C200 cdi -01
Huomasin eilen, että hehkun merkkivalo palaa jonkin aikaa käynnistyksen jälkeen. sammuu heti käynnistettäessä, mutta syttyy pian ja palaa noin 10-20 sekuntia. Mikäköhän on ?
Esp:n herja on tullut taas. Ilmoittaa aika ajoin olevansa pois käytöstä. Keväällä kun se oli säännöllistä, oletin että solskekelit vaikuttavat asiaan. Mutta eipä keleillä taida olla merkitystä tuossa asiassa. Onko niitä tunnistimia missä päin autoa ?
c 200 cdi hehkun ja esp:n merkkivalot
Olen käynyt läpi samat viat. Hehkuista oli yksi palanut. Helppo testata mittaamalla jokainen hehku ja myös vaihto suht helppo tehdä itse. Uusi kiristetään momenttiin 12 Nm.
Tyyppivika ESP-valon ajoittaiseen palamiseen on sivuttaiskiihtyvyysanturin hajoaminen. Anturi löytyy takaluukusta takaistuimen selkänojaan takana olevan muovin (vai oliko pahvi) alta. Hinta n. 130:- EUR Veholla.
Itse vaihdatin Veholla koska halusin varmistaa diagnoosin oikeaksi. Testeri+rele+vaihto = EUR 275:- Vaihto sinänsä helppo tehdä, mutta vika voi olla muuallakin, enkä ole ihan varma pitikö systeemi vielä päivittää vaihdon jälkeen, uskoisin että ei, kunhan virta on pois päältä vaihdon aikana.
Tyyppivika ESP-valon ajoittaiseen palamiseen on sivuttaiskiihtyvyysanturin hajoaminen. Anturi löytyy takaluukusta takaistuimen selkänojaan takana olevan muovin (vai oliko pahvi) alta. Hinta n. 130:- EUR Veholla.
Itse vaihdatin Veholla koska halusin varmistaa diagnoosin oikeaksi. Testeri+rele+vaihto = EUR 275:- Vaihto sinänsä helppo tehdä, mutta vika voi olla muuallakin, enkä ole ihan varma pitikö systeemi vