OM617 suuttimet ja kulutus?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Kyllä kait se 240 D 5.vaihteisena menee siihen 6,3 litraan. Siitä tuleekin mieleeni, että W123 dieselmoottorit ovat tosi taloudellisia, kun otetaan ilmanvastus huomioon. Itsellä ollut sellainen ajatus, että joku laittaisi W124 koriin W123 dieselkoneen 240 D/300D ja sitten katsottaisiin paljonko kuluttaa. On kai niillekkin olemassa kaavat kuinka ilmanvastus vaikuttaa kulutukseen? Jos vaikka joku laskisi niin ei tarvitse siirtää W123:sen konetta W124 nokalle. :)
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

välityksistä

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

kardaani kirjoitti:Eli onko tarinan opetus se, että oikea perä on se joka on tehtaalla valittu? Ei mielestäni välttämättä.
Eri välitys eri tarpeeseen. Joku saattaa ajella autolla paljonkin moottoritietä 120 km/h tai vähän ylikin ja joku toinen taas nostelee venettä luiskalta ja ajelee maantiellä 70-80 km/h.

Jos laittaa turbon, niin voimaa tulee lisää.
Avatar
lufsen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ma 02.01.2006 11:30
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja lufsen »

sooppa kirjoitti:Joo 220d -77 otti 10L oli pakkanen tai helle. Pumppu säädettiin penkissä ja uudet suutimet. Äijän myynnissä oleva paku ottaa 10L kaupunkiajossa, ennen suuttimien uusimista vei 15L. Äitin kauppakassi 190d vie vähän, puolella tankilla 505km.
Vais niin...mulla riittää 60-70l bensaa tuohon matkaan. :? Noh...kivaa se on silti :wink:
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Onko kellään kokemusta 240D ja 5-vaihteinen laatikko? Mitenhän tuo yhdistelmä mahtaisi toimia? Jaksaako miten kulkea tuolla viitosella? Onhan tuota tehdaskin toimittanut, että sen perusteella se voisi toimiakin. Laatikko olisi valmiina eli sen puolesta sen voisi laittaa. Mutta sitä vain tuumaan, että millainen siitä tulisi ajolleen?
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Heavy kirjoitti:Onko kellään kokemusta 240D ja 5-vaihteinen laatikko? Mitenhän tuo yhdistelmä mahtaisi toimia? Jaksaako miten kulkea tuolla viitosella? Onhan tuota tehdaskin toimittanut, että sen perusteella se voisi toimiakin. Laatikko olisi valmiina eli sen puolesta sen voisi laittaa. Mutta sitä vain tuumaan, että millainen siitä tulisi ajolleen?
Liian laiska siittä tulee :)
Myy mulle se laatikko :D :D :twisted:

Ei vaiteskaan, luulisi tuo pelittävän ihan hyvin.

-Risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
JuhoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: La 12.08.2006 18:47
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Malm kirjoitti:
Heavy kirjoitti:Onko kellään kokemusta 240D ja 5-vaihteinen laatikko? Mitenhän tuo yhdistelmä mahtaisi toimia? Jaksaako miten kulkea tuolla viitosella? Onhan tuota tehdaskin toimittanut, että sen perusteella se voisi toimiakin. Laatikko olisi valmiina eli sen puolesta sen voisi laittaa. Mutta sitä vain tuumaan, että millainen siitä tulisi ajolleen?
Liian laiska siittä tulee :)
Myy mulle se laatikko :D :D :twisted:

Ei vaiteskaan, luulisi tuo pelittävän ihan hyvin.

