Imee bensaa ku sieni
Imee bensaa ku sieni
Mun 190 2.0 kaasari vie kaupungissa semmoset 12-13L/100km. En sitte tiedä et mitä taikatemppuja täs pitää alkaa tekemään et on varaa pitää tota. Onko ketään muuta kaasarilaitteen omistajaa et ois jotain mihin verrata?
Kulutus
Ei ole meikäläisellä tarjota muutakuin nämä vanhat tutut perusasiat:
-Sytytysosat ja suodattimet halpoja osia jotka kannattaa vaihtaa jos vähänkin epäilee olevan aihetta.
-Ajotyylillä suuri merkitys
-Itse veisin ilman muuta asiantuntevalle kaasutinhuoltopajalle..nuo seoksetkin voi olla ihan väärin.Samoin sytytyksen säätö halpa ja nopea
toimenpide...sellaisissa autoissa mihin sen ylipäätään voi tehdä.
-Lohkolämmitin on ehdoton.Jos ei vielä ole niin asennuta,ei ole kallis juttu sekään.
-Sytytysosat ja suodattimet halpoja osia jotka kannattaa vaihtaa jos vähänkin epäilee olevan aihetta.
-Ajotyylillä suuri merkitys
-Itse veisin ilman muuta asiantuntevalle kaasutinhuoltopajalle..nuo seoksetkin voi olla ihan väärin.Samoin sytytyksen säätö halpa ja nopea
toimenpide...sellaisissa autoissa mihin sen ylipäätään voi tehdä.
-Lohkolämmitin on ehdoton.Jos ei vielä ole niin asennuta,ei ole kallis juttu sekään.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Itsellä oli kanssa tuollaisia kulutuslukemia 190 kanssa, kulutus romahti kun säätelin joskus tyhjäkäyntiä paremmaksi kun tyhjäkäynti oli niin alhaalla että juuri ja juuri kävi.
En enään edes muista noita kaasarihommia mutta eikös ainakin kahta eri merkkiä ole ollut?
Omassa oli siinä kaasarin alla sellainen alaspäin menevä "putikka" tai mikä solenoidi lienee...löysäsin siitä varresta mutteria ja kääntelin aikani kunnes sain tyhjäkäyntikierrokset kohdilleen,mittalaitteenani oli vain korvakuulo....mutta tyhjäkäynti parantui ja kulutus tippui.
Joskus aiemmin kävin säädättämässä korjaamolla pakokaasuja kohdilleen, no sauhut oli varmaan hyvät mutta auto ei toiminut. Johtunee siitä että säätävät yleensä pannu kuumana.
En enään edes muista noita kaasarihommia mutta eikös ainakin kahta eri merkkiä ole ollut?
Omassa oli siinä kaasarin alla sellainen alaspäin menevä "putikka" tai mikä solenoidi lienee...löysäsin siitä varresta mutteria ja kääntelin aikani kunnes sain tyhjäkäyntikierrokset kohdilleen,mittalaitteenani oli vain korvakuulo....mutta tyhjäkäynti parantui ja kulutus tippui.
Joskus aiemmin kävin säädättämässä korjaamolla pakokaasuja kohdilleen, no sauhut oli varmaan hyvät mutta auto ei toiminut. Johtunee siitä että säätävät yleensä pannu kuumana.
Kulutus ongelmaa täälläkin, mutta 300E koneella. Jos tankin mittariin on uskomista menee sataselle ainakin 20 litraa... 
Ajotapa on rauhallinen, bensa ei haise, vedot ok ja kaikki suodattimet, tulpat yms on vaihdettui. Seuraavaksi täytyy tarkastaa tankin anturi joka laskee melko suurin pykälin...

Ajotapa on rauhallinen, bensa ei haise, vedot ok ja kaikki suodattimet, tulpat yms on vaihdettui. Seuraavaksi täytyy tarkastaa tankin anturi joka laskee melko suurin pykälin...

Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Aika iso lukema toi 12-13litraa, mulla vie aika tarkkaan 10l toi automaatti ja 9 ja allekkin toi manu.. Onhan se paljon, mutta kun laatu kerran maksaa niin ei voi mitään, on tuo dieselverokin sen verran iso, tiedä sitten paljonko oikein todellisuudessa esim. W123 diisselillä pitäisi ajaa että tulisi halvemmaksi kuin bensa??? Osaako kukaan muuten sanoa??
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
W203 C200CDI automatic elegance -06
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Laske itse. Ei ole veikeaa. Vero on 200D:lle varmaan 2700mk/vuosi ja 200D:n kulutus n. 8,5 litraa. Tuo on sen verran peruslasku, että siitä pitäisi mersumiehen selvitäJussi L. kirjoitti:Aika iso lukema toi 12-13litraa, mulla vie aika tarkkaan 10l toi automaatti ja 9 ja allekkin toi manu.. Onhan se paljon, mutta kun laatu kerran maksaa niin ei voi mitään, on tuo dieselverokin sen verran iso, tiedä sitten paljonko oikein todellisuudessa esim. W123 diisselillä pitäisi ajaa että tulisi halvemmaksi kuin bensa??? Osaako kukaan muuten sanoa??

