Takajarrujen (repsikan puoli) herkistäminen
- markus_200E
- Vakiokalustoa
- Viestit: 292
- Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
- Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi
Takajarrujen (repsikan puoli) herkistäminen
Kuinka herkistetään / vaihdetan palat / levy W123n takajarruihin ?
Kiitos !
Nimim. Jarrulevy ruosteessa eli palat jumissa ?
Kiitos !
Nimim. Jarrulevy ruosteessa eli palat jumissa ?
Viimeksi muokannut markus_200E, Ti 22.08.2006 20:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- markus_200E
- Vakiokalustoa
- Viestit: 292
- Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
- Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi
- markus_200E
- Vakiokalustoa
- Viestit: 292
- Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
- Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi
öö. oiskohan ne sitä satulaa kasassa pitävät pultit, en tiiämarkus_200E kirjoitti:Loistavat ohjeet, kiitän !
Mitä ne neljä 11mm (?) siinä satulan takaosassa sitten on ? Turskahti nestettä kun löysäsin niitä ...
Vaihdatteko levyt kummallekin puolelle, tahi palat sitten, kerralla kun kerran alatte laittamaan ?

Ettet vahingossa ilmausproppua aukassu..eei, se tai olla 9mm ja on selvä "suuttimen" näköinen.
No tuota, minä tykkään vaihtaa palat ja levyt kerralla.
Siitä vain tulee niin tiukka paketti paketti että saattaa tapahtua semmonen jännä homma että kun ne pikkasen laahaavat, ja ajelet moottoritietä ja tuut kotio ja laitat parkkiin.


Eli jos paloissa on vielä pintaa rutkasti jäljellä, ja ajankäytte ei ole ongelma niin itse suosittelen että vaihdat ensin levyt, ajelet pari tuhatta kilometriä ja sitten vaihdat palat.
Kannattaa muistaa välillä jarrutella ihan voimakkaastikkin, tommosessa normi kaupunkiajossa ei paljon takajarruilla tapahdu mitään ja sen takia ne ruostuukin

Paljonko on levyjen paksuus tällä hetkelle?
-Risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Taitaa olla noin neljä pulttia niitä jotka pitävät jarrusatulan puolikkaat toisissaan kiinni. jos olet niitä löysäillyt niin varmasti tirskahtaa nestettä.markus_200E kirjoitti:Loistavat ohjeet, kiitän !
Mitä ne neljä 11mm (?) siinä satulan takaosassa sitten on ? Turskahti nestettä kun löysäsin niitä ...
Vaihdatteko levyt kummallekin puolelle, tahi palat sitten, kerralla kun kerran alatte laittamaan ?
Jos haluat oikein hyvin tehdä satulan herkistelyn niin satula irti, nuo 4 pulttia auki ja satulat puoliksi. männät pois, hiot 320 santapaperilla pintaruosteet pois. uudet tiivisteet molempiin mäntiin ja satulan väliin. männät takaisin satulaan ja satulat kasaan.
- markus_200E
- Vakiokalustoa
- Viestit: 292
- Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
- Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi
No sepä jäi mittaamatta, juuri laitoin renkaan takaisin ... mutta kurjan näköinen oli levy, ruostetta ja osittain kuoppainenkin. Ja palat taitavat olla ihan finaalissa, sisäpuolella ei näkynyt palaa juuri ollenkaan (siellä puolella levyä oli ne kuopat ja muutenkin kurjemman näköinen).Malm kirjoitti:Paljonko on levyjen paksuus tällä hetkelle?
-Risto
Levykö lähtee kiltisti kun satula on irti ? Mikä on nr 14, pitääkö se irroittaa levyä irroittaessa ?
http://mb.braingears.com/123_DISK1/prog ... 42-228.pdf
Tilaan uudet palat ja levynkin varalta, ja jatkan projektia kun ne ovat kotona.
Tuo nr14 on sellainen "tappi" siina laipassa kiinni ja ei sitä irroiteta, se kait on siinä vain sitä varten ettei se levy pyöri ihan valtoimenaan kun rengas on irti.markus_200E kirjoitti:Levykö lähtee kiltisti kun satula on irti ? Mikä on nr 14, pitääkö se irroittaa levyä irroittaessa ?Malm kirjoitti:Paljonko on levyjen paksuus tällä hetkelle?
-Risto

-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Ei yleensämarkus_200E kirjoitti:Levykö lähtee kiltisti kun satula on irti ? Mikä on nr 14, pitääkö se irroittaa levyä irroittaessa ?


