Värinä/tärinä 80-100km/h nopeudessa
Värinä/tärinä 80-100km/h nopeudessa
Moi
Ongelmana tärinä otsikonmukaisessa nopeudessa, autona E320CDI vm. -00. Tänään vaihdettiin alapallonivel ja kulunut pyöränlaakeri eikä muuttunut miksikään. Kokeiltu kaksilla eri renkailla(painotettuna kuntoon). Ostin auton vajaa viikko ja kaikki pelasi hyvin. Nyt kolme päivää ollut tuota ongelmaa, alkaa into loppua vähitellen. Keulasta tarkistettiin "kaikki" välykset eikä muuta tuntunut olevan kuin nuo edellä mainitut. Oisko kenelläkään hyviä arvauksia/kokemusta?
t: Kettu
Ongelmana tärinä otsikonmukaisessa nopeudessa, autona E320CDI vm. -00. Tänään vaihdettiin alapallonivel ja kulunut pyöränlaakeri eikä muuttunut miksikään. Kokeiltu kaksilla eri renkailla(painotettuna kuntoon). Ostin auton vajaa viikko ja kaikki pelasi hyvin. Nyt kolme päivää ollut tuota ongelmaa, alkaa into loppua vähitellen. Keulasta tarkistettiin "kaikki" välykset eikä muuta tuntunut olevan kuin nuo edellä mainitut. Oisko kenelläkään hyviä arvauksia/kokemusta?
t: Kettu
Mulla oli samatyyppinen tärinä omassa väyrysessä. Se loppui kun vaihdoin kaikki jarrulevyt.
- MB E55 AMG '99, Calibra 2.0i-16v '96, Calibra 2.0i-8v '94 ja '96, Calibra V6 2.5i-24v '94, V70 2,5T AWD '04 -
[size=75]Exät: BMW 318, 320, 518, 2 x 520i, 528i, 535iA, Ford Taunus GT, Escort MkIV, MB 380 SE W126, E300TDT Avantgarde (S210), Opel Astra F 1.8i-16v Car, 1.8i-16v Sport, Corsa A, Kadett E 1.6i, 1.8 GSi, 2.0-16v GSi, Vectra B1 Sport, B2 1.8 CD, B2 100 Edition 2.0i-16v 1999, Vectra A2 2.0i-16v, Calibra 2.0i-16v DTM, 2.0i-16v x 3, 2.0i-8v, 4x4 2.0i-16v, 2.5i-24v, Senator 3.0i-24v CD aut, VW Golf 1.3, 1.8 GT, 1.8 GTi-16v, Jetta 1.6D, 1.9TD, 1.8i Flair, Passat 1.8 Variant, Golf Cabrio GLi, Porsche 924, Suzuki GSX-R 750[/size]
[size=75]Exät: BMW 318, 320, 518, 2 x 520i, 528i, 535iA, Ford Taunus GT, Escort MkIV, MB 380 SE W126, E300TDT Avantgarde (S210), Opel Astra F 1.8i-16v Car, 1.8i-16v Sport, Corsa A, Kadett E 1.6i, 1.8 GSi, 2.0-16v GSi, Vectra B1 Sport, B2 1.8 CD, B2 100 Edition 2.0i-16v 1999, Vectra A2 2.0i-16v, Calibra 2.0i-16v DTM, 2.0i-16v x 3, 2.0i-8v, 4x4 2.0i-16v, 2.5i-24v, Senator 3.0i-24v CD aut, VW Golf 1.3, 1.8 GT, 1.8 GTi-16v, Jetta 1.6D, 1.9TD, 1.8i Flair, Passat 1.8 Variant, Golf Cabrio GLi, Porsche 924, Suzuki GSX-R 750[/size]
Johtuu renkaista. Jotkut kumit painuvat seisessaan sen verran että ovat "soikeita" ennekuin lämpenevät.e320 kirjoitti:Olen kummassakin väykyssäni havainnut että jos kylmiltään lähtee liikkeelle, joskus auto täristää tuntuvasti siihen asti kunnes (jokin) lämpenee. Epäilen voimansiirtoa, ongelman hakua vaikeuttaa se ettei ilmiö tapahdu läheskään joka kerta kun starttaa kylmiltään.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Meidän Väykyssä on ollut sama ongelma. Renkaita on tasapainotettu ja kardaaniin uusittu käytännössä kaikki ja loppujen lopuksi kokonaan värinä ei ole kadonnut (vaikka kerran jo niin luultiin, koska se pieneni). Välyksiä ei pitäisi olla ja oikeastaan ainut mitä ei ole kokeiltu on juuri tuo takajarrulevyjen vaihto.
