123 peräremontti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3502
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

123 peräremontti

Viesti Kirjoittaja jackie »

w123 230E:n perässä oli ollut kardaanista pyörittämällä mitattuna 1/4-kierros väljää jo pitemmän aikaa. Ajossa tuo väljyys ei juurikaan haitannut, mutta liikkeelle lähtiessä takapäästä kuului melkoinen kolaus. Erään aurinkoisena kesäpäivänä tuon normaalin liikkeellelähökolauksen lisäksi kuului perästä omituisia ääniä ja tuntui, kuin väljää olisi ilmestynyt toinen mokoma lisää.

Pari-kolme viikkoa kestäneen henkisen valmistautumisen jälkeen oli tänään vihdoinkin aika alkaa tutkia tuota murikkaa.
Niinhän se on, että moottoriöjy on ruskeaa, automaattivaihteiston öljy punaista ja peräöljy harmaata:
Kuva
Perän purkaminen aloitetaan siis laskemalla peräöljyt pois.

Seuraavaksi irroitetaan perän kansi. Kannen saa auki, kun ensin irroittaa neljä perän/taka-aksekseliston kiinnityspulttia poikittaisesta runkopalkista. Näin taka-akselisto siis laskeutuu kokonaisuudessaan alemmas ja sille mahtuu tekemään jotain. Perä pitää pulttien irroituksen ajaksi tukea tunkilla. Kun pultit on irti, voi tunkin löysätä. Itse löysäsin myös seisontajarrun vaijereita etupäästä, koska taka-akseliston jäädessä roikkumaan, etenkin vasemman puoleinen vaijeri tuntuisi jäävän aika kireälle. Perän kannen pulteissa on 15mm kanta ja ne mahtui ajamaan pulttikoneella jatkon kanssa auki.
Kuva
Kuten kuvasta näkyy on ristitappi päättänyt lähteä karkuteille tasauspyörästön rungosta. Jälkiviisaana voin todeta, että perä kannattaa avata hyvissä ajoin, jos kolinaa kuuluu. Alkujaan tuo kolke kuuluu, kun ristitapin reikä on kulunut ainoastaa hieman väljäksi ja tälläisissä tilanteissa olen kuullut korjauksen onnistuvan hitsaamalla tapin reikäänsä kiinteäksi. Miun tapauksessa ei enää puikolla pärjätä, vaan on vaihdettava uutta osaa tai perää.

Jotta perän saa irti, täytyy irrottaa vetoakselit. Ne ovat navassa kiinni pyörän keskiössä olevalla pultilla ja perän sisäpuolella sokilla. Navassa olevat pultit saa auki pyörien ollessa paikoillaan ja nuo perän sokat joutuu kingottamaan pois vaikkapa ruuvimeisselillä. Kun pultit ja sokat on auki, mahtuu vetarin muljauttamaan pois paikoiltaan ensin ulomman pään pyörännavasta irroittaen. Kun vetarit on irti, pääsee kierittämään itse perän kiinnitysmuttereita. Nämä ovat apurungon yläpuolella ja niissä on 19mm kanta. Pirun ikäviä kääntää räikällä tai kiintoavaimella, koska ovat kohtuullisen hankalassa paikassa ja tietysti ajastaan ruosteisia ja keränneet myös pintaansa kaikenlaista muhjua (haaveilin näitä kiertäessä taas kerran paineilmaräikästä). Näitä muttereita aukoessani tuin perän taas tunkilla, ettei se päässyt putoamaan ennen aikojaan.

EDIT: Myös kardaani täytyy muistaa irroittaa jossain vaiheessa perästä. Kannattaa varmuuden vuoksi merkata kardaaniin, rättiniveleen ja perän laippaan kohdat, missä ovat olleet toisissaan kiinni ja kasatessa laittaa kilkkeet vanhaan asentoon.

Koska perä oli ollut kolausta lukuunottamatta kunnossa aikaisemmin, eli se ei jurissut eikä ravistanut, olen ajatellut korjata sen vaihtamalla tuon hajonneen tasaspyörästön rungon; etenkin kun tallin nurkassa sattui olemaan ylimääräisenä yksi 123 diiselin perä.

