W638/2 [V230TD/Vito110D]: Ajossa

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Kyselin tuolta paikalliselta moottori koneistamolta, niin ei kuulemma ole viime aikoina tullut kansia sieltä korjaamolta...eli missäköhän niitä kansia oikaistaan, vai oikaistaanko niitä enää ollenkaan
Niin, tuskin oikaistu jos sitä ei laskussakaan lue. Yleensähän se velotetaan erikseen jos on koneistamolla käytetty.

Saas nähdä hajoaako minun vito samasta kohtaa, sitten kun hajoaa. Jäi kyllä ihmetyttää tuo vanha kansi että mikä siinä oli vikana. Voihan se olla että alumiini oli alkanut väsymään tai puristukset oli liian kovat kun kantta oli laskettu niin paljon. Tai sitten oli joku hiushalkeama jota koeponnistukessa ei huomattu. Tiiä sitten...



Mitä antureita laatikko käyttää ja onko ohjausyksikössä diagnostiikkaa?
Mitä tehtaan sähkövimpaimia moottoriin on laitettu (omassa ei ole mitään, vanha) ja onko ne laatikon ohjausyksikön kanssa tekemisissä vai onko ne vaan egr:lle ja tyhjäkäynnin nostolle? Onko bensamallissa saatavana sama laatikko? Olisko siinä esimerkiksi eri hammaskehä nopeustunnistukselle jos ohjausyksikkö on sama?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Juu paljon kysymyksiä, laskussa ei silmääni osunut edes ne suuttimien lämpöprikat, kaikkea muuta oli kyllä vaihdettu, joten, no antaa olla. Se on oma vika kun sinne on autonsa vienyt.

Paljon kysymyksiä laatikkoon liittyen, tuota sähkölaatikon sielun elämää tuossa jo ruodittiin yhdessä topicissa. laitan linkin tähän kun löydän sen...mutta se on liian hankala homma ohittaa ns. "helposti".

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 467#315467

Mikä hemmetin EGR, ei semmoista ole minulla... :roll:

Ohjausyksikössä on jonkinlainen diagnostiikka, mutta valitettavasti vain Veho pystyy sitä lukemaan. En ole varma luetaanko se starilla vai jollain muulla. Boshin perustestereillä tms. ei tätä ZF:n laatikkoa lueta millään tavalla. mersun laatikoitahan voi lukea niillä.

Sen vikakoodin voisi kyllä sieltä käydä lukemassa, mutta jotenkin epäilyttää onko siitä mitään hyötyä...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Mikä hemmetin EGR, ei semmoista ole minulla...
Tarkoitan pakokaasujen paluukierrätystä.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

vito500tkm kirjoitti:
Mikä hemmetin EGR, ei semmoista ole minulla...
Tarkoitan pakokaasujen paluukierrätystä.
Juu kyllä minä sen järjestelmän tunnistan, vuonna 97 valmistuneessa autossa ei ole sitä...kuten pakosarjasta näkee :D 99 se oli ainakin saksanautoissa...ja jos olisi ollutkin niin ei olisi enää :lol:

Auton eculla ei paljon toimenpiteitä ole, tarkkailee lähinnä ahtopainetta, ettei se ylity ja laukaisee magneettiventtiilin. Taitaa sillä olla sormensa pelissä sitten käynnistykseneston kanssakin. Siihen loppuu yhteistyö moottorin kanssa, toki nopeus ja rpm näytöt ovat itsenäisiä laatikosta irrallisia toimintoja.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Asiasta jakoketjuun, lueskelin tuossa opasta. Se ketjulukko on tarkoitettu uuden ketjun asennuksen yhteydessä käytettäväksi. Se pitää poistaa ja ketju niitata kun uusi ketju on syötetty vanhan tilalle.

Olisihan se aika hurjaa jos / kun ketjulukko pettää...

Toivottavasti maanteillämme ei kovin montaa ketjulukkuoa pyöri vinhaa vauhtia ympäri.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Olikos sulla joku varaosakirja vitoon? Onko eri hammaspyörät nopeustunnistimelle tai eri ohjausyksikkö bensa/dsl?

Onko kannentiiviste valmistuksessa? Vai vieläkö kehityksen alla?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

vito500tkm kirjoitti:Olikos sulla joku varaosakirja vitoon? Onko eri hammaspyörät nopeustunnistimelle tai eri ohjausyksikkö bensa/dsl?