Tässähän tulee ihan toiveikkaaksi, että voisiko vihdoinkin tuohon mystiseen ja kiusalliseen tärinään todella löytyä ratkaisu?!
EDIT: Kovemmassa jarrutuksessa täristää kylläkin aika paljon (tuntuma hyvin samanlainen kuin ajotärinässä) ja edessä lähes uudet alkuperäiset levyt.
Tässähän tulee ihan toiveikkaaksi, että voisiko vihdoinkin tuohon mystiseen ja kiusalliseen tärinään todella löytyä ratkaisu?!
EDIT: Kovemmassa jarrutuksessa täristää kylläkin aika paljon (tuntuma hyvin samanlainen kuin ajotärinässä) ja edessä lähes uudet alkuperäiset levyt.
Jos jarrutuksissa täristää niin levyt on automaattisesti vaihtokunnossa. Uusin tuohon vanhempaan vuosi sitten levyt joka nurkkaan ja ajotuntuma parani merkittävästi, etenkin jarrutuksissa. Sitä ei välttämättä tiedosta, mutta jos auto täristää joka jarrutuksessa niin ajo ei vain ole niin mukavaa. Vasta kun rempan jälkeen pysäytti auton ensi kertaa sukkasillaan, huomasi miten paljon mukavampaa ajaminen oli.
Kiitoksia vastauksista. Ei täristä jarruttaessa(jarrut mitattiin viimeviikolla katsastuksessa ja molemmilla akseleilla 0% heittoa, teho hyvä), ei kiihdyttäessä, vedätys ei vaikuta eikä tasaisesti ajaminen, vain nopeus. Vaihdoin kesänakit takaisin(225/40/R18) ja alue supistui tuohon 85-95km/h. Nyt se on enää todella vähäistä mutta mielestäni tuolla alueella sitä värinää on edelleenkin, muutoin täysin värinätön. Ja kaikin puolin mahtava auto ajaa(ei oo ennen ollut kuin A jonka tuohon vaihdoin) ja varustus kohtuullinen(Avantgarde). Mutta kun sitä on luonteeltaan niin tarkka niin ... Pikku hiljaa alkaa tuntua että oisko ne kuitenkin renkaat, molemmat sarjat pskana. Talvirenkaat jo varmistui että ovat. Missähän tuo kardaani kannattaisi tutkituttaa?
Ps jännä juttu että talvirenkaiden vanteet suorat ja renkaat pyöreät ja menee helposti painoihin, ja ovat silti hanurista, tärinä alkaa 80:tä ja jatkuu pitkälle...
Kettu
Ps jännä juttu että talvirenkaiden vanteet suorat ja renkaat pyöreät ja menee helposti painoihin, ja ovat silti hanurista, tärinä alkaa 80:tä ja jatkuu pitkälle...
Kettu
Onpa omituinen ongelma. Oletko varma että tärinä ei ollut kun ostit auton-jos se vaan tuntui alussa niin mahtavalta voimineen, että tärinöitä ei osannut ajatella.
-renkaiden tasapainoitus on varmistettava-kokeile kaverin renkailla, jolla on samanlainen auto.
