Nopeus- ja matkamittarissa ongelmia.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Eikki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Pe 29.10.2004 14:01
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Nopeus- ja matkamittarissa ongelmia.

Viesti Kirjoittaja Eikki »

Ongelmana oli alunperin matkamittari, joka ei toiminut ollenkaan. Viime viikonloppuna sitten purin mittariston ja selvisi, että akselisto oli vain liikahtanut ja lähtenyt pois paikoiltaan.
Laitoin sen kohilleen, mutta jäin miettimään, että puuttuuko akselin päästä joku lukitussokka tai vastaava, jolla se pysyy paikoillaan.. :?:

Mittariston laitoin kasaan ja pienen testilenkin ajan tuntui toimivan hyvin. Nollasinpa sitten tankkauksen jälkeen trippimittarin ja sen jälkeen ensimmäisen kilometrin tullessa täyteen alkoi naksutus kuulumaan mittaristosta ja trippimittariin ei enempää kilometriä tullut.
Eli rattaat on nähtävästi kuluneet niin paljon, että trippimittarin nollausta ei kannata käyttää, vai mitä sanotte.. uutta mittaria kehiin :?:
Viitisenkymmentä kilometriä ajettuani nakutus lakkasi ja vähän paremmalta näytti. No hyvin äkkiä selvisi, että eihän se toimi enää matkamittarikaan. Eli akselisto oli lähtenyt uudestaan pois paikoiltaan.. :x

Toinen ongelma on nopeusmittari. Mittariston purkamisen / kasaamisen jälkeen mittari on näyttänyt noin 10-15km/h liian vähän. Huomaa heti pienistä nopeuksista alkaen, koska vasta n. 30km/h vauhdissa viisari alkaa nousemaan.
Mittariston reikään - johon vaijeri tulee - suihkautin hyvin vähän (mutta kuitenkin) crc:tä. Ajattelin, että jospa auttaa tuohon pieneen viisarin nykimiseen pienissä nopeuksissa. No siihen se ehkä auttoikin.. :)
No lueskelin sitten jälkeenpäin forumilta, että kovin fiksua ei ehkä ollutkaan.. :(
Eli voiko tuo pelkästään vaikuttaa nopeusmittariin tuolla lailla :?:

Mittarin purkua odotellessa...
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Nopeus- ja matkamittarissa ongelmia.

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Eikki kirjoitti:Ongelmana oli alunperin matkamittari, joka ei toiminut ollenkaan. Viime viikonloppuna sitten purin mittariston ja selvisi, että akselisto oli vain liikahtanut ja lähtenyt pois paikoiltaan.
Laitoin sen kohilleen, mutta jäin miettimään, että puuttuuko akselin päästä joku lukitussokka tai vastaava, jolla se pysyy paikoillaan.. :?:
Onko kyseessä matkamittarin vai trippimittarin akseli? Omasta oli päässyt irti tuo matkamittarin akseli. Siinä ei näkynyt mitään sokan paikkaa vaan systeemi kasataan oletettavasti siten, että tuo viimeinen pyörä (alumiininen) on sen verran tihkas akselille, että akseli pysyy siinä kiinni ja veto pelaa. No, tuo oli kuitenkin sen verran väljä, ettei akseli jaksanut pyörittää mittaria. Tein sitten akseliin tuon hammasrattaan kohdalle ihan pikku koloja (+ harjanteita) ja kasasin hökötyksen. Tuon jälkeen ei ole mittari pysähtynyt.

Jokin tuossa remontissa (nop.mittarin akselin jousi, vaijeri tms.) taisi mennä vähän eri asetuksiin, kun nopeusmittari nykyään pitää ihan pientä vipatusta.

EDIT: Käytitkö mittarin neulan irti ja laitoitko sen takaisin samaan asentoon? Neulan oikea lepoasento (jousen nolla-asento tai miten sen nyt sanoisi) kun ei ole nollassa (tapissa) vaan vähäsen siitä vastapäivään.

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
Eikki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Pe 29.10.2004 14:01
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eikki »

Matkamittarin akseli tosiaan oli minultakin lähtenyt irti. Kummallista, jos ei mitään lukitusta tuolle akselille ole. Varmaankin tuo trippimittarin jumittuminen jollain tavalla aiheuttaa sen akseliston pois paikoiltaan menemisen.. ?

Nopeusmittarin viisaria en irti ottanut. Mittaritaulun ruuvasin kyllä irti ja meinasin ottaa viisarinkin irti, mutta oli niin pirun tiukassa ja ajattelin, et hajotan sen ennenkun se irti lähtee..
Avatar
Eikki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Pe 29.10.2004 14:01
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eikki »

Ärsytti sen verran tuo mittaristo, että piti ottaa se vielä irti. Matkamittarin akselin sain takaisin paikoilleen ja trippimittarikin tuntui toimivan sen jälkeen ihan nätisti. Täytyy vaan koittaa muistaa, ettei yritä sitä nollailla.. :)

Nopeusmittari ei vaan suostu näyttämään oikeeta lukemaa.
En täysin varma ole, et kasvaako mittarivirhe suuremmissa nopeuksissa, mutta tuntuisi säilyvän melko vakiona.

