E420 vai E430
E420 vai E430
Olisi kova hinku päästä Mersumieheksi, saksaan huomenna ja autolla kotiin viikon päästä.
Nyt on vaikea valinta edessä, aikomus hankkia E-sarjan farmari -96 eteenpäin, kutos koneella tai mahdollisesti jo pitkään unelmoimani kasi.
Mielipiteitä harrastajilta olisin nyt vailla, hankkiako E280, E320, E420 vai E430, Avantgarde malli olisi vaatimuksena ja runsas varustelutaso, budjetti riittää nipin napin tuohon 97-98 vuoden vaihteeseen, kumpi olisi jatkoa ajatellen viisaampi hankinta 420 vai 430, hankintahinnat ovat aikalailla samoissa?
Mitä mullistavia muutoksia on tapahtunut kun malli on muuttunut?
Nyt on vaikea valinta edessä, aikomus hankkia E-sarjan farmari -96 eteenpäin, kutos koneella tai mahdollisesti jo pitkään unelmoimani kasi.
Mielipiteitä harrastajilta olisin nyt vailla, hankkiako E280, E320, E420 vai E430, Avantgarde malli olisi vaatimuksena ja runsas varustelutaso, budjetti riittää nipin napin tuohon 97-98 vuoden vaihteeseen, kumpi olisi jatkoa ajatellen viisaampi hankinta 420 vai 430, hankintahinnat ovat aikalailla samoissa?
Mitä mullistavia muutoksia on tapahtunut kun malli on muuttunut?
Moottori, 430 on muistaakseni uutta moottoriperhettä kolmiventtiilitekniikalla, 420 vanhempi neliventtiilinen, joka oli tuotannossa 1991 lähtien.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
E420 T -> E430 T muutoksessa 8/97 vaihtui M119 V-8 uudemman sukupolven M113 kasiin, ulkoisesti autot pysyivät samanlaisena.
Varsinainen facelift (korin lievät muutokset ym.) muutos tapahtui 7/99 ja koskee siis vain E430 T mallia.
Noiden moottoreiden paremmuudesta en osaa sanoa, vanhempi 4,2 litran M119 on dohc-neliventtiilikone ja uudempi 4,3 litran M113 on ohc-kolmiventtiilikone, tehot ja vääntö molemmissa samat (205 kW / 400 Nm).
Varsinainen facelift (korin lievät muutokset ym.) muutos tapahtui 7/99 ja koskee siis vain E430 T mallia.
Noiden moottoreiden paremmuudesta en osaa sanoa, vanhempi 4,2 litran M119 on dohc-neliventtiilikone ja uudempi 4,3 litran M113 on ohc-kolmiventtiilikone, tehot ja vääntö molemmissa samat (205 kW / 400 Nm).
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 164
- Liittynyt: La 20.05.2006 11:03
Isompina etuina 420:een kulutus ja muutamien lähteiden perusteella "vahvempi ja kestävämpi" pata. Mitään varsinaisia todisteita näille väitteille en ole saanut käsiini mutta monesti törmää tähän "faktaan".
E430:n kohdalla olis varmaan mahdollista löytää malli jossa on ESP. E420 taisi tarjoilla vain ASR:ää.
E430:n kohdalla olis varmaan mahdollista löytää malli jossa on ESP. E420 taisi tarjoilla vain ASR:ää.
eeviiskyt
Vaikka Väyrystä paljon soimataan, niin itselläni ei ole pahaa sanottavaa. Erittäin miellyttävä ajaa, W124:een verrattuna aika paljon "modernimman tuntuinen"... Itse hankin juuri W124 farkun Brabuksen 3.6 koneella ja jollain tavalla se tuntuu enemmän autolta kuin väykky, jotenkin jämäkämpi. Vaikea sanoa kumpi on parempi.. molemmat hyviä mutta erilaisia.
En usko että isket kirvestäsi kiveen, jos tuommoisen farkun ostat... toisaalta, vähän ajan päästä voit harmitella sitä, ettet ostanut E55 farkkua.