-Kardaanin tärinäksi tuo sopisi nopeuden perusteella myös,kuminivel esim.murtunut.
-Jarrutesti ei välttämättä kerro levyjen kuntoa-kieroutta.
-Vetoakseli
-turbiini automaattilaatikosta.
Ylläolevassa järjestyksessä lähtisin tutkimaan ongelmaa.
-renkaiden tasapainoitus on varmistettava-kokeile kaverin renkailla, jolla on samanlainen auto.
-Kardaanin tärinäksi tuo sopisi nopeuden perusteella myös,kuminivel esim.murtunut.
-Jarrutesti ei välttämättä kerro levyjen kuntoa-kieroutta.
-Vetoakseli
-turbiini automaattilaatikosta.
Ylläolevassa järjestyksessä lähtisin tutkimaan ongelmaa.
Joo tärinää oli munkin e230 väyrysessä.Ostin uudet eturenkaat ja tärinä vaan jatkui.Jarrutuksessa myös vipatti joten uudet levyt hankin.Noo heitti huikan vähemmäksi,,mutta ei.Siispä menin toiseen renkasliikkeeseen ja käskin kattoa eturenkaat uusiksi niin v...u aivan päin seiniä oli tasapainotukset.Nyt on huippu eli tasapainotuskoneetkin pitää joskun vissiin huoltaa.......
[b]W210 Avantgarde E230 -97[/b] Nissan Sunny B11 -86 Volvo Pv 544G Special -66 EX. W124 200B -90
Olen kyllä pettynyt noihin tasapainoitus touhuihin.
Jos on epäilyjä ettei renkaat tule tasapainoon niin takaisin vaan liikkeeseen jossa
edellinen työ tehtiin.
Hyvä konsti on tarkistaa tasapainoituksen onnistuminen kun saman renkaan tasapainoituskoneessa käyttää irti ja laittaa takaisin hieman eri kohtaan kuin aiemmin, jos nyt tulee heittoa niin kyllä varauksella saa suhtautua työn onnistumiseen.
Siitähän juuri maksetaan että renkaat tulee tasapainoon eikä tasapainotuksen vuoksi vaan ,olipa työ mitä tahansa?
Joskus ei koneelle saa sitten millään nollille heittoa ,vanhat kierrätys koneet joita
ei ole huollettu.? Työn tekijät erikseen??
Tosin on renkaissakin suuria laatu eroja.
Sitten noista jarrujen täristämisistä.Kannattaa tarkistaa että liukutapit eivät ole jumiutuneet ruosteesta ja tien epäpuhtauksista ym,,,
Liukutapit pitää jarrupalat ja satulan osat kasassa.
Jos on epäilyjä ettei renkaat tule tasapainoon niin takaisin vaan liikkeeseen jossa
edellinen työ tehtiin.
Hyvä konsti on tarkistaa tasapainoituksen onnistuminen kun saman renkaan tasapainoituskoneessa käyttää irti ja laittaa takaisin hieman eri kohtaan kuin aiemmin, jos nyt tulee heittoa niin kyllä varauksella saa suhtautua työn onnistumiseen.
Siitähän juuri maksetaan että renkaat tulee tasapainoon eikä tasapainotuksen vuoksi vaan ,olipa työ mitä tahansa?
Joskus ei koneelle saa sitten millään nollille heittoa ,vanhat kierrätys koneet joita
ei ole huollettu.? Työn tekijät erikseen??
Tosin on renkaissakin suuria laatu eroja.
Sitten noista jarrujen täristämisistä.Kannattaa tarkistaa että liukutapit eivät ole jumiutuneet ruosteesta ja tien epäpuhtauksista ym,,,
Liukutapit pitää jarrupalat ja satulan osat kasassa.
