W211 alapallonivel

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
vuola
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ma 28.11.2005 19:31
Paikkakunta: Hämeenlinna

W211 alapallonivel

Viesti Kirjoittaja vuola »

Heikoksi on mennyt eemelinkin etupään pyöräntuenta. Kun autolla (W211, 220 CDI, -03) oli ajettu 55 tkm ja takuu voimassa, kävin valittamassa etupäästä kuuluvaa kolinaa. Vaihtoivat silloin jotain tukivarsia, ehkä etummaiset, ja saivat alustan hiljenemään. En kyselly tarkemmin, koska korjaus oli maksuton ja oli kesälomakiireitä ym. Samalla totesivat, että alapallonivelissä on hieman väljää, mutta heillä ei ole työkalua, jolla ne saa vaihdettua. Näin siis paikallisessa merkkiliikkeessä.

Nyt katsastusmies totesi, että kuskin puolen alapallonivel on vaihdettava. Pallonivel näyttäisi olevan kiinni prässäämällä. Onko kellään tietoa onnistuuko irroittaminen lyömällä (vrt 124) vai tarvitaanko siihen oikeasti joku erikoisprässi.

Nimim. 80 tkm ajettu ja kohta kaikki nivelet vaihdettu.
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Vaimon 211:ssa alkoi kuulua lievä kolahtelu noin 100 tkm kohdalla. Syynä oli etuvakaajan koiranluun alatukivarteen yhdistävä pallonivel. Ainakin tuo oli tosi ikävä irroittaa tukivarren ollessa paikallaan. Varsinaisen alapallon saattaa saada irti helpommin, kun saa lyötyä alaspäin ja tukivarren alle riittävästi tukea.

Tuon pikkuisen pallonivelen irroitin painamalla ensin pallon läpi rungostaan, jonka jälkeen sahasin pallonivelen ulkokehän poikki rautasahan terällä. Sitten lähti jo helposti lyömällä. Uusikaan ei sitten mennyt mitenkään erityisen helposti paikalleen...

Täytyy varmaan alkaa rakentelemaan kunnollista hydraulista ulosvedintä nimenomaan tuohon tarkoitukseen, jos niveliä pitää olla yhtenään vaihtamassa.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Vastaa Viestiin