Onko kannentiiviste valmistuksessa? Vai vieläkö kehityksen alla?
Ei ole tietoa hammaspyörien eroista, en usko että olisivat erilaiset kun en näe sille mitään syytä.

Äsken posti kiikutti lapun, jotta tiiviste on saapunut postiin. Nyt jo vähän jännittää...

Laatikoilla on eri ohjausyksikkö juu, tai ainakin se softa on eri...mutta se ei ole ratkaisu.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

No, eiköhän se laatikkojuttu aikanaan selviä kun jaksaa asiaa tutkia.

Tuliko se kannentiiviste kuparista ja tuliko mitään muita muutoksia siihen liittyen?
Avatar
jukis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: La 27.11.2004 19:00
Paikkakunta: TurkuSaloPeriferia

Viesti Kirjoittaja jukis »

Terve!

Jaa se on naapurikylan velho lahtenyt kilpavarustelun tielle... :D Ihan entisten suurvaltojen malliin :twisted: . Puhaltimet senkun suurenee...
Mun rakennussarja lahti eilen hallista ulos! Illalla kun sain sen nippuun niin ihan pikkusia varovaisia testeja ajelin, "tehot" ei ollu kaytossa viela mut lupaavalta vaikuttaa laatikonkin puolesta, ahdin myos heraa ihan kivasti.
Ahtimen tankoa taytyy viela hiukkasen saataa, jai paine 0.7. Ihmeen lahelle silti ihan "korvakuulolta" pesan kaannon jalkeen.
Ainoo puute remonti jaljilta, flekti ei lahtenyt pyorimaan, miitari noin 100... Missas kohtaa sen pitais lahtee, kun ei muista?

jukis
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

:twisted:

Se on jo saavutus jos sen rakennussarjan saa liikkeelle ilman työntöapua. Ahdot ei varmaankaan nouse, kun syötöt ei ole turhan isolla, joten älä vielä hötkyile sen tangon kanssa. Tollanen 0,7 barin kellon asetus tosin on justiinsa passeli, siitä on sitten hyvä bleedata konehuoneen puolella johonkin 1,1...1,4 barin lukemiin vähän fiilispohjalta.

Kun ahdin on pöydällä, sen kellon voi helposti säätää. Otetaan ahtopainemittari ja ilmakompressori sekä jonkinsortin purkki, johon saa laitettua painetta. Purkissa siis auton venttiili ja sen täyttölaitteen mittarikin käy painemittariksi. Sitten vain katsotaan milloin portti alkaa avautumaan, siis millä paineella.

Tarkkahan tämä säätö ei ole kun siinä ei ole mukana pakopainetta, mutta sillä on päästy aika lähelle, kun sen säätää siten, että katsoo sen kohdan kun se läppä justiinsa hievahtaa.

Mites sä ne lämmöt saat noin suureksi ? Mulla ne nousee tollaseksi vain jos on ajellut satoja kilometreja ja sitten seisahtuu paikalleen tyhjäkäynnille, ruuhkaan tjms. Muuten on kyllä pysystelty alle 90 asteen...enkä ole ropellin nähnyt koskaan pyörivän.

Jaa jouduit kanssa pesää kääntämään...ilmaantuiko tämä tarve vasta kun konetta jo soviteltiin paikoilleen vai jo aikaisemmin. No olikos tiukassa ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

"Ainoo puute remonti jaljilta, flekti ei lahtenyt pyorimaan, miitari noin 100... Missas kohtaa sen pitais lahtee, kun ei muista?"


Karvan alle 100 asteikon. Putsaa flektin anturi ja flektille menevät johdot/liitokset. Löytyy keskeltä keulaa releboksin alapuolelta kun kaivelee.

Mulla oli johdot hapettuneet ja mietin että tässä yksi syy Vitojen kansi ongelmiin kun johto liitokset ovat alttiita heti keulassa suola paskalle/ hapettumiselle ja käyvät sen takia kuumana.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Täällä taas anturi vika. Anturi siis syylärissä, kolme napanen(puoli nopeus/täysnopeus). Sekoilee ja puhaltelee millon sattuu. En hoksannut kysyä hintaa kun tuossa veholla kävin.

