
W638/2 [V230TD/Vito110D]: Ajossa
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Sitäpä se juuri oli...siis vakiopahville. Minä laitoin kuitenkin jotain ihan muuta, mutta katsotaan nyt ensin toimiiko se vai pitääkö aloittaa homma alusta..keef kirjoitti:Oliko toi sitä VHT kupariliimaa vai jotain muuta? Meinaan jos ite tekis kansirempan vakiopahvilla niin vois varautua... tai sitten käyttää pikaliimaa
Terveisiä Pietarista, nyt ei vielä pörise kuin omistaja. Oikeasti odotellaan vielä turboahdinta niin saa paketin niputtaa.vito500tkm kirjoitti:Joko vito pörisee vai miten kävi?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Samaa olen ihmetellyt, kun sitä pintaa ei juuri koskaan näy. Olen sen täyttänyt silleen, että se tulee täyteen, siis pinta näkyviin ja siitä se sitten on aikanaan laskenut jonnekin. Hyvin on toiminut.keef kirjoitti:OT
Missä kohti jäähdyttimessä on se nesteen yläraja merkki tai missä kohti nesteen pinta normaalisti?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Menit sitten rikkomaan tuon minun G-tech/60 mph ennätyksen.jukis kirjoitti:Äsken kävin vähä polkemas... sutii pe***le!
0-60mph 8.75
vartti 16.98 / 83.1
G-tech
jukis

Näyttää paketti toimivan niin kuin se on suunniteltu, ja ilmeisesti tuo vartin aikakin vielä paranisi jos saa vaihdot osumaan (arvottua) kohdilleen. Mihin jätit vetävät kierrokset ? eli saako kiihdyttää kaasupohjassa koko matkan ?
Sitten vain ajelemaan virallisia kelloja vastaan, 17,1 sekuntia pitää alittaa siellä

Lisää tietoa: www.skg.fi
Ei oo laatta vielä pohjassa kun on kick-downin verran vajaa... Näin ainakin muistan joskus foorumilla kirjoitetunveskola kirjoitti:eli saako kiihdyttää kaasupohjassa koko matkan ?

Helppoa kiihdyttelyä....
Pitäisköhän hakee rajapaineventtiili, jos sais paineet nouseen paremmin..?

jukis
Kirjoittelin tuonne sivuilleni:
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/
juttua tuosta kannentiivisteen vaihdosta, miten se hommeli on tapauksessani edennyt tähän saakka. Muutama tunti meni kirjoittamisessa ja vasta on kansi irti
jatketaan tuota juttua vielä paremmalla ajalla.
Tässä on nyt tuota evoluutiota ahtimen osalta parin vuoden ajalta, kuva kertoo paljon:
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0295.jpg
Oikealla on alkuperäinen KKK ahdin, keskellä on GT20 ahdin, johon on portattu KKK:sta hukkaportin kello. Vasemmalla on viimeisin ahdin, jossa on edelleen sama KKK:n kello. Pakopesä ja kompurakotelo ovat samat tutut kaverit GT20:stä sorvattuna hitusen suuremmaksi. Ahtimen runko on käsittääkseni japanilainen (mitsubishi?) ja jotain pientä sinnekin on sormeiltu, jotta se kestäisi paremmin yms. Tarkimmat lukijat huomaavat myös vesijäähdytyksen liitokset.
Evoluution aikana rahaa on palanut parin jättikokoisen HX:n verran, mutta toisaalta tuo ehkä vielä näyttää "vakioahtimelta", joka ei ole ollenkaan huono juttu kerran vuodessa
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/
juttua tuosta kannentiivisteen vaihdosta, miten se hommeli on tapauksessani edennyt tähän saakka. Muutama tunti meni kirjoittamisessa ja vasta on kansi irti

Tässä on nyt tuota evoluutiota ahtimen osalta parin vuoden ajalta, kuva kertoo paljon:
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0295.jpg
Oikealla on alkuperäinen KKK ahdin, keskellä on GT20 ahdin, johon on portattu KKK:sta hukkaportin kello. Vasemmalla on viimeisin ahdin, jossa on edelleen sama KKK:n kello. Pakopesä ja kompurakotelo ovat samat tutut kaverit GT20:stä sorvattuna hitusen suuremmaksi. Ahtimen runko on käsittääkseni japanilainen (mitsubishi?) ja jotain pientä sinnekin on sormeiltu, jotta se kestäisi paremmin yms. Tarkimmat lukijat huomaavat myös vesijäähdytyksen liitokset.
Evoluution aikana rahaa on palanut parin jättikokoisen HX:n verran, mutta toisaalta tuo ehkä vielä näyttää "vakioahtimelta", joka ei ole ollenkaan huono juttu kerran vuodessa