Nopeampiakin autoja löytyy kuin E420, mutta ei sillä nyt jalkoihinkaan jää.
Sehän noissa 420 ja 430:ssa on hyvä, että yleensä varusteet on ruksittu listalta lähes kaikki mukaan, siis Saksassa. En ole sen tarkemmin kulutusta mittaillut, mutta yli kympin menee omassa ajossa.
Kun ostat, niin muista tutkia Väyrysen lähes legendaariset ruostepaikat, ja kun niitä löytyy, niin ei hirveästi kannata luottaa siihen "tehtaan takuuseen". Jos saat 50% korvauksen Veholta, niin se tarkoittaa että muualta saat korjaukset ammattaitoisesti halvemmalla, kuin Veholta "takuuseen". Eli yritä löytää ruosteeton yksilö.
En usko että isket kirvestäsi kiveen, jos tuommoisen farkun ostat... toisaalta, vähän ajan päästä voit harmitella sitä, ettet ostanut E55 farkkua.
Nopeampiakin autoja löytyy kuin E420, mutta ei sillä nyt jalkoihinkaan jää.

Kun ostat, niin muista tutkia Väyrysen lähes legendaariset ruostepaikat, ja kun niitä löytyy, niin ei hirveästi kannata luottaa siihen "tehtaan takuuseen". Jos saat 50% korvauksen Veholta, niin se tarkoittaa että muualta saat korjaukset ammattaitoisesti halvemmalla, kuin Veholta "takuuseen". Eli yritä löytää ruosteeton yksilö.
W463
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 164
- Liittynyt: La 20.05.2006 11:03
Hyväkuntoinen E55 maksaa veroineen jo monta tonnia enemmän kuin 420. Sillä sitten saa alustan, jarrut, tehon ja CLK:sta tutun ratin, joissakin tapauksissa myös ADS:n.Tarmo kirjoitti:vähän ajan päästä voit harmitella sitä, ettet ostanut E55 farkkua.
Jotenkin tuntuu että suhteellinen hintaero E430 - E55 välillä on suurempi kuin E420 - E50 välillä. Tiedä sitten mistä johtuu.

Katos! Taas yksi varuste joka omaan risaan on jätetty ruksaamatta.Tarmo kirjoitti: Ainakin omassa E420:ssessä malli -96 on ESP...
Wiki vielä vahvistaa tiedon:
Wikipedia kirjoitti:... Elektronisches Stabilitätsprogramm (ESP®) that was used first by Mercedes-Benz and BMW in 1995...
eeviiskyt
- Avantgarde
- Mersumies
- Viestit: 814
- Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
- Paikkakunta: lappeen Ranta
Terve!
Jees samalla ensinmäinen postaus tänne.
Eli itse en havainnut -97 420 E Classic:in ja-98 E430 Avantgarden välillä suuriakaan eroja jos suorituskyvystä ja ajo-ominaisuuksista puhutaan.
Itse päädyin hieman kalliimpaan E430 -98 malliin ja hyvin .ko laite sopii hanskaan.
Ruosteesta sen verran että ovitiivisteiden alle jos välillä laittaa hieman öljyä ja voitelee nuo ns kriittiset kohdat niin pitää ruosteen poissa.
Oma yksilöni aikanik tuntuisi olevan kohtuu ruosteeton väyryseksi, tosin ensi viikolla joutuu käyttää auton paikallisella ruosete-expertillä ja käydään auto läpi (arvioitu hinta 800 €) prkl..no kait se kannattaa maksaa sillä ei ole aikomusta myydä ko. vehjettä
Jees samalla ensinmäinen postaus tänne.
Eli itse en havainnut -97 420 E Classic:in ja-98 E430 Avantgarden välillä suuriakaan eroja jos suorituskyvystä ja ajo-ominaisuuksista puhutaan.