. . . . . . no nyt tuli hinta kysästyä. Oli yli 200e, joten hyllyyn jää. Antureita oli kolmea eri mallia ja kahdella eri lämpötilalla (95-105 ja 105-115).
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Tee manuaali kytkyn flektille, jos anturi paskana. Tarkista anturin liitokset ensin, mulla oli niissa hapettumaa kävi kanssa joskus kokoajan kunnes lakkas kokonaan.
Avatar
jukis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: La 27.11.2004 19:00
Paikkakunta: TurkuSaloPeriferia

Viesti Kirjoittaja jukis »

Kiitokset hyvistä vinkeistä tähän saakka, näitä tutkitaan kun ehditään...
Juu, mittari kipusi siis sataseen tyhjäkäynnilla rouskutellessa (pitkään), en tiedä olisko noussut korkeemmalle, ajamaan lähtiessä tietty heti putos. Mut voihan olla ettei flektin olis vielä kuulunutkaan käynnistyä, en tiedä... Tuntu vaan lukema hiukka korkeelle, vainoharhojako nuo kun just saanu paketin nippuun!
Ja se turbon pesä, sen käänsin ihan vanhaa ahdinta mallina käyttäen ja hyvä tuli, oli yllättävän löysällä, siis jatkovarsi mahtu talliin ovien ollessa kiinni :D .
Taidan vielä tosiaan koittaa ahtamatonta syöttöä ennenkuin alle konttaan tankoa ruuvaamaan. Tosin lienee syytä ihan ensiks koeponnistaa ahtoputket ja cooleri, ihan vaan varoiks... (tohelo asentaja nääs...) :)

jukis
Avatar
jukis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: La 27.11.2004 19:00
Paikkakunta: TurkuSaloPeriferia

Viesti Kirjoittaja jukis »

vito500tkm kirjoitti:Antureita oli kolmea eri mallia ja kahdella eri lämpötilalla (95-105 ja 105-115).
Jaa juu. Voihan olla ettei sen siis vielä kuulunutkaan pyöriä :roll: . No liitokset tarkistetaan kuitenkin!

jukis
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

jukis kirjoitti:<...>, vainoharhojako nuo kun just saanu paketin nippuun!<...>
Nuo ovat sellaisia, etteivät lopu puoleen vuoteen. Juuri kun olet alkanut luottaa Vitoon ja ajelet sillä taas hymyssäsuin se puukottaa sinua selkään ja näyttää savun merkit päälle :D

Miksi kannentiiviste hajosi minulla

Tarinahan pohjautuu tähän surulliseen juttuun. Nyt kannen poiston yhteydessä paljastuu joitakin asioita. Tässä muutamia lainauksia koneistajan suusta tältä päivältä.

"kansi oli selvästi kiero"
"etukammiot olivat niin tiukassa, että varmasti eivät ole olleet irti viimeisen 2 vuoden tai 42 tkm aikana."
"kannen pinnassa oli jotain naarmuja, ikään kuin sitä olisi putsattu vingulla" (Minä en putsannut kantta ollenkaan lukuunottamatta liuotinsumutusta ja hanskalla / paineilmalla puhaltamista
"Tokihan tälläiset kannet tulee aina oikaista kun ne avataan"

Miksi minä vein autoni pilattavaksi merkkihuoltoon ? Vastaus on yksinkertainen, luulin että jättämällä auton merkkihuoltoon saan sen muutamassa päivässä takaisin ajoon ja siinä kunnossa, jollei paremmassakin kuin se oli tehtaalta lähtiessä. Näinhän ei nyt sitten käynytkään.

Turha valittaa, paska on housussa, mutta valituttaa silti. Merkkiliike näppärästi pesi kätensä asiassa mitätöimällä työn takuun, kun autoa on viritetty. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että vakiovireisen auton kannentiiviste ei kestä jos/kun tasopinnat putsataan jollain naarmukoneella pajan perällä.

Olihan se toki vähätöisempää putsata se kansi kammiot ja hehkut yms. kiinni mutta minkä ihmeen takia laskussa on silti kohta "kannen purkaminen ja kokoaminen" sekä "kannen irroitus ja asennus", nämä yhteensä noin 440 €. Kannen irroituksen jälkeen ei ole mitään muuta purettavaa kuin hehkut, ja sitäkään ei siis ole tehty tuolla merkkikorjaamossa. Lasken nokka-akselin irroittamisen samaan kastiin kannen purkamisen kanssa, sillä pulttejahan ei saa muuten mitattua / vaihdettua.