Lisää tietoa: www.skg.fi
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Laitetaanpas muutama kuva kun tuli tänään taas lykittyä projektia eteenpäin. Ahdinta sovittelin perjantaina ja totesin, jotta pitää pneumatiikkaputiikista hakea vielä sopivat kulmaliittimet. Tämän jälkeen ahtimen asennus olikin sitten lasten leikkiä, mitä nyt pari kertaa mutteri lipsahti kädestä ja tipahti jonnekin. Onneksi sentään löytyi.
Ahtimesta lähtee molemmin puolin kudosvahvistetut teflon letkut, kulmaliittimellä (50 cm)...
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0298.jpg
...joiden toisessa päässä on tälläiset liittimet (leikkuurenkaat). Nuo saa ruuvattua 12 mm metalliseen pneumatiikkaputkeen kiinni. Niistä taasen olisi tarkoitus päästä kytkeytymään vesikiertoon. Paras paikka olisi jos poistaa originaalin öljynjäähdyttimen ja käyttää sen vesikiertoa, mutta eipä nyt tähän hätään ole liitoksia erilliseen öljyncooleriin, joten laitan nuo sopivaan vesiputkeen. Teflonletkut sekä öljynpaluu saivat olla valmiiksi ahtimessa paikoillaan kun pujotin ahtimen paikoilleen, ja kyllähän se sinne juuri ja juuri mahtui. Hyvä niin sillä vaikea oli vääntää noita letkuja kireälle kun mikään avain ei meinannut sopia.
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0300.jpg
Samalla muutin hieman ilmanputsarin putkea, eli laitoin sinne 90 asteen kumikulman. Kulma oli kuitenkin sen verran lyhyt, jotta se piti nostaa pystyyn. Kannattaa harkita myös 60 asteen kulman sopivuutta tuohon kohtaan. Edellisen version metalliputkella putsari menee nyt hauskasti tuonne lokarin kylkeen. Putkeen tulee vielä hitsattavaksi kunnolliset "laipat", joilla putki kiinnitetään originaalin putsarin kannakkeisiin, siis auton runkoon. Pääsen vihdoin eroon nyöristä, jotka pitivät putsaria paikallaan. Tuossa olisi nyt mainio paikka laittaa lokarin kylkeen ilmanottoaukko, ja luonnollisesti alkuperäisestä ilmantuloaukosta pitäisi ohjata ilma tuonne lampun taakse.
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0299.jpg
Tässä vielä tarkempi kuva öljynpaluusta sekä vesiletkusta, eli eipä mitään ihmeellistä. Kuvasta siis puuttuu 90 asteen kulma, jota ilman letku ei mahdu.
Ahtimesta lähtee molemmin puolin kudosvahvistetut teflon letkut, kulmaliittimellä (50 cm)...
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0298.jpg
...joiden toisessa päässä on tälläiset liittimet (leikkuurenkaat). Nuo saa ruuvattua 12 mm metalliseen pneumatiikkaputkeen kiinni. Niistä taasen olisi tarkoitus päästä kytkeytymään vesikiertoon. Paras paikka olisi jos poistaa originaalin öljynjäähdyttimen ja käyttää sen vesikiertoa, mutta eipä nyt tähän hätään ole liitoksia erilliseen öljyncooleriin, joten laitan nuo sopivaan vesiputkeen. Teflonletkut sekä öljynpaluu saivat olla valmiiksi ahtimessa paikoillaan kun pujotin ahtimen paikoilleen, ja kyllähän se sinne juuri ja juuri mahtui. Hyvä niin sillä vaikea oli vääntää noita letkuja kireälle kun mikään avain ei meinannut sopia.
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0300.jpg
Samalla muutin hieman ilmanputsarin putkea, eli laitoin sinne 90 asteen kumikulman. Kulma oli kuitenkin sen verran lyhyt, jotta se piti nostaa pystyyn. Kannattaa harkita myös 60 asteen kulman sopivuutta tuohon kohtaan. Edellisen version metalliputkella putsari menee nyt hauskasti tuonne lokarin kylkeen. Putkeen tulee vielä hitsattavaksi kunnolliset "laipat", joilla putki kiinnitetään originaalin putsarin kannakkeisiin, siis auton runkoon. Pääsen vihdoin eroon nyöristä, jotka pitivät putsaria paikallaan. Tuossa olisi nyt mainio paikka laittaa lokarin kylkeen ilmanottoaukko, ja luonnollisesti alkuperäisestä ilmantuloaukosta pitäisi ohjata ilma tuonne lampun taakse.
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0299.jpg
Tässä vielä tarkempi kuva öljynpaluusta sekä vesiletkusta, eli eipä mitään ihmeellistä. Kuvasta siis puuttuu 90 asteen kulma, jota ilman letku ei mahdu.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Laitetaanpas taas tuntemuksia, tämä on kuin päiväkirjaa kirjoittaisi, sellaista terapiaa minulle, koittakaa kestää.
Mielestäni evoluutio tarkoittaa sitä kun ihmiskunta oppii virheistään, paitsi yksilö oppii omista virheistään, jollei nyt ihan menehdy virheensä seurauksena. Yhteisö oppii yksilön virheistä MUTTA vain mikäli yksilö jakaa kokemuksensa. Olen yrittänyt kirjailla näille sivustoille ennen kaikkea ne mokat, jotka ovat kohdalle sattuneet sillä onhan se hölmöä, jos joku toinen tekee ne samat virheet, ei me sentään niin tyhmiä olla me ihmiskuntalaiset
Viime keskiviikkona oli kova yritys saada auto tulille, siis savuille, mutta pimeys vei voiton. Niin paljon oli ruuvattavia letkuja, tiivisteitä tehtävänä ja ties mihin se aika taas meni mutta valmista ei tullut, lähes kuitenkin. Autoahan laitetaan aina töiden jälkeen ulkona ja jokainen tietää miten hyvin siellä nykyään näkee kello 19 jälkeen.
No torstaina oli töiden jälkeen oli lähtö työmatkalle, laivalle ja siitä se sitten mopo karkasi, oltiin lauantaina vielä hiaman huonossa hapessa, sunnuntai kului sadepisaroita katsellen.
Maanantai korjaa kaiken ja ilmassa oli suuren urheilujuhlan tuntua kun illan pimetessä auto tuli kuin tulikin valmiiksi, mitä nyt tuo pakoputki vähän tökki kun siihen piti hitsata, yrittää hitsata puikolla muhvi paikalleen. Kumma kun tuo ruoste oli jo tehnyt tehtävänsä vaikka vasta joku aika sitten semmoisen putken tein. Helpolla olisi tuossa päässyt kun olisi löytynyt jostakin 3 tuuman jatkopala, mutta kun ei niin ei.
No putki paikalleen ja kieli keskellä suuta tai aivolohkoa kun muisteli miten dieseli pitää käynnistää kun siellä on ilmaa putkissa. Otin kaikki ruiskuputket löysälle ja ei kun starttaamaan. Starttia niin kauan, että dieseliä valui siihen suuttimen päälle ja sitten putket kiinni.
...hehkutus...
...startti...
Se käynnistyi ja se kävi mielestäni pehmeästi, haki hetken tyhjäkäyntiä. HOLAA, kuparitiivisteellä liimattu Viton OM601 kävi. Fiilis oli korkealla ja helpotuksen huokaisuilta kädet täristen sammutin auton...ja sitten... Olen tässä kuukauden ollut vatsa löysällä kun ei tiedä mitä sieltä lentää ulos startissa.
Katselin siinä konetilaa, jotta jäikö jotain tekemättä, mitä kettua, öljyä valuu hulluna auton alla olevalle pressulle. Katselin hetken jotta mistä sitä tulee muttei selvinnyt, liian pimeätä. Käsien pesulle ja teki mieli painua saunaan häpeämään, mutta löysin sitten taskulampun ja ei kun tutkimaan. Näyttäisi valuvan laturin päälle kannen vasemmasta takakulmasta, hetken pohdin, jotta mikäs voi vuotaa kun startissa ei edes mikään paukkunut ja käynti oli pehmeätä. Kannen ja lohkon välistä ei vuoda.
Ai niin siellä on se ketjun kiristin
ja kokeilemaan, ei ..ttu aivan löysällä ja sieltä pukkaa öljyä. Nyt en muista onko se jäänyt löysälle kun sitäkin piti sattuneesta syystä nysvätä välillä auki.
Opetus #1: Mikäli laitan jonkin osan autoon kiinni ruuvaan sen heti oikeaan momenttiin.
Toinen tarina oli kun sain tuon koneen kasaan ja katsoin laatikon pohjalle, jossa oli osia ollut. Sieltä löytyi metalliprikka. Ihmettelin, jotta mistäs pirusta tuo voi olla, mutta enpä muistanut / keksinyt. Nyt ketjun kiristin kädessä hokasin, jotta sepäs on sen tiiviste. Eli tuo ja kyllähän minulla oli siitä digikuva kun prikka on mollukassa, mutta niinpä se vain unohtui sekin asia. Autoa kun purkaa sen 4 viikkoa ja sitten pitäisi se laittaa kasaan niin eipä näillä taidoilla meinaa muistaa...heh ei voi tietää kun on amatööri
Opetus#2: Kun otan osia ulos laitan tarkkaan mieleen / lapulle mitä pikku osia niihin liittyy. (taisi joku sanoakkin, jotta sen tiivisteen voisi uusia
)
No onnellinen loppu tälläkin tarinalla, kait eli katsotaan huomenna kun pesasen öljyt sieltä koneen päädystä ja laittelen nokan paikalleen, josko sillä liikenteesen uskaltaa. Se on vain perin pimeätä jatkaa enää tänään tuota hommaa.
Seuraava remontti tehdään lämmittimillä varustetussa autotallissa miljoonan loisteputken valaistessa kalentereita seinillä
[edit: Siinähän se sitten nakuttaa, dieseli]
Mielestäni evoluutio tarkoittaa sitä kun ihmiskunta oppii virheistään, paitsi yksilö oppii omista virheistään, jollei nyt ihan menehdy virheensä seurauksena. Yhteisö oppii yksilön virheistä MUTTA vain mikäli yksilö jakaa kokemuksensa. Olen yrittänyt kirjailla näille sivustoille ennen kaikkea ne mokat, jotka ovat kohdalle sattuneet sillä onhan se hölmöä, jos joku toinen tekee ne samat virheet, ei me sentään niin tyhmiä olla me ihmiskuntalaiset