On vähän toi matikka HEIKKO laji....Day Downhill kirjoitti:Laske itse. Ei ole veikeaa. Vero on 200D:lle varmaan 2700mk/vuosi ja 200D:n kulutus n. 8,5 litraa. Tuo on sen verran peruslasku, että siitä pitäisi mersumiehen selvitäJussi L. kirjoitti:Aika iso lukema toi 12-13litraa, mulla vie aika tarkkaan 10l toi automaatti ja 9 ja allekkin toi manu.. Onhan se paljon, mutta kun laatu kerran maksaa niin ei voi mitään, on tuo dieselverokin sen verran iso, tiedä sitten paljonko oikein todellisuudessa esim. W123 diisselillä pitäisi ajaa että tulisi halvemmaksi kuin bensa??? Osaako kukaan muuten sanoa??


Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
W203 C200CDI automatic elegance -06
Niin, tuo ajotapapuoli jäi käsittelemättä. Mitä minä omaa W201:aa muistelen, niin koko vuodelle tasoitettuna kulutus oli kyllä pyöreä kymppi. Mutta jos näillä loska-pikkupakkaskeleillä, talvigummeilla ja aina vähän viileällä koneella ajellee pelkkää taajamapyöritystä ja revittelee minkä värkeissä on varaa, niin kyllä se 12 uppoaa helposti.
Mainittakoon, että oma 300TE kulki edellisen tankillisen pääosin maantieajoa 12,6 litralla/100 km -- nyt ajettiin tankillinen taajamarevitystä ja kulutus nousi heti 15,7 litraan sataselle.
Että vaikuttaa se.
Mainittakoon, että oma 300TE kulki edellisen tankillisen pääosin maantieajoa 12,6 litralla/100 km -- nyt ajettiin tankillinen taajamarevitystä ja kulutus nousi heti 15,7 litraan sataselle.
Että vaikuttaa se.

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Tähän voisi heittää karkean arvion dieselin kannattavuudesta. Bensa-auto: kulutus 9l/100km, 1,00€/l. Diesel-auto: kulutus 9l/100km, 0,80€/l, d-vero 453,60€. Jos ajetaan yli 25000km vuodessa, niin diesel on halvempi. Mutta tämä on vaan hyvin epätarkka laskelma.
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Faijan kanssa tossa just mietittiin et käydään näyttämässä tota autoa yhellä tutulla korjaajalla ja katellaan et saako se sille mitään tehtyä. Jotenki vaan tuntuu et jotain häikkää tossa on ku se ei oikeen lähe silleen tasasesti vaan se lähtee vähän silleen et se nykii eikä oikeen tunnu lähtevän silleen ku sen pitäis. Ja toiseks se savutta/höyryttää aika rankasti vaikka kone ois kylmä tai lämmin.
Lohkolämmitin löytyy ja oon sitä käyttänykki. Tulpat, suodattimet ja öljyt on just vaihdettu.
Lohkolämmitin löytyy ja oon sitä käyttänykki. Tulpat, suodattimet ja öljyt on just vaihdettu.
Eli siis, lasketaan vaikka 15000km ajomäärällä per vuosi.
Diesel auto kuluttaa 6l/100km
Bensa auto kuluttaa 8l/100km
Eli yhteensä Dieseliä menee vuodessa: 6*150 = 900 litraa, joka maksaa 0,75*900 = 675 euroa + Diesel-vero n. 400 euroa vuosi eli yhteensä 1075 euroa/vuosi
Bensaa menee vuodessa 8*150 = 1200, joka maksaa n. 1250 euroa.
Eli jo noilla kilometreillä Diesel tulee 1250-1075 = 175 euroa halvemmaksi vuodessa, ja luonnollisesti mitä enemmän Dieselillä ajaa, niin sitä enemmän säästää.
Diesel auto kuluttaa 6l/100km
Bensa auto kuluttaa 8l/100km
Eli yhteensä Dieseliä menee vuodessa: 6*150 = 900 litraa, joka maksaa 0,75*900 = 675 euroa + Diesel-vero n. 400 euroa vuosi eli yhteensä 1075 euroa/vuosi
Bensaa menee vuodessa 8*150 = 1200, joka maksaa n. 1250 euroa.
Eli jo noilla kilometreillä Diesel tulee 1250-1075 = 175 euroa halvemmaksi vuodessa, ja luonnollisesti mitä enemmän Dieselillä ajaa, niin sitä enemmän säästää.
Kalle kirjoitti:Faijan kanssa tossa just mietittiin et käydään näyttämässä tota autoa yhellä tutulla korjaajalla ja katellaan et saako se sille mitään tehtyä. Jotenki vaan tuntuu et jotain häikkää tossa on ku se ei oikeen lähe silleen tasasesti vaan se lähtee vähän silleen et se nykii eikä oikeen tunnu lähtevän silleen ku sen pitäis. Ja toiseks se savutta/höyryttää aika rankasti vaikka kone ois kylmä tai lämmin.
Lohkolämmitin löytyy ja oon sitä käyttänykki. Tulpat, suodattimet ja öljyt on just vaihdettu.
Nykiminen kylmänä melkeinpä kuuluu tuon Pierburgin ominaisuuksiin, ennemmin kuin vikoihin. Kaasarin säätö hiukan ohjearvoja rikkaammalle auttaa. Jos värkki on paljon ajettu, kannattaa miettiä kaasarin huoltosarjaa. Siinä on uudet kalvot ja neulaventtiili (minkä kuluminen aiheuttaa joskus liian rikkaan seoksen ja sitä kautta huonon käynnin) ja muuta täyhkänää.
Omasta ex-kaasarikoneesta ei nyt senkään asennuksen jälkeen tullut ruiskun veroista mutta siedettävä talviauto kuitenkin. Lohkolämmittimen käyttö pelastaa paljon.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97