
OM617 suuttimet ja kulutus?
Kyllä kait se 240 D 5.vaihteisena menee siihen 6,3 litraan. Siitä tuleekin mieleeni, että W123 dieselmoottorit ovat tosi taloudellisia, kun otetaan ilmanvastus huomioon. Itsellä ollut sellainen ajatus, että joku laittaisi W124 koriin W123 dieselkoneen 240 D/300D ja sitten katsottaisiin paljonko kuluttaa. On kai niillekkin olemassa kaavat kuinka ilmanvastus vaikuttaa kulutukseen? Jos vaikka joku laskisi niin ei tarvitse siirtää W123:sen konetta W124 nokalle. 

- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 314
- Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
- Paikkakunta: Asikkala
- Viesti:
välityksistä
Eri välitys eri tarpeeseen. Joku saattaa ajella autolla paljonkin moottoritietä 120 km/h tai vähän ylikin ja joku toinen taas nostelee venettä luiskalta ja ajelee maantiellä 70-80 km/h.kardaani kirjoitti:Eli onko tarinan opetus se, että oikea perä on se joka on tehtaalla valittu? Ei mielestäni välttämättä.
Jos laittaa turbon, niin voimaa tulee lisää.
Vais niin...mulla riittää 60-70l bensaa tuohon matkaan.sooppa kirjoitti:Joo 220d -77 otti 10L oli pakkanen tai helle. Pumppu säädettiin penkissä ja uudet suutimet. Äijän myynnissä oleva paku ottaa 10L kaupunkiajossa, ennen suuttimien uusimista vei 15L. Äitin kauppakassi 190d vie vähän, puolella tankilla 505km.


Onko kellään kokemusta 240D ja 5-vaihteinen laatikko? Mitenhän tuo yhdistelmä mahtaisi toimia? Jaksaako miten kulkea tuolla viitosella? Onhan tuota tehdaskin toimittanut, että sen perusteella se voisi toimiakin. Laatikko olisi valmiina eli sen puolesta sen voisi laittaa. Mutta sitä vain tuumaan, että millainen siitä tulisi ajolleen?
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Liian laiska siittä tuleeHeavy kirjoitti:Onko kellään kokemusta 240D ja 5-vaihteinen laatikko? Mitenhän tuo yhdistelmä mahtaisi toimia? Jaksaako miten kulkea tuolla viitosella? Onhan tuota tehdaskin toimittanut, että sen perusteella se voisi toimiakin. Laatikko olisi valmiina eli sen puolesta sen voisi laittaa. Mutta sitä vain tuumaan, että millainen siitä tulisi ajolleen?

Myy mulle se laatikko



Ei vaiteskaan, luulisi tuo pelittävän ihan hyvin.
-Risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Sivusta voi päätellä että Risto vois haluta 5-vaihteisen!Malm kirjoitti:Liian laiska siittä tuleeHeavy kirjoitti:Onko kellään kokemusta 240D ja 5-vaihteinen laatikko? Mitenhän tuo yhdistelmä mahtaisi toimia? Jaksaako miten kulkea tuolla viitosella? Onhan tuota tehdaskin toimittanut, että sen perusteella se voisi toimiakin. Laatikko olisi valmiina eli sen puolesta sen voisi laittaa. Mutta sitä vain tuumaan, että millainen siitä tulisi ajolleen?![]()
Myy mulle se laatikko![]()
![]()
![]()
Ei vaiteskaan, luulisi tuo pelittävän ihan hyvin.
-Risto

Ot. oma 615 vei viimeks 13.1/100km!

Kunhan tarjoat vitosta vasta tietyn rajan jälkeen, uskoisin.Heavy kirjoitti:Onko kellään kokemusta 240D ja 5-vaihteinen laatikko? Mitenhän tuo yhdistelmä mahtaisi toimia? Jaksaako miten kulkea tuolla viitosella?
Nuo 201/124-sarjan pienemmät dieselit on ainakin viisipykäläisellä lootalla sikäli kuttumaisia ajettavia, että vitosella ei jaksa vetää kuin vasta 90 km/h tuolla puolen,,,
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Nojoo, Mulla ois noita tiuhoja periä noissa toisissa autoissa ja jos niitten kanssa laittais 5-v laatikon tuohon 300:n niin eikö se ois sitte passeli yhdistelmäMurre kirjoitti:Malm kirjoitti:Sivusta voi päätellä että Risto vois haluta 5-vaihteisen!Heavy kirjoitti: -Risto![]()
Ot. oma 615 vei viimeks 13.1/100km!No pientä ajua ja huonot suutinkäret.

