Tuore W126 omistaja utelee

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Tico
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Pe 23.12.2005 11:56
Paikkakunta: 100kunta

Tuore W126 omistaja utelee

Viesti Kirjoittaja Tico »

Tervehdys;

piti ostaa Firebirdiin talvirenkaat. Tuli Mb kaupan päälle :wink:

Kuva

260SE automaatilla vm 1987 - perusvarusteinen suomiauto (vain valot toimii sähköllä)...

Kuva

...mustia nahkapenkkejä lukuunottamatta.

Kuva

Just katsastettu ja hyvän matkaa alta puoli miljoonaa ajettu - joskus vissiin huollettukin. Kuvassa alla olevat vanteet ovat 16" Alessiot ja likipitäen uutukaiset 15" talvipyörät peltivanteilla orggiskapselien kera tulivat mukaan kauppaan. Uudet levyt & palat, virranjakajan kansi, hälytin (ja sitä kautta kauko-ohjattava keskuslukko) ja takakontissa tuliterät takaiskarit kaupanpäälle. Ja Bilteman ceedee 8)

Kaukaa katsottuna ihan ok - vaan onhan siinä yhtä ja toista. Ruostevaurioita takalokasuojien kaarissa, puskurit ja kylkilistat repsottavat, maskista puuttuu kromilista ja loput on putoamista vailla, pyöräkulmat vähän sikin sokin, etupyörän laakerit laulavat hoosiannaa, konepelti ei pysy auki ilman kakkosnelosta tukemassa - on siinä pientä väkästeltävää. Ja pesty kunnolla niin sisältä kuin päältäkin luultavasti joskus viime vuosituhannella.

Pitäis ennen Pontiacin talviunille menoa värkkäillä Mersu kondikseen - uudet pyöränlaakerit on jo tilattu samalla kuin aika pyöräkulmien säätöön. Öljyjen ja suodattimien vaihto tapahtuu nyt viikonloppuna.

Pitkän alustuksen jälkeen niihin kyselyihin:

- mitä ensikertalaisen pitäisi nyt heti Mersusta tarkistaa, ettei käy myöhemmin kalliimmaksi? Moottoripuolelta, laatikosta? Missä ne "kalliit" viat oikein pesivät, joita ennakoimalla pääsisi halvemmalla?

- ko. W126-mallisarjan osat, mistä ois fiksua hankkia? Välttämättömien tarveosien (mm. takalokarien korjauspalat) lisäksi tarkoitus on hiukan ehostaa ulkoasua ainakin valkoisilla vilkuilla ja jonkunnäköisellä Avantgarde-maski virityksellä. Eikä alustan madaltaminenkaan ois pahitteeksi, vaikkei pääprioriteetti olekaan.

Niitä osia siis - Merteil, Mersupori - muu, mikä?

- lämmityslaite tai kuljettaja sekoilee. Tyrkkää lämmintä takapenkille niin maan perusteellisesti, mutta melko onnettomasti eteen - säätelee siten hanikoita miten hyvänsä. Roskia rööreissä vai jotain muuta mukavaa? Onko kojetaulun keskellä ja päissä olevat toiset suuttimet (alimmaiset) pelkästään raitisilmalle vai pitäisikö niistä tulla lämmintäkin? Onko ko. suutinten on/off säätöhantaakit ihan mekaanista lajia vai...? Nimittäin hantin puolen suutin lykkää kylmää sääti sitten mitä vipua miten hyvänsä. Moottorin lämmöt ja nesteet ovatten ihan ok.

Kiitos vastauksista jo etukäteen;

-Timo-
Viimeksi muokannut Tico, La 16.09.2006 02:04. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3004
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Onneksi olkoon! Kyllä tuosta vielä hyvä ja kiva tulee!

KL-Varaosat ja Fusti olisivat Tampereen seudulla asustelevana ensimmäiset vierailukohteeni.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
E.E.J Ukkonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: To 11.08.2005 14:32
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja E.E.J Ukkonen »

Kyllä se kauppa Varsinais-Suomessa näemmä kannattaa.