Kardaanin tärinä ja pyöristä lähtevä tärinä on eritaajuista joten pitäisi kyllä erottaa kummasta se on peräisin. Kardaanihan pyörii n.3-4 kertaa nopeammin kuin renkaat ja 80-90km/h nopeudella sieltä tulee lähinnä sellaista jurinää jos siellä on vikaa.
Jos tärinä on oikeasti tärinää niin renkaat pitää oikeasti olla pyöreät ja kunnolla tasapainotettu ja oikein kiinni autossa. Onhan varmasti oikeat pultit ja keskitysrenkaat ?
Jos tärinä on oikeasti tärinää niin renkaat pitää oikeasti olla pyöreät ja kunnolla tasapainotettu ja oikein kiinni autossa. Onhan varmasti oikeat pultit ja keskitysrenkaat ?
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
vipatusvapatus
Heip.
Mulla oli joskus samanlaista ongelmaa ja vaihdoin/tutkitutin lähes kaikki, kunnes hoksasin että se täytyy olla renkaista kiinni vaikka tasapainoituskone sanookin että ne ovat kunnossa.
Huomasin että renkaat ovat viime vuonna pyörineet eri suuntaan, joten vaihdoin oikean renkaan vasemmaksi ja vasempaan oikeaksi ja kas kummaa, tärinä häipyi kuin tuhka tuuleen.
Taitaa silti alkaa oleen noi useimmat uudet renkaat sellaisella kuviolla missä on tarkka pyörimissuunta joten niitä ei enää tule laitettua väärinpäin..
Mulla oli joskus samanlaista ongelmaa ja vaihdoin/tutkitutin lähes kaikki, kunnes hoksasin että se täytyy olla renkaista kiinni vaikka tasapainoituskone sanookin että ne ovat kunnossa.
Huomasin että renkaat ovat viime vuonna pyörineet eri suuntaan, joten vaihdoin oikean renkaan vasemmaksi ja vasempaan oikeaksi ja kas kummaa, tärinä häipyi kuin tuhka tuuleen.
Taitaa silti alkaa oleen noi useimmat uudet renkaat sellaisella kuviolla missä on tarkka pyörimissuunta joten niitä ei enää tule laitettua väärinpäin..
Ex monta W-kirjainta.
Ei ollut. Myös eräs tuttuni kävi jo ennen minua ajamassa auton ja hän on viimeisen päälle tarkka(eikä voima sokaise).kardaani kirjoitti:Onpa omituinen ongelma. Oletko varma että tärinä ei ollut kun ostit auton-jos se vaan tuntui alussa niin mahtavalta voimineen, että tärinöitä ei osannut ajatella.
-renkaiden tasapainoitus on varmistettava-kokeile kaverin renkailla, jolla on samanlainen auto.
-Kardaanin tärinäksi tuo sopisi nopeuden perusteella myös,kuminivel esim.murtunut.
-Jarrutesti ei välttämättä kerro levyjen kuntoa-kieroutta.
-Vetoakseli
-turbiini automaattilaatikosta.
Ylläolevassa järjestyksessä lähtisin tutkimaan ongelmaa.
Ei oo tutuilla näin vanhoja Mersuja.
Kardaani voisi olla yksi vaihtoehto...miten se todetaan?
Vetoakseli? Miten se voi mennä yhtäkkiä?
Vaihtelin vaihdetta siinä nopeudessa eikä mitään muutosta D-->4-->3 ja takaisin...joten voiko se tulla turbiinista?
Joo kai se on renkaista aloitettava....
Kettu
Jarruosat ovat Mersussa niin edulliset, että ne kannattaa vaihtaa kaikki kerralla. Ostin juuri C200:n ja vaihdatin siihenkin kaikki levyt ja palat ja hihnat, hinta ihan naurettava, jos pysähtyy vaikka metrin noperammin. Jouduin jo sellaiseen tilanteeseen.