Itse päädyin hieman kalliimpaan E430 -98 malliin ja hyvin .ko laite sopii hanskaan.
Ruosteesta sen verran että ovitiivisteiden alle jos välillä laittaa hieman öljyä ja voitelee nuo ns kriittiset kohdat niin pitää ruosteen poissa.
Oma yksilöni aikanik tuntuisi olevan kohtuu ruosteeton väyryseksi, tosin ensi viikolla joutuu käyttää auton paikallisella ruosete-expertillä ja käydään auto läpi (arvioitu hinta 800 €) prkl..no kait se kannattaa maksaa sillä ei ole aikomusta myydä ko. vehjettä
MB W210 E430 -98 Avantgarde .aut
Ostin kaksi vuotta sitten mielestäni erittäin hyväkuntoisen -97 väyrysen. Ruostetta ei näkynyt missään. Puoli vuotta oston jälkeen vein sen ihan mielenkiinnosta paikkalliseen merkkiliikkeeseen tarkastukseen, koska olin kuullut huhuja mahdollisista ruosteongelmista. Saldo oli: 3 uutta ovea, 1 ovi ja takaluukku korjattiin, samoin molemmat etujousilautaset (toinen oli melkein irti), etupalkille riitti vain puhdistus ja uudelleen maalaus ja suojaus. Että näinMatiasB kirjoitti:Oma yksilöni aikanik tuntuisi olevan kohtuu ruosteeton väyryseksi, tosin ensi viikolla joutuu käyttää auton paikallisella ruosete-expertillä ja käydään auto läpi (arvioitu hinta 800 €) prkl..no kait se kannattaa maksaa sillä ei ole aikomusta myydä ko. vehjettä

Käske ruoste-expertin tarkastaa jousilautaset ja etupalkki, vaikkakaan ovista ei mitään vikaa löytyisikään.
- MB E55 AMG '99, Calibra 2.0i-16v '96, Calibra 2.0i-8v '94 ja '96, Calibra V6 2.5i-24v '94, V70 2,5T AWD '04 -
[size=75]Exät: BMW 318, 320, 518, 2 x 520i, 528i, 535iA, Ford Taunus GT, Escort MkIV, MB 380 SE W126, E300TDT Avantgarde (S210), Opel Astra F 1.8i-16v Car, 1.8i-16v Sport, Corsa A, Kadett E 1.6i, 1.8 GSi, 2.0-16v GSi, Vectra B1 Sport, B2 1.8 CD, B2 100 Edition 2.0i-16v 1999, Vectra A2 2.0i-16v, Calibra 2.0i-16v DTM, 2.0i-16v x 3, 2.0i-8v, 4x4 2.0i-16v, 2.5i-24v, Senator 3.0i-24v CD aut, VW Golf 1.3, 1.8 GT, 1.8 GTi-16v, Jetta 1.6D, 1.9TD, 1.8i Flair, Passat 1.8 Variant, Golf Cabrio GLi, Porsche 924, Suzuki GSX-R 750[/size]
[size=75]Exät: BMW 318, 320, 518, 2 x 520i, 528i, 535iA, Ford Taunus GT, Escort MkIV, MB 380 SE W126, E300TDT Avantgarde (S210), Opel Astra F 1.8i-16v Car, 1.8i-16v Sport, Corsa A, Kadett E 1.6i, 1.8 GSi, 2.0-16v GSi, Vectra B1 Sport, B2 1.8 CD, B2 100 Edition 2.0i-16v 1999, Vectra A2 2.0i-16v, Calibra 2.0i-16v DTM, 2.0i-16v x 3, 2.0i-8v, 4x4 2.0i-16v, 2.5i-24v, Senator 3.0i-24v CD aut, VW Golf 1.3, 1.8 GT, 1.8 GTi-16v, Jetta 1.6D, 1.9TD, 1.8i Flair, Passat 1.8 Variant, Golf Cabrio GLi, Porsche 924, Suzuki GSX-R 750[/size]