Sitäkin voi ihmetellä miksi suodattimien vaihtamisesta otetaan normaali maksu, vaikka kyseiset osat ovat aika mukavasti esillä kun tuota työtä tehdään. Nyt koko remontin hinta jää pienemmäksi mitä on pelkkä määräaikaishuoltohinta, joten en voi kuin suositella noiden itse korjaamista kaikille. Silloin voi katsoa aina peiliin, jos ahdistaa.

Katsottiin nuo suuttimet tuossa Mynä-Dieselissä, hyvää palvelua taas kerran, ei voi kuin suositella käyttämään palveluja. Kaikki olivat spekseissä, joten ei kun paikoilleen sellaisenaan.

Kansi tuli siis TD-koneistamolta (Hämeentie 35/Turku). Tätäkin paikkaa suosittelen varauksetta, aikataulut olivat sopivat, työ tehtiin asiantuntemuksella. Eräässä toisessa koneistamossa todettiin, ettei esikammion muttereita, vai miksi niitä nyt sanotaan, saada ehjinä irti. Näin ollen ne pitäisi samalla uusia. No ehkä nekin on hyvä uusia, mutta kyllä niitä on irti saatu useita tuolla toisella koneistamolla.

Hehkuthan piti tietysti kanssa irroittaa, ne lähtivät kauniisti, kun eivät ole kauaa siellä olleetkaan.

Ottakaa opiksi minun virheistäni :roll:

tuikun sanoin: tulipas taas tarinaa :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Ama
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: La 08.11.2003 11:56
Paikkakunta: Luonais-Häme Forssa

Viesti Kirjoittaja Ama »

Jep ja omaa tarinaa, hieman lyhyempää :)

Mutta ahtimen vaihto sujui sitten ihan mukavasti ja mutkattomasti.
Se ei kyllä herää kovin hyvin mutta siihen saadaan lääkettä kun käännetään pumppua. Josta kysymys veskolalle. Kuinkahan paljon sitä syöttöä sitten uskaltaa lisätä? Ettei se laatikko ota itseensä.

Syöttö määrän vähyydestä kertoo sekin ettei se nosta vakio pumpulla ahtoja kun 0.8bar vaikka kuinka kiristelis kellon tankoa.

Ja toinen mikä tuli mieleen on se että ero vanhaan on korkeammilla kierroksilla ilmeinen. Original turbo ahdistaa aika paljon.

Kuvia ei tajuttu/muistettu ottaa mutta samanlaisia ne onlis ollut kun veskolan kuvat.
Vito myyty.
Tilalla 300E (W124)
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Onhan yleensä merkkikorjaamoilla ammattitaitosta porukkaa, mutta pahimmillaan se menee just noin, että auto menee sellaselle työn alle joka ei hommaa osaa tai jolla ei kiinnosta tehdä työtä kunnolla. Eli riippuu vähän että kuka tekee. Kummajuttu kuitenkin että kantta ei ole koneistamolla käytetty.

Toivotaan että se kansi sitten toimii, ettei käy samalla lailla kun minulla.
Oli myös yhdellä tutulla sama juttu että pääsi vitolla(CDI) hetken kasipahvin vaihdon jälkeen ja sitten taas savusi. Ja uudella kannella tuli kuntoon. Eli on mahdollista että siinä kannessakin on häikkää. Toivottavasti ei.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

vito500tkm kirjoitti:Eli on mahdollista että siinä kannessakin on häikkää. Toivottavasti ei.
Eiköhän se hyvin toimi kun se kuitenkin kesti noinkin pitkään kovia tehoja. Enemmän olen huolissani tuosta lohkosta, millä saan sen niin puhtaaksi, että siihen tarttuu liima. lisäksi olen yleisesti huolissani kestääkö kupari ollenkaan dieselkoneen puristusrasitusta, mutta sehän tässä sitten selviää...taas kerran.

Syöttöä voi hyvin kääntää sen 2,5 kierrosta, ehkä jopa 3. Tuolla se vääntö ei vielä kasva liian suureksi, eli käsittäkseni, _huom_ käsittääkseni se laatikko kestää hyvinkin 180 HP tehoja, joihin ei vielä päästä tuolla kääntämismäärällä. Miksei päästä, no koska automaatin rpm rajoitus laskee syöttöä noin 3800 ... 4000 rpm kohdalla.