Perä purkautuu pienemiksi paloiksi seuraavasti:
Irroita vetareitten stefat.
Kuva

Näiden alta paljastuu laakerien ulkokoolit paikoillaan pitävät seger-sokat (vaimitänenytoli).
Kuva
Näitten sokkien irroittamiseen tarvitsee melkoisen isot seger-pihdit, mitkä onneksi sattui tallista löytymään. Lisäksi laakerin kooli tuntui olevan aika tiukasti sokkaa vasten, mutta toista perää purkaessani hokasin, että laakerin napauttaminen sisään päin tuntuisi helpottavan sokan irtoamista urastaan.
Kuva

Kun segerit on molemmin puolin irroitettu pitäisi laakerien ulkokoolien irrota viimeistään riittävän isoa vasaraa käyttämällä. Nämä koolit purkautuvat siis ulkopuolelle. Koolien irrotuksen jälkeen perä synnyttää tasauspyörästön:
Kuva

Noissa 123:ien perissä ei käsittääkseni eri välitysten kesken ole muita eroja, kuin tuo tasauspyörästön iso ratas (mikä lie nimeltään). Tämän rattaan ajattelin siis vaihtaa tasauspyörästön rungosta toiseen. Tuohon rattaaseen on meistattu osanumero ja sen kolme viimeistä numeroa kertovat perän välityssuhteen:
Kuva
Ratas on tasuspyörästön rungossa kiinni muistaakseni kymmenellä pultilla, jotka taasen olivat aika napakasti kiinni, mutta aukesivat kyllä pulttipyssyllä nätisti.

Perän (siis oikeastaan kahden) purkaminen jäi tältä illalta (ja yöltä) tuohon vaiheeseen, koska työkalut loppuivat kesken. Jotta kaikki laakerit ja stefat saisi vaihdettua, täytisi myös perän etupää saada purettua. Vetolaippa on kiinni mutterilla, johon ei tavallinen hylsy yllä. Mikä köhän tuo koko mahtaa olla?
Kuva
Kertokaapa näitä purkaneet, niin tiiän kysellä tai tehdä oikean kokoista pitkää hylsyä. Huomenna käyn tilaamassa laakerit ja stefat ja raportoin sitte jahka remontti etenee.
Viimeksi muokannut jackie, Ma 28.08.2006 17:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Spudenius
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: Ti 19.10.2004 12:15
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Hylsyn koko on 30mm. Osta jostain teollisuus työkaluliikkeestä. Niitä ei muualta tahdo löytyä 12 kulmaisena.

Tarkkana niitten hammaspyörien kanssa. Ne on valmistettu pareiksi eikä niitä
pitäisi vaihtaa yksitellen (saattaa onnistua hyvän tuurin kanssa).

Hammaspyörien säätö on tarkkaa ja aikaa vievää hommaa. Ei kannata oikoa
jos haluaa äänettömän perän....
MB W201 2.5 TURBO
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3502
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Spudenius kirjoitti:Tarkkana niitten hammaspyörien kanssa. Ne on valmistettu pareiksi eikä niitä
pitäisi vaihtaa yksitellen (saattaa onnistua hyvän tuurin kanssa).
Juu. kato tuollahan vaihtuukin pelkkä tasauspyörästön runko, eli kaikki hammaspyörät pysyvät kosketuksissa vanhaan kaveriinsa.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3502
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: 123 peräremontti

Viesti Kirjoittaja jackie »

