E200 D Ruiskutuspumpun Ajoitus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: To 08.06.2006 23:19

E200 D Ruiskutuspumpun Ajoitus

Viesti Kirjoittaja jee »

Jakoketjua vaihtaessani uuteen , siinä kun sitä pyöriteltiin hammasrattaille ,niin pomppas muutaman kerran joltakin rattaalta ylitte ja jako meni sekasi.
Vanhalla ketjulla katsoin ennakoksi 17-18 astetta jykk..
Pyöritin uudella ketjulla moottoria välissä eteen ja taaksepäin,koska venttiilit ilmeisesti ottivat mäntiin ja hyppyytin ja pyörittelin ketjua niin kauan kunnes sain Syöttöpumpun hahlomerkin näkyviin ja lukitsin sen siihen aukon kohdalle.
Sitten hyppyytin ketjua yli syöttöpumpun/alipainepumpun käyttörattaan jotta sain myös nokka-aks. ja kampiaks. merkit suht kohdallaan .
Senjälkee vapautin pumpun lukituksen jotta sain kampiakselin ja nokka-aks. tasan kohdakkoin ykk.asemaan.(1 pytyn nokat yläviistoon ja merkki kohdalle)
Tämän jälkeen pyöritin Kampiakselista. merkin 14 ast. jälkee ykk:n ,samalla myös nokka-akseli siirtyi hampaan verran eteenpäin .Lukitsin ne siihen.
Syöttöpumppua jouduin nyt hyppyyttämään vielä hiukan takaisin päin ja löysäämään pumpun kiinnityspultit jotta pystyin hienosäätämään sen asentoa siitä säätöruuvista ,joka on pumpun etupuolella,ylöspäin ,jotta sain hahlomerkin keskelle aukkoa. Kuvittelin että nyt ajoitus olisi kohdallaan.


Toisin kuitenkin kävi, Moottori lähti vain vaivoin käyntiin ja koneesta kuului voimakas jyske ,aivankuin olisi pilotilla käynnistänyt .Tyhjäkäyntiä ei käynyt lainkaan.

Missä meni viikaan?

Voiko näissä Saksan tuonneissa olla tuo ennakon säätö niin paljon myöhäsemmällä,että kone ei käy jos ennakko on 3-4 astetta aikaisemmalla?
Pumpussa on imeisesti myös joku alipainesäädin koska siihen kylkeen on laitettu pieni peltilaatikko johon menee alipaineputki.
[img][[img]http://img59.imageshack.us/img59/2429/kuvat29806128zr1.th.jpg[/img]
Spudenius
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: Ti 19.10.2004 12:15
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Ettei vaan olis käyny niinkuin meikäläiselle. Luulen et sulla on nokka (tai pumppu) puoli kierrosta väärässä. Eli pitäisi pyörittää kampiakselia (pumpun pitää pyöriä mukana) kierroksen eteenpäin nokan pysyessä paikallaan.

Ei ole omaan kaaliin ihan mennyt miten se moottori voi silloin ylipäätään käydä mutta niin se vain teki.

Ei se 3-4 astetta noin paljon käyntiin vaikuta.
MB W201 2.5 TURBO
jee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: To 08.06.2006 23:19

Viesti Kirjoittaja jee »

Kiitos vihjeestä ,mutta tuo ei kyllä valitettavasti voi pitää pakkaansa,koska jos noin teen ,niin pumpun ajoitus menee tasan puoli kierrosta pieleen.
Toivottavasti seuraavasta olisi apua:
Kuulin juuri äsken naapurilta,joka myös on pähkäillyt tuon ongelman parissa,että hän oli keskustellut jossain toisella foorumilla erään "asiantuntijan" kanssa ja hän oli tuuminut,että pumppu olisi myös nelitahtinen ja nyt se on mulla mennyt epätahtiin ,eli pumppua pitäisi kierroksen verran pomputtaa eteenpäin jolloin sekä kampi,että nokka pysyisivät paikoillaan.
Tuntuu kyllä hiukan mysteeriltä tuo ,että pumppu toimisi nelitahtiperiaatteella,mutta oli sanonut,että jopa ammattilaisillekin saattaa käydä näin ,koska sitä ei mistään pysty näkemään milloin pumppu oni samassa tahdissa nokan kanssa.
Tuon käymisen perusteella voisi hyvinkin kuvitella niin tällä hetkellä olevan,koska syöttö on nyt todella aivan sekaisin ,enkä itsekään usko ,että muutaman asteen heitto vaikuttaa koneen käymiseen noin paljon. Jos todellakin noin on ,niin Ihme ,että yleensä lähti käymään.
Todennäköisesti vielä tänään iltapäivällä tiedän tuon asian varmuudella.
jee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: To 08.06.2006 23:19

