
Tässä siis lähtökohta.

Tässä sitten tuo tämänhetkinen tilanne
Kuvia löytyy täältä ja projektikuvia täältä
Mitään yybertuuninkia ei ole tästä tarkoitus tehdä, vaan emännälle ostin auton kun hän on aina valkoista mersua toivonut.
elokuun puolessa välissä eräs tuttava soitti minulle ja kysyi että kiinnostaisiko minua ehjä mutta kilvetön mersu, ja sanoin että mikä ettei jos hinnasta sovitaan.
Auto on 1985 2.0 malli johon on vaihdettu uudempi 2.0 moottori 89 mallista. Sillä on ajettu 348tkm ja moottorilla kuittien mukaan 182tkm. Kori on lähes ruosteeton, mitä nyt klassiset tunkinreikämädät joita on yhdessä reijässä, totesin myös että autosta on kaikki jouset poikki, perä huutaa kuin viimestä päivää, mikään ikkuna ja kattoluukku ei toimi, lämpimänä tyhjäkäyntiä ei ole, kuskin penkki on rikki ja kuskin oven verhoilu ei ole edes oikea, takaluukkuun on murtauduttu sorkkaraudalla ja se on vaihdettava ym. ym.
Pari päivää harkittuani ja osien hintoja tarkisteltuani tarjosin autosa 50€ ja kaupat tuli! Heitin hinnan ihan vitsinä vaan mutta kaveri otti sen tosissaan kun luettelin vikalistaa ja hyväksyi yllätyksekseni sen. Eli nyt ollaan siis 50€ Mersun omistajia. Konttorilta siirtokilvet.
Viimeviikolla auto hyytyi kaksi kertaa tienvarteen ja ensimäisellä kerralla syynä oli se, että bensa loppui kun mittari näytti vielä puolta. Missähän mahtaa vika piillä?
Kaikki sähkötoimiset lisävarusteet alkoi toimia kun vaihdoin sulakkeet. Sulakepesä oli täynnä hiekkaa ja vettä, tyhjensin sen ja laitoin kotelon kannen paikalleen.
Toisen kerran auto hyytyi ja luulin että bensa loppui taas, mutta vika olikin tekninen ja sen hakemiseen meni pari päivää, ja loppujen lopuksi syyllinen löytyi ja syy oli puolan kytkennät, virranjakajan kansi ja pyörijä. Onneksi on pääsy romikselle, niin löysin lähes uudet osat ilmaiseksi.
Viimeviikolla sitten tilasin autoon uudet jouset Koivuselta ja yllättäen madallusjouset olikin halvemmat kuin 4kpl orginaalijousia, joten tuli sitten tilattua 45mm madallus. Jouset sainkin jo 1.9 autoon kiinni, ja yllätyksekseni autossa on uudet KYB kaasuiskarit. Kuten kuvasta näkyy, on tulos aikamoinen. madallus
3.9 tulikin sitten hitsailupäivä ja kuten jo mainitsinkin niin ne helmat... rälläkkä käteen ja menoksi. Oikea etuosa osoittautui kaikkein pahimmaksi vaikka se ulkonäöltään oli kaikkein siistein. Tunkin reijän alusta oli kokonaan poissa ja leikkasin siis pois sellaisen 30x40cm palan. Loppujenlopuksi, koska en pidä tunkinreikien ulkonäöstäkään, päätin sitten peittää ne kokonaan. Tässä vielä yleiskuva jossa ite ukko mukana.
Vakionopeudensäädin on Mercedeksen valmistama ainakin leimojen mukaan mutta se on kytkettty kotipatentilla, ja vinkoodinmukaan ei siis ole auton varuste alunperin. Laitteen vaijeri oli kaasuvaijerissa kiinni nippusiteellä jonka siis poistin ihan vain oman mielenrauhan takia.
Toinen mystinen laite on Eberi? Onko se se? Ainakin siitä löytyy pakoputki, vesiletkut ja nippu muita letkuja ja auto on aamulla käynnistäessä muutamassa sekunnissa lämmin. Toisaalta autoon ei edes saa kylmää (lukuunottamatta tietenkin keskipuhallinaukkoja), koska luulen että tuo vehje töhisee kellosta huolimatta kokoajan tehden autosta saunan. Millä tuon voisi testata?
Edit: linkit kuntoon