7 mm tapeilla sitten taas se alavääntö on niin suurta, että luistaminen on itsestään selviö...jotenkin minäkään en sitä ihan huomannut siinä polkiessa. Aina ei tiedä luistaako turbiini, vai kitkapinnat kun tuo turbiini on tuommonen kuminauha, kun se ei ole lukossa.

Tuo on tyhmä juttu kun tapeilla saataisiin sitä vääntöä,mutta siitä saa nauttia vai kovin suppean rpm alueen läpi, sen pirun softan takia.

Paljonkos se vakiokoneen vääntömomentti muuten olikaan ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Nii, onkos tuota isompaa turboa kukaan laittanut manuaaliin? Tietäs vähän että miten se siinä pelaa.

Vakio turbo, omaruuvaus pumppu, kone/turbo alkaa vetämään heti 1000rpm lähtien ja 1500rpm on maksimi paineet (1,1) ja meno alkaa pikkuhiljaa hyytymään 4200rpm kohdalla. En sitten tiedä alkaako turbo ahdistamaan vai pumppu vai kummatkin (vetäviä ruuvattu kolmekierrosta). Isommalla turbolla saa varmaan vetoja ylös mutta onko siellä alakierroksilla sitten ketään kotona.
Sekin on suuri kysymysmerkki :?: , että kannattako tämmösen manuaali viton turbon suurennus ollenkaan, kun vaihde välitykset niin tiheät.
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

No niin tuli toi laatkon vikatila sitten koettua, tosin meni vika tilaan ihan paikallaan polkiessa joten ei vahinkoa. Säädin sen verran vähän syöttöä lisää ettei ELR mollukkaa tarvinnu ottaa irti, eikä öljynsuodatin koteloakaan tarvinnu irrottaa, pumpun takakansi lähti helposti pois. Tai sitten mulla on vaan niin pienet kädet :shock:


edit. Vetäviä kierroksia manuaalilla noin 6 kierrosta kii. Tomaatilla noin 2 kierrosta riippuen syötöstä. max ~4700rpm.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Vetäviä kierroksia manuaalilla noin 6 kierrosta kii
Ei mennyt kun kolme. Kierteet loppui eikä kiinnostais alkaa prikkoja virittämään. Vaikuttaakohan käyntiin tuo vetävien säätö (siis jos vielä joskus innostun sen prikan laittamaan)vai pelkästään niihin vetäviin?

Mites sää sen syötön sieltä välistä säädit :shock:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Pistä vain lisää niitä vetäviä, ei se vaikuta mihinkään muuhun kuin niihin vetäviin kierroksiin :lol:

Siis 3 kierrosta tarkoittaa sitä, että syöttöä aletaan pienentämään pisteessä: noin 3000 rpm + 3 * 200 rpm = ~3600 rpm...joten voimattomuuden tuntu johtuu pelkästään pumpusta. Siinä pumpussa 3 kierrosta ja 2 mm prikka on hyvä yhdistelmä. Seuraavassa öljynvaihdossa suodatinjalka reilusti irti ja silleen. Prikan kanssa kannattaa varata tilaa ja olutta.

Tuo ei ole ns. isompi turbo vaan vähemmän pieni turbo ja se pelaa oikein hyvin myös manuaalissa. Nimittäin sinultakin sujuu tuo alasyötön lisäys siihen malliin, että jo se kompensoi vähemmän pienen turbon suuremman viiveen verrattuna pikkuruiseen turboon.

Automaatti saa mennä vikatilaan paikallaan ryntäytyksessä, sanotaan nyt, että sellanen 4900 rpm paikallaan on sellainen, ettei se rajummassakaan kiihdytyksessä mene vikatilaan. Joskus se saattaa mennä kickdownin vuoksi, mutta jos haluaa jättää vetävät vaikkapa 4000 rpm kohdalle (=paikallaan 5000 rpm) silloin voi ottaa kickdown kytkimen irti.

Parhaillaan minulla kiertää paikallaan 5000 rpm ja vartin kiihdytyksen alussa tulee vikatila, jollei nosta kaasua, sekä kick downilla tietyissä ajotilnteissa se vaihtaa ensin 3 ja sitten 2 ja sitten se pamahtaa vikatilaan ---> aion nyt vääntää vetäviä 3/4 kierrosta taaksepäin.

