laturi
Re: laturi
Mikäli sinulle sopii tuollainen motonetin halvin laturi:
Niin kyllä tuo on pahanhintainen, yli 200 tkm ajetussa moottorissa on todennäköisesti aika kulunut laturi.LATURI (VAIHTOLAITE!) MERCEDES W124 MALLI 85--95
Hintaan lisätään 20/50 euron pantti joka palautetaan vanhaa KORJAUSKELPOISTA laturia vastaan!
W124 85--93 70A ULKOtuuletus. . . . . . . . . . . . . . . . 13-2097 99.00 ??? P20
HUOM! 90--93 tarkista onko tuuletinsiipi näkyvissä!
W124 90--95 90A SISÄtuuletus (ei V8). . . . . . . . . . . . 13-2126 175.00 ??? P50
W124 93--95 120A SISÄtuuletus (ei Diesel/V8). . . . . . . . 13-2197 225.00 ??? P50
Lisää tietoa: www.skg.fi
Niissä on takuu ja kuluttajan suoja. Romuttamon laturilla on takuu "toimii myytäessä tai parin viikon ajan".colera kirjoitti:Joo, kai täytyy käydä hakemassa toi motonetin laturi, vaikka mulla on niistä huonoja kokemuksia... Viimekertainen "täysin kunnostettu" laturi kesti 1/2 vuotta...
itse kun sen kunnostaa niin varmasti toimii ja maksaa vähemmän kuin mikään yllä mainittu vaihtoehto.
Ehdotonta luotettavuutta ja vaivattomuutta hakeva löytää veholta laturin tai jostakin asinatuntevasta autosähkökorjaamosta, tai vaikkapa KL-varaosat kannattaa tsekata.
Mikä oli vikana motonetin laturissa, eihän niissä montaa hajoavaa osaa voi olla ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
No se holkki mitä vasten hiilet painautuu, on kai paskana,koska hiilet kuluneet aivan epätasaisesti... Latausjännite tippui alle 12v ja hiilet sekä jännitteensäätimen vaihtamalla nousi reiluun kolmeentoista volttiin, mutta tippui siitä tasaisesti.... Fiksu kun olen, niin kuittia ei löydy mistään ja lienee turha mennä motonetin tiskille kiukuttelemaan ilman sitä...
Aina kannattaa mennä, valittamaan ja jollei auta niin vaihdat sen holkin eli liukurenkaan itse sekä hiilet. Eimaksa käytännössä kuin hieman vaivaa. Sen jälkeen jos ne laakerit on jo uudet niin sinulla on toimiva laturi pitkäksi aikaa.
Liukurenkaan vaihto on ihan must juttu, jos haluaa tehdä laturin jolla meinaa ajaa yli 100 tkm. Liukurengas pitää myös sorvata akselinkeskeiseksi asennuksen jälkeen.
Liukurenkaan vaihto on ihan must juttu, jos haluaa tehdä laturin jolla meinaa ajaa yli 100 tkm. Liukurengas pitää myös sorvata akselinkeskeiseksi asennuksen jälkeen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Laturilta puuttuu herätevirta, se tulee siihen jotakin johtoa pitkin...siis 12 V kun laittaa virrat päälle.colera kirjoitti:vaihdoin uuden laturin, ja ei lataa edelleenkään.. kummallista! missä voi olla vika, uusi laturi, uusi jännitteensäädin( kokeiltu kahta, ei apua) Sähkökynällä koittanut laturin takaa sen pyöriessä, ei mitään vaikutusta!
Lisää tietoa: www.skg.fi
Sen on pakko olla se heräte, mittaa sitä yleismittarilla, jollei tule 12 V vika on siinä "johdossa", siis jossakin auton syövereissä (valitettavasti en tunne kys. autoa). Sitten voit koittaa sellaista, että otat sen johdon laturilta irti, syötät varovasti sinne vaikka pikkusulakkeen kautta 12 V ja jos silloin lataa niin vika on siinä.colera kirjoitti:Mikä tämä johto on? Laturille tulee kolme johtoa, josta kaksi menee samaan paikkaan vähän ennen akkua, ja siitä akulle. Yksi menee sama reittiä, mutta ennen akkua eri "napaan" ja siitä varmaankin merkkivalolle?
Toki muitakin vikavaihtoehtoja on mutta mennään näillä tarkastuksilla aluksi...
ääh siellä laturilla on ne merkinnätkin eli pitäisi vähän googlettaa, kun ei muista...
D+ olikohan se se...joku tietää kyllä...
Heräte on se ohuin piuha yleensä...onkos näissä autoissa vielä sellainen, että se heräte tulee latauksen merkkivalon (hehkulamppu) läpi. Se pitää olla kunnossa se lamppu, ja tietysti vastaavat sulakkeet.
http://www.amphicar.net/darrellgaddy/De ... Si_Alt.htm
Tässä heräte, vähän eri laturimalli mutta ei se haittaa. Siellä näkyy tuollanen vastus, eli sinne kun syöttää virtaa niin se magnetoi ja herättää laturin. Jatkossa kun se pääsee alkuun se magnetoi itse itsensä.
http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pic/herate.jpg
Lisää tietoa: www.skg.fi
Maadoitusvika...ja kyllä varmasti liittyy.colera kirjoitti:Sellanen tuli mieleen, että kun laturin johto kiinni, niin kaikki mittariston merkkivalot "hehkuvat", kummallista.. Ja tuli myös mieleen, että auton toimiessa aina välillä kun on laittanut virrat päälle niin kaikki merkkivalot palaa, mutta välillä taas ei, liittyyköhän ongelmaan?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Nyt vaihdoin vanhan laturin paikalleen, ja virrat päälle laitettaessa kaikki varoitusvalot palaa, oikein? Käyntiin, ja kaikki sammuu, myös latausvalo. Latausjännite akulta mitattuna 12.20 volttia, ja kierroksia annettaessa varmaankin noin 3000rpm jännite 13-14 voltin välillä.. Koitettu eri jännitteensäätimiä, ei muutosta..
