mb 124w 300tdt pitkät valot 100w??

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tapve
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:44
Paikkakunta: kempele

mb 124w 300tdt pitkät valot 100w??

Viesti Kirjoittaja tapve »

Olen edellisissä automerkeissä vaihtanut H4 lamput aina 100/55W, eli pitkät valot on 100W, No nyt mersusta oli ajovalo palanut ja ostin tälläiset lamput, mutta ainakin päivänvalossa näytti, ettei pitkät valot kirkastuneet juuri ollenkaan. Kysyisinkin, eihän vain mersussa ole sellainen säädin/ rele, joka antaa vain sen sallitut 65W pitkille valoille, jolloin valoteho vois olla vielä heikompi, kuin edellisissä normaali lampuissa
BMW 520 D A touring
Ford Mondeo farmari 2.0i
Renault Laguna
MB w124 300 touring turbodiesel automatic
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

No enpä usko että siellä on sellasta erllistä relettä joka rajoittaa sitä watti määrää erikseen.

Kokeile ajaa pimeellä jos sen eron sitten huomaa :wink:
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
tapve
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:44
Paikkakunta: kempele

Viesti Kirjoittaja tapve »

Manu300cea24 kirjoitti:No enpä usko että siellä on sellasta erllistä relettä joka rajoittaa sitä watti määrää erikseen.

Kokeile ajaa pimeellä jos sen eron sitten huomaa :wink:
Kyllä sen eron huomas edellisissä autoissa, varsinkin syksyisin pimeällä, märällä, mustalla asfaltilla, ero oli kuin yöllä ja päivällä, etenkin 100w näytti 200 metriä kauemmaksi.
BMW 520 D A touring
Ford Mondeo farmari 2.0i
Renault Laguna
MB w124 300 touring turbodiesel automatic
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

100w vain polttavat umpiot ja muutamassa mersussa olen kuullut valojen johtojen kärähtäneen.
vw golf variant -97,vw vento -96.
aseva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Su 25.09.2005 18:15
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aseva »

sooppa kirjoitti:100w vain polttavat umpiot ja muutamassa mersussa olen kuullut valojen johtojen kärähtäneen.
Ja sitten jännitehäviöihin hukkuu loputkin, joten lopputulos +/- 0.
Laita akulta releiden kautta paksummat piuhat lampuille ja alkuperäisiltä johdoilta ohjaus. Tehoeron huomaa selvästi ja ovat vielä laillisetkin.
Ajokit:

Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
tapve
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:44
Paikkakunta: kempele

Viesti Kirjoittaja tapve »

sooppa kirjoitti:100w vain polttavat umpiot ja muutamassa mersussa olen kuullut valojen johtojen kärähtäneen.
Ei pala umpiot, on yleensä 80-100km/h nopeutta, kun pitkiä tarvitsee, eihän niitä paikallaan tarvitse polttaa, silloin ne kyllä lämpiää.
BMW 520 D A touring
Ford Mondeo farmari 2.0i
Renault Laguna
MB w124 300 touring turbodiesel automatic
PK234
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Pe 14.01.2005 23:14

Viesti Kirjoittaja PK234 »

Mersussa ei valoja ohjata releellä, vaan virta kulkee katkaisijan kautta. Jos laitat 100W lamput, kasvaa katkaisijan kautta kulkeva virta lähes tuplaksi, ja saattaa katkaisija kärähtää.

Kannattaa tuoda virta suoraan akusta ja ohjata releillä. Tällöin kylläkin keltainen korin ulkopuolisen polttimon palamisesta kertova merkkivalo palaa vaikka kaikki on kunnossa. Releen ohjausvirta on vain murto-osa lampun virrasta, ja siksi tulkitaan, että ajovalopolttimo on palanut.

Tässä varmaan syy, miksi alunperinkään ei lamppujen virtaa ohjata releillä, onhan se vähän hölmöä katkoa isoa virtaa kulutukselle aralla ja monimutrkaisella katkaisijalla.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ehdottomasti releet väliin. Valojen virta kulkee alunperin katkasijalta vielä valojenvalvonta boxin kautta. Se palaa jos on suuret polttimot.

Tosin jos vastaavasti laittaa releet niin se palaneen valon merkkilamppu palaa kokoajan. se pitää ottaa pois.
Avatar
Smake75
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Su 21.09.2003 21:49
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Smake75 »

VALONVAHVISTIN

Korvaa auton alkuperäisen johdotuksen ja releet, kun haluat käyttää voimakkaita polttimoita, 100 W tai sitä suurempia. Helppo asentaa auton alkuperäisiin lamppuliitäntöihin. Toimitetaan sarjana, johon sisältyvät johdotus, kaksi relettä (30 A) sekä asennusohje.

Tuotenro
42680

19,90 e


Eikö tollainen bilteman sarja ois hyvä asentaa jos käyttää suurenpia wattimäärän polttimoita?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jep. Ajaa asiansa.
tapve
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:44
Paikkakunta: kempele

Viesti Kirjoittaja tapve »

Mika.T kirjoitti:Jep. Ajaa asiansa.
En oikein usko tuota, että katkaisija kärähtäisi, mutta se jää nähtäväksi. Kerron sitten talvemmalla kokemuksia, paloiko katkaisija vai ei. Edellisissä autoissa toyota corolla, ford escort ( turbo diesel ) ei ollut kyllä mitään ongelmaa 100 watin pitkistä valoista, mutta niinku sanoin, katsotaan miten käy mersussa.
BMW 520 D A touring
Ford Mondeo farmari 2.0i
Renault Laguna
MB w124 300 touring turbodiesel automatic
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12808
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

mulla oli vanhassa 124:ssa 100w polttimot, ei mitään ongelmia ollut.
tapve
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:44
Paikkakunta: kempele

Viesti Kirjoittaja tapve »

epk kirjoitti:mulla oli vanhassa 124:ssa 100w polttimot, ei mitään ongelmia ollut.
No vanhahan mullakin on -89
BMW 520 D A touring
Ford Mondeo farmari 2.0i
Renault Laguna
MB w124 300 touring turbodiesel automatic
Tuunanen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ma 08.05.2006 22:21

Viesti Kirjoittaja Tuunanen »

Minulla on yhteensä 5 relettä valoilla, 1 joka hehkulla + 1 apukaukoille. Alkuun oli vain 1 rele pitkille ja 1 lyhyille, mutta kyllästyin siihen polttimon merkkivaloon. Se boksihan mittaa oikean / vasemman puolen virran kulutuksen eroa ja jos eroa on tarpeeksi sytyttää merkkivalon. Nythän boksi vain ilmottaa jos jonkun releen käämi on palanut.

Alkujaan polttimoiden napajännite oli 10.2 - 11.3, nyt joka polttimolla tasaiset 13.7!

Valoteho parani tällä kytkennällä + uusilla apukaukovalollisilla umpioilla sekä +25% polttimoilla ala-arvoisesta erinomaiseksi :lol:

Suosittelen lämpimästi ennen syksyn sateisia öitä....
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

tapve kirjoitti:
epk kirjoitti:mulla oli vanhassa 124:ssa 100w polttimot, ei mitään ongelmia ollut.
No vanhahan mullakin on -89
Ei ole ollut ongelmia mullakaan 100/80W:n kanssa.
Tosin on ollut paikallaan noi polttimot vain talvella.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 304
Liittynyt: Ti 17.02.2004 20:20
Paikkakunta: Vesilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Xenonvalot umpion sisään niin ei umpiot kärähdä, virtaa kuluu vähemmän kuin 55W halogeenissa ja näkeekin ihan toiseen malliin.
Vastaa Viestiin