-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Heip !
Eikös tässä topicissa joku kaipaillut satakakslaiskan vääntökäppyröitä
Töks
http://www.denkler.com/index.htm?detail03.htm~mainFrame
Taitaa vaan olla ennen huikeaa tehonlisäystä nuo arvot, kun 300D antaa vain 80 hv ja 220D yhä kuvioissa.
Wade
Eikös tässä topicissa joku kaipaillut satakakslaiskan vääntökäppyröitä
Töks
http://www.denkler.com/index.htm?detail03.htm~mainFrame
Taitaa vaan olla ennen huikeaa tehonlisäystä nuo arvot, kun 300D antaa vain 80 hv ja 220D yhä kuvioissa.
Wade
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Jos aivan tyhjäkäynnin tuntumassa kytkintä nostaa väänsi 200d omalla perällään samalla lailla kuin tuo nykyinen 300d 200d:n perällä.Mutta sitten tilanne muuttuu kun kierroksia hieman nostaa esim juuri siihen tuhanteen.Silloin tuntui eka kiihdytys siltä että selkänojat katkeaa kun kaasua polkaisee tällä kompromissillä
.200d voisi olla melko laiska kulkija 300d:n perällä kun tuntui omalla välitykselläkin melko tukkoiselta menijältä paitsi juuri tyhjäkäynnin kierroksilla.

auto w123 200D/300DT vm, -81
JahasMalm kirjoitti: Liian laiska siittä tulee![]()
Myy mulle se laatikko![]()
![]()
![]()
Ei vaiteskaan, luulisi tuo pelittävän ihan hyvin.
-Risto

W123 laatikoiden välitykset
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Tuo polttoaineen kulutuksien spekulointi kahden tai useamman eri auton välillä on mielestäni aika vaikea yhtälö.Kuten jo on mainittu että ajotapa,moottorin kunto,ajonopeus,perävälitys jne vaikuttaa kulutukseen.No nyt kun laskette sadasosalitran tarkkuudella kulutuksianne saatte vain oman autonne kulutuksen,joka ei ole millään tavoin vertailukelpoinen ennenkuin otetaan parikin asiaa vielä huomioon.Nimittäin,joku tuolla kertoilikin jo mittarivirheestä.Kuinka moni voi sanoa että juuri oman auton matkamittari näyttää lähimainkaan oikein?Se kun heittää vaikka 10% niin kulutus heittää saman verran suuntaan tai toiseen...No jos nämä mesen mittarit olisivatkin tarkkoja muuten niin renkaat sotkevat sitäkin.Jos otetaan joku tietynkokoinen rengas,ei se olekkaan ihan selvä matemaattinen tosi mikä sen renkaan leveys ja halkaisija on.Rengasvalmistajalle annetaan jonkinlaiset toleranssit leveyden ja halkaisijan suhteen,ja nämä molemmat vaikuttavat kulutuslukemiin ja siihen lisäksi renkaalle ominainen vierintävastus...Eli 2 samankokoista rengasta nimellismitoiltaan voivat olla hyvinkin erikokoisia ja lisäksi vierintävastuksen aiheuttama muutos saattaa lisätä kulutuslukemia paljonkin.Ei muuta.MOI.
Liikaa on sopivasti
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 488
- Liittynyt: Su 12.03.2006 17:17
- Paikkakunta: oulu
Moi !
Juuri näinhän se on. Lisätään soppaan vielä seuraavat muuttujat : Auton kuormaus, rengaspaineet ja renkaan kuluneisuus... Ja samankokoisissakin renkaissa eri rengasmerkkien ominaisuudet. Itselläni alla Michelin Energyt, joiden valmistaja väittää alentavan kulutusta2,5 % kilpailijoihin nähden (jopa 178 % tuuheammat...
) Herkullisia spekulaatioita näistä silti ja oikeastaan juuri siksi saadaan. Merkittävin, mihin itse voi vaikuttaa on oma ajotapa.
T; Wade
Juuri näinhän se on. Lisätään soppaan vielä seuraavat muuttujat : Auton kuormaus, rengaspaineet ja renkaan kuluneisuus... Ja samankokoisissakin renkaissa eri rengasmerkkien ominaisuudet. Itselläni alla Michelin Energyt, joiden valmistaja väittää alentavan kulutusta2,5 % kilpailijoihin nähden (jopa 178 % tuuheammat...


T; Wade
Vitottaja kirjoitti:Tuo polttoaineen kulutuksien spekulointi kahden tai useamman eri auton välillä on mielestäni aika vaikea yhtälö.Kuten jo on mainittu että ajotapa,moottorin kunto,ajonopeus,perävälitys jne vaikuttaa kulutukseen.No nyt kun laskette sadasosalitran tarkkuudella kulutuksianne saatte vain oman autonne kulutuksen,joka ei ole millään tavoin vertailukelpoinen ennenkuin otetaan parikin asiaa vielä huomioon.Nimittäin,joku tuolla kertoilikin jo mittarivirheestä.Kuinka moni voi sanoa että juuri oman auton matkamittari näyttää lähimainkaan oikein?Se kun heittää vaikka 10% niin kulutus heittää saman verran suuntaan tai toiseen...No jos nämä mesen mittarit olisivatkin tarkkoja muuten niin renkaat sotkevat sitäkin.Jos otetaan joku tietynkokoinen rengas,ei se olekkaan ihan selvä matemaattinen tosi mikä sen renkaan leveys ja halkaisija on.Rengasvalmistajalle annetaan jonkinlaiset toleranssit leveyden ja halkaisijan suhteen,ja nämä molemmat vaikuttavat kulutuslukemiin ja siihen lisäksi renkaalle ominainen vierintävastus...Eli 2 samankokoista rengasta nimellismitoiltaan voivat olla hyvinkin erikokoisia ja lisäksi vierintävastuksen aiheuttama muutos saattaa lisätä kulutuslukemia paljonkin.Ei muuta.MOI.
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)