E420 vai E430

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
tommy73
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Pe 25.08.2006 15:23

E420 vai E430

Viesti Kirjoittaja tommy73 »

Olisi kova hinku päästä Mersumieheksi, saksaan huomenna ja autolla kotiin viikon päästä.
Nyt on vaikea valinta edessä, aikomus hankkia E-sarjan farmari -96 eteenpäin, kutos koneella tai mahdollisesti jo pitkään unelmoimani kasi.
Mielipiteitä harrastajilta olisin nyt vailla, hankkiako E280, E320, E420 vai E430, Avantgarde malli olisi vaatimuksena ja runsas varustelutaso, budjetti riittää nipin napin tuohon 97-98 vuoden vaihteeseen, kumpi olisi jatkoa ajatellen viisaampi hankinta 420 vai 430, hankintahinnat ovat aikalailla samoissa?
Mitä mullistavia muutoksia on tapahtunut kun malli on muuttunut?
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14188
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Moottori, 430 on muistaakseni uutta moottoriperhettä kolmiventtiilitekniikalla, 420 vanhempi neliventtiilinen, joka oli tuotannossa 1991 lähtien.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Eldorado
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ke 14.06.2006 16:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

E420 T -> E430 T muutoksessa 8/97 vaihtui M119 V-8 uudemman sukupolven M113 kasiin, ulkoisesti autot pysyivät samanlaisena.
Varsinainen facelift (korin lievät muutokset ym.) muutos tapahtui 7/99 ja koskee siis vain E430 T mallia.

Noiden moottoreiden paremmuudesta en osaa sanoa, vanhempi 4,2 litran M119 on dohc-neliventtiilikone ja uudempi 4,3 litran M113 on ohc-kolmiventtiilikone, tehot ja vääntö molemmissa samat (205 kW / 400 Nm).
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Kameleontti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 164
Liittynyt: La 20.05.2006 11:03

Viesti Kirjoittaja Kameleontti »

Isompina etuina 420:een kulutus ja muutamien lähteiden perusteella "vahvempi ja kestävämpi" pata. Mitään varsinaisia todisteita näille väitteille en ole saanut käsiini mutta monesti törmää tähän "faktaan".

E430:n kohdalla olis varmaan mahdollista löytää malli jossa on ESP. E420 taisi tarjoilla vain ASR:ää.
eeviiskyt
tommy73
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Pe 25.08.2006 15:23

Viesti Kirjoittaja tommy73 »

Tässä on tullut jo paljon hyviä puolia, jotka puoltaisivat 420 valintaan, kulutus, "vahvempi ja kestävämpi", sekä hinta, ovathan nuo -96 -97 mallit edullisempia ostaa sekä verottaa.
Avatar
Tarmo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: To 27.10.2005 07:46
Paikkakunta: Alphyddan

Viesti Kirjoittaja Tarmo »

Kameleontti kirjoitti:E430:n kohdalla olis varmaan mahdollista löytää malli jossa on ESP. E420 taisi tarjoilla vain ASR:ää.
Ainakin omassa E420:ssessä malli -96 on ESP...
W463
tommy73
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Pe 25.08.2006 15:23

Viesti Kirjoittaja tommy73 »

Kertoisitko Tarmo kokemuksia autostasi, on varmaan makeaa mahan täydeltä?
Minkälaisella kulutuksella olet omia ajojasi ajellut?
Avatar
Tarmo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: To 27.10.2005 07:46
Paikkakunta: Alphyddan

Viesti Kirjoittaja Tarmo »

Vaikka Väyrystä paljon soimataan, niin itselläni ei ole pahaa sanottavaa. Erittäin miellyttävä ajaa, W124:een verrattuna aika paljon "modernimman tuntuinen"... Itse hankin juuri W124 farkun Brabuksen 3.6 koneella ja jollain tavalla se tuntuu enemmän autolta kuin väykky, jotenkin jämäkämpi. Vaikea sanoa kumpi on parempi.. molemmat hyviä mutta erilaisia.
En usko että isket kirvestäsi kiveen, jos tuommoisen farkun ostat... toisaalta, vähän ajan päästä voit harmitella sitä, ettet ostanut E55 farkkua.
Nopeampiakin autoja löytyy kuin E420, mutta ei sillä nyt jalkoihinkaan jää. :D Sehän noissa 420 ja 430:ssa on hyvä, että yleensä varusteet on ruksittu listalta lähes kaikki mukaan, siis Saksassa. En ole sen tarkemmin kulutusta mittaillut, mutta yli kympin menee omassa ajossa.
Kun ostat, niin muista tutkia Väyrysen lähes legendaariset ruostepaikat, ja kun niitä löytyy, niin ei hirveästi kannata luottaa siihen "tehtaan takuuseen". Jos saat 50% korvauksen Veholta, niin se tarkoittaa että muualta saat korjaukset ammattaitoisesti halvemmalla, kuin Veholta "takuuseen". Eli yritä löytää ruosteeton yksilö.
W463
Kameleontti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 164
Liittynyt: La 20.05.2006 11:03

Viesti Kirjoittaja Kameleontti »

Tarmo kirjoitti:vähän ajan päästä voit harmitella sitä, ettet ostanut E55 farkkua.
Hyväkuntoinen E55 maksaa veroineen jo monta tonnia enemmän kuin 420. Sillä sitten saa alustan, jarrut, tehon ja CLK:sta tutun ratin, joissakin tapauksissa myös ADS:n.