Laita samalla ihmeessä myös toisen puolen jarrulle samat uudet palikat.
(Muuten tuota tappia 14 ei kaikissa versioissa ole.)
- markus_200E
- Vakiokalustoa
- Viestit: 292
- Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
- Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
- markus_200E
- Vakiokalustoa
- Viestit: 292
- Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
- Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi
Vaihtoa:
http://mb.braingears.com/123_DISK1/prog ... 42-530.pdf
Säätöä:
http://mb.braingears.com/123_DISK1/prog ... 42-540.pdf
-Risto
http://mb.braingears.com/123_DISK1/prog ... 42-530.pdf
Säätöä:
http://mb.braingears.com/123_DISK1/prog ... 42-540.pdf
-Risto

W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Kai 123:nkin männät saa pois satulaa purkamatta (ainakin 124:ssa onnistuu). Halkaisemisesta varoitetaan monessa paikassa. Sitä ei kuulemma välttämättä saa tiiviiksi, jos pultit kiristää väärään momenttiin. Eikä välissä ole välttämättä edes tiivistettä, vaan puolikkaat on hiottu yhteen sopiviksi.aomh kirjoitti:Jos haluat oikein hyvin tehdä satulan herkistelyn niin satula irti, nuo 4 pulttia auki ja satulat puoliksi. männät pois, hiot 320 santapaperilla pintaruosteet pois. uudet tiivisteet molempiin mäntiin ja satulan väliin. männät takaisin satulaan ja satulat kasaan.
Tiivisteiden vaihdosta on juttua täällä.
t.
Risto
E500 – 211.070
kyllä männät saa pois ilman halkaisemista mutta takaisin laitto voi olla jo toinen juttu. ja kyllä siellä satulan välissä on tiivisterengas. muuten tulee nesteet pihalle.Roisto kirjoitti:Kai 123:nkin männät saa pois satulaa purkamatta (ainakin 124:ssa onnistuu). Halkaisemisesta varoitetaan monessa paikassa. Sitä ei kuulemma välttämättä saa tiiviiksi, jos pultit kiristää väärään momenttiin. Eikä välissä ole välttämättä edes tiivistettä, vaan puolikkaat on hiottu yhteen sopiviksi.aomh kirjoitti:Jos haluat oikein hyvin tehdä satulan herkistelyn niin satula irti, nuo 4 pulttia auki ja satulat puoliksi. männät pois, hiot 320 santapaperilla pintaruosteet pois. uudet tiivisteet molempiin mäntiin ja satulan väliin. männät takaisin satulaan ja satulat kasaan.
Tiivisteiden vaihdosta on juttua täällä.
t.
Risto
Mikä siinä kanittaa? Puhdistuksen jälkeenhän mäntien pitäisi mennä helposti paikoilleen. Samasta suunnastahan mäntä laitetaan sisään oli satula pöydällä kokonaisena taikka puolikkaina. Vai onko 123:n satula niin erilainen kuin 124:ssa?anmi1981 kirjoitti:kyllä männät saa pois ilman halkaisemista mutta takaisin laitto voi olla jo toinen juttu.
t.
Risto
E500 – 211.070
Oletko koskaan purkanut satulasta mäntiä ulos? Ei ne männät ihan helposti takaisin mene. Paljon helpompi laittaa männät takaisin satula halkaistuna. En väitä etteikö se onnistu satula ehjänäkin mutta kyllä siinä palaa paljon enemmän tupakkaa ja hermot.Roisto kirjoitti:Mikä siinä kanittaa? Puhdistuksen jälkeenhän mäntien pitäisi mennä helposti paikoilleen. Samasta suunnastahan mäntä laitetaan sisään oli satula pöydällä kokonaisena taikka puolikkaina. Vai onko 123:n satula niin erilainen kuin 124:ssa?anmi1981 kirjoitti:kyllä männät saa pois ilman halkaisemista mutta takaisin laitto voi olla jo toinen juttu.
t.
Risto
Jep. Viime huhtikuussa pelleilin takajarrujen kanssa. Jos letku tai ilmausruuvi on irti, niin vastapainekaan ei hankaloita mäntien painamista sisälle. Ainakin omissa männissä oli sisäpäässä semmoinen kartioreunus, jonka avulla mäntä menee tiivisteen ohi eikä tökkää siihen vaan lupsahtaa paikoilleen jopa tämmöisen näppäintyöläisen voimin.anmi1981 kirjoitti:Oletko koskaan purkanut satulasta mäntiä ulos? Ei ne männät ihan helposti takaisin mene. Paljon helpompi laittaa männät takaisin satula halkaistuna. En väitä etteikö se onnistu satula ehjänäkin mutta kyllä siinä palaa paljon enemmän tupakkaa ja hermot.