Viime keskiviikkona oli kova yritys saada auto tulille, siis savuille, mutta pimeys vei voiton. Niin paljon oli ruuvattavia letkuja, tiivisteitä tehtävänä ja ties mihin se aika taas meni mutta valmista ei tullut, lähes kuitenkin. Autoahan laitetaan aina töiden jälkeen ulkona ja jokainen tietää miten hyvin siellä nykyään näkee kello 19 jälkeen.
No torstaina oli töiden jälkeen oli lähtö työmatkalle, laivalle ja siitä se sitten mopo karkasi, oltiin lauantaina vielä hiaman huonossa hapessa, sunnuntai kului sadepisaroita katsellen.
Maanantai korjaa kaiken ja ilmassa oli suuren urheilujuhlan tuntua kun illan pimetessä auto tuli kuin tulikin valmiiksi, mitä nyt tuo pakoputki vähän tökki kun siihen piti hitsata, yrittää hitsata puikolla muhvi paikalleen. Kumma kun tuo ruoste oli jo tehnyt tehtävänsä vaikka vasta joku aika sitten semmoisen putken tein. Helpolla olisi tuossa päässyt kun olisi löytynyt jostakin 3 tuuman jatkopala, mutta kun ei niin ei.
No putki paikalleen ja kieli keskellä suuta tai aivolohkoa kun muisteli miten dieseli pitää käynnistää kun siellä on ilmaa putkissa. Otin kaikki ruiskuputket löysälle ja ei kun starttaamaan. Starttia niin kauan, että dieseliä valui siihen suuttimen päälle ja sitten putket kiinni.
...hehkutus...
...startti...
Se käynnistyi ja se kävi mielestäni pehmeästi, haki hetken tyhjäkäyntiä. HOLAA, kuparitiivisteellä liimattu Viton OM601 kävi. Fiilis oli korkealla ja helpotuksen huokaisuilta kädet täristen sammutin auton...ja sitten... Olen tässä kuukauden ollut vatsa löysällä kun ei tiedä mitä sieltä lentää ulos startissa.
Katselin siinä konetilaa, jotta jäikö jotain tekemättä, mitä kettua, öljyä valuu hulluna auton alla olevalle pressulle. Katselin hetken jotta mistä sitä tulee muttei selvinnyt, liian pimeätä. Käsien pesulle ja teki mieli painua saunaan häpeämään, mutta löysin sitten taskulampun ja ei kun tutkimaan. Näyttäisi valuvan laturin päälle kannen vasemmasta takakulmasta, hetken pohdin, jotta mikäs voi vuotaa kun startissa ei edes mikään paukkunut ja käynti oli pehmeätä. Kannen ja lohkon välistä ei vuoda.
Ai niin siellä on se ketjun kiristin

