ilipo kirjoitti:vetävät kierrokset on 5900 ja puhuin syötönsäätöruuvista enkä vetävistä kierroksista!
Ei ole vetävät tuollaiset teholapusta päätellen, pikemminkin 4900 rpm. Minä puhuin juurikin kierroslukuruuvista, jolla se tehonumero saadaan nousemaan, jos on tarkoitus tehdä ennätyslappu vaparille.
Sinulla vääntömomentti katkeaa laskuun jo 3600 kohdalta, maksimiteho tulee 4520 kohdalla, eli ei voi vetävät kierrokset olla 5900 kohdalla tai sitten jotain on todella pahasti pielessä...mielestäni. Eihän se mittauksessakaan ole kiertänyt kuin 5000 pintaan. Mikäli vetävät kierrokset ovat 5900 se tarkoittaa, että kone kiertää yli 7000 ryntäytyksessä...
Teho tulee kierroksilla, ei sitä oikein muuten saa kerättyä kasaan, ei edes turbomoottorissa.
Syötön lisäys ilmaisesti mustensi maailman, eli koneen hengitystä parantamalla voi koittaa parantaa tilannetta. Hyvä ilmansuodatin ja pakoputki auttanee kummasti tuossakin, voi säätää vielä hieman lisää hönkää yläkierroksille.
Tässä asiassa komppaan Veskolaa, jotain on vialla jos tosiaan vetävät kierrokset on noin ja silti kone nyykähtää jo ennen 5000 kierrosta ihan selvästi. Vaparissa ainoa keino saada tehoa lisää on lisätä kierroksia ja huolehtia hengityksestä. Tässä tapauksessa olisi vielä paljon parantamisen varaa.
Sen tiedon perusteella mitä OM603:sesta on saatu isoilla tapeille, pitäisi hengittävämmän 606:sen rikkoa 200 hv raja.
xr5t kirjoitti:melkein väittäisin että 603 hengittää 5000 yläpuolella paremmin kuin 606
onko tuo mutua vai faktaa
vapariin vähän ajoitusta ja nostoja nokkaan ja pientä kairaamista venojen soveltamista 3mm isommat venat pakopuoleelle saisi varmaan orkkis seeteihin ja kisa mallin kulmat ... niin alkaa kiertään...olis kivä kokeila...ja vetävät 7500....
pelaisi turbossakin pienemmillä ahdoilla enempi tehoa....mut tiedä sitten..onko kukaan kokeillut...
itellä alkaa nyt tuo vaparin kanssa tohkailu, tänään heitin mynän pumpun paikalle (isoilla tapeilla).
Ei paljoa kerinnyt ajelee, mutta kyllähän tuo mustaa pukkaa ja liikahtaa selvästi paremmin 4000 kierroksen paremmalla puolella
kaukana ollaan kyllä vielä 180:sta.
Ajoitusta kun laitoin (16 astetta ennen yläkuoloa), pumpun säätötapeista loppui vara ajoituksen säätöön, ajoitus taitaa olla nyt 15 asteen luokkaa, mites tuota nyt rukkaisi parempaan kuosiin ?
pakoputkea täytyy ekaksi ruveta avartaa, kuin myös ilmansaantia, onkos ehdotuksia ?
epk kirjoitti:Ajoitusta kun laitoin (16 astetta ennen yläkuoloa), pumpun säätötapeista loppui vara ajoituksen säätöön, ajoitus taitaa olla nyt 15 asteen luokkaa, mites tuota nyt rukkaisi parempaan kuosiin ?
Lukitse pumppu, irroita se ja kiinnitä uudestaan hiukan eri asentoon, eli vähän ulommas lohkosta, jolloin on varaa aikaistaa ennakkoa vielä.
epk kirjoitti:Ajoitusta kun laitoin (16 astetta ennen yläkuoloa), pumpun säätötapeista loppui vara ajoituksen säätöön, ajoitus taitaa olla nyt 15 asteen luokkaa, mites tuota nyt rukkaisi parempaan kuosiin ?
