c220d '98 matala humina tyhjäkäynnillä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Julle-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ma 28.08.2006 21:28
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

c220d '98 matala humina tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja Julle- »

Ehtoota vain kaikille. Tuli ostettua ensimmäinen MB ja samalla piti nyt liittyä tänne foorumille, vaikka olen jo aiemmin vierailijana lueskellut viestejä.

Auto oli 317tkm ajettu kattoluukulla ja harvinaisella(?) nahkasisustalla varustettu kiiltävän musta facelift-malli eikä hintakaan ollut paha, joten kaupat tuli tehtyä. Halvalla ei hyvää saa, joten vikojakin oli mm. seuraavia, joihin aluksi pitäisi saada neuvoja:

-Tyhjäkäynnillä kuuluu hyvin matala ja todella häiritsevä humina auton sisällä. Juuri käynnistetyllä kylmällä ääni on vähän pienempi, mutta koneen lämmettyä humina voimistuu (johtunee tyhjäkäyntikierrosten muutoksesta?).

Kaasuvaijeria hieman ruuvaamalla nostin tyhjäkäyntiä, ja humina hävisi, mutta aina kaasua painaessa kierrokset laskivat _erittäin_ hitaasti, joten päätin ruuvata vaijerin takaisin minimiasentoon. Ilmeisesti tyhjäkäyntiä ei kyseisessä koneessa saa säädettyä muilla konsteilla?

Tässäpä tämä vuodatus, koitin etsiä haulla, mutta ei tuntunut muilla olleen samaa vikaa. Kertokaas nyt viisaammat jotain vinkkejä huminann poistamiseksi. Kiitokset jo etukäteen.
Julle-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ma 28.08.2006 21:28
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Julle- »

Ääni on vähän niinkuin jostain subwooferista matala jatkuva taajuus.

Autossa pärisee ja resonoi monetkin osat eri kierrosalueilla, kuten hattuhyllyn lääkelaatikko, etuovipahvit ym. mutta nämä asiat eivät niinkään häiritse vaan tuo "humina".

Noista moottorin kumityynyistä on ollut jotain juttua, ja olen yrittänyt tarkistaa ja katsella ovatko ne kunnossa, mutta ammattitaitoa ei niin paljoa ole, etten ole erottanut ovatko pilalla vai kunnossa. Sammutettaessa kone, auto tärähtää vähäsen, mutta ei mitenkään merkittävästi.

Kun pataa yrittää heiluttaa käsin, se ei liiku kovinkaan paljoa eikä helposti, toisin kuin kaverin E200D'94, jossa kone "keinuu" aivan kevyesti. Tässä 200D:ssä resonointivikoja ei ole. Pitäisikö C220D:ssä koneen "keinua" helposti vai kuuluuko sen olla tykysti paikoillaan?

Sitten olen lukenut, että pakoputken ottaessa runkoon aiheutuu resonointia, mutta putki pääsee ainakin takapöntön kohdalta ja hieman keskemmältä heilumaan vapaasti. Aivan putken alkupäästä en ole varma, koska en ole päässyt kunnolla auton alle.

Tämä vika on hermoja raastava, joten jeesatkaas nyt kokeneemmat tähteilijät.
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Jos sisustan osat pärisee ja resonoi noilla kilometreillä, olet todennäköisesti ostanut suurehkossa kolarissa olleen yksilön. Moottorin kiinnitykset ovat voineet vaurioittua tai liikkua tai jopa moottorin laakerointi ottaa kipeää rysäyksessä. Kannattaa lähteä liikkeelle siitä että otat auton jossain ylös kunnolla ja katsot pohjan läpi. Pakoputki pärisee todella kovaa jos ottaa mistään kiinni suoraan runkoon.
Julle-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ma 28.08.2006 21:28
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Julle- »

Olet siinä oikeassa, että auto on kyllä ollut kolarissa edellisellä omistajalla. Tämä ei kuitenkaan suostunut kolarointiaan edes myöntämään, joten en tiedä siitä yksityiskohtia.

Jos resonointi johtuu täysin kolarin aiheuttamista vioista, ja niitä ei pysty helpolla korjaamaan, niin resonointiongelman voisi "kiertää" nostamalla tyhjäkäyntikierroksia. Kun kuumalla koneella kierroksia nostaa hiukan, niin humina häviää.

Olisiko tyhjäkäynnin korottamiseen tässä koneessa jotain jippoa (esim. pumpun huijaamista tms.)? Kaasuvaijeria säätämällä se ei onnistu, koska moottorin toiminta menee pieleen.
Vastaa Viestiin