Viesti Kirjoittaja jee »

Juupa,nyt ois hyvät neuvot tarpeen. :idea:
Ei auttanu tuo pumpun pyöräyttäminen mitään tai teki se sen ettei yrittänykkä lähtee.Strattasin akun tyhjäks.
Ajotuksen kävi vielä tsekkaamassa yks paikallinen automekaanikko ja totes olevan kaikki kohdillaan ja meinas ettei se mikään nelitahtipumppu ole.
Mikähän ny neuvoksi :roll:
Avatar
tuomazzz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Su 12.06.2005 12:15
Paikkakunta: perho

Viesti Kirjoittaja tuomazzz »

auto lähtee kyllä käyntiin vaikka ajoitus olisi 40 astetta pielessä...

soitappa vaikka numeroon 0503436313 (pp-diesel) sieltä saat neuvot kuinka ajoitus tulee kohdalleen, siitä se joka tapauksessa on kiinni!
MB W211 320cdi
MB S210 320cdi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tuossa on aika paljon asiaa yllä mutta onko nokka-akselin merkki kohdallaan silloin kun kampi on yläkuolokohdassa (merkki OT) ?

Tämän jälkeen pyöritetään eteen päin ajoitusasteluvulle ja silloin pumpun hahlo näkyvissä ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
jee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: To 08.06.2006 23:19

Viesti Kirjoittaja jee »

tuomazzz kirjoitti:auto lähtee kyllä käyntiin vaikka ajoitus olisi 40 astetta pielessä...

soitappa vaikka numeroon 0503436313 (pp-diesel) sieltä saat neuvot kuinka ajoitus tulee kohdalleen, siitä se joka tapauksessa on kiinni!
Samaa sanoi tuo paikallinen mekanikko.
Kiitos numerosta .Pitää varmaan huomenissa soitella.
jee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: To 08.06.2006 23:19

Viesti Kirjoittaja jee »

veskola kirjoitti:Tuossa on aika paljon asiaa yllä mutta onko nokka-akselin merkki kohdallaan silloin kun kampi on yläkuolokohdassa (merkki OT) ?

Tämän jälkeen pyöritetään eteen päin ajoitusasteluvulle ja silloin pumpun hahlo näkyvissä ?
Kaikki tehty oikein juuri noin ja vielä tarkistettu moneen kertaan.
Kaksi kertaa olen tyhjentänyt akun ja huomenna kokeilen vielä laittaa toisen akun rinnalle .Saa enemmän koneeseen kierroksia
Kokeilin tuossa hiukan raottaa startatessa ykkösen suuttimen paineputkea ja kyllä ruuvin raosta ainetta jonkuverran tuli,mutta mahdollista jossain olla vielä ilmaa kun vaihdoin nuo suodattimet samalla kertaa tuon jakoketjun kanssa.
Eipä sekän oikeen tunnu käyvän yksiin koska kuitenkin toissapäivänä ekaa kertaa kokeillessa jo kävi. vaikkakin huonosti.
Avatar
konjamiini
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 346
Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
Paikkakunta: K-Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