Opetus #1: Mikäli laitan jonkin osan autoon kiinni ruuvaan sen heti oikeaan momenttiin.
Toinen tarina oli kun sain tuon koneen kasaan ja katsoin laatikon pohjalle, jossa oli osia ollut. Sieltä löytyi metalliprikka. Ihmettelin, jotta mistäs pirusta tuo voi olla, mutta enpä muistanut / keksinyt. Nyt ketjun kiristin kädessä hokasin, jotta sepäs on sen tiiviste. Eli tuo ja kyllähän minulla oli siitä digikuva kun prikka on mollukassa, mutta niinpä se vain unohtui sekin asia. Autoa kun purkaa sen 4 viikkoa ja sitten pitäisi se laittaa kasaan niin eipä näillä taidoilla meinaa muistaa...heh ei voi tietää kun on amatööri

Opetus#2: Kun otan osia ulos laitan tarkkaan mieleen / lapulle mitä pikku osia niihin liittyy. (taisi joku sanoakkin, jotta sen tiivisteen voisi uusia

No onnellinen loppu tälläkin tarinalla, kait eli katsotaan huomenna kun pesasen öljyt sieltä koneen päädystä ja laittelen nokan paikalleen, josko sillä liikenteesen uskaltaa. Se on vain perin pimeätä jatkaa enää tänään tuota hommaa.
Seuraava remontti tehdään lämmittimillä varustetussa autotallissa miljoonan loisteputken valaistessa kalentereita seinillä

[edit: Siinähän se sitten nakuttaa, dieseli]
Viimeksi muokannut veskola, Ti 03.10.2006 19:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Laitetaanpas taas jotain pientä. Tänään laitoin veden kiertämään ahtimen läpi. Tein aika yksinkertaisen suoraviivaisesti, sillä ne ovat aina mukavia ratkaisuja kunnes ne osoittautuvat toimimattomiksi.
Aluksi poistin edestä katsottuna vasemmalta kannelta öljyncoolerille tulevan kumiletkun, jota en raaskinut silpoa, se kun on merkkiliikkeestä kalliilla ostettu original teile. Laitoin motonetin 12 mm/ 90 astetta kumimutkan tilalle, sen perään peukalon pituisen hydrauliikkaputken pätkän, jonka liitin punosletkuun. Kuva on valitettavan huono. Metalliputkea ei siis tässä tarvittukkaan, joten paras olisi ollut metallipunosletkussa suoraan 12 mm letkukara. Keep it simple. Toki kumiletkulla voisi mennä ahtimelle saakka, jos uskaltaa.
Öljyncoolerin päässä joutui tekemään rumannäköistä viritystä sillä coolerin lähtö on 15 mm, ja sopivaa 15 / 12 mm sovitekumiletkua ei ollut saatavilla tähän hätään, sen vuoksi 15 mm kumi, 15/12 muunnosmuovi 12 mm kumi ja lopuksi 12 mm metalli, siis hässäkkä. Tässäkään ei tarvittu metalliputkea kuin tappi, eli yhtälailla punosletkuun jos olisi laittanut 15 mm letkukaran homma olisi ollut kerralla bueno.
En osaa ajatella kumminpäin vesi tuossa kiertää, eikä sen niin väliäkään, pääasia, että ahdin tuli mukaan kiertoon, kerro ihmeessä jos tiedät. Täydellisempi tuosta tulee kun vaihtaa öljyncoolerin ilmajäähdytteiseksi, nyt ahdin lämmittää öljyncooleria tai päin vastoin. No se ei haittaa kun ei tällä kilpailla.
Tuommoselta se nyt sitten näyttää kokonaisuudessaan:

Ilmansuodattimen voisi vielä koteloida originaalipakettiin, mutta pitää romuttamolta sellainen hakea, jos halvalla saisi, sillä emmehän puukota niitä original teilejä
Aluksi poistin edestä katsottuna vasemmalta kannelta öljyncoolerille tulevan kumiletkun, jota en raaskinut silpoa, se kun on merkkiliikkeestä kalliilla ostettu original teile. Laitoin motonetin 12 mm/ 90 astetta kumimutkan tilalle, sen perään peukalon pituisen hydrauliikkaputken pätkän, jonka liitin punosletkuun. Kuva on valitettavan huono. Metalliputkea ei siis tässä tarvittukkaan, joten paras olisi ollut metallipunosletkussa suoraan 12 mm letkukara. Keep it simple. Toki kumiletkulla voisi mennä ahtimelle saakka, jos uskaltaa.
Öljyncoolerin päässä joutui tekemään rumannäköistä viritystä sillä coolerin lähtö on 15 mm, ja sopivaa 15 / 12 mm sovitekumiletkua ei ollut saatavilla tähän hätään, sen vuoksi 15 mm kumi, 15/12 muunnosmuovi 12 mm kumi ja lopuksi 12 mm metalli, siis hässäkkä. Tässäkään ei tarvittu metalliputkea kuin tappi, eli yhtälailla punosletkuun jos olisi laittanut 15 mm letkukaran homma olisi ollut kerralla bueno.
En osaa ajatella kumminpäin vesi tuossa kiertää, eikä sen niin väliäkään, pääasia, että ahdin tuli mukaan kiertoon, kerro ihmeessä jos tiedät. Täydellisempi tuosta tulee kun vaihtaa öljyncoolerin ilmajäähdytteiseksi, nyt ahdin lämmittää öljyncooleria tai päin vastoin. No se ei haittaa kun ei tällä kilpailla.
Tuommoselta se nyt sitten näyttää kokonaisuudessaan:

Ilmansuodattimen voisi vielä koteloida originaalipakettiin, mutta pitää romuttamolta sellainen hakea, jos halvalla saisi, sillä emmehän puukota niitä original teilejä