jackie kirjoitti:Huomenna käyn tilaamassa laakerit ja stefat ja raportoin sitte jahka remontti etenee.
Laakerit maksaisi merkkiliikkeessä kutakuinkin 140€+50€+2x60€, eli yhteensä Yli 300€ ja varaosaliikkeestä ei ainaska suoraan luettelosta löytynyt. Taidan pärjätä pelkillä stefojen vaihdolla, koska kuten jo aiemmin mainittiin, laakereissa ei ole ollut havaittavissa jurinoita. Lisäksi paikallinen mersumekaanikko tiesi kertoa, että etupään laakerin (hammaskosketuksen) säätäminen on melkoisen vaikea homma; tästä on löytynyt mainintoja myös foorumilta. Nuo stefat kustantaa kutakuinkin kympin kappaleelta.[/url]
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Spudenius
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: Ti 19.10.2004 12:15
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Säädetään hammaskosketusta ison hammaspyörän kauttakin.
Niitä seekerirenkaita on eri paksuisia ja niillä säädetään pakettia sivuttain.
Kai tiedät kummalla puolella mikäkin rengas oli?
MB W201 2.5 TURBO
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3502
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Spudenius kirjoitti:Säädetään hammaskosketusta ison hammaspyörän kauttakin.
Niitä seekerirenkaita on eri paksuisia ja niillä säädetään pakettia sivuttain.
Kai tiedät kummalla puolella mikäkin rengas oli?
Juu. Heitelty kilkkeet järjestelmällisesti pöydälle :wink: .
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3502
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Perä on tällä hetkellä pöydällä nipussa. Palapeli kasattiin siis vanhaan perämurikkaan, jossa on vanha kissapyörä ja pinjon-akseli paikoillaan. Tasauspörästön rungon otin toisesta perästä, mutta tähän vaihdoin lautaspyötän, jotta välitykset säilyvät ennallaan. Käsituntumalla hammasvälys tuntuu "sopivalta", mutta saas nähä kuinka toi kestää... Paikoilleen asentamista tuo purikka joutuu vielä oottamaan ainaski huomiseen, sillä merkkiliike toimitti väärät stefat :evil: .
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3502
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Jepu jepu jee! Kiireisen viikonlopun jälkeen laitoin auton viimein kasaan viime yönä noin klo 00.00-06.30 :shock: . Näillä näppylöillä lähen koeajolle ja illemmalla pitää raportoida tuloksista.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3502
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Hyvin tuntuu rullaavan, eikä kuulu ylimääräsiä ääniäkään. Ainut asia, mikä askarruttaa, on pieni värinä joka tuntuu jossain yli satasen nopeudessa. Ajattelin et oisko kardaadin kannatinlaakeri voinu ottaa itteensä tuota kardaania perään takasin kiinnittäessä. Voi myöskin olla, et ku en oo tällä autolla lähestulkoon kuukauteen ajanu, ni tuntuu nuo pienetkin vipatukset ennen ku niihin taas tottuu.

Tässä vielä tarinaa kasausvaiheesta:

Loppujen lopuksi sain oikeat stefat merkkiliikkeestä (yht noin 50€). Perän etupään laipan mutterin irroitukseen tarvittavan hylsyn jouduin myöskin ostamaan (18€ Bahco Belzer), kun en kehannut ite käyä hylsyä jatkamaan.

Vaihdoin siis "uuteen" tasauspyörästön runkoon vanhan lautasrattaan. Lisäksi tein tempun, jolla tuon vian aiheuttaneen ristitapin pyörimäänlähtö estetään, eli hitsasin sen varmistukseksi runkoon kiinni.
Kuva

Perän kasaaminen oli helppo homma. Koska pinjon-akselin laakerit olivat koko ajan paikoillaan, huuhdoin niitä löpöllä ja puhaltelin paineilmalla, jotta vanhat öljyt ja seassa olleen metallimuhjun jäämät olisivat poistuneet. Ennen kasausta ja uusien stefojen asennusta hioin kaikki akselien liukupinnat kevyesti epätasaisuuksien (siis kaiken muhjun ja hapettumien) poistamiseksi. Raaputtelin lisäksi pinnasta paksun ruostekerroksen pois ja pistin sinkkipohjamaalia pintaan.
Kuva

Perän paikoilleenlleen asennus sujui kuin tanssi; olivathan kaikki pultit ja kierteet luonnolisesti nyt puhtaita. Vetoakseleiden paikoilleen saaminen vaati tosin hieman muljauttelua ja kardaani sitäkin enemmän. Tuo kardaani tuntui mahtuvan parhaiten, kun perä vielä roikkui takapään kiinnituksestä alhaalla, mutta tunkkia ja rekkaria sai tässä yhteydessä edelleen käyttää apuna:
Kuva

Tuossa perän kannessa ei mielestäni ollut tiiivistettä, joten laitoin siihen nytkin ainoastaan liiman.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Joo ei siellä perässä ole tiivistettä. Siitä kardaanin värinästä: oliko etu ja takapätkä irti-tulivatko oikeille booreille? Jos eivät olleet erillään niin onko keskimutteri muistettu varmasti kiristää tiukalle?
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3502
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

kardaani kirjoitti:Joo ei siellä perässä ole tiivistettä. Siitä kardaanin värinästä: oliko etu ja takapätkä irti-tulivatko oikeille booreille? Jos eivät olleet erillään niin onko keskimutteri muistettu varmasti kiristää tiukalle?
Kardaani oli kaiken aikaa paikoillaan. Ainoastaan perästä irti.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Vastaa Viestiin