Onko uusi laturi nyt sitten rikki? Ja vanha toimii ilmeisesti jotenkuten..? Maadoitusjutut tuntuisivat olevan kunnossa..
Ja onko tolla häiriönpoistajalla laturin takana mitään merkitystä?
Alkaa mennä sormi suuhun!
Onko uusi laturi nyt sitten rikki? Ja vanha toimii ilmeisesti jotenkuten..? Maadoitusjutut tuntuisivat olevan kunnossa..
Ja onko tolla häiriönpoistajalla laturin takana mitään merkitystä?
Alkaa mennä sormi suuhun!
Maadoituksen tarkastamiseksi ei riitä, että totea valojen palavan. Siitä pitäisi vaikkapa mitata jännitehäviöitä niistä liitoksista. varmempaa kuitenkin laittaa ne maadoituskaapelit sellaiseen kuntoon, että varmasti ovat kunnolla kiinni ja ehjät.
Mittasitko sen herätysjohdon jännitteen ?
Mikäli kumpikaan ei lataa kunnolla niin vika tuskin on kummassakaan laturissa...eli jatketaan mittauksia määrätietoisesti...
Mittasitko sen herätysjohdon jännitteen ?
Mikäli kumpikaan ei lataa kunnolla niin vika tuskin on kummassakaan laturissa...eli jatketaan mittauksia määrätietoisesti...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Jos laturi ei lataa, niin pitää käyttää 12V.n jännitettä hetken herätejännitteen nastassa.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Onpas se nyt sinnikös vika, siitä herätevirrannastasta voi vielä tarkistaa resistanssin, kuten tuossa minun kuvassa tehdään. Siellä pitää olla jokin järkevä resistanssi.colera kirjoitti:Aivan, siis tuohon herätevirta-liittimeen tulee 12 Volttia kun kääntää avaimesta virrat päälle.kttopar kirjoitti:Jos laturi ei lataa, niin pitää käyttää 12V.n jännitettä hetken herätejännitteen nastassa.
Seuraavaksi pitäisi varmistaa lataako se, vai onko vika sittenkin akussa. Pitäisi siis pystyä mittaamaan latausvirta eri rpm arvoilla. Se lienee helpointa mittaamalla jännitehäviötä latausjohdon yli, tosin en nyt osaa sanoa mitä arvoja pitäisi tulla kun se riippuu virrasta ja kaapelista, mutta hyvin pieniä jännitteitä. Niistä ainakin näkee jos laturi alkaa antaman virtaa jollakin tietyllä kierrosluvulla.
...niin ja jännite ei siis siitä lähde nousemaan, vaikka ajelee sillä jonkin aikaa ? Näissä tapauksissa kannattaa akku ladata täyteen ulkoisella laturilla, niin se ei ole aivan tyhjä. Sen jälkeen voi ihmetellä sitä latausjännitettä. Aivan tyhjällä akulla latausjännite ei voi olla siellä ylähaarukassa.
Laturin virranantokyvyn huomaa siitäkin, jos moottori kuormittuu kun valot yms. kytkee päälle.
Maavikaa voi kanssa etsiä siten, että mittaa jännitettä akun maa navan ja laturin rungon väliltä, moottorin pyöriessä reilusti, mitä pienempi jännite sen parempi maadoitus.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vein laturin korjattavaksi, ja oli joku johto sisuksista irronnut, liukurenkaat(?) vaihdettiin ja se "holkki" mihin hiilet laahaa, oli hiukan väärässä paikassa, joten sekin laitettiin kohdilleen.. Lisäksi laitettiin Boschin 14,7V jännitteensäädin.
Kerto että noi Motonetin laturit saattaa olla toisinaan ihan paskaa, ja jännitteensäätimet myös aika huonoa tekoa... Ilmeisesti, kun puolivuotta vanha laturi paskana, ja uusikaan ei toiminut... Eikä yksikään kolmesta jännitteensäätimestä! Nyt pelaa vehkeet, ja lataa vähän yli 14V kun hehkut sammuu..
Ajattelin vaan kirjoitella tiedoksi, jos jollain tulee samaa ongelmaa
Kerto että noi Motonetin laturit saattaa olla toisinaan ihan paskaa, ja jännitteensäätimet myös aika huonoa tekoa... Ilmeisesti, kun puolivuotta vanha laturi paskana, ja uusikaan ei toiminut... Eikä yksikään kolmesta jännitteensäätimestä! Nyt pelaa vehkeet, ja lataa vähän yli 14V kun hehkut sammuu..
Ajattelin vaan kirjoitella tiedoksi, jos jollain tulee samaa ongelmaa