Jos tuollaisena säilyy, niin helpoin tapa varmaan yrittää ottaa viisari ehjänä pois ja siirtää sitä sen 10-15km/h eteenpäin.. :?:
-miikka-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: To 31.08.2006 14:20
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja -miikka- »

Moro! Ensimmäinen kirjoitukseni tälle asiallisen tuntuiselle foorumille!

Tämä otsikko näytti sopivalta, joten en aloittanut uutta ketjua.

Ongelma koskee tuttavani Mersua, mallia 124 250D automaatti sedan, vuodelta -87. Yhtäkkiä oli nopeus- ja matkamittari lopettanut toimintansa. Normaalihuollon yhteydessä kaveri pyysi katsomaan vikaa, ja huollonpojaat olivat jonkun jousen sinne mittaristoon virittäneet, mutta sanoivat, että se toimii vain muutamasta päivästä kuukauteen, ja sen jälkeen koko mittaristo on vaihdettava. Näin siinä sitten kävikin. 5pv kuluttua mittarit vaikenivat jälleen.

Onko veikkauksia mikähän jousi mahtaa olla kyseessä, ja että eikö nykyistä mittaristoa todellakaan voi enää elvyttää? Jos voi, niin kannattaako hommaan ryhtyä kotikonstein, vai onko syytä turvautua huoltoon? Mittarissa lukee "tyyppinumero" tms. 124 5426406, jos sillä on jotain merkitystä ongelman ratkaisussa.

Jos koko mittaristo menee vaihtoon, niin sitten otetaan lämmöllä vastaan vinkkejä ja suosituksia, mistä kannattaisi kysellä mittaristoa!

Noista Eikkin ja Roiston kirjoituksista (ja muista mitä haulla löysin) sain sellaisen käsityksen, että mittariston voisi saada melko helposti käsiinsä, ja että siellä tosiaan olisi joku jousi nopeusmittarin akselilla...
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Viesti Kirjoittaja sundiz »

Ilmeisesti nuo mittaristot ovat yleisempikin onkelma w124 mallissa...
Itselläni lopetti niin matka kuin trippimittari toimintansa kun painoin tripin nollausta auton ollessa liikkeellä... näin kuulemma EI SAA TEHDÄ. Kukaan ei vaan sitä minulle kertonut. Nyt kun aikasempeja viestejä luki niin arveluttaa uskaltaako sitä enää painaa ollenkaan... Viikonloppuna pitäis mittaristo ottaa auki ja saada matkamittarit taas pelittämään.
Avatar
j.s.lehti.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 915
Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
Paikkakunta: salo

Asiaa mittarista

Viesti Kirjoittaja j.s.lehti. »

Kyllä se ajon aikana trippiä painamalla hajoaa. minulla kesti kolme mersua mutta neljännessä hajosi kyllä minä sen tiesin mutta kun ei usko helpoimmin saat mittarin Venetmäki Viiala Sieltä tulee hyvää tavaraa ja niissä on puolen vuoden takuu
miksei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 11.08.2005 18:41
Paikkakunta: Kokemäki

Viesti Kirjoittaja miksei »

Jos mittari kenkkuilee niin käyttää suosista mittarihuollossa. Tulee kerralla kuntoon.
Postman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 138
Liittynyt: Ma 24.07.2006 03:47
Paikkakunta: Haukipudas/ Martinniemi

Viesti Kirjoittaja Postman »

Miten tuon 124 mittaristo on helpoin irrottaa? Siihenhän on olemassa sellanen "koukkutyökalu", jonka voi kuulemma itsekkin tehdä..? (ohjeita jollain?) Vai kannattaako suosiolla vaan purkaa koelaudan alapaneeli pois.
Pitäis vaan katella tuo valohomma sieltä.. Joku kosketushäikkä kenties.?

EDIT: Haulla löysinkin jo vinkkejä/ eipäs juupas juttuja.. Yritetäänpä niitä ensin :-)
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

pyörän pinnalla

Viesti Kirjoittaja sundiz »

Kuulemma tuon mittarin saa vedettyä helposti ulos, kun tekee kahdesta pyörän pinnasta koukun ja vetää tunkee ne mittarin molemmille puolille... sitten vaan varovasti vetää sen pikkuhiljaa ulos...
-miikka-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: To 31.08.2006 14:20
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja -miikka- »

sundiz teethän jonkinlaista raporttia sitten viikonlopun jälkeen, että miten mittarinkorjauksen kanssa kävi?

Selvisi juuri, että kaveri olikin heti ensimmäiseksi kysellyt Venetmäeltä mittaria, ja sieltä saisikin, mutta toimitus kestäisi n. 1kk Saksasta! Kaveri haluaisi mittarin heti kuntoon (no kukapa ei...). Veholta saisi n. parissa viikossa uuden, n. 400e + työt.