jee kirjoitti: Kaikki tehty oikein juuri noin ja vielä tarkistettu moneen kertaan.
Kaksi kertaa olen tyhjentänyt akun ja huomenna kokeilen vielä laittaa toisen akun rinnalle .Saa enemmän koneeseen kierroksia
Kokeilin tuossa hiukan raottaa startatessa ykkösen suuttimen paineputkea ja kyllä ruuvin raosta ainetta jonkuverran tuli,mutta mahdollista jossain olla vielä ilmaa kun vaihdoin nuo suodattimet samalla kertaa tuon jakoketjun kanssa.
Eipä sekän oikeen tunnu käyvän yksiin koska kuitenkin toissapäivänä ekaa kertaa kokeillessa jo kävi. vaikkakin huonosti.
Availeppa usiampia niitä suutinputkia, ja starttaa sitte niin kauan kunnes alakaa hyrskyttelehen. Sitte putket kiinni. Jos sielä kerta ilimaa on.
jee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: To 08.06.2006 23:19

Viesti Kirjoittaja jee »

No juu. Saatiinhan se käyntiin vihdoin viimein kun annettiin lisävirtaa toisesta autosta.
Käyntikin oli huomattavasti parempi mitä viimeksi ,mutta kyllä se vieläkin on tuo
ajoitus tod.näk. pielessä kun tupruttaa savua tai nokea ja veto on heikko.Suoraansanoen huono.
Savu ei kylläkään ole sinistä ,elikkä öljysavusta ei ole kyse
Kolisteli alkuun jonkin aikaa ja tyhjäkäyntikin oli hiukan sellasta vaappuvaa.
Puolisen tuntia kun käytin niin alkoi tasaantumaan ja kolinatkin häipymään.
n.1000 kierroksen paikkeilla käynti on ihan siistiä ,mutta veto on pois.
Liikkeelle lähtö vaatii melkoisesti kierroksia jotta jaksaa.
Pitäsköhän sitä pumppua vieläkin heittää kierros ympäri vai johtuisko tuo savutus ja vetämättömyys vain siitä että pumpussa voi olla vieläkin ilmaa.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

jos kaikki on asennettu sillain, kun pitää, eli ykkösen nokat kohti taivasta, kampiakselin merkit siinä 13-14jykk ja pumppu asennettu kohdalleen lukittuna, niin pitäis mekaanisesti olla kondiksessa. jos näitten jälkeen ottaa pumpun lukituksen pois ja koittaa käyntiin, niin kaiken järjen mukaan pitäis toimia. tosin joutuu ilmaileen. avaa ne kaikki suutinputket siältä kannen päästä, sillain vähä, että nafta pursuaa siitä välistä, kun starttaa. sitten laitat kaverin sinne starttaileen kaasupohjassa ja ite kattelet niitä suutinputkia. sit kun kaikista tulee tasasesti sitä ainetta ja on tullu jo jonkin aikaa, nii suljet ne putket. sillon ei pitäis olla enää ilmaa?

toinen, mikä tuli mieleen on, että jos savuttaa kauheesti nokee, tai valkosta savua, niin vois suuttimissa olla jotain vikaa? voiko ne olla väärän kokoset?

tossa ny pari vaikkausta, mitä tuli mieleen.
W201 250DT 20V
w201 190E
jee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: To 08.06.2006 23:19

Viesti Kirjoittaja jee »

Jep.
Kokeilin eilen erilaisia pumpun asentoja ja ilmasin vielä sekä pumpun päältä lähtevistä paineputkien liitinmuttereista,että suuttimien päällä olevista. Tuntu että jonkun verran auttoi ,ainakin moottorin vetämiseen. (Heitin nääs sellasen 10 km. lenkin.)i. Pumpun asento oli siis 14 ast. jykk.Tyhkäynti oli edelleen vähä samanlaista ku entisajan Nuffi tattorissa, käynti seilaa 500 ja 1000 kirerroksen välillä. 1100 kierroksen kohdalla käynti on suht. tasaasta. Onkohan sille muuten joku eri säätö,siis tyhjäkäynnille?
Niin , noita ajotuksia kun kokeilin ,ni ensin laitoin tasan 10 ast. jykk. ja käynti muuttu hiukan murisevaksi ja savutus ehkä hiukan väheni, tyhjäkäynti edelleen heilui kylmänä 500 ja 1000 välillä. norm.lämpöisenä parempi.
Stten laitoin 20 ast. jykk. ja savutus selvästi voimakkaampaa varsinkin kaasua polkaistessa ,käynti jonkuverran pehmeämpää ,mutta kone selvästi liian myöhäisellä ,koska aika aioin rykäsee ,eli menee ilm.raakana ohi. tyhjäkäynti heijaa edelleen
Sitten laitoin takasi 14 ast. jykk. ja käynti jotakuinkin samanlainen ,mitä edellä. Rykiminen ehkä hivenen vähäisempää
Eli tuo 10 ast. jykk.oli nyt parempi kuin nuo myöhäsemmät ,mutta kone käy selvästi hiukan kireenä.. Myös tyhjäkäynnin heijaus vähäisempää kuin edellä ja samoin savutuskin.