Lisää tietoa: www.skg.fi
Kyllä tuolla jo ~500 km on savuteltu, mutta tarvii varmaankin aloittaa rojekti alusta. Laitetaan lisää tietoa tuonnempana.
Tuntuu tuo lds:n ahdin toimivan ihan hyvin, eli ahdot nousevat jo parin tonnin kohdalla vaikka syöttöruuvi ei ole tapissaan. Ei se ainakaan huonommin herää kuin vanha vaikka on suuremmat reiät. Huipputehoja ei uskalla edes kokeilla.
Tuntuu tuo lds:n ahdin toimivan ihan hyvin, eli ahdot nousevat jo parin tonnin kohdalla vaikka syöttöruuvi ei ole tapissaan. Ei se ainakaan huonommin herää kuin vanha vaikka on suuremmat reiät. Huipputehoja ei uskalla edes kokeilla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Miten veskolan projekti edistyy vai vieläkö muutto puuhat painaa päälle?
Ei kai siellä uudessa tallissa sitten vaan vitoa ruuvailla
Noin kun tuo viritys homma on verissä niin ootko ajetellut tehdä virikonetta 200D:stä? Voisi sen viton koneen jättää sivuun odottelemaan tulevia aikoja. Viton koneet kun ei ole mitään halpoja leikkikaluja. Vaikka kyllä se 200D (200st) rakentaminen kestäväksi maksaa varmaan vähintään yhtä paljon kun viton koneen rakentaminenkin. Mutta jäisi sitten yksi ehjä kone kuitenkin, joka "alkuperäinen". Näin voisi itselle käydä jos oikeen innostuisi.
Pistähän taas tarinaa kun rojekti edistyy
Ei kai siellä uudessa tallissa sitten vaan vitoa ruuvailla


Noin kun tuo viritys homma on verissä niin ootko ajetellut tehdä virikonetta 200D:stä? Voisi sen viton koneen jättää sivuun odottelemaan tulevia aikoja. Viton koneet kun ei ole mitään halpoja leikkikaluja. Vaikka kyllä se 200D (200st) rakentaminen kestäväksi maksaa varmaan vähintään yhtä paljon kun viton koneen rakentaminenkin. Mutta jäisi sitten yksi ehjä kone kuitenkin, joka "alkuperäinen". Näin voisi itselle käydä jos oikeen innostuisi.
Pistähän taas tarinaa kun rojekti edistyy
Me muutetaan Helmikuun aikana, aika iso projekti muuttaa OK talosta OK taloon, kun tuota tavaraa on vähän kertynyt 11 vuoden aikana. Kauppakirja tehtiin eilen, ja toinen tehdään perjantaina, jonka jälkeen rojun kuljettaminen alkaa.vito500tkm kirjoitti:Miten veskolan projekti edistyy vai vieläkö muutto puuhat painaa päälle?
Uuteen autotalliin pitää hankkia 3 kpl isoja ovia, tehdä lämpöeristys ja vetää sähköt yms. pientä ennen kuin sen loppukatselmointi voidaan suorittaa.vito500tkm kirjoitti:Ei kai siellä uudessa tallissa sitten vaan vitoa ruuvailla![]()
![]()
Kyllä sellainen oli mielessä aikoinaan, ja siitähän sekin projekti lähti liikkeelle kun moderaattorimiitissä kuuden oluen jälkeen tehtiin vähän hankintoja:vito500tkm kirjoitti:Noin kun tuo viritys homma on verissä niin ootko ajetellut tehdä virikonetta 200D:stä? <...>

Varmasti, tavoite on saada tuo Vito vielä liikkumaan, ainakin jollain lailla. Nythän ajoin sen sinne talliin, ja laitoin seisomaan. Katsastuskin meni vanhaksi 20.1.2007, joten keväällä pitäisi sitten katsastaa "korjatulla" tekniikalla.vito500tkm kirjoitti:Pistähän taas tarinaa kun rojekti edistyy
No tässä keväällä alkaa siis eräänlainen vaihe2 Viton kanssa, ja olkoon tämä sen vaiheen ensimmäinen projektikuva. Tuo kuvassa näkyvä osuus on noin 1/3 osa tuosta autotallista, eli miltäs vaikuttaa, onko riittävästi tilaa auton yläpuolella