Olivat soittaneet myös Tampereelle johonkin mittarihuoltoon, ja siellä luvattiin korjata, mutta sanottiin, että pysyy ehjänä max 1kk jos on jo kertaalleen korjattu. Ilmeisesti on siis syytä uskoa, että kyseessä on ns. tyyppivika, jos jo puhelimessa osaavat sanoa noin?

Minulle vaan ei mene jakeluun, että miksei sinne voisi tehdä uutta jousta/sokkaa/akselia tms. mikä nyt onkin rikki, kun kerran kyseessä on ilmeisesti mekaaninen vika? Vika oli alkanut ihan kesken ajon, ei siis trippiä nollatessa. Vaikka sitäkin ovat kuulemma toisinaan vauhdissa nollailleet. Ehkä se on siis tässäkin tapauksessa vian aiheuttaja?

Osaako joku sanoa (ja perustella), sopiiko tuohon automaattiin manuaalivaihteisen mittaristo? Automaatin vaihteenvalitsin-merkkivalot siitä tietysti puuttuu, mutta onko muita eroja?

Ja sitten edelleen otetaan vastaan vinkkejä ja linkkejä esim. saksalaisiin mittaritoimittajiin :P Jotta saisi nopeammin kuin 1kk...

ps. Autolla on ajettu vasta n.250tkm, en muista tarkkaan, mutta ei ainakaan enempää. Jos mittari hajoo "jo" noilla kilometreillä pistää vähän miettimään että pitääköhän kilometrit paikkansa?

...tulihan taas miljuuna kysymystä... Mutta kiitokset jo vastanneille!
Avatar
esukki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 929
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:22
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja esukki »

Omaan laitoin rattaan akseliin kiinn Loctite lukitteella ja on pysynyt jo 50000km.
Pitää vain olla tarkkana että ratas on oikeassa kohdassa kun Loctite jämähtää...
-Esukki-
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08, C200 TA CDI Classic -08)
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Viesti Kirjoittaja sundiz »

Juuh eli mittari tuli vedettyä irti (itsetekemillä koukuilla paksusta rautalangasta) (muistakaa löysätä vaijeria jalkatilasta). Kun sain mittarin auki niin huomasin että oli tuo matkamittarin akseli hypännyt pois paikoiltaa. Kun tökkäsin akselin paikoilleen niin huomasin, kuten moni muukin tällä foorumilla ettei akselilla ollut minkäänlaista lukitusprikkaa... Tarkemmin tutkiskeltuani huomasin että (itselläni valkoinen) korkkiruuvin näkoinen sylinteri, joka pyörittää matkamittaria, pyörii juuri siihen suuntaan että se vetää matkamittarin akselia pois kolostaan... Tämän jälkeen puhdistin matkamittarin hammasrattaan ja valkoisen "korkkiruuvin" alkoholilla (se oli ihan harmaan rasvan peitosta) ja ruiskautin tilalle uutta voiteluainetta (toivoen että rattaan ja korkkiruuvin välinen kitka pienenee niin ettei se vedä akselia uudestaan pois reiästään. En kuitenkaan vakuuttunut siitä että akseli pysyisi paikoillaan tuolla keinoin, niin leikkasin jostain vanhasta muovikannesta L kirjaimen muotoisen suikaleen. ja liimasin sen akselin hammasrataspäähän siten että L kirjaimen pitkä sivu tuli araldiitilla kiinni mittarin metallirunkoon ja lyhyt sivu tuli akselin hammasrattaaseen kiinni (huom. tähän kohtaan en laittanut liimaa, pelkästään siihen kohtaan mikä tuli metallirunkoon kiinni), siten että se estää (toivottavasti) akselin siirtymisen ulospäin joka aiheuttaa sen tippumisen pois paikoiltaan. Ja jos liimaus vaikka pettääkin niin tuo muovipala on sellaisessa paikassa että se tippuu siitä mittariston pohjille, eikä mene rattaiden väliin rikkomaan mittaristoa lisää. Tuon korjauksen jälkeen ajoin mökilta takaisin (300km) ja mittaristo pelitti ihan hyvin. Enempää ei en ole ehtinyt ajella kun tuli onkelmia käynninkanssa... Mutta vaikuttaa ainakin että noilla konsteilla sen saa toimimaan. En voi tietenkään kannustaa ketään liimailemaan mittariin ylimääräisiä muoviläpysköjä, mutta itselläni se on siellä vähän niinkuin backuppina. Ei viitsisi koko aikaa vedellä mittaristoa ulos. Niin ja myös tripin nollauskin toimii...

(mittaristo pitäisi vetää kuitenkin kerran vielä ulos... laitoin mittaristoa kasatessa lasinpesunesteen varoitusvalon ja palaneiden polttimoiden varoitusvalon toistensa koloihin :-( )
Vastaa Viestiin