Vielä bensapump. releestä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Hece45
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ma 10.10.2005 14:30
Paikkakunta: Kotka

Vielä bensapump. releestä

Viesti Kirjoittaja Hece45 »

Voiko releen toimimattomuuden todeta ohittamalla releen ja mitkä nastat
pitäis yhdistää. W124 230 E Automatic vm:88

Relehän se oli sökö , kannassa minne rele tulee on numeroitu ,7 ja 8 kun
yhdistää niin pumppu alkaa hurista, että sillee!!
Viimeksi muokannut Hece45, La 02.09.2006 23:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
kekes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: Ti 20.09.2005 22:37
Paikkakunta: Tampere nääs

Viesti Kirjoittaja kekes »

Enpä tiedä,en ole sen sielun elämään niin paljoa perehtynyt,en itse lähtis kyllä sitä tekemään vaan hakisin uuden vaikka onkin suolaisen hintainen,tai sitten koklasin purkaamoja.
-Keke-
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
Avatar
mizemaze
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Ke 19.10.2005 15:43
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mizemaze »

Kyllä tuon releen toimimattomuuden voi testata itse yhdistelemällä johtoja.

http://mb.braingears.com/

Tuolta löytyy ainakin w126 osastolta testi ohjeet... Niissä on samanlainen rele.
Avatar
kekes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: Ti 20.09.2005 22:37
Paikkakunta: Tampere nääs

Viesti Kirjoittaja kekes »

Mites sää pystyty yhdistelet niitä johtoja noin käytännössä,kun se rele on paikallaan?
Sehän on siinä paikallaan mihkä sen työntää...
Ja eihän siihen välin pääsee mitään yhdisteleen...
-Keke-
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
Avatar
Hece45
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ma 10.10.2005 14:30
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Hece45 »

kekes kirjoitti:Mites sää pystyty yhdistelet niitä johtoja noin käytännössä,kun se rele on paikallaan?
Sehän on siinä paikallaan mihkä sen työntää...
Ja eihän siihen välin pääsee mitään yhdisteleen...
Minä tein näin, rele pois ,releen kannassa numerot 7&8 kun yhdistää jollain
johdon pätkällä niin
pumppu alkaa toimia. Ainakin mun W124 .
Avatar
timo ce
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: La 09.07.2005 13:37
Paikkakunta: lappeenranta

Viesti Kirjoittaja timo ce »

se rele kannataisi avata ja koitaa korjata koti konstein. minun omassa 124 300ce:ssä oli yhdestä piirilevyn juotoksesta hävinnyt tinat pois! tinasin uudestaa ja nyt on toiminut jo 30000km ilman murheita. ei tarvinnut ostaa kallista relettä :lol:
Avatar
kekes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: Ti 20.09.2005 22:37
Paikkakunta: Tampere nääs

Viesti Kirjoittaja kekes »

timo ce kirjoitti:se rele kannataisi avata ja koitaa korjata koti konstein. minun omassa 124 300ce:ssä oli yhdestä piirilevyn juotoksesta hävinnyt tinat pois! tinasin uudestaa ja nyt on toiminut jo 30000km ilman murheita. ei tarvinnut ostaa kallista relettä :lol:
Miten sen saa fiksusti auki,kun näyttää olevan yhtä puuta.
Pelkään ainakin että rikon sen avatessa,varsinkin kun se toimii
niin ei uskalla availla.
-Keke-
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
Avatar
timo ce
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: La 09.07.2005 13:37
Paikkakunta: lappeenranta

Viesti Kirjoittaja timo ce »

ainakin minun -92:sessa se kuori ei ollut tiukassa vailla siinä olikin liimaa.. puukolla kun varovasti koitaa raotaa sitä kuorta niin se aukeaa ihan kivuttomasti.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

timo ce kirjoitti:ainakin minun -92:sessa se kuori ei ollut tiukassa vailla siinä olikin liimaa.. puukolla kun varovasti koitaa raotaa sitä kuorta niin se aukeaa ihan kivuttomasti.
Niin, nimenomaan varovasti jottei tökkää puukolla sinne sisälle käämeihin...

Pohja voi olla pikkuisen liimalla kiinni, lähtee kyllä kun jollain ohuella raottaa muovin reunasta ja vääntää samalla kuorta irti. Voiveitsi melkeinpä paras työkalu.... Pitää vaan huolen ettei juuri pohjalevyä syvemmälle avaustyökalua työnnä (n. 2-3mm on sopiva syvyys operoida).

Juotokset kannattaa katsella kaikki tarkkaan. Ja entiset tinat pois tinaimusukalla ja uutta lyijyllistä tinaa siihen juotokseen tilalle. Pelkkä vanhan tinan lämmittely on kuin kusisi housuun pakkasella.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Hece45
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ma 10.10.2005 14:30
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Hece45 »

AK47 kirjoitti:
timo ce kirjoitti:ainakin minun -92:sessa se kuori ei ollut tiukassa vailla siinä olikin liimaa.. puukolla kun varovasti koitaa raotaa sitä kuorta niin se aukeaa ihan kivuttomasti.
Niin, nimenomaan varovasti jottei tökkää puukolla sinne sisälle käämeihin...

Pohja voi olla pikkuisen liimalla kiinni, lähtee kyllä kun jollain ohuella raottaa muovin reunasta ja vääntää samalla kuorta irti. Voiveitsi melkeinpä paras työkalu.... Pitää vaan huolen ettei juuri pohjalevyä syvemmälle avaustyökalua työnnä (n. 2-3mm on sopiva syvyys operoida).

Juotokset kannattaa katsella kaikki tarkkaan. Ja entiset tinat pois tinaimusukalla ja uutta lyijyllistä tinaa siihen juotokseen tilalle. Pelkkä vanhan tinan lämmittely on kuin kusisi housuun pakkasella.
Oisko mahdollista yleismittarilla selvittää mikä tinaus ois huono ,kun
silmämääräsest näyttää tinaukset ehjiltä!!
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Hece45 kirjoitti: Oisko mahdollista yleismittarilla selvittää mikä tinaus ois huono ,kun
silmämääräsest näyttää tinaukset ehjiltä!!
Eipä oikein. Missä kunnossa sulla on ne relen vastakappaleen kontaktipinnat? Onko siellä hapettumia (relessä ainakin näkyy pikkuisen pinneissä hapettumaa?

Yleismittarilla voit tarkistaa relessä olevia vastuksia ja diodeja ja transistoreja kun ensin irroitat ne. Paikallaan osia ei oikein voi testata.

Miltä relen käämit näyttää onko joku käämi palaneemman näköinen kuin muut? Entäs ne relen kontaktorit, onko ne ok? Löytyykö relestä sulaketta (merkattu piirilevylle Fuse tai F, F1, F2, F3 jne tyyliin). Jos löytyy niin ne irti ja mittaamaan että ovat ehjiä.

Paras olisi jos voisit kokeilla jonkun kaverin autosta (samanlaisesta) lainatulla relellä.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Vastaa Viestiin