-Risto
Sivusta voi päätellä että Risto vois haluta 5-vaihteisen! :lol:

Ot. oma 615 vei viimeks 13.1/100km! :? No pientä ajua ja huonot suutinkäret.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Heavy kirjoitti:Onko kellään kokemusta 240D ja 5-vaihteinen laatikko? Mitenhän tuo yhdistelmä mahtaisi toimia? Jaksaako miten kulkea tuolla viitosella?
Kunhan tarjoat vitosta vasta tietyn rajan jälkeen, uskoisin.
Nuo 201/124-sarjan pienemmät dieselit on ainakin viisipykäläisellä lootalla sikäli kuttumaisia ajettavia, että vitosella ei jaksa vetää kuin vasta 90 km/h tuolla puolen,,,
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Murre kirjoitti:
Malm kirjoitti:
Heavy kirjoitti: -Risto
Sivusta voi päätellä että Risto vois haluta 5-vaihteisen! :lol:

Ot. oma 615 vei viimeks 13.1/100km! :? No pientä ajua ja huonot suutinkäret.
Nojoo, Mulla ois noita tiuhoja periä noissa toisissa autoissa ja jos niitten kanssa laittais 5-v laatikon tuohon 300:n niin eikö se ois sitte passeli yhdistelmä :)

-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
Wade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 822
Liittynyt: Pe 19.11.2004 22:13
Paikkakunta: Taipalsaari-Journey Island

Viesti Kirjoittaja Wade »

Heip !

Eikös tässä topicissa joku kaipaillut satakakslaiskan vääntökäppyröitä

Töks

http://www.denkler.com/index.htm?detail03.htm~mainFrame

Taitaa vaan olla ennen huikeaa tehonlisäystä nuo arvot, kun 300D antaa vain 80 hv ja 220D yhä kuvioissa.


Wade
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku

* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.

W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Aika huvittavaa sinällään kun noita käppyröitä kahtoo kun 300d:ssä on tuhannenkierroksen paikkeilla noin 100nm enemmän vääntöä kuin 200d:ssä.Silti 200d vääntää tyhjäkäynnin tuntumassa yllättävän hyvin(liikkeelle lähdöt helppoja).
auto w123 200D/300DT vm, -81
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Vääntäähän se 200 D, eikö se johdu juuri tuosta perästä. Vai meinaatko, että sinun 300 D vääntää huonommin 200 D:n perällä kuin 200 D omalla perällään? Mitenkä 200 D vääntää kolmesatasen perällä?
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Jos aivan tyhjäkäynnin tuntumassa kytkintä nostaa väänsi 200d omalla perällään samalla lailla kuin tuo nykyinen 300d 200d:n perällä.Mutta sitten tilanne muuttuu kun kierroksia hieman nostaa esim juuri siihen tuhanteen.Silloin tuntui eka kiihdytys siltä että selkänojat katkeaa kun kaasua polkaisee tällä kompromissillä :lol: .200d voisi olla melko laiska kulkija 300d:n perällä kun tuntui omalla välitykselläkin melko tukkoiselta menijältä paitsi juuri tyhjäkäynnin kierroksilla.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Malm kirjoitti: Liian laiska siittä tulee :)
Myy mulle se laatikko :D :D :twisted:

Ei vaiteskaan, luulisi tuo pelittävän ihan hyvin.

-Risto
Jahas :lol: Onhan siinä tosiaan vähän harvemmat välitykset, mutta ei niissä mitään kauheaa eroa ole. Ainoastaan siinä on, että jaksaako miten vetää sillä vitosella, mutta eihän sillä saa liian hitaasti ajaakaan. Aivan liikaa rikottu laakereita noista laatikoista.