Siis kaikki jarruosat vaan uusiksi. Jos värinä loppuu hyvä, mutta rahaa ei ole kulunut turhaan vaan onpahan yksi mahdollisuus poissuljettu (ja henkikulta on paremmassa turvassa)
Siis kaikki jarruosat vaan uusiksi. Jos värinä loppuu hyvä, mutta rahaa ei ole kulunut turhaan vaan onpahan yksi mahdollisuus poissuljettu (ja henkikulta on paremmassa turvassa)
Onko autosta irroitettu renkaita ennenkuin tärinä tuli? Täriseekö ratti vai tuntuuko tärinä kokonaisvaltaisesti? Tuliko tärinä vaan yhtäkkiä muutaman päivän ajon jälkeen mihinkään koskematta/ajamatta kanntareihin?
Kun auton voimia ja vääntöä on koeteltu tietysti uuden auton ollessa kyseessä niin onhan se mahdollista, että kardaanin kumilimpun orastava vika voi yht,äkkiä pahentua. Nämä ovat vaan minun otaksumia, sillä itselläni ei ole ollut kyseistä automallia kuin sinulla. Täällä on moni kyseisen automallin omistaja puhunut jarruista: no jarruthan voi ainakin aluksi puhdistaa ja herkistellä ja voidella liukuosat, niin samalla näkee lähempää muutenkin jarrujen kunnon (palat/levyt). Itse pähkäilisin tosiaan renkaat ensin-eikös uudemmista mersuista sovi vanteet vanhempiin?
Yksi mahdollisuus olisi selvittää vaikka tämän foorumin kautta asuinpaikkasi lähellä oleva "mersuammattilainen" joka koeajaisi autosi ja voisi paremmin sanoa missä vika.
Kun auton voimia ja vääntöä on koeteltu tietysti uuden auton ollessa kyseessä niin onhan se mahdollista, että kardaanin kumilimpun orastava vika voi yht,äkkiä pahentua. Nämä ovat vaan minun otaksumia, sillä itselläni ei ole ollut kyseistä automallia kuin sinulla. Täällä on moni kyseisen automallin omistaja puhunut jarruista: no jarruthan voi ainakin aluksi puhdistaa ja herkistellä ja voidella liukuosat, niin samalla näkee lähempää muutenkin jarrujen kunnon (palat/levyt). Itse pähkäilisin tosiaan renkaat ensin-eikös uudemmista mersuista sovi vanteet vanhempiin?
Yksi mahdollisuus olisi selvittää vaikka tämän foorumin kautta asuinpaikkasi lähellä oleva "mersuammattilainen" joka koeajaisi autosi ja voisi paremmin sanoa missä vika.
Renkaita ei ollut irroitettu. Yhteen kulmaan(kaista oli katkaistu) se on ajettu tuossa kehä kolmosen tietyömailla. Ja siihenkään ei mielestän emäntä ajanut kovaa(20-30km/h) mutta se kyllä kopsahti. Ja nythän en osaa tietenkään sanoa alkoiko se silloin vai sen jälkeen.
Onko tuo "kumilimppu" arvokas? Joo jarrut menee vaihtoon jossain vaiheessa talvea, ei vaan huvittaisi koko autoa rakentaa heti kärkeen. Mistäs minä voisin löytää sen Mersuasiantuntijan (täytyy tunnustaa että olen aika noviisi tämän foorumin suhteen)? Pääkaupunkiseudulla (lännessä) asustelen...
Onko tuo "kumilimppu" arvokas? Joo jarrut menee vaihtoon jossain vaiheessa talvea, ei vaan huvittaisi koko autoa rakentaa heti kärkeen. Mistäs minä voisin löytää sen Mersuasiantuntijan (täytyy tunnustaa että olen aika noviisi tämän foorumin suhteen)? Pääkaupunkiseudulla (lännessä) asustelen...
Eipä oo ainoastaan väykkyjen ongelma. Molemmissa meidän mersuissa (S124 E220T ja W202 C220) on tuota samaa vikaa.