Lisää tietoa: www.skg.fi
No laitetaanpas pitkästa aikaa jotakin tännekin, kaikkihan alkoi kuten monet muistavat jorman sanoista, jotta kyllähän Vitoon tehoja saadaan
No nyt on sitten saatu tehoja ja nautittu niistä, lopputulemanahan oli jotta, piti hankkia halli, jossa voi noita tehoja sitten säädellä vaikka sadesäällä. Tuli tuossa kesänä jos toisenakin säädettyä Vitoa kotipihalla ja aika vaikeata se kyllä oli.
Pakko oli hankkia tilaa ympärille, teimme siis kaupat tammikuussa vanhasta pläntistä, ja sinne Vitolle tallia tekemään, onneksi oli aihio valmiina. Ohessa jotakin ei mersuprojektia, mutta elämänkertaa kuitenkin.
Tuossa heti kun huhtikuun lopussa sora-autot suostuivat liikkumaan tilasin kaksi lastia hiekkaa ja soraa pihalle, talleihinhan ei päässyt ajamaan kun luiskat puuttuivat.
Ensimmäinen vaihe oli valaa luiskia, ja korjaamohallin kohdalle koitinkin saada mahdollisimman luisun valun, jotta sinne pääsee vaivatta matalammallakin kalustolla, saa nähdä tuliko riittävästi, mutta ainakin sementtiä on nyt kulunut jo 18 säkkiä.
Alkoi tallinovien hakeminen, vaikka monta muuta juttua oli vielä auki ( sähköt, lämmitys etc. Minähän haluaisin myös veden sinne, ja sehän ei ole luvallista tämän luvan puitteissa. Kerrottakoon historiaa sen verran, että kyseisen rakennuksen rakentamisen on aloittanut pariskunta A, ja se on keskeytynyt joskus, no joitakin ehkä monia vuosia sitten. Rakennuslupa oli menossa ja oli jo mennytkin jo umpeen, mutta siihen saatiin viime tingassa lisäaikaa pari vuotta, joten nyt on kiire saattaa rakennus loppuun...ja se ei ole aivan yksiviivainen juttu, mutta siitä tuonnempana.
Ovien hintoja ...no lähinnä overdriveä luoskeltuani tilasin ovet Järviovelta Porista, mutta yllätys oli, jotta ovien toimitusaika oli yli 6 viikkoa
, tai no ymmärtäähön sen kun ovet ovat henkilökohtaista tilaustavaraa Ameriikasta
Sitten kesäkuun alkaessa ne vihdoin saapuivat, tai itsehän ne hain, kun pihi olen.
No mitäs sitten, mulla oli 3,15 m leveät ja vaikka kuinka korkeat oviaukot, ja ei varaa ostaa eikä tarvettakaan, kun oli tarkoitus ajaa mersuja, eikä puimureita, ylikokoisia ovia, joten alkoi samalla oviaukkojen pienennys. Se on suoraviivasta, eli valetaan pikku kakku, mutta sitä ennen piti harjoitella
Onneksi sillä aikaa kun pähkäilin miten homma etenee, kattotiilien alle pesiytynyt västäräkkipoikue valmistui, ja päätti lähteä pesästä. Tässä yksi pörhelö kun oli vähäön pulassa kunnes älysin avata ikkunan.
Sitten vain ristikoiden rakentelua ja miljoonan ruuvin jälkeen ovi oli koeajoa vaille valmis.. Ainoa mikä jäi tänään viime viimeistelyistä, eli tuulensuojien ja koolausten lisäysten jälkeen harmittämään, oli tosiseikka, jotta edellisen isännän jäljiltä ei ollutkaan jäljella ulkovuorauslautaa riiittävän pitkänä, joten kaupaan tästä täytyy taas pistäytyä.
Tässä oviaukko tältä illalta:

eli NYT on Vito tallissa
... mitäs sitten tekisi 

No nyt on sitten saatu tehoja ja nautittu niistä, lopputulemanahan oli jotta, piti hankkia halli, jossa voi noita tehoja sitten säädellä vaikka sadesäällä. Tuli tuossa kesänä jos toisenakin säädettyä Vitoa kotipihalla ja aika vaikeata se kyllä oli.
Pakko oli hankkia tilaa ympärille, teimme siis kaupat tammikuussa vanhasta pläntistä, ja sinne Vitolle tallia tekemään, onneksi oli aihio valmiina. Ohessa jotakin ei mersuprojektia, mutta elämänkertaa kuitenkin.
Tuossa heti kun huhtikuun lopussa sora-autot suostuivat liikkumaan tilasin kaksi lastia hiekkaa ja soraa pihalle, talleihinhan ei päässyt ajamaan kun luiskat puuttuivat.
Ensimmäinen vaihe oli valaa luiskia, ja korjaamohallin kohdalle koitinkin saada mahdollisimman luisun valun, jotta sinne pääsee vaivatta matalammallakin kalustolla, saa nähdä tuliko riittävästi, mutta ainakin sementtiä on nyt kulunut jo 18 säkkiä.
Alkoi tallinovien hakeminen, vaikka monta muuta juttua oli vielä auki ( sähköt, lämmitys etc. Minähän haluaisin myös veden sinne, ja sehän ei ole luvallista tämän luvan puitteissa. Kerrottakoon historiaa sen verran, että kyseisen rakennuksen rakentamisen on aloittanut pariskunta A, ja se on keskeytynyt joskus, no joitakin ehkä monia vuosia sitten. Rakennuslupa oli menossa ja oli jo mennytkin jo umpeen, mutta siihen saatiin viime tingassa lisäaikaa pari vuotta, joten nyt on kiire saattaa rakennus loppuun...ja se ei ole aivan yksiviivainen juttu, mutta siitä tuonnempana.
Ovien hintoja ...no lähinnä overdriveä luoskeltuani tilasin ovet Järviovelta Porista, mutta yllätys oli, jotta ovien toimitusaika oli yli 6 viikkoa


Sitten kesäkuun alkaessa ne vihdoin saapuivat, tai itsehän ne hain, kun pihi olen.
No mitäs sitten, mulla oli 3,15 m leveät ja vaikka kuinka korkeat oviaukot, ja ei varaa ostaa eikä tarvettakaan, kun oli tarkoitus ajaa mersuja, eikä puimureita, ylikokoisia ovia, joten alkoi samalla oviaukkojen pienennys. Se on suoraviivasta, eli valetaan pikku kakku, mutta sitä ennen piti harjoitella

Onneksi sillä aikaa kun pähkäilin miten homma etenee, kattotiilien alle pesiytynyt västäräkkipoikue valmistui, ja päätti lähteä pesästä. Tässä yksi pörhelö kun oli vähäön pulassa kunnes älysin avata ikkunan.

Sitten vain ristikoiden rakentelua ja miljoonan ruuvin jälkeen ovi oli koeajoa vaille valmis.. Ainoa mikä jäi tänään viime viimeistelyistä, eli tuulensuojien ja koolausten lisäysten jälkeen harmittämään, oli tosiseikka, jotta edellisen isännän jäljiltä ei ollutkaan jäljella ulkovuorauslautaa riiittävän pitkänä, joten kaupaan tästä täytyy taas pistäytyä.
Tässä oviaukko tältä illalta:

eli NYT on Vito tallissa


Lisää tietoa: www.skg.fi
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Mitäs on veskolalla mielessä vito-v:n suhteen?
Turboa, pakosarjaa
Onko se nyt tosiaan niin että viton pahvi ei vaan kestä.
Vai menikö se pahvi niiden pakopaineiden takia (turbo ja pakosarja ym. ahdistaa)?
Miten muuten on mynäpumpulla, minne asti se käytännössä vetää(rpm) ja miten kiihtyvyys tuolla +100km/h?
Oma jotenkin hyytyy vaihtaessa 3-4:lle(100km/h), herää hitaasti vaihdon jälkeen. Itse veikkaan että ahdin ahdistaa. Ei pyöri herkästi tai jotain.
Muutenkin ahdin suhisee 2000-2500rpm, joka ei minun mielestä ole normaalia. Mikä lie vanhan ambulanssi sprintterin ahdin, ollut nätissä hälytysajossa
Tai sitten se on vaan syötön vähyyttä, tai kumpaakin. Ja taas pahvi maistuu.
Turboa, pakosarjaa

Onko se nyt tosiaan niin että viton pahvi ei vaan kestä.
Vai menikö se pahvi niiden pakopaineiden takia (turbo ja pakosarja ym. ahdistaa)?
Miten muuten on mynäpumpulla, minne asti se käytännössä vetää(rpm) ja miten kiihtyvyys tuolla +100km/h?
Oma jotenkin hyytyy vaihtaessa 3-4:lle(100km/h), herää hitaasti vaihdon jälkeen. Itse veikkaan että ahdin ahdistaa. Ei pyöri herkästi tai jotain.
Muutenkin ahdin suhisee 2000-2500rpm, joka ei minun mielestä ole normaalia. Mikä lie vanhan ambulanssi sprintterin ahdin, ollut nätissä hälytysajossa

Tai sitten se on vaan syötön vähyyttä, tai kumpaakin. Ja taas pahvi maistuu.
Olipas rykiminen autotallin kanssa mutta eilen sain valmiiksi jykevämmät kattotuolit paikalleen, kahden viikon jokapäiväinen homma siinä kyllä oli. Vielä pitää laittaa katto takaisin paikalleen
Pitäisi tuo V:n moottori laittaa juu kuntoon, sitten pääsee testaamaan miten se uusi turbo toimii. Tuossa kesällä sitä vähän pyörittelin pihalla ja kyllä se ainakin ahtopainetta antaa, nousee baariin ihan paikallaan polkemallakin, vanha antoi vain puoli baria. Uusi pakosarjakin olisi aika kiva, ja cooleri vaikka siitä homma ei ole kiinni vielä.
Suosittelen kokeilemaan liimatulla alkuperäisellä kansipahvilla, ja tasopinnat kunnolla koneistettuna, jollei ole massia teettää jossain jotain kevlartäytteistä tilauspahvia. Kuparipahvia minä en saanut tiiviiksi, vaikka sen huolella koitin tehdä. Muuten auto kyllä toimii sillä, käy nätisti etc. mutta vuotaa siis palotilasta jäähdytysjärjestelmään. Ajettu noin 2000 km.
Vaikea sanoa mynäpumpun vetoalueesta kun automaatti lopettaa yhteistyön siinä 4800 rpm kohdalla, mutta kyllä se pumpun puolesta vetää. Pakopaineet varmasti aiheuttavat ongelman, on nämä niin pieniä ahtimia. Vakiopumpussa myös ruiskutusaika menee liian pitkäksi suurilla rpm arvoilla, jolloin kone puutuu.
Hajosko sulta siis kannentiiviste ?

Pitäisi tuo V:n moottori laittaa juu kuntoon, sitten pääsee testaamaan miten se uusi turbo toimii. Tuossa kesällä sitä vähän pyörittelin pihalla ja kyllä se ainakin ahtopainetta antaa, nousee baariin ihan paikallaan polkemallakin, vanha antoi vain puoli baria. Uusi pakosarjakin olisi aika kiva, ja cooleri vaikka siitä homma ei ole kiinni vielä.
Suosittelen kokeilemaan liimatulla alkuperäisellä kansipahvilla, ja tasopinnat kunnolla koneistettuna, jollei ole massia teettää jossain jotain kevlartäytteistä tilauspahvia. Kuparipahvia minä en saanut tiiviiksi, vaikka sen huolella koitin tehdä. Muuten auto kyllä toimii sillä, käy nätisti etc. mutta vuotaa siis palotilasta jäähdytysjärjestelmään. Ajettu noin 2000 km.
Vaikea sanoa mynäpumpun vetoalueesta kun automaatti lopettaa yhteistyön siinä 4800 rpm kohdalla, mutta kyllä se pumpun puolesta vetää. Pakopaineet varmasti aiheuttavat ongelman, on nämä niin pieniä ahtimia. Vakiopumpussa myös ruiskutusaika menee liian pitkäksi suurilla rpm arvoilla, jolloin kone puutuu.
Hajosko sulta siis kannentiiviste ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
veskola kirjoitti:Olipas rykiminen autotallin kanssa mutta eilen sain valmiiksi jykevämmät kattotuolit paikalleen, kahden viikon jokapäiväinen homma siinä kyllä oli. Vielä pitää laittaa katto takaisin paikalleen.....
Nyt kun homma on hanskassa niin tänne voi tulla tekee autotalliin kattotuolit ja katon myös


Kattotuolit on kyllä helppo tehdä jos ne saa tehdä maassa, eikä 3...5 metrin korkeudessa kuten nyt piti tehdä. Suosittelen lämpimästi kyllä tehdastekoisia, asennuskin on paljon helpompaa kun eivät paina paljon mitään, eikä tule sanomista viranomaisten puolelta.keef kirjoitti:Nyt kun homma on hanskassa niin tänne voi tulla tekee autotalliin kattotuolit ja katon myösmulla vielä edessä
Jos sitä lähtis hommiin..
mutta jos mä nyt huilaan vähän ensin, köh köh.
Täytyy laittaa kuvia malliksi illalla

Lisää tietoa: www.skg.fi
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Ei. Aattelin vain tuota mynäpumppua omaani. Että turhaan laittaa jos ei tee pakosarjaa ja laita isompaa ahdinta. Reikää rintapeltiin. Uutta kytkintä ja vahvistettua kaksoismassapyörää. Uusia vetoakseleita ja jne. . .veskola kirjoitti:Hajosko sulta siis kannentiiviste ?

Nyt vakiopumpulla vetää tuonne 4500rpm hyvin mutta sitten alkaa hiipumaan.
Sulla on ihan hyvä lista muutoksista, olikos muuten mahdollista mitata sitä pakopainetta tuossa kohtaa, voi alkaa hirvittämään.vito500tkm kirjoitti:Nyt vakiopumpulla vetää tuonne 4500rpm hyvin mutta sitten alkaa hiipumaan.
Vetääkö se vakio 6 mm tapeilla myös ?JP74 kirjoitti:Kyllähän om601:en saa vetämään tuonne lähelle 6000 kiekkaa. Samat se kiertää, kuin muutkin superit:)
OT
Kattotuoleista vielä, alunperin ne olivat tuossa kylmällä puolella tälläiset.
Jokainen joka on ollut hereillä fysiikan tunneilla tietää mitä tapahtuu kun tuolia kuormitetaan tarpeeksi, tiilikate ja lumikuorma on aivan riittävää tuolle. Kun se alunperin oli tälläinen joskus 4 vuotta sitten niin nyt se oli tälläinen. Jänneväli on luokkaa 7,5 metriä ja sillä matkalla seinät olivat venyneet sivulle noin 12 cm. Ei sitä heti huomaa mutta notkotus on kyllä suuri, siis uudelle rakennukselle, jota ei ole vielä edes loppukatselmoitu.
Kevään siinä pohdin jotta m itä pitäisi tehdä, vai pitäisikö mitään. Lopputulemana, jotta korjataan se nyt niin hyvin kuin voi, ja tuumasta toimeen.
Jotta rakenteen saa liikkumaan pitää kuormitus purkaa, eli kattotiilet alas. Tein liukumäen mutta onhan noissa hommaa kun 3 viiden kilon painoista tiiltä jaksoi vaivoin kerralla kuljettaa alas.
Tästä kuvasta näkyy miten katto on notkolla.
Ehkä pahin homma oli vanhojen tuolien purkaminen, eli tukirimat ja vaakapalkki piti irroittaa. Ekan otin repimällä naula naulalta laput irti. Toisessa sahasin moottorisahalla laput irti. Lopuissa sahasin laput pyörösahalla, se oli turvallisin. Neljät laput irti alakautta, ja kaksi viimeistä katon kautta ruoteiden välistä sahaamalla. Vanha rakenne köyden varassa hilaamalla alas

Mitallistetusta kakkosvitosesta tuommosat alapaarmeet, noin 7,5 metriä pitkät (itseasiasse ne mitoitettiin millilleen, jotta mahtui laittamaan paikalle yläpaarmeiden alle) ja ei kun paikalleen. Tukirimat vanerilapuilla huolellisesti naulaten paikalleen samalla kun kaksi tunkkia pitää tuolia muodossaan. Kuvassa näkyy myös sidontaliinat, joilla vedin sen 12 sentin virheen pois, eli sitä mukaa kun nostelin tuoleva vedin seinän aina mittoihinsa. Ihme ja kumma, se kyllä suoreni vielä. Onneksi oli naulapyssy käytössä. Kuvassa näkyy myös palkki jolla väänsin yläpaarmeena toineet 2 kakkosnelosta suoraan.
Seitsemän tuolin ja noin 8 olutlaatikon jälkeen homma oli valmis. Ei se yhtä hyvä ole kuin, jos sen olisi heti tehnyt oikein, mutta välttää kyllä...
Nuo tiilet meinaan kyllä nostaa takaisin jollain nosturilla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Hiukan OT:tä lisää.
Oisko peltikatto kuitenkin tuolaiseen rakennukseen käytännöllisempi? Tällöin välttyttäisiin lumikuormalta, kun lumet tulisivat alas katolta itsekseen? Toki ymmärrettävää on, että tiilet on jo olemassa, joten niiden ladonta ei maksa kuin vaivan ja muutaman pakin olutta. Kovan homman oot tehnyt, luulis nyt kestävän paremmin kasassa.
Mulla itellä on vanha puutalo kanssa, jonka kattotuolit on painuneet myös pussille kuudenkymmenen vuoden aikana. Niitä on joskus 70-luvulla korjattu, laittamalla rinnalle uudet paksut suorat laudat. Rakenne ei ole edelleenkään ollut riittävän tukeva, vaan katto on "taas" pussilla. Tarkoitus ois purkaa lähivuosina katto irti ruoteineen ja lyödä vanhoihin kattotuoleihin kiinni rinnalle vitosen lankusta uudet. Homma vaan vaatii paljon voimia, kun katolla on pinta-alaa reilut 300neliötä...
Oisko peltikatto kuitenkin tuolaiseen rakennukseen käytännöllisempi? Tällöin välttyttäisiin lumikuormalta, kun lumet tulisivat alas katolta itsekseen? Toki ymmärrettävää on, että tiilet on jo olemassa, joten niiden ladonta ei maksa kuin vaivan ja muutaman pakin olutta. Kovan homman oot tehnyt, luulis nyt kestävän paremmin kasassa.
Mulla itellä on vanha puutalo kanssa, jonka kattotuolit on painuneet myös pussille kuudenkymmenen vuoden aikana. Niitä on joskus 70-luvulla korjattu, laittamalla rinnalle uudet paksut suorat laudat. Rakenne ei ole edelleenkään ollut riittävän tukeva, vaan katto on "taas" pussilla. Tarkoitus ois purkaa lähivuosina katto irti ruoteineen ja lyödä vanhoihin kattotuoleihin kiinni rinnalle vitosen lankusta uudet. Homma vaan vaatii paljon voimia, kun katolla on pinta-alaa reilut 300neliötä...