Lukitse pumppu, irroita se ja kiinnitä uudestaan hiukan eri asentoon, eli vähän ulommas lohkosta, jolloin on varaa aikaistaa ennakkoa vielä.
eli pumpun hahloon lukitus tappi ja eri booreille se pumpun päässä oleva holkki ?
Mika.T kirjoitti:Se kierrätysmallin ilmanputsarin koppa pois ja perinteinen kuutosen koppa tilalle. (suurempi ilmanotto reikä) Katti pois. Takapönttö virtaavammaksi.
ei oo kierrätystä , eli normaali koppa on ... vai mitä tarkoitat? kannattaako tuohon ollenkaan mitään vapari filtteriä hommata, vai ehkäpä paremmin virtaa filtteri orkkis koteloon ? ja jos suurentaisi ilman otto reikää vielä entisestään orkkis kotelon suusta.
Katti on jo pois , eli eka pönttö kolmesta pois ja kaksi taaimmaista on jäljellä. Mietin jos tupla-alkukäyrien jälkeen vetäis vähän isompaa rööriä paremmin virtaavilla pöntöillä, se vaan että en halua mitään mölyapinaa tuosta ajossa
mites muuten laatikon vaihtoa sai pidennettyä, nyt vaihtaa aivan liian aikaisin suurempaan vedätettäessä !
Viimeksi muokannut epk, Ti 22.08.2006 14:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mauri H. kirjoitti:Tuohon kickdownin vaihtokohtaan ei voi vaijerilla oikein vaikuttaa, se on vaan käsin vedettävä pakkovaihteilla jos haluaa kierrättää enemmän
jep, nyt laitoin ajoituksen kohilleen, oli pielessä 3 astetta (nyt tiedän mistä reunasta sitä ajoituksen kulmikasta osoitinta katsotaan ) . Vetää hieman paremmin. Ihan mukavasti rupeaa jo liikkumaan kun pakkovaihteilla vetää sinne 5000 hujakoille tai ylikin. 6000 kiertaa paikallaan , ajossa 5500 , tuskinpa siitä ylöspäin enää veto parenee.
100 alueella on ihan loistava ohituskiihtyvyys, 3:lla voi huoletta sinne 140kmh päästellä.
vaikea arvioida mitä tuossa olis nyt heppoja, 19" vanteet ja kaikki muu extra paino verottaa todella paljon tuosta kulusta, täytyy käydä auto punnittee niin tietää paremmin. Perstuntumalta sanoisin että 140-150 heppaa löytyy nyt.
epk kirjoitti:
100 alueella on ihan loistava ohituskiihtyvyys, 3:lla voi huoletta sinne 140kmh päästellä.
Kuin myös.
Tuossa 100 km jälkeen kulkee todella kevyesti mullakin. Nyt on katti tuhottu ja takapönttö poistettu. 3" rosteriputki on myös rakenteilla pikkuhilijaa katista (kuorista) taaksepäin.
Ei muuta kuin dynolle sitten. Olisi mielenkiintoista vertailla sitten nuita lappuja
Tuo mun lappu ei vielä näköjään riitä,mutta jos olisi kaksi niin jokohan sitte
Kyllä epk:n nyt pitää semmonen lappu hakea niin saadaan vertailua PP pumpun ja Mynän välille taas kerran. <poistin höpöjä>
Voisi kait niitä vetäviä vieläkin laittaa lisää jos haluaa tehdä MM ennätystuloksen, mutta juu parannettakoon hengitystä sitä ennen...niin ja eihän kukaan oikeasti tarvitse kadulla autoa joka vetää 6000 rpm kohdalle, tai sitten tarvitsee
Mynädiesel tuntuu olevan tietyille tahoille kunnon "tabu"
Hulluna ylvästellään, mitä tehoja ja vääntöjä milläki kierroksilla, kulkee niin ettei kyytiin kerkeä ja CAPS LOCK päällä kerskutaan mistä pumppu on kotoisin.