Pitääköhän ostaa tuohon Tunturi Poppiin talvirenkaat..josko sais kans S-sarjalaisen... :lol:
Avatar
Chonder
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Su 08.01.2006 16:35
Paikkakunta: Rusko

Viesti Kirjoittaja Chonder »

Kahtos, täälähän on f-bodylaisia... :D

Itseltäkin löytyy hieman tuota korroosio-ongelmaa... :roll:
EX: MB 380SE -82
Chevy Camaro 305tpi -88
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

Varopa vaan, ettet laittele Mekkeriä liian hyvään iskuun. Voit ruveta tykkäämään ja jäädä pahasti koukkuun... :wink:
Avatar
Tico
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Pe 23.12.2005 11:56
Paikkakunta: 100kunta

Viesti Kirjoittaja Tico »

Chonder kirjoitti:Kahtos, täälähän on f-bodylaisia... :D
Pitäähän talveksikin saada tietty määrä hankaluuksia :lol:
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: Tuore W126 omistaja utelee

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Tico kirjoitti:
- mitä ensikertalaisen pitäisi nyt heti Mersusta tarkistaa, ettei käy myöhemmin kalliimmaksi? Moottoripuolelta, laatikosta? Missä ne "kalliit" viat oikein pesivät, joita ennakoimalla pääsisi halvemmalla?

Onko kojetaulun keskellä ja päissä olevat toiset suuttimet (alimmaiset) pelkästään raitisilmalle vai pitäisikö niistä tulla lämmintäkin? Onko ko. suutinten on/off säätöhantaakit ihan mekaanista lajia vai...? Nimittäin hantin puolen suutin lykkää kylmää sääti sitten mitä vipua miten hyvänsä. Moottorin lämmöt ja nesteet ovatten ihan ok.
-Timo-
Vastauksia ei vielä ole paljoa kertynyt, kommentteja kyllä :shock: Haulla vastauksia löytää vaikka mitä, mutta jotain tässäkin.
Näissä vähän tuppaa olemaan niin, että korjataan sitten kun hajoaa :lol: . Ennakointi ei ole aina helppoa, mutta nokka-akselin voisi tarkistaa, jotta on jo vaihdettu - vuosimallin ja ajokilsojen perusteella voisi ollakin.
Huolettomuutta edesauttaa bensapumpun ja -suodattimen tsekkaaminen, pumppu voi noilla ajoilla olla jo loppumetreillä, jos on originaali. Menee usein kerrasta poikki - kivaa keskiyöllä korpitaipaleella.
Laatikosta öljyt on hyvä katsoa, että ovat puhtaat ja riittävästi. Perän kanssa ei voi oikein ennakoida, jos se vähän ääntää, niin saattaa kestää vielä 100.000 km.
Pyöränlaakereiden kanssa oletkin jo touhussa. Puolan kunnon voi katsoa etukäteen ennen kuin sippaa, aiheuttaa helposti kaikenaista "epämääräistä" häikkää.

Alustassa katkinaiset jouset on hyvä vaihdella, yleensä etuvieteri on poikki aivan alapäästään ½-1 kierroksen verran. Ei huomaa vältämättä ajossa, mutta hyvä laittaa ainakin leimalle.
Muuten tuo ennakointi on parhaimmillaan oikeastaan enemmän määräaikaishuoltojen tekoa.

Kojelaudan ala- ja keskisuuttimet ovat raitiille ilmalle, niistä ei lämpöä heru. Toiminta on mekaaninen, joten jos lykkää kylmää, on vaijeri irti ja läppä aukiasentoon majoittunut.

PS. Tuollainen Mersu- Firebird-yhdistelmä oli meidänkin talossa. Mersu on etenemiskyvyltään sentään talviauto vielä Ponchoon verrattuna, olkoonkin takavetoinen sekin.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Vastaa Viestiin