Voihan se tieten olla, että tuohon omaan sattuivat semmoiset helpot tapaukset.


t.
Risto
E500 – 211.070
Laitetaan nyt tähän yksinkertainen "herkistelykonsti". Tosin se nyt on hyvä muistaa, että herkistelyllä ei juuttuneita mäntiä korjata pysyvästi..
Eli palat pois, injektiopruutalla jottai ruosteisten nippeleiden irroitukseen sopivaa litkua tiivisteen läpi, annetaan vaikuttaa hollin aikaa ja sitten voimaa peliin. Niissä tiivisteissä ei tuommoinen pieni reikä muuten juuri haittaa, varsinkaan takajarruista ei nesteet helpolla ulostaudu. Itse olen joskus laittanut tukevan latta-teräksen levyn ja männän väliin ja sitten toodella isolla jakarilla väännellyt lattaa sen verran kun on uskaltanut.. Melko pahannäköisetkin jarrut on saatu katsastusmiestä miellyttävään kuntoon.
Oikeastaan tämmöisten juttujen kirjoittaminen on periaatteiden vastaista, mutta onhan sitä joskus joutunut turvautumaan näihin halvempiinkin korjauksiin
Eli palat pois, injektiopruutalla jottai ruosteisten nippeleiden irroitukseen sopivaa litkua tiivisteen läpi, annetaan vaikuttaa hollin aikaa ja sitten voimaa peliin. Niissä tiivisteissä ei tuommoinen pieni reikä muuten juuri haittaa, varsinkaan takajarruista ei nesteet helpolla ulostaudu. Itse olen joskus laittanut tukevan latta-teräksen levyn ja männän väliin ja sitten toodella isolla jakarilla väännellyt lattaa sen verran kun on uskaltanut.. Melko pahannäköisetkin jarrut on saatu katsastusmiestä miellyttävään kuntoon.
Oikeastaan tämmöisten juttujen kirjoittaminen on periaatteiden vastaista, mutta onhan sitä joskus joutunut turvautumaan näihin halvempiinkin korjauksiin

- markus_200E
- Vakiokalustoa
- Viestit: 292
- Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
- Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi
Lainaat keittiöstä rouvan laatikosta tuorekelmua. Siis tuorekelmua, semmosella nimellä kun siltä kysyt niin löytyy! Älä mene omin luvin, saattaa tulla sanomista.
Jarrunestesäiliön korkin alle kelmua siten että saat korkista ilmatiiviin. Siinähän on semmonen huohotinreikä...
Sitten vaan irrottelemaan letkua satulasta. Tai siis nimenomaan satulaa letkusta! Kiintoavaimella kiinni letkun liittimestä ja varovasti väännät satulaa, et letkua!
Siihen on semmonen vasittu avainkin olemassa, mutta onnistuu kyllä norm. listallakin kunhan on huolellinen. Jos viittii, niin muutama päivä ennen ko. toimitusta jotaki see är seetä tms. siihen liittimeen. Aukeaa helpommin (lue: ehkä ehjänä) jos ei olis aivan niin ruosteessa.
Jos laitoit kelmun huolella säiliön korkin alle, niin letkusta ei tule montaa pisaraa nestettä.
Ja viimisenä säiliön kautta pumppaamalla tuoreet nesteet koko systeemiin! Niin että menee taatusti uudet jokaiseen satulaan asti...
Jarrunestesäiliön korkin alle kelmua siten että saat korkista ilmatiiviin. Siinähän on semmonen huohotinreikä...
Sitten vaan irrottelemaan letkua satulasta. Tai siis nimenomaan satulaa letkusta! Kiintoavaimella kiinni letkun liittimestä ja varovasti väännät satulaa, et letkua!
Siihen on semmonen vasittu avainkin olemassa, mutta onnistuu kyllä norm. listallakin kunhan on huolellinen. Jos viittii, niin muutama päivä ennen ko. toimitusta jotaki see är seetä tms. siihen liittimeen. Aukeaa helpommin (lue: ehkä ehjänä) jos ei olis aivan niin ruosteessa.
Jos laitoit kelmun huolella säiliön korkin alle, niin letkusta ei tule montaa pisaraa nestettä.
Ja viimisenä säiliön kautta pumppaamalla tuoreet nesteet koko systeemiin! Niin että menee taatusti uudet jokaiseen satulaan asti...