Mutta laput on edelleen siellä "arkistossa" näistä vaparikoneista ja puheet on puheita; "myyjän mukaan xxx hv, taitaa olla arkistossa jne"
Jospa provoiltas esiin niitä lappuja, minäkin nimittäin investoisin tuollaisiin tehoihin ja pumppuhin, mutta en huhupuheiden ja kyräilyjen perusteella.
totta mooses olen viemässä dynoon, mitäs raisiossa maksaa (sporttiauto vai mikä siellä on ? ). Yks olis myös amk:n dyno.
Täytyy nyt ensin kokeilla ilman ilmansuodatinta ja katsoa ahdistaako siitä. Ja putki reerata kuntoon->sitten dynolle.
ilipo kirjoitti:
epk kirjoitti:
100 alueella on ihan loistava ohituskiihtyvyys, 3:lla voi huoletta sinne 140kmh päästellä.
Kuin myös.
Tuossa 100 km jälkeen kulkee todella kevyesti mullakin. Nyt on katti tuhottu ja takapönttö poistettu. 3" rosteriputki on myös rakenteilla pikkuhilijaa katista (kuorista) taaksepäin.
Ei muuta kuin dynolle sitten. Olisi mielenkiintoista vertailla sitten nuita lappuja
Hemingway kirjoitti:Mynädiesel tuntuu olevan tietyille tahoille kunnon "tabu"
Hulluna ylvästellään, mitä tehoja ja vääntöjä milläki kierroksilla, kulkee niin ettei kyytiin kerkeä ja CAPS LOCK päällä kerskutaan mistä pumppu on kotoisin.
Mutta laput on edelleen siellä "arkistossa" näistä vaparikoneista ja puheet on puheita; "myyjän mukaan xxx hv, taitaa olla arkistossa jne"
Jospa provoiltas esiin niitä lappuja, minäkin nimittäin investoisin tuollaisiin tehoihin ja pumppuhin, mutta en huhupuheiden ja kyräilyjen perusteella.
epk kirjoitti:.
auttoiko tuo takapöntön poisto mitään ?
No...äänet tietty isoni ja ehkä n. 3 heppaa tuli lissää.
Vaikea sanoa vielä kun nyt katin teurastuksen jälkeen äänet on sanoisinko kaameat.
Ootellaan pakoputken valmistumista ja katsotaan sitte kävisikö uudestaan penkissä vai kattoisko vaan kellolla aikoja??
Hemingwayn kommentti ei mielestäni ollut asiaton vaan päinvastoin. Mutta ei varmaan kannata ruveta näin virtuaalisesti tappelen vaan pistetään faktoja pöytään. Jospa sitä itse (ja muutkin) jotain oppisi täällä mersuista.
Hemingway kirjoitti:Mutta laput on edelleen siellä "arkistossa" näistä vaparikoneista ja puheet on puheita; "myyjän mukaan xxx hv, taitaa olla arkistossa jne"
Valitettavasti arkistossa on joo ja se 180 hv lapun omistaja on maata kiertelemässä. Mutta ne laput joita on näytilläkin ollut turbokoneista kertoo omaa tarinaansa tehoeroista eri pumpuilla.
epk kirjoitti:ooho, kävin puntarilla täysin tyhjällä tankilla, 1680 kg näytti , siihen vielä 70 kg lisää kun tankki täynnä.
No jo on lossilla painoa. Tossa on vielä automaatti, joten ne penkkitulokset on vähän mitä on häviöiden suhteen, mutta ainakin vetopyörätehon näkee oikein.
epk kirjoitti:ooho, kävin puntarilla täysin tyhjällä tankilla, 1680 kg näytti , siihen vielä 70 kg lisää kun tankki täynnä.
Aikamoinen köllikkähän tuo on, hätyyttellee jo farkkuni rajoja tyhjillään. Mikä sitä painoa nostaa? Oliko kuski mukana? Automaatti ja ilmastointi nostanee painoa n. 30 kiloa, eli lähellä 1500 kg lienee ajokunnossa normipaino. Teho-painosuhde lienee siis vielä päälle kympin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
hieman ot
mut 16venanen om603sella manuaalina painaa 1415kg ilman kuskia tankki 3/4 täynnä. poppeja n.30kg kontissa akselipainot 54/46% kauhee malmikasa
.