Aiemmin ,siis ennen tätä pakokaasun kierrätyksen eliminointia, näkyvää savua ei putken päästä tullut kuin ihan hiukan kylmästä käynnistäessä ja käyntikin oli erittäin pehmoista. Tosin sitte myös liikkeelle lähteminen oli laiskanlaista. Elikkä vanhalla ketjulla ollut 17-18 ast. jykk. ennakko, oli kenties vähän liian myöhäinen,mutta käynti oli hienoa Miksi se ei kuitenkaan silloin savuttanut. Ei kai tuo uuden ketjun vaihto luulisi yhtäkkiä suuttimia muuttavan,jos se kentien niistä voisi johtua.

Mielikuva on ,että jotenki vaan pumppu syöttää nyt liikaa tavaraa ,jolloin ainakin osa menee raakana läpi.
Mitähän tässä nyt pitäs alaata suunnitteleen?
Vissiin pumppua pajalle vai vieäköhän sitä tarttis vaan ilmata.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

pumppu ei voi syöttää liikaa tavaraa, ellei suuttimissa oo jotain vikaa. aina, kun kone on normaalissa toimintakunnossa ja pumppu antaa ruakaa, niin kone ryntää. ihmiset puhuu laihoista ja rikkaista seoksista, millä ei oo mitään tekemistä 200D:n kanssa. aina kun suuttimista ruikataan ainetta, niin kone ottaa jenkaa.

toki, jos suuttimissa on jotain vikaa, niin pumppu voi automaattisesti (keskipakosäädin tai joku sellanen) ruiskuttaa lisää tavaraa, jotta kone pysyy käynnissä. sillon, jos suuttimet on rikki, nii saattaa tulla tällänen "liikaa ilmiö", jotta kone käy tyhjäkäyntiä ja savuttaa ja rykii.

ainakaa mun järjen mukaan 200D ei voi saada liikaa tavaraa. tai voi, mutta sillon on kyseessä voimakas musta savu...
W201 250DT 20V
w201 190E
jee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: To 08.06.2006 23:19

Viesti Kirjoittaja jee »

Laitoin nyt 12 jykk. ja edelleen käyntiinlähtö vaatii kylmästä 2-3 minuutin startin ,ennenku hörähtää .Kun lähtee niin tyhjäkäynti on samaa heijaamista ,mitä tuossa edellä.Kierroksia tuntuu kyllä ottavan reippaanlaisesti,eli kun kaasua polkasee ,niin ei mieti kauaa kuten oli ennen tätä ketjunvaihtoo.
Oliskohan pumpussa jokin takaiskuventtiili,mikä on jumissa ja päästää pumpun tyhjentymään ainaki osittain kun vähäki aikaa on pysähdyksissä.Ei tarvi olla kun minuutin ,pari seisahduksissa ,niin jo kestää pyörittää hetken (n.10sek.),,ennenku lähtee.Siis kuumanakin.
Melko tummaa avua tulee kun polkasee ja tyhjäkäynnilläi on sellasta harmaata tuprutusta.
Pitäsköhän vielä vaan säätää pumppua aikasemmalle?Koska ei ainakakaan tuossa 12ast. jykk ei vielä kalise yhtään,eikä äänikään ole vielä mitenkään kireenlainen.

