Vinkkejä väyrysen koeajolle?
- Kestotähti
- Mersumies

- Viestit: 523
- Liittynyt: To 20.11.2003 09:40
- Paikkakunta: Turku
Vinkkejä väyrysen koeajolle?
Olen menossa lauantaina liikkeeseen testaamaan reippaasti ajettua -96 mallin 220 D väyrystä. Eipä ole tullut sellaista ajettua kuin vasta kerran aikaisemmin. Mitkä yksityiskohdat tekniikasta on tärkeitä tarkastaa, miten, ja saa antaa myös muita hyviä vinkkejä mitä tämän auton testauksessa kannattaa huomioida!
Jospa sitä olisi ensi viikolla taas Mersu alla...
Kontin lukon ympärys ja takavalojen reunukset kannattaa tarkastaa ruosteen varalta. Oven kehykset ja jousikupit samoin.
Vaihteiston osalta jos on automaatti, vaihtojen pitää sujua napakasti mutta ilman isompia nykäyksiä. Liikkeelle lähtiessä perä ei saa lonksata. Tai saa, mutta sitten on edessä puslien vaihtoa. Perä kannattaa tarkastaa pintapuolisesti, pieni hikoilu on aivan normaalia mutta jos perä on märkä öljystä on syytä huolestua. Useimmat väykyt hikoilevat perästään koska perän huohotin tukkeutuu eikä paineet pääse ulos normaalitietä joten kyynelehtii sitten stefojen läpi. Hikoiluvuoto ei kuitenkaan välttämättä ole vakavaa. Ohjaustehostimen toiminta kannattaa tutkia, kääntele ohjausta nopeasti edestakaisin ajossa ja jos mahdollista, ylä- ja alamäessä. Väykyn tehostimissa on ollut outoa jumitusta. Lisäksi jos öljymäärä on vähissä tai näyttää siltä että öljyä on lisäilty usein (likainen kupin ympäristö) voi kyseessä olla viallinen tehostin joka tyypillisesti vuotaa öljyt hammastangon koteloon.
Yleisesti ottaen voit varautua vaihtamaan / vaihdattamaan 5-6 alustan osaa välittömästi ellei kyseessä ole jonkun silmäterä. Sisustan osalta tietysti normaalit verhoilun eheydet, mutta tarkasta myös istuinlämmittimen toiminta. Tyypillisesti hajoaa vanhemmiten kuskin istuimesta. Jos on automaatti-ilmastointi, tarkasta että puhallin puhaltaa täydellä voimakkuudella manuaalisesti. Ohjaimen uusinta on kallista koska joutuu ostamaan koko puhaltimen.
Siinä muutama noin aluksi.
Vaihteiston osalta jos on automaatti, vaihtojen pitää sujua napakasti mutta ilman isompia nykäyksiä. Liikkeelle lähtiessä perä ei saa lonksata. Tai saa, mutta sitten on edessä puslien vaihtoa. Perä kannattaa tarkastaa pintapuolisesti, pieni hikoilu on aivan normaalia mutta jos perä on märkä öljystä on syytä huolestua. Useimmat väykyt hikoilevat perästään koska perän huohotin tukkeutuu eikä paineet pääse ulos normaalitietä joten kyynelehtii sitten stefojen läpi. Hikoiluvuoto ei kuitenkaan välttämättä ole vakavaa. Ohjaustehostimen toiminta kannattaa tutkia, kääntele ohjausta nopeasti edestakaisin ajossa ja jos mahdollista, ylä- ja alamäessä. Väykyn tehostimissa on ollut outoa jumitusta. Lisäksi jos öljymäärä on vähissä tai näyttää siltä että öljyä on lisäilty usein (likainen kupin ympäristö) voi kyseessä olla viallinen tehostin joka tyypillisesti vuotaa öljyt hammastangon koteloon.
Yleisesti ottaen voit varautua vaihtamaan / vaihdattamaan 5-6 alustan osaa välittömästi ellei kyseessä ole jonkun silmäterä. Sisustan osalta tietysti normaalit verhoilun eheydet, mutta tarkasta myös istuinlämmittimen toiminta. Tyypillisesti hajoaa vanhemmiten kuskin istuimesta. Jos on automaatti-ilmastointi, tarkasta että puhallin puhaltaa täydellä voimakkuudella manuaalisesti. Ohjaimen uusinta on kallista koska joutuu ostamaan koko puhaltimen.
Siinä muutama noin aluksi.
ne etujousen yläkupit voi olla mätineet niin ettei näy välttämättä ulospäin,itellä pamahti irti ehjännäköinen.ja jos on vehon korjaamat niin pitäisi olla niittaamalla kiinni.mutta kyllähän paljon ajetuissa on yleensä paljon myös korjattu.kurkkaa myös ovenkarmin tiivisteiden alle(naaman korkeudella)oven alareunat,kaikki lokarin kaaret ja jos pääsee vähän myös moottoripalkkia katsomaan.kokeile myös veden poistoreiät helman etupäästä.eiköhän se tekniikkapuolen kunto selviä kun käy ajelemassa ja jos lähellä on hiekkatie ni siellä kun ajelee niin kyllä kuulee väljät ja samalla voi kokeilla että sutimisenesto toimii.