Vaikka tämä juupas, eipäs inttely ei mihinkään johdakkaan. aihe kuitenkin jollain tavalla viehättää, sattuneesta syystä.
Nimittäin melkolailla samoilla intoksilla itsekkin Mauria koetin saada puhumaan itseänsä pussiin.
Tämä oli se "juttu", josta itselle tuli kipinä ruveta ottamaan itse selvää aiheesta.
Sittemmin on selvinnyt monta asiaa, eikä tämä enää jaksa kiihdyttää, varsinkin kun Mauri ja Vesku puhuvat ihan totta.
Tilanteen tekee kimurantiksi todennäköisesti se, että toinen pumpuntekijä ei voi kertoa, mistä ero johtuu, koska toinen jo pienestäkin vihjeestä keksii asian ja "etulyöntiasema" on menetetty.
Sama juttu taitaa olla teholapun kanssa.
Noin yleisesti.
Tehon tuottamiseen, tai saamiseen, miten vaan, ei kyllä liity mitään mystistä, tai merkillistä.
Kun polttoaineen syöttöön ja palamiseen liittyvät asiat on kunnossa ja polttoainetta saadaan "riittävästi" ruiskautettua sylinteriin, niin lopullisen, moottorista ulos saatavan tehon määrän määrää sen ilman määrä, joka saadaan moottorin läpi virtaamaan. Teho=ilma.
Se on lopulta ihan simppeli juttu.
Jos ei ahtoja saa, voi, tai pysty lisäämään, niin silloin max tehon määrä = tehollisten kierrosten määrä.
Menisiköhän juttu jotenkin näin:
Mynäpumpussa on jokin osa erinlainen.
Se vaikuttaa jotenkin, joko ruiskautuksen määrään, tai ennakkoon. Luultavasti hiukan molempiin.
Tämän osan vaikutuksesta vetäviä, siis sellaisia kierroksia, jotka antavat todellista tehoa, on voitu lisätä.
Tästä syystä tehoa saadaan enemmän.
Koko ajan vaan puhutaan tehosta ja tehosta.
Toiminnasta, tai käytännön käyttömukavuudesta ei koskaan halaistua sanaa.
Luulisin, että mitä vakiommat elementit, sen miellyttävämpi moottori käytökseltään.
Epk:
Ilmanputsarin ja moottorin välissä olevaa alipainetta voi mitata.
Vaikkapa siitä kohden, jos huohottimen putki olisi sopivasti.
Minulla on edelleen vakioputsari, kun se toimii.
Alipainetta 0,02-0,03 bar maksimissaan.
Sen verran tulee väkisellä, jos vaan jotenkin ilmaa puhdistetaan.
Pakoputkipuolella mulla on tuhottu katti, 3,n tuuman putki kahdella (läpivirtaus)vaimentajalla.
Eikä mitattavaa vastapainetta.
Äänet voisivat olla vieläkin pienemmät, mutta menettelee, ei enää kuulosta "tuunatulta".
epk kirjoitti:ooho, kävin puntarilla täysin tyhjällä tankilla, 1680 kg näytti , siihen vielä 70 kg lisää kun tankki täynnä.
Aikamoinen köllikkähän tuo on, hätyyttellee jo farkkuni rajoja tyhjillään. Mikä sitä painoa nostaa? Oliko kuski mukana? Automaatti ja ilmastointi nostanee painoa n. 30 kiloa, eli lähellä 1500 kg lienee ajokunnossa normipaino. Teho-painosuhde lienee siis vielä päälle kympin.
kuski mukana juu, painan itse 75.
eli pelkkä auto tyhjällä tankilla 1605. Painoa nostaa : sähköpenkit edessä (nahkasisusta muutenkin) , eberi, iso akku, lasinnostimet 4x, bitumia lisätty sinne tänne ympäri autoa, kontissa hifiä kilokaupalla ja mdf:ffää nelikaupalla,19" vanteet. Siitähän sitä painoa tulee väkisinkin.