W210 aut. laatikko

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Make K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Su 09.11.2003 00:14
Paikkakunta: Äänekoski

W210 aut. laatikko

Viesti Kirjoittaja Make K »

Tervehdys,

Kyseessä oleva kulkine on vuosimallia -96, 220D ja ongelma on seuraavanlainen, eli laatikko nykäisee vaihtaessa. Välillä vaihdot tuntuvat hyvinkin mukavilta, mutta useimmiten repäisee aikalailla. Muuten laatikko tuntuu toimivan normaalisti.

Onnistuuko tuo laatikon paineiden :?: säätäminen kotikonstein, vai tarvitaanko hienompia pelejä ja rensseleitä?
Ja jos homma hoituu kotikonstein niin vinkit olisivat erittäinkin tervetulleita :wink:

Laatikon öljyt on vaihdettu hiljakkoin ja öljyä siellä on oikea määrä.

Yritin selailla vanhoja topicceja sieltä vastausta kuitenkaan löytämättä.

-Make
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja JariN »

Eli se luultavasti on vielä 4-vaihteinen laatikko?Jos näin, niin vaihda alipaineen ohjausventtiili,CDI-moottorisessa sijaitsee siinä kuskin puolella jalkatilan yläpuolella, siis konepellin alla,alumiininen laatikko.Veholla jotain 130 €.
Vanhanaikaisessa dieselissä sijaitsee pumpun kyljessä, sama osa.
Jos laatikko välillä nykii ja välillä taas toimii ihmisiksi niin tuo venttiili yleensä on tiensä päässä.

JariN
TTerho
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: To 05.10.2006 09:50
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TTerho »

JariN kirjoitti:Eli se luultavasti on vielä 4-vaihteinen laatikko?Jos näin, niin vaihda alipaineen ohjausventtiili,CDI-moottorisessa sijaitsee siinä kuskin puolella jalkatilan yläpuolella, siis konepellin alla,alumiininen laatikko.Veholla jotain 130 €.
Vanhanaikaisessa dieselissä sijaitsee pumpun kyljessä, sama osa.
Jos laatikko välillä nykii ja välillä taas toimii ihmisiksi niin tuo venttiili yleensä on tiensä päässä.

JariN
Päteekö tuo myös Vitoon (110 CDI vm. 2003)? Itselläni on ilmennyt vastaava ongelma, eli "kylmänä" laatikko nykii ja vaihtaa rajusti, mutta ajon aikana vaihto pehmenee.
****************************
Vito 110CDI -03 > 500tkm
****************************
Eldorado
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ke 14.06.2006 16:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

TTerho kirjoitti:Itselläni on ilmennyt vastaava ongelma, eli "kylmänä" laatikko nykii ja vaihtaa rajusti, mutta ajon aikana vaihto pehmenee.
Eikös tuo ole ihan yleinen homma että alussa toimii hieman jäykemmin kun laatikon öljyt ei ole ehtineet vielä lämmetä...? Ainakin itselleni selitettiin asia noin kun samasta asiasta valitin. Oman auton laatikko tosin on vanhaa tyyppiä ilman sähköohjausta ym. hienouksia.
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
TTerho
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: To 05.10.2006 09:50
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TTerho »

Eldorado kirjoitti:
TTerho kirjoitti:Itselläni on ilmennyt vastaava ongelma, eli "kylmänä" laatikko nykii ja vaihtaa rajusti, mutta ajon aikana vaihto pehmenee.
Eikös tuo ole ihan yleinen homma että alussa toimii hieman jäykemmin kun laatikon öljyt ei ole ehtineet vielä lämmetä...? Ainakin itselleni selitettiin asia noin kun samasta asiasta valitin. Oman auton laatikko tosin on vanhaa tyyppiä ilman sähköohjausta ym. hienouksia.
Joo, selvisi sekin, miksi nykii ja vaihtaa rajusti!
Tarinahan on tämä: vetoakselin stefa pasahti melkein heti auton ostettuani, n. 3 vko sitten. Auto meni myyjän laskuun huoltoon myyjän määrittelemään firmaan. Ko. firma ei ollut ennen huoltanut Vitoja (oli joku erikoisautohuoltamo). Stefa vaihdettiin ok, mutta sitten kaveri kävi Veholta kysymässä, mitä öljyä sinne pitää lisätä... unohti tietysti mainita että on tomaattiloota. Huoltomies oli todennut että "joo-o, satakymppi CDI, perän öljyähän se". Elikkä mestarimme erikoisautohuoltaja oli lorottanut manuaaliboksisen auton vetopyörästön öljyä automaattilaatikkoon. Öljyä oli mennyt kaksi litraa, oli kaveri vain ihmetellyt kun ei näy mittatikussa merkkiäkään lisätystä öljystä. Ei ollut silti laittanut enempää, kun ohjekirjassa sanottiin, että 1,3-1,4 litraa max. Miksi mittatikussa ei öljy näkynyt, johtui siitä, että vaihteistoöljy oli osittain karannut maantielle stefan kautta.
Notta saa sitä sitten ihmetellä, miksi loota nykii! Sehän on melkein sama kuin tankkaisi dieseliä bensatankkiin.