Jotenkin tuntuu että suhteellinen hintaero E430 - E55 välillä on suurempi kuin E420 - E50 välillä. Tiedä sitten mistä johtuu. :?
Tarmo kirjoitti: Ainakin omassa E420:ssessä malli -96 on ESP...
Katos! Taas yksi varuste joka omaan risaan on jätetty ruksaamatta.

Wiki vielä vahvistaa tiedon:
Wikipedia kirjoitti:... Elektronisches Stabilitätsprogramm (ESP®) that was used first by Mercedes-Benz and BMW in 1995...
eeviiskyt
Avatar
Avantgarde
Mersumies
Mersumies
Viestit: 814
Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
Paikkakunta: lappeen Ranta

Viesti Kirjoittaja Avantgarde »

Eli yritä löytää ruosteeton yksilö.
Mission impossible :roll:
Exät mersut: R550, C207, C220T, CL 500, S211 Kompressor, E270cdi TA, E240TA, E220TA, G300E, C180
Avatar
tovayryn
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2153
Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

Avantgarde kirjoitti:
Eli yritä löytää ruosteeton yksilö.
Mission impossible :roll:
totta :D
X253 glc350e

ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi

www.alvastonauto.fi
Avatar
MatiasB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: La 26.08.2006 23:40
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja MatiasB »

Terve!
Jees samalla ensinmäinen postaus tänne.
Eli itse en havainnut -97 420 E Classic:in ja-98 E430 Avantgarden välillä suuriakaan eroja jos suorituskyvystä ja ajo-ominaisuuksista puhutaan.

Itse päädyin hieman kalliimpaan E430 -98 malliin ja hyvin .ko laite sopii hanskaan.

Ruosteesta sen verran että ovitiivisteiden alle jos välillä laittaa hieman öljyä ja voitelee nuo ns kriittiset kohdat niin pitää ruosteen poissa.

Oma yksilöni aikanik tuntuisi olevan kohtuu ruosteeton väyryseksi, tosin ensi viikolla joutuu käyttää auton paikallisella ruosete-expertillä ja käydään auto läpi (arvioitu hinta 800 €) prkl..no kait se kannattaa maksaa sillä ei ole aikomusta myydä ko. vehjettä
MB W210 E430 -98 Avantgarde .aut
Avatar
Juha R
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 409
Liittynyt: Ma 19.07.2004 08:05
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja Juha R »

MatiasB kirjoitti:Oma yksilöni aikanik tuntuisi olevan kohtuu ruosteeton väyryseksi, tosin ensi viikolla joutuu käyttää auton paikallisella ruosete-expertillä ja käydään auto läpi (arvioitu hinta 800 €) prkl..no kait se kannattaa maksaa sillä ei ole aikomusta myydä ko. vehjettä
Ostin kaksi vuotta sitten mielestäni erittäin hyväkuntoisen -97 väyrysen. Ruostetta ei näkynyt missään. Puoli vuotta oston jälkeen vein sen ihan mielenkiinnosta paikkalliseen merkkiliikkeeseen tarkastukseen, koska olin kuullut huhuja mahdollisista ruosteongelmista. Saldo oli: 3 uutta ovea, 1 ovi ja takaluukku korjattiin, samoin molemmat etujousilautaset (toinen oli melkein irti), etupalkille riitti vain puhdistus ja uudelleen maalaus ja suojaus. Että näin :shock:

Käske ruoste-expertin tarkastaa jousilautaset ja etupalkki, vaikkakaan ovista ei mitään vikaa löytyisikään.
- MB E55 AMG '99, Calibra 2.0i-16v '96, Calibra 2.0i-8v '94 ja '96, Calibra V6 2.5i-24v '94, V70 2,5T AWD '04 -

[size=75]Exät: BMW 318, 320, 518, 2 x 520i, 528i, 535iA, Ford Taunus GT, Escort MkIV, MB 380 SE W126, E300TDT Avantgarde (S210), Opel Astra F 1.8i-16v Car, 1.8i-16v Sport, Corsa A, Kadett E 1.6i, 1.8 GSi, 2.0-16v GSi, Vectra B1 Sport, B2 1.8 CD, B2 100 Edition 2.0i-16v 1999, Vectra A2 2.0i-16v, Calibra 2.0i-16v DTM, 2.0i-16v x 3, 2.0i-8v, 4x4 2.0i-16v, 2.5i-24v, Senator 3.0i-24v CD aut, VW Golf 1.3, 1.8 GT, 1.8 GTi-16v, Jetta 1.6D, 1.9TD, 1.8i Flair, Passat 1.8 Variant, Golf Cabrio GLi, Porsche 924, Suzuki GSX-R 750[/size]
Vastaa Viestiin