Kun auto on seissyt esim. yön yli ja lähtee liikkeelle, niin muutaman kilometrin pitää kärsiä hienoista tärinää, joka ei voi johtua renkaista eikä vanteista, sillä meillä on kumpaankin autoon kolmet eri rengassarjat ja kaikilla näillä tärinä tuntuu, jopa hyvin samantapaisesti. Metkaa on, että tärinän aste vaihtelee. Varsinkin tuo C-sarjalainen menee välillä niin, että tärinä on tuskin havaittavaa, välillä se taas vatkaa ensimmäisen kilometrin tai kaksi niin, ettei uskalla kunnolla kaasupolkimeen koskea, kunnes nopeasti häviää. Farkussa tärinät on enempi vakion oloiset.
Itse tuota samaa oiretta täällä foorumilla joskus jo aikoja sitten farkun ostettuani ihmettelin ja vastaukseksi sain,että jarrut kaipaavat isoa huoltoa.
No, huolto on edelleen tekemättä. Sitä on joko saamaton tai sitten asioihin tottuu.
Itse asiassa se, mikä mielestäni puoltaisi jarruremontin paikkaa, on että tuon C:n edeltäjä vaimon kulkupelinä (W124 E200D suomiauto n.450tkm myytäessä viime keväänä) ei tuosta oireilusta kärsinyt lainkaan, ja siinä pyöri alla samoja renkaita ja vanteitakin kuin farkussa. Tosin ko. auton jarrut olivat selvästi herkemmät ja tehokkaammatkin kuin kummassakaan nyt nurkissa olevassa yksilössä. Noin perstuntumalta.
Eli itse olen aikonut aloittaa jarruremontit sitten heti kun aikaa liikenee. Oma päätelmäni (erityisesti tuota jarrujen herkkyyttä ajatellen), on että varsinkin jarrusatulat kaipaavat huoltoa ja herkistämistä. Pura, puhdista, jne.
Sellasta.
Kun auto on seissyt esim. yön yli ja lähtee liikkeelle, niin muutaman kilometrin pitää kärsiä hienoista tärinää, joka ei voi johtua renkaista eikä vanteista, sillä meillä on kumpaankin autoon kolmet eri rengassarjat ja kaikilla näillä tärinä tuntuu, jopa hyvin samantapaisesti. Metkaa on, että tärinän aste vaihtelee. Varsinkin tuo C-sarjalainen menee välillä niin, että tärinä on tuskin havaittavaa, välillä se taas vatkaa ensimmäisen kilometrin tai kaksi niin, ettei uskalla kunnolla kaasupolkimeen koskea, kunnes nopeasti häviää. Farkussa tärinät on enempi vakion oloiset.
Itse tuota samaa oiretta täällä foorumilla joskus jo aikoja sitten farkun ostettuani ihmettelin ja vastaukseksi sain,että jarrut kaipaavat isoa huoltoa.
No, huolto on edelleen tekemättä. Sitä on joko saamaton tai sitten asioihin tottuu.
Itse asiassa se, mikä mielestäni puoltaisi jarruremontin paikkaa, on että tuon C:n edeltäjä vaimon kulkupelinä (W124 E200D suomiauto n.450tkm myytäessä viime keväänä) ei tuosta oireilusta kärsinyt lainkaan, ja siinä pyöri alla samoja renkaita ja vanteitakin kuin farkussa. Tosin ko. auton jarrut olivat selvästi herkemmät ja tehokkaammatkin kuin kummassakaan nyt nurkissa olevassa yksilössä. Noin perstuntumalta.
Eli itse olen aikonut aloittaa jarruremontit sitten heti kun aikaa liikenee. Oma päätelmäni (erityisesti tuota jarrujen herkkyyttä ajatellen), on että varsinkin jarrusatulat kaipaavat huoltoa ja herkistämistä. Pura, puhdista, jne.
Sellasta.