Saapa nähdä, selviääkö laatikko vaurioitta, kun sinne tänään vaihdetaan öljyt ja suodatin... pikkuisen pelottaa. Tehdaskorjattu loota ei nimittäin ole mitenkään erityisen halpa. Onko tällaisessa tilanteessa muuten vastuu kokonaisuudessaan huoltohepulla, ja kuinka kauan ko. vastuu kestää? Meinaan, että on melko uusi loota, viime vuonna vaihdettu.
****************************
Vito 110CDI -03 > 500tkm
****************************
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

On tullut itsekin todistettua miten 20€ säästöllä huollossa (tuttava tekee halvalla) on tehty 2000€ moottoriremppa. Halpaa! :lol:
Avatar
Make K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Su 09.11.2003 00:14
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Make K »

JariN kirjoitti:Eli se luultavasti on vielä 4-vaihteinen laatikko?Jos näin, niin vaihda alipaineen ohjausventtiili,CDI-moottorisessa sijaitsee siinä kuskin puolella jalkatilan yläpuolella, siis konepellin alla,alumiininen laatikko.Veholla jotain 130 €.
Vanhanaikaisessa dieselissä sijaitsee pumpun kyljessä, sama osa.
Jos laatikko välillä nykii ja välillä taas toimii ihmisiksi niin tuo venttiili yleensä on tiensä päässä. JariN
Voisikos tuon toimintaa jollain tapaa testata/tarkistaa ?
Ja osaatte varmaan myös kertoa että minkälainen alipaine "linjasto" tuonne laatikolle menee, kun eräs asentaja suositteli ihan tarkastelemaan nuo alipaine vermeet ensiksi.

Samalla hän kertoi että vaijeri olisi hyvä tarkastaa jottei ole löysä. Olisiko tämän kireydelle jotain nyrkkisääntöä?

-Make
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Onko öljyä tarpeeksi?
Milloin suodatin ja öljyt vaihdettu?
Nämä ensin kannattaa tarkistaa
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja JariN »

Make K kirjoitti: Voisikos tuon toimintaa jollain tapaa testata/tarkistaa ?
Ja osaatte varmaan myös kertoa että minkälainen alipaine "linjasto" tuonne laatikolle menee, kun eräs asentaja suositteli ihan tarkastelemaan nuo alipaine vermeet ensiksi.

Samalla hän kertoi että vaijeri olisi hyvä tarkastaa jottei ole löysä. Olisiko tämän kireydelle jotain nyrkkisääntöä?

-Make
Sen venttiilin voi ottaa irti ja katsoa että palautusjousi palauttaa vääntö"hahlon" alkuasentoon, jos se ei kunnolla palauta niin sökö on.
Kiinitysruuveissa on vähän säätövaraa, koita pistää takaisin suunnilleen samaan asentoon kun oli.
Alipaine "linjasto" menee laatikolle juuri tosta ko. venttiilistä eli se on juuri niitä alipaine vermeitä :wink:
Sen tehtävä on dieselissä imitoida bensakoneen imusarjan alipainetta joka niissä ohjaa laatikkoa, dieselhän ei mainittavaa alipainetta muodosta.
Kymmenen vuotta tolle venttiilille on yleensä täysi määrä, jos asuisit lähempänä niin lupaisin venttiilin ottaa "hyllyyn" jos ei auta, mä vaihdan niitä aina silloin tällöin. Edullinen nykimisen korjaus.
Mesessä vaijeri vaikuttaa lähinnä vaihtohetkeen,ei niinkään vaihdon kovuuteen.
Jos taas alipaine puuttuu kokonaan (vuoto tai alipainepumppu sökö) niin pintakaasulla vaihdot on kuin löis lapiolla selkään.Joskus myös tuo venttiili laukeaa niin totaalisesti että alipainetta ei laatikolle pääse. Ja taas lyödään lapiolla :shock:

JariN
Vastaa Viestiin