Eikös ole kauniita taidekuvia tälläiset, millään ei malttaisi tulla kellarista pois vaan jäädä sinne hiplaamaan tuota sileää poskea :D

Kuva

Kuva

Veho juu, hyvää päivää ja näkemiin. Se on kumma paikka. Kävin taas hakemassa jotain pientä. Yleesä pyydän aina pari kappaletta varoille, kun kyseessä on jokin euron parin rimpeli. Nyt oli kyseessä öljynsuodattimen jalan tiiviste, kaksi kpl kiitos..."saat yhden, ei ole enempää". :roll: Siellä ei ole koskaan ollut yhtään mitään kahta kappaletta, ei pissapojan nippeliä, ei tiivistettä, ei pulttia, ei mutteria...

Muistatte vain säädellä sitä tyhjäkäyntiruuvia samassa suhteessa kuin syöttöruuvia, ja ei mennä laskuissa,kierroksissa, sekaisin. On se keef kyllä aikas gynekologi, semmonen tyttöjen gynekologi, kun otti niitä torx ruuveja irti. Niitäkään ei kannata tiputtaa sinne koneen ja pumpun väliin. Minkähänlainen avain oli käytössä ?

Muuten mikäli pultti tippuu sinne, eikä löydy niin silloin se on tuossa, tuohon kohtaan ei oikein pääse käsiksi, jollei keula ole purettu, mutta jollain rautalangalla sen voi kalastaa sieltä...
Kuva

No tulipas taas :roll: onneksi BB alkaa kohta :D
Viimeksi muokannut veskola, La 02.09.2006 07:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Noh, tuli taas minuutti sitten lisättyä syöttöä ja ei tarvinnu irrotella mitään muutakun takakansi. Työkalut; räikkälenkki ja sovitepala torxille.

Aikaa kyllä meni kun piti heittää ainoa t50 torxipala (vetävät kierrokset) sinne saatanan flektin ja jäähdyttimen väliin muovikoteloon.

Veskolan kansi näyttää aikas hyvältä, toivottavasti kuparitiiviste toimii.
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

veskola kirjoitti:Nyt oli kyseessä öljynsuodattimen tiiviste, kaksi kpl kiitos..."saat yhden, ei ole enempää". :roll: Siellä ei ole koskaan ollut yhtään mitään kahta kappaletta, ei pissapojan nippeliä, ei tiivistettä, ei pulttia, ei mutteria...
tuollaista se on kun kaikki optimoidaan viimisen päälle. harvoin tulee tilannetta että myydään öljysuodattimen jalan tiivistettä kerralla enemmän kuin 1kpl (varsinkin kun toista ei ole hyllyssä :lol: ), luotetaan siihen että logistiikka toimii.

tiivisteitä tarvii oikeasti vain kannentiivisteenä, akseleissa ja venttiilikopassa. kaiken muun voi korvata silikonilla ml. pakosarja. mulla suodatinjalan tiiviste on kirjahyllyssä ja jalka pitää vaikka sitä on käytetty löysällä koneremontin jälkeen.

pakokaasun lämpö nousee 500-600 normivedossa, mutta tasakaasulla se on luokkaa 200-250 astetta. hyvät silikonit kestää lähes 300 astetta.
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Siellä ei ole koskaan ollut yhtään mitään kahta kappaletta, ei pissapojan nippeliä, ei tiivistettä, ei pulttia, ei mutteria...
Tuohon täytyy sanoa että osat kyllä saa. Pk-seudulla yleensä järjestyy noin kolmen tunnin sisään tai ainakin samalle päivälle. Eli soitton vaatii veholle varaosiin etukäteen. Omasta mielestä toimii ihan ok. Eihän joka nippeliä kannata hyllyssä pitää.
Muuten mikäli pultti tippuu sinne, eikä löydy niin silloin se on tuossa, tuohon kohtaan ei oikein pääse käsiksi, jollei keula ole purettu, mutta jollain rautalangalla sen voi kalastaa sieltä... .
Magneetti on hyvä pudonneiden osien kalastus väline, Vieläpä semmonen teleskooppivartinen tai taipuvavartinen malli. Vakiovaruste työhommissani. Käyttökokemusta tuli myös viton kansirempassa kun se jakopään puoleinen toinen pikkupultti innostu tippumaan jakopään sisään.


Noh, tuli taas minuutti sitten lisättyä syöttöä ja ei tarvinnu irrotella mitään muutakun takakansi.
Kyllä se tuo keef on melkonen säätäjä. :D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

nokileka kirjoitti:pakokaasun lämpö nousee 500-600 normivedossa, mutta tasakaasulla se on luokkaa 200-250 astetta. hyvät silikonit kestää lähes 300 astetta.
Käytin kanssa aikaisemmin silikonia(kin) tuossa kohtaa, mutta sitten hoksasin kun avasin sen, jotta siinähän on mahdollisuus ryssiä. Kun sen kiristää se silikoni leviää ja tekee paakun sinne vastinpinnan ulkopuolelle. Mikäli tuo nyt lähtee sopivaan kanavaan kiertoon niin siellähän se sitten on öljykanavassa jumissa jossakin.

Tuo tiiviste, jos sen on vaihtanut kestää kyllä avaamista joitakin kertoja, mutta niitä kertoja kyllä tuntuu riittävän. Olisikohan jo pikkuhiljaa se pumppuni säädetty, vai pitäisiköhän vetäville askarrella reikä siihen kanteen.

Näyttää muuten se pumpun pääty aina vain vuotavan öljyä. Ilmeisesti kyseessä on tuo tyhjäkäyntisylinterin liitos, täytynee nyt samalla parannella sen tiiveyttä.

Kuva

Ei meil Turuus saa mitään nopeasti. No juu, täytynee ottaa tosiaan se taktiikka, että tilaa ne tavarat sinne odottamaan. Silleen sen on kait ajateltu toimivankin. Onhan siellä sellainen puhelintilausjärjestelmä. Minä lienen vanhan kansan ihminen ja aina vain uutterasti ajan paikalle ja pyydän mitä haluan :roll: Vielä kun saisi silleen, että näkisin hinnat netissä ja saisi sieltä rastitettua tilauksen sisälle...

...taitaa varaosahinnat olla tabu Veholla josta puhutaan tiskillä kuiskaten.

Oletko keef rakentanus siihen räikkälenkkiin jonkin stopparin millä torx pala pysyy vai millanen se on. Sellaista kunnon stopparia siihen viimeksi kaipasi, mutta pysyyhän se teipilläkin. Minulla on se nivel siinä avaimessa ja siitä on oikeastaan haittaa tuossa hommassa, eli pitäisi olla vielä niveletön 10 mm räikkälenkki.

Pistä vain rutkasti sitä syöttöä lisää, niin pääset irroittamaan tuota punaista (kuvassa öljyistä) osaa, jos sellainen siellä on, ja sen osan irroittaminen on sanoisinko haastavaa...tai no ei haastavaa, mutta silloin otetaan se jalka ainakin hieman irti. On sen verran älykäs se paikka, irtoava pultti ottaa kiinni siihen dieselesisuodatin/lämmitin/jähdytin/mikä lie mokkulaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jukis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: La 27.11.2004 19:00
Paikkakunta: TurkuSaloPeriferia

Viesti Kirjoittaja jukis »

Huomenta

Hiukan tuli tongittua flektiä. "Paksu" virta tulee flektimodulille ihan ok, anturin piuhan kun nappaa irti ja kytkee hyppylangan, niin hiukan pyörähtää ja kuolee sitten taas. Siellä on boxissa 2 kpl 70A relettä, kaiketi kummallekin nopeudelle omansa. MUTTA mikäs se niiden välissä oleva pienempi(kapasiteetiltaan) oranssi rele oikeen on??
Nyt pitää lähtee kylille, kaivetaan myöhemmin lisää...

jukis

PS: oli se puhallin varmaan dead jo aikasemmin, tuskin on tämän rempan aikaansaannoksia...

edittiä: Case closed. Releet pöydälle, kuoret auki, wd40 avuksi, herkistelyä ja putsusta ja jopas toimii! Siis ainakin hyppylangalla...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Siellähän se sitten on, nyt odotellaan jotta liima kuivaa, kuusi päivää :shock:

Kuva
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Vai ei esikammion kiristysrenkaita saa ehjänä irti :shock:

Aika moneen kertaan niitä on tullut avattua, ja kun on metrinen jatkovarsi niin kyllä ne vaan aukeaa ehjänä. Se pooritus on niin tiheää ettei niitä oikein voi tuhota jos avain on oikea. Toki kai ne voi murtua, mutta ei ole itsellä ainakaan koskaan hajonnut.
Vastaa Viestiin