Re: Värinä/tärinä 80-100km/h nopeudessa
No itellä vastaava auto (ollut vuoden) ja vastaavat ongelmat. Nyt pikku hiljaa selvinnyt syyt:Kettunet kirjoitti:Moi
Ongelmana tärinä otsikonmukaisessa nopeudessa, autona E320CDI vm. -00. Tänään vaihdettiin alapallonivel ja kulunut pyöränlaakeri eikä muuttunut miksikään. Kokeiltu kaksilla eri renkailla(painotettuna kuntoon). Ostin auton vajaa viikko ja kaikki pelasi hyvin. Nyt kolme päivää ollut tuota ongelmaa, alkaa into loppua vähitellen. Keulasta tarkistettiin "kaikki" välykset eikä muuta tuntunut olevan kuin nuo edellä mainitut. Oisko kenelläkään hyviä arvauksia/kokemusta?
t: Kettu
- Kesärenkaissa (215/55/16) vanteet (Antera), joissa sovitusrenkaat väljät/sopimattomat. Asiaa on tutkittu pitkään ja hartaasti. Ko. vanteiden valmistaja ei ilmeisesti osaa tehdä meseen sopivia, on väljät ja pultitkin löystyy. Vaihdettu alkuperäisiin vanteisiin ja uusille misukoille.
- Talvirenkaissa (sama koko) vanteet alkuperäiset, mutta yksi vanne ajettu kolhuille. Täristi viime talvena ... Tätä tutkitaan lisää varmaan parin kk. päästä ...
- Jarrut laahas, joku jarrupalojen kuluneisuuden anturi rikki + jumissa.
- Molemmilta puolilta raidetankojen päät uusittu.
Näistä eri syistä luulin vaikka mitä vikoja, kun aina täristi, vieläpä renkaista riippumatta. Lopulta syyt oli vanteissa + jarruissa + kait vielä noissa raidetangon päissä.
Nyt uusilla misukoilla ja alkuperäisillä vanteilla auto on niin mahtava, että pikku ruostemurheet kestää ...
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Ehkä ne on ne renkaat sitten...
Täytyy varmaan ensiviikolla ruveta panostamaan noihin vanneasioihin. Kunhan se on ollut Veholla tutkimuksissa/säädettävänä(toivottavasti ei valohoidossa) ensin. Huomasin muuten nyt toissailtana ekakertaa ajaessani vähän reippaampaa matkanopeutta että hienoista ravistusta tuli voimakkaassa jarrutuksessa. Se ei ilmene ollenkaan normaalinopeuksilla. Mutta kaikenkaikkiaan värinä on nyt niin vähäistä että emäntä ei huomannut sitä enää ollenkaan. Kiitoksia kaikille neuvoista, pitää laittaa nuo jarrut piakkoin uusiksi ja ikävä kyllä ilmeisesti myös rengas/vanne ostoksiltakaan ei voi välttyä. Mukavaa kun on näin aktiivinen palsta...ja samat ongelmat
.

Re: Ehkä ne on ne renkaat sitten...
Mielelläni kuulisin Vehon diagnoosin kun sellaisen saat. Minulla korjaantui jarrujen tärinä kaikkien levyjen vaihdolla, mutta edelleen 80-100kmh tärinää on. Täytyisi kai rueta etsimään syytä seuraavaksi vanteista.Kettunet kirjoitti:Täytyy varmaan ensiviikolla ruveta panostamaan noihin vanneasioihin. Kunhan se on ollut Veholla tutkimuksissa/säädettävänä(toivottavasti ei valohoidossa) ensin. Huomasin muuten nyt toissailtana ekakertaa ajaessani vähän reippaampaa matkanopeutta että hienoista ravistusta tuli voimakkaassa jarrutuksessa. Se ei ilmene ollenkaan normaalinopeuksilla. Mutta kaikenkaikkiaan värinä on nyt niin vähäistä että emäntä ei huomannut sitä enää ollenkaan. Kiitoksia kaikille neuvoista, pitää laittaa nuo jarrut piakkoin uusiksi ja ikävä kyllä ilmeisesti myös rengas/vanne ostoksiltakaan ei voi välttyä. Mukavaa kun on näin aktiivinen palsta...ja samat ongelmat.