W123 laatikoiden välitykset
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Vitottaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: La 26.06.2004 11:18
Paikkakunta: Simpele

Viesti Kirjoittaja Vitottaja »

Tuo polttoaineen kulutuksien spekulointi kahden tai useamman eri auton välillä on mielestäni aika vaikea yhtälö.Kuten jo on mainittu että ajotapa,moottorin kunto,ajonopeus,perävälitys jne vaikuttaa kulutukseen.No nyt kun laskette sadasosalitran tarkkuudella kulutuksianne saatte vain oman autonne kulutuksen,joka ei ole millään tavoin vertailukelpoinen ennenkuin otetaan parikin asiaa vielä huomioon.Nimittäin,joku tuolla kertoilikin jo mittarivirheestä.Kuinka moni voi sanoa että juuri oman auton matkamittari näyttää lähimainkaan oikein?Se kun heittää vaikka 10% niin kulutus heittää saman verran suuntaan tai toiseen...No jos nämä mesen mittarit olisivatkin tarkkoja muuten niin renkaat sotkevat sitäkin.Jos otetaan joku tietynkokoinen rengas,ei se olekkaan ihan selvä matemaattinen tosi mikä sen renkaan leveys ja halkaisija on.Rengasvalmistajalle annetaan jonkinlaiset toleranssit leveyden ja halkaisijan suhteen,ja nämä molemmat vaikuttavat kulutuslukemiin ja siihen lisäksi renkaalle ominainen vierintävastus...Eli 2 samankokoista rengasta nimellismitoiltaan voivat olla hyvinkin erikokoisia ja lisäksi vierintävastuksen aiheuttama muutos saattaa lisätä kulutuslukemia paljonkin.Ei muuta.MOI.
Liikaa on sopivasti
johtaja300
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 488
Liittynyt: Su 12.03.2006 17:17
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

Se vie kympin tasan eikä mitään pilkkuja. Hyvin ainakin vielä kulkee (742tkm)
250CE 1969
Avatar
Wade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 822
Liittynyt: Pe 19.11.2004 22:13
Paikkakunta: Taipalsaari-Journey Island

Viesti Kirjoittaja Wade »

Moi !

Juuri näinhän se on. Lisätään soppaan vielä seuraavat muuttujat : Auton kuormaus, rengaspaineet ja renkaan kuluneisuus... Ja samankokoisissakin renkaissa eri rengasmerkkien ominaisuudet. Itselläni alla Michelin Energyt, joiden valmistaja väittää alentavan kulutusta2,5 % kilpailijoihin nähden (jopa 178 % tuuheammat... :lol: ) Herkullisia spekulaatioita näistä silti ja oikeastaan juuri siksi saadaan. Merkittävin, mihin itse voi vaikuttaa on oma ajotapa. :)

T; Wade


Vitottaja kirjoitti:Tuo polttoaineen kulutuksien spekulointi kahden tai useamman eri auton välillä on mielestäni aika vaikea yhtälö.Kuten jo on mainittu että ajotapa,moottorin kunto,ajonopeus,perävälitys jne vaikuttaa kulutukseen.No nyt kun laskette sadasosalitran tarkkuudella kulutuksianne saatte vain oman autonne kulutuksen,joka ei ole millään tavoin vertailukelpoinen ennenkuin otetaan parikin asiaa vielä huomioon.Nimittäin,joku tuolla kertoilikin jo mittarivirheestä.Kuinka moni voi sanoa että juuri oman auton matkamittari näyttää lähimainkaan oikein?Se kun heittää vaikka 10% niin kulutus heittää saman verran suuntaan tai toiseen...No jos nämä mesen mittarit olisivatkin tarkkoja muuten niin renkaat sotkevat sitäkin.Jos otetaan joku tietynkokoinen rengas,ei se olekkaan ihan selvä matemaattinen tosi mikä sen renkaan leveys ja halkaisija on.Rengasvalmistajalle annetaan jonkinlaiset toleranssit leveyden ja halkaisijan suhteen,ja nämä molemmat vaikuttavat kulutuslukemiin ja siihen lisäksi renkaalle ominainen vierintävastus...Eli 2 samankokoista rengasta nimellismitoiltaan voivat olla hyvinkin erikokoisia ja lisäksi vierintävastuksen aiheuttama muutos saattaa lisätä kulutuslukemia paljonkin.Ei muuta.MOI.
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku

* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.

W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Vastaa Viestiin