittaa levyä irroittaessa ?
Ei yleensä :lol: tuppaavat olemaan vuosien saattossa lujaan kiinni ruostuneita :? Pultin reiän kautta pyöritetään ruuvimeisselillä kässäri löysälle ja voi alkaa murjomaan levyä irti.
Laita samalla ihmeessä myös toisen puolen jarrulle samat uudet palikat.

(Muuten tuota tappia 14 ei kaikissa versioissa ole.)
Avatar
markus_200E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi

Viesti Kirjoittaja markus_200E »

Leka kirjoitti:Laita samalla ihmeessä myös toisen puolen jarrulle samat uudet palikat.
Lienevät identtiset osat vasemmalla ja oikealla ?
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

markus_200E kirjoitti:
Leka kirjoitti:Laita samalla ihmeessä myös toisen puolen jarrulle samat uudet palikat.
Lienevät identtiset osat vasemmalla ja oikealla ?
Eipä taida olla pahemmin eroa
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

joo jäi mainitsematta tuo ruoste-efekti :)
tarkempi kuva mistä sitä säätörullaa voi tiirailla:
Kuva

-Risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
markus_200E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi

Viesti Kirjoittaja markus_200E »

Loistava kuva ! Mitenkäs muuten nuot kässäripalat pääsee vaihtamaan aatellen että olisi levy irti ja satulakin irti ?
Toisessa kärryssä näet pomppasi katastuksesta kun oli liian heikosti tehoa.
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

aomh kirjoitti:Jos haluat oikein hyvin tehdä satulan herkistelyn niin satula irti, nuo 4 pulttia auki ja satulat puoliksi. männät pois, hiot 320 santapaperilla pintaruosteet pois. uudet tiivisteet molempiin mäntiin ja satulan väliin. männät takaisin satulaan ja satulat kasaan.
Kai 123:nkin männät saa pois satulaa purkamatta (ainakin 124:ssa onnistuu). Halkaisemisesta varoitetaan monessa paikassa. Sitä ei kuulemma välttämättä saa tiiviiksi, jos pultit kiristää väärään momenttiin. Eikä välissä ole välttämättä edes tiivistettä, vaan puolikkaat on hiottu yhteen sopiviksi.

Tiivisteiden vaihdosta on juttua täällä.

t.
Risto
E500 – 211.070
anmi1981
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Su 05.02.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja anmi1981 »

Roisto kirjoitti:
aomh kirjoitti:Jos haluat oikein hyvin tehdä satulan herkistelyn niin satula irti, nuo 4 pulttia auki ja satulat puoliksi. männät pois, hiot 320 santapaperilla pintaruosteet pois. uudet tiivisteet molempiin mäntiin ja satulan väliin. männät takaisin satulaan ja satulat kasaan.
Kai 123:nkin männät saa pois satulaa purkamatta (ainakin 124:ssa onnistuu). Halkaisemisesta varoitetaan monessa paikassa. Sitä ei kuulemma välttämättä saa tiiviiksi, jos pultit kiristää väärään momenttiin. Eikä välissä ole välttämättä edes tiivistettä, vaan puolikkaat on hiottu yhteen sopiviksi.

Tiivisteiden vaihdosta on juttua täällä.

t.
Risto
kyllä männät saa pois ilman halkaisemista mutta takaisin laitto voi olla jo toinen juttu. ja kyllä siellä satulan välissä on tiivisterengas. muuten tulee nesteet pihalle.
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

anmi1981 kirjoitti:kyllä männät saa pois ilman halkaisemista mutta takaisin laitto voi olla jo toinen juttu.
Mikä siinä kanittaa? Puhdistuksen jälkeenhän mäntien pitäisi mennä helposti paikoilleen. Samasta suunnastahan mäntä laitetaan sisään oli satula pöydällä kokonaisena taikka puolikkaina. Vai onko 123:n satula niin erilainen kuin 124:ssa?

t.
Risto
E500 – 211.070
anmi1981
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Su 05.02.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja anmi1981 »

Roisto kirjoitti:
anmi1981 kirjoitti:kyllä männät saa pois ilman halkaisemista mutta takaisin laitto voi olla jo toinen juttu.
Mikä siinä kanittaa? Puhdistuksen jälkeenhän mäntien pitäisi mennä helposti paikoilleen. Samasta suunnastahan mäntä laitetaan sisään oli satula pöydällä kokonaisena taikka puolikkaina. Vai onko 123:n satula niin erilainen kuin 124:ssa?