Tuli vielä mieleen ,että oliskohan sellanen mahdollisuus että siinä pumpun nokka-akselissa se murikka ,jossa se ajoitushahlo on,niin oliskohan se päässy jotenkin hiukan pyörähtämään ,kun tod.näk. se ei liene" yhtäpuuta"
sen akselin kanssa.
Oliskohan tuosta pumpusta kellään olemassa räjäytyskuvaa,jos niin auttas tod.paljon.
jny
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ti 04.07.2006 00:39
Paikkakunta: hollola

Viesti Kirjoittaja jny »

takaiskuventtiiliä ei liene ole..?jos joku liitos vuotaa ilmaa,niin sitten valuu naftat pois pumpusta=ja saa sahata pitkään.mulla vuoti ne pumpun o-renkaat,siinä ruiskutusputkien alla olevat,8 tunnissa valu niin tyhjäks että sai sahata 1-1,5 minuuttia
jee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: To 08.06.2006 23:19

Viesti Kirjoittaja jee »

Olen kyllä huomannu ,että tuossa karkea suotimessa on ilmaa ja vaihdoin sitä ennen ja jälkeenkin olevat kumiletkujen klemmarit ,mutta ilmakupla vaan on siinä sitkeesti edelleen. Eikä lähde pois vaikka kallistelee sitä suodatinta miten päin tahansa.
Mistä se voi tulla ja onko sillä merkitystä kun vanhassakin suotimessa oli samoin ,mutta aika pieni ja pienempi se oli suodinkin.
Mietin ,että olisikohan ne pumpun elementit kärsineet siitä kun en täyttäny tota hienosuodatinta ,ennen laittoa vaan ajoin vaan sen moottoria pyörittämällä täyteen. Ja missä se tulvimisventtiilikin on ,jos se ei pidä niin tottahan se pumppu tyhjenee aina kun sammuttaa.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

vaikuttais ihan siltä, niin kuin se todella tyhjenis ittekseen. näkyykö missään naftaa, tai haiseeko nafta? jos se jostain valskaa, niin sittehän se tekee tollasta.

aika paha vika, etten sanois...
W201 250DT 20V
w201 190E
jee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: To 08.06.2006 23:19

Viesti Kirjoittaja jee »

Ulospäin ei vuoda mistään ja paluuputkessakaan ei näy ilmakuplia .
Avasin tuon hienosuodattimen ja oli aivan piripinnassa naftaa ,joten ei vaikuttas ihan menevän taaksepäinkään.
Maanantaina katsotaan hanhenkaulaputkella ajoitus.
Toivottavasti vikakin paljastuu.
jee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: To 08.06.2006 23:19

Viesti Kirjoittaja jee »

Niinhän se on ,että vitosen mies tekee kyllä äkkiäpian kympin vahingon.

Se on hienoa kattella sivusta ku asiansa osaava mestarismies hakee ajotuksen kohillensa ilman mitään hahlomerkkejä.
Hienosti alko pelittään kun saatiin ajotus just jämptisti ajoilleen. Siitä merkkihahlosta nyt ei kylläkään ole vastasuudessa mitään apua ,mutta tuskimpa tuota ketjua tarvinnee ainakaan ihan heti vaehtaa.Tai mikäs senkän tietää.
Pittääpi varmaan panna oikeen huoltokirjaan ylös,että pumpun ajotumerkkiä
ei sitte tartte luurailla ,jos ketjua vaihetaan,koska merkki on jäljessä (n. 5 ratashammasta).
.
Ketjun vaihtokin oli kuulemma just ikään suoritettu ,sanoi tämä mestari ,kun katseli vanhaa ketjua. Sivusuuntaista taipumaa ei ollu oikeastaan nimeksikään ja vielä näytti sen
jatkoksenkin ,joka oli tummempi värinen, kuin muu ketju.

Harmittaa vähä tuollaset ,kun ei kirjata huoltovihkoon ylös tollasia juttuja.
No ompahan varalla kuitenki uuden karhee ketju.
Vastaa Viestiin