Olen kuullut eräältä Mersun mekaanikolta että voisi mahdollisesti olla myös edessä tukivarsi syynä tuohon tärinään. Mutta kun nekin vaikuttaisi ihan ok:lta
Jees. Käynnistysongelmaan oli syynä nuo paljon puhutut ilmavuodot. Vaihtoivat 9 o-rengasta polttoainejärjestelmään. Ei pitäisi vuotaa enää. Mutta tuo tärinä olikin ihmeellisempi juttu. Alustasta ei kuulemma löytynyt vikaa/välyksiä ja kardaani ongelmat ei kuulemma ilmene noin. Mutta jotakin olivat ronkkineet koska tärinät olivat hävinneet lähes täysin. En tiedä oliko asentaja ronkkinut jarruja vai mistä johtui, pääasia ettei laskua tullut siitä ja ongelmakin poistui olemattomiin. Maanantaina tarkistutan vielä pyörän kulmat koska epäilivät etteivät ole kohdallaan. Kiitoksia neuvoista, pitää vielä soittaa Veholle ja kysellä lisää noista ronkkimisista.Kettunet kirjoitti:Kerron sitten tiistaina mitä löysivät jos löysivät. Nyt kun ilmat viileni niin aamulla vaatii useamman startin käynnistyäkseen. Ensin käynnistyy ja
sammuu ja vaatii pahimmillaan useamman startin käynnistyäkseen.
Toivottavasti korjaavat myös sen ongelman.
Kettu
No pistäpä ihmeessä tietoa, jos jotain irtoaa.Kettunet kirjoitti:
Maanantaina tarkistutan vielä pyörän kulmat koska epäilivät etteivät ole kohdallaan. Kiitoksia neuvoista, pitää vielä soittaa Veholle ja kysellä lisää noista ronkkimisista.
Kettu
Itellä huomasin taas aivan aavistuksen omaista epätasapainoa 110-120 vauhdissa (piti välillä himmailla), kun sahasin tänään 500 km motaria ym. Johtuu aika varmasti pienestä jarrulevyjen heitosta, koska jarruttaessa tuntuu juuri vastaavasti. Noi etulevyt on näissä sen verran tuhtia tavaraa, että pienikin heitto tuntuu ajossa, jos tarkkaan seuraa (eri asia pienemmissä laitteissa). Tämän huomaa lähinnä uudella asfaltilla, kuluneella peittyy muun alle. Ollut pitemmän aikaa. Täytyy sitä jotain pientä tarkkailtavaa aina olla, joten olkoon ominaisuutena.
Kulmat ei tietääkseni aiheuta tärinää, jos on edes jollain lailla tolkussa. Tämänhän jo huomaisi puoltamisesta tai renkaan kulumisesta ensin. Tosin, jos kulmat on ollut pielessä (tai vaikka raidetangon päät väljät), on renkaat voinut kulua "hampaalle", tai miten ammattitermi nyt olikaan. Tällöin alkaa täristää ja usein mitään ei voi muuta, kuin uutta rengasta. Joskus harvoin voi vielä asettua, kun kulmat ja muut on kohdallaan. Jos ei tee tätä ensimmäisen 1-2 tkm aikana, niin sitten toivoton tapaus, jolloin rengaskauppaan.
On muuten itellä yllättänyt tuo 16-tuumaisten renkaiden kalleus verrattuna aikaisempaan 15-tuumaiseen. Mutta vielähän nämä on halvat verrattuna joidenkin tuning-heppujen formulakiekkoihin...
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -