Tyhjäkäynti vetelää, 230E

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jaakkohe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ma 25.04.2005 20:21
Paikkakunta: Järvenpää

Tyhjäkäynti vetelää, 230E

Viesti Kirjoittaja jaakkohe »

Mitä oisi syytä epäillä kun tyhjäkäynti on aika vähillä kierroksilla? Auto W124, 230E -89. ruiskukone. Eikös nuo ruiskut tiedä ite säätää kierrokset kohilleen.
Käynistäessä myös näin kesäkylmästä vuorokauden seisseenä niin ei yritä pitää "ryyppykierroksia" vaan loukuttaa heti alusta juuri ja juuri kiertäen. Käynnistyykin vähän laiskasti ja vaattii useamman kuin yhen startin.

Toiseksi, mikä on se sähköpumpun tapanen siinä jäähdytysvesipaisuntasäiliön alapuolella? Letku tulee siihen y-haarasta vesiletkusta termariltapäin ja jatkuu sinne akkukotelon luokse jossa pari sähköventtiiilin tapaista. Mikä tarkoitus? :shock:
Kahta en vaihda, toinen on Mersu ja toinenn...?
Avatar
Hece45
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ma 10.10.2005 14:30
Paikkakunta: Kotka

Re: Tyhjäkäynti vetelää, 230E

Viesti Kirjoittaja Hece45 »

jaakkohe kirjoitti:Mitä oisi syytä epäillä kun tyhjäkäynti on aika vähillä kierroksilla? Auto W124, 230E -89. ruiskukone. Eikös nuo ruiskut tiedä ite säätää kierrokset kohilleen.
Käynistäessä myös näin kesäkylmästä vuorokauden seisseenä niin ei yritä pitää "ryyppykierroksia" vaan loukuttaa heti alusta juuri ja juuri kiertäen. Käynnistyykin vähän laiskasti ja vaattii useamman kuin yhen startin.

Toiseksi, mikä on se sähköpumpun tapanen siinä jäähdytysvesipaisuntasäiliön alapuolella? Letku tulee siihen y-haarasta vesiletkusta termariltapäin ja jatkuu sinne akkukotelon luokse jossa pari sähköventtiiilin tapaista. Mikä tarkoitus? :shock:
Kiertovesipumppu!!
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Noh katsos vaikka akun takaa ylijännitesuojareleen pääältä sulakkeen,tai voi olla kaksikin,niitten kunto.(neliskanttinen palikka,mulla ainakin hopean värinen).
aina vaan fixataan :) 230te -86
jaakkohe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ma 25.04.2005 20:21
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja jaakkohe »

Akun takaa löyty hopeinen " ylijännite" rele jossa yksi 10 A sulake ja ehjä sekin, mittasin myös diodin sen sisältä ohjeen mukaan, ehjä sekin. Amerikan ohjeessa tämän relee tehtävä varjella ylijännitteeeltä 22V< ja oltava vähinään 10 V akkujännitettä toimiakseen.
En oikein usko tämän olevan viallinen kun auto käy ja kukuu mutta tyhjäkäynti edelleen tosi laiskaa., myös kylmänä.
Kävin kaikki liittimet läpi siitä kaasarin ympäriltä ja mittasin ilmamäärä anturin vai onko asentotunnistin se pitkulainen keulanpuolella, kolme liitintä vaihtaa vastusarvoa läppää liikutettaessa.
Se ohivirtaussolenoidikin näytti toimivan paristolla testattaessa, läppä liikkui.
Yksi kummajainen siellä akun takana on vielä, se musta tupakkiaskin kokoinen kylmäkäynnistys ohjaus palikka ( kaltstart stoierung).
Mistä sen tehtävä ratkeaa kun ei oo kuvia missään?
Kahta en vaihda, toinen on Mersu ja toinenn...?
Avatar
Hece45
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ma 10.10.2005 14:30
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Hece45 »

jaakkohe kirjoitti:Akun takaa löyty hopeinen " ylijännite" rele jossa yksi 10 A sulake ja ehjä sekin, mittasin myös diodin sen sisältä ohjeen mukaan, ehjä sekin. Amerikan ohjeessa tämän relee tehtävä varjella ylijännitteeeltä 22V< ja oltava vähinään 10 V akkujännitettä toimiakseen.
En oikein usko tämän olevan viallinen kun auto käy ja kukuu mutta tyhjäkäynti edelleen tosi laiskaa., myös kylmänä.
Kävin kaikki liittimet läpi siitä kaasarin ympäriltä ja mittasin ilmamäärä anturin vai onko asentotunnistin se pitkulainen keulanpuolella, kolme liitintä vaihtaa vastusarvoa läppää liikutettaessa.
Se ohivirtaussolenoidikin näytti toimivan paristolla testattaessa, läppä liikkui.
Yksi kummajainen siellä akun takana on vielä, se musta tupakkiaskin kokoinen kylmäkäynnistys ohjaus palikka ( kaltstart stoierung).
Mistä sen tehtävä ratkeaa kun ei oo kuvia missään?
Mulla on ilmenny ihan sama vika ,aamulla kun starttaa niin ei millään pysy
tyhjäkäynillä käynnissä vaan sammuu , pitää kaasun kanssa pitää käynnissä,
koneen hiukan lämmittyä pelaa hyvin. Ylijännetereleen sulake on ehjä.
Auto on 230E vm: 87 W124
Avatar
opcaravan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: To 14.09.2006 20:59
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja opcaravan »

Itselläin samankaltasta ongelmaa oli ja vika oli ylijännitereleen sisäisisä juotoksissa/ tyhjäkäyntiluistissa..... ne kannattaa vilkasta.... Ihmeellisesti oireili itsellänikin, kun tuo ylijänniterele temppuili... mutta sen korjauksella asettui...
Näillä mennään:

Mercedes 300CEA 24V -91

Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
jaakkohe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ma 25.04.2005 20:21
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja jaakkohe »

Non niin, tyhjäkäynti palannut normaaliksi.
Ylijänniterele viallinen ja tyhjäkäyntiventtiili ei saanut jännitettä.
Kauan meni paikallistaan tuo vika mutta mittaamalla tyhjäkäyntiventtiilin navoista ei löytynyt mitään jännitteitä. Jännite tulee nimenomaan ylijännitereleen navasta 87L. joka oli mykkä. Maata (-)venttiili saa ohjausyksikön harkinnan mukaan. Voi testata mittamalla virrat päällä venttiilin navoista, ylimmäiseen liittimeen pitää tulla + 12V.
Rele korjattu ja nyt pelaa taas.
Kahta en vaihda, toinen on Mersu ja toinenn...?
Sumppi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ke 03.08.2005 14:09

Viesti Kirjoittaja Sumppi »

mitenkä helposti saa irti ton ylijännitereleen? läheetkö se vaan sieltä nostamalla vai mitenkä??











autona w201 2.3 8v
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1646
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

jotakin vastausta....

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Onhan se aika tiukka, se liitin :
-liitin on paikoillaan siipimäisillä pidikelevyillä, eli pujottelin relettä sen verran irti, että se kääntyi kyljelleen. Sitten releen kannan välin saa ruuvarin kärjen, ja siitä vipuamalla se lähtee irti. (PS: sytytysvirta kannattaa olla pois päältä, ettei tule mitään kipinöitä....)
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Vastaa Viestiin