t.
Risto
Oletko koskaan purkanut satulasta mäntiä ulos? Ei ne männät ihan helposti takaisin mene. Paljon helpompi laittaa männät takaisin satula halkaistuna. En väitä etteikö se onnistu satula ehjänäkin mutta kyllä siinä palaa paljon enemmän tupakkaa ja hermot.
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

anmi1981 kirjoitti:Oletko koskaan purkanut satulasta mäntiä ulos? Ei ne männät ihan helposti takaisin mene. Paljon helpompi laittaa männät takaisin satula halkaistuna. En väitä etteikö se onnistu satula ehjänäkin mutta kyllä siinä palaa paljon enemmän tupakkaa ja hermot.
Jep. Viime huhtikuussa pelleilin takajarrujen kanssa. Jos letku tai ilmausruuvi on irti, niin vastapainekaan ei hankaloita mäntien painamista sisälle. Ainakin omissa männissä oli sisäpäässä semmoinen kartioreunus, jonka avulla mäntä menee tiivisteen ohi eikä tökkää siihen vaan lupsahtaa paikoilleen jopa tämmöisen näppäintyöläisen voimin. :D Toki mäntä ja sylinteri pitää putsata ja mäntä painaa sisään suoraan, muuten voi tarvita spetsiaaliotteita.

Voihan se tieten olla, että tuohon omaan sattuivat semmoiset helpot tapaukset. :? :D

t.
Risto
E500 – 211.070
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Roisto on aivan oikeassa, noin se homma toimii ja ei niitä satuloita tarvitse eikä saa irroittaa toisistaan, siihen ei ole mitään tarvetta. 123:n entinen omistaja. :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MH_W124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 232
Liittynyt: Ma 23.05.2005 20:14
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja MH_W124 »

Laitetaan nyt tähän yksinkertainen "herkistelykonsti". Tosin se nyt on hyvä muistaa, että herkistelyllä ei juuttuneita mäntiä korjata pysyvästi..

Eli palat pois, injektiopruutalla jottai ruosteisten nippeleiden irroitukseen sopivaa litkua tiivisteen läpi, annetaan vaikuttaa hollin aikaa ja sitten voimaa peliin. Niissä tiivisteissä ei tuommoinen pieni reikä muuten juuri haittaa, varsinkaan takajarruista ei nesteet helpolla ulostaudu. Itse olen joskus laittanut tukevan latta-teräksen levyn ja männän väliin ja sitten toodella isolla jakarilla väännellyt lattaa sen verran kun on uskaltanut.. Melko pahannäköisetkin jarrut on saatu katsastusmiestä miellyttävään kuntoon.

Oikeastaan tämmöisten juttujen kirjoittaminen on periaatteiden vastaista, mutta onhan sitä joskus joutunut turvautumaan näihin halvempiinkin korjauksiin :lol:
Avatar
markus_200E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi

Viesti Kirjoittaja markus_200E »

Miten tapaatte irroittaa jarruletkun kun irroitatte jarrusatulan ? Hukkaantuuko paljonkin nestettä ? Pitääkö ilmata jälkeenpäin ?

Sisempi sylinteri on jumissa, satulan ollessa letkun päässä on jotensakin hankala puuhata hommaa.
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1051
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Lainaat keittiöstä rouvan laatikosta tuorekelmua. Siis tuorekelmua, semmosella nimellä kun siltä kysyt niin löytyy! Älä mene omin luvin, saattaa tulla sanomista.
Jarrunestesäiliön korkin alle kelmua siten että saat korkista ilmatiiviin. Siinähän on semmonen huohotinreikä...
Sitten vaan irrottelemaan letkua satulasta. Tai siis nimenomaan satulaa letkusta! Kiintoavaimella kiinni letkun liittimestä ja varovasti väännät satulaa, et letkua!
Siihen on semmonen vasittu avainkin olemassa, mutta onnistuu kyllä norm. listallakin kunhan on huolellinen. Jos viittii, niin muutama päivä ennen ko. toimitusta jotaki see är seetä tms. siihen liittimeen. Aukeaa helpommin (lue: ehkä ehjänä) jos ei olis aivan niin ruosteessa.
Jos laitoit kelmun huolella säiliön korkin alle, niin letkusta ei tule montaa pisaraa nestettä.

Ja viimisenä säiliön kautta pumppaamalla tuoreet nesteet koko systeemiin! Niin että menee taatusti uudet jokaiseen satulaan asti...
Vastaa Viestiin