syöttöpumpun säätäminen

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
paukku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ke 28.06.2006 12:26

syöttöpumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja paukku »

lueskelin tuossa tuota veskolan syöttöpumpun ruuvaamis ohjeita jotka kyllä oli tosi hyvät mutta silti pari asiaa jäi vielä askarruttamaan :wink:

ruuvauskohde olisi 300 td,eli tuolla om603 koneella oleva.
entisen auton jakajapumpun säätäminen onnistuu vaikka unissaan mutta rivipumppu on täysin uusia asia.

syöttöruuvista syötön nostaminen vaikuttaa ainakin jakajapumpussa koko kierros alueen syöttöön,onko näin myös rivipumpussa?veskolan ohjeissa ei mainittu ainakaan että alasyötön säätöön tarvitsisi koskea?eli ilmeisesti alakierrosten savutus ongelmaa ei vielä esiiinny vai?
:roll: ja toimiikos tuo morkoolin päällä olevan ruuvin säätö kuten jakajapumpussa että kun sitä ruuvia ruuvataan syvemmälle niin alasyötöt kasvaa ja ruuvia ylöspäin ruuvatessa pienenee?näyttäis ainakin päälle päin että tuota painekelloa ei pysty aukaisemaan ja säätämään sisällä olevan jousen jäykkyyttä kuten jakajapumpussa?ja jolla voidaan vaikuttaa siihen millä kierrosalueella ahdot alkaa nousemaan. :wink:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: syöttöpumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja veskola »

Pelkästä syöttöruuvista säätäminen nostaa syöttöä koko alueelta, josta johtuen säädetään sitä tyhjäkäyntiruuvia suunnilleen saman verran kuin syöttöruuvia. Näin saadaan tyhjäkäynnin syöttö oikealle hehtaarille, eikä kone huuda liian suurilla kierroksilla.

Morkoolin ruuvilla taasen rajoitetaan syöttöä kunnes ahdot ovat nousseet. Morkoolin ruuvi toimii juuri päinvastoin eli ruuvin noustessa alasyöttö on suurempi, eli auto pölläyttää liikkeelle lähtiessä. Ainakin noissa mitä olen itse nähnyt, mutta sen voi päätellä kumpaan suuntaan ahtopaine liikuttaa kalvoa.

Muihin ruuveihin ei kannata koskea, jotta koko pumppu ei mene sekaisin. Mikäli menee sekaisin on edessä todennäköisesti keikka dieselpajalle.
Lisää tietoa: www.skg.fi
paukku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ke 28.06.2006 12:26

Viesti Kirjoittaja paukku »

no joo eiköhän se tuo morkoolin toiminta selviä kokeilemalla ainakin,hyvät ohjeet muuten kyllä.pitää tässä kunhan kerkeää niin hieman säädellä ja tutkiskella 8)
make73
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: To 16.12.2004 18:22
Paikkakunta: lahti

Viesti Kirjoittaja make73 »

Kuinkas tuo jakaja pumppu säädetään? Saiskohan siitä vähän tarkempaa ohjetta? Pitäis säädellä kaverin turbodiesel Astraa. Mutta kun ei ole oikein kokemusta muista kun mersujen pumpuista.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

make73 kirjoitti:Kuinkas tuo jakaja pumppu säädetään? Saiskohan siitä vähän tarkempaa ohjetta? Pitäis säädellä kaverin turbodiesel Astraa. Mutta kun ei ole oikein kokemusta muista kun mersujen pumpuista.
www.holysmoke.fi
www.

Mikäli meinaat oikeasti tietoa saada, niin suosittelen jotain tuommosia kanavia.
Lisää tietoa: www.skg.fi
make73
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: To 16.12.2004 18:22
Paikkakunta: lahti

Viesti Kirjoittaja make73 »

Kiitänks! Toi holy smoke onkin näköjään aika hyvä. Mut siel jossai opel jutus kävin jo aiemmin eikä sielt saa mitää järkevää aikaseks.
Vastaa Viestiin