Mitä oisi syytä epäillä kun tyhjäkäynti on aika vähillä kierroksilla? Auto W124, 230E -89. ruiskukone. Eikös nuo ruiskut tiedä ite säätää kierrokset kohilleen.
Käynistäessä myös näin kesäkylmästä vuorokauden seisseenä niin ei yritä pitää "ryyppykierroksia" vaan loukuttaa heti alusta juuri ja juuri kiertäen. Käynnistyykin vähän laiskasti ja vaattii useamman kuin yhen startin.
Toiseksi, mikä on se sähköpumpun tapanen siinä jäähdytysvesipaisuntasäiliön alapuolella? Letku tulee siihen y-haarasta vesiletkusta termariltapäin ja jatkuu sinne akkukotelon luokse jossa pari sähköventtiiilin tapaista. Mikä tarkoitus?
jaakkohe kirjoitti:Mitä oisi syytä epäillä kun tyhjäkäynti on aika vähillä kierroksilla? Auto W124, 230E -89. ruiskukone. Eikös nuo ruiskut tiedä ite säätää kierrokset kohilleen.
Käynistäessä myös näin kesäkylmästä vuorokauden seisseenä niin ei yritä pitää "ryyppykierroksia" vaan loukuttaa heti alusta juuri ja juuri kiertäen. Käynnistyykin vähän laiskasti ja vaattii useamman kuin yhen startin.
Toiseksi, mikä on se sähköpumpun tapanen siinä jäähdytysvesipaisuntasäiliön alapuolella? Letku tulee siihen y-haarasta vesiletkusta termariltapäin ja jatkuu sinne akkukotelon luokse jossa pari sähköventtiiilin tapaista. Mikä tarkoitus?
Noh katsos vaikka akun takaa ylijännitesuojareleen pääältä sulakkeen,tai voi olla kaksikin,niitten kunto.(neliskanttinen palikka,mulla ainakin hopean värinen).
Akun takaa löyty hopeinen " ylijännite" rele jossa yksi 10 A sulake ja ehjä sekin, mittasin myös diodin sen sisältä ohjeen mukaan, ehjä sekin. Amerikan ohjeessa tämän relee tehtävä varjella ylijännitteeeltä 22V< ja oltava vähinään 10 V akkujännitettä toimiakseen.
En oikein usko tämän olevan viallinen kun auto käy ja kukuu mutta tyhjäkäynti edelleen tosi laiskaa., myös kylmänä.
Kävin kaikki liittimet läpi siitä kaasarin ympäriltä ja mittasin ilmamäärä anturin vai onko asentotunnistin se pitkulainen keulanpuolella, kolme liitintä vaihtaa vastusarvoa läppää liikutettaessa.
Se ohivirtaussolenoidikin näytti toimivan paristolla testattaessa, läppä liikkui.
Yksi kummajainen siellä akun takana on vielä, se musta tupakkiaskin kokoinen kylmäkäynnistys ohjaus palikka ( kaltstart stoierung).
Mistä sen tehtävä ratkeaa kun ei oo kuvia missään?
jaakkohe kirjoitti:Akun takaa löyty hopeinen " ylijännite" rele jossa yksi 10 A sulake ja ehjä sekin, mittasin myös diodin sen sisältä ohjeen mukaan, ehjä sekin. Amerikan ohjeessa tämän relee tehtävä varjella ylijännitteeeltä 22V< ja oltava vähinään 10 V akkujännitettä toimiakseen.
En oikein usko tämän olevan viallinen kun auto käy ja kukuu mutta tyhjäkäynti edelleen tosi laiskaa., myös kylmänä.
Kävin kaikki liittimet läpi siitä kaasarin ympäriltä ja mittasin ilmamäärä anturin vai onko asentotunnistin se pitkulainen keulanpuolella, kolme liitintä vaihtaa vastusarvoa läppää liikutettaessa.
Se ohivirtaussolenoidikin näytti toimivan paristolla testattaessa, läppä liikkui.
Yksi kummajainen siellä akun takana on vielä, se musta tupakkiaskin kokoinen kylmäkäynnistys ohjaus palikka ( kaltstart stoierung).
Mistä sen tehtävä ratkeaa kun ei oo kuvia missään?
Mulla on ilmenny ihan sama vika ,aamulla kun starttaa niin ei millään pysy
tyhjäkäynillä käynnissä vaan sammuu , pitää kaasun kanssa pitää käynnissä,
koneen hiukan lämmittyä pelaa hyvin. Ylijännetereleen sulake on ehjä.
Auto on 230E vm: 87 W124
Itselläin samankaltasta ongelmaa oli ja vika oli ylijännitereleen sisäisisä juotoksissa/ tyhjäkäyntiluistissa..... ne kannattaa vilkasta.... Ihmeellisesti oireili itsellänikin, kun tuo ylijänniterele temppuili... mutta sen korjauksella asettui...
Non niin, tyhjäkäynti palannut normaaliksi.
Ylijänniterele viallinen ja tyhjäkäyntiventtiili ei saanut jännitettä.
Kauan meni paikallistaan tuo vika mutta mittaamalla tyhjäkäyntiventtiilin navoista ei löytynyt mitään jännitteitä. Jännite tulee nimenomaan ylijännitereleen navasta 87L. joka oli mykkä. Maata (-)venttiili saa ohjausyksikön harkinnan mukaan. Voi testata mittamalla virrat päällä venttiilin navoista, ylimmäiseen liittimeen pitää tulla + 12V.
Rele korjattu ja nyt pelaa taas.
Onhan se aika tiukka, se liitin :
-liitin on paikoillaan siipimäisillä pidikelevyillä, eli pujottelin relettä sen verran irti, että se kääntyi kyljelleen. Sitten releen kannan välin saa ruuvarin kärjen, ja siitä vipuamalla se lähtee irti. (PS: sytytysvirta kannattaa olla pois päältä, ettei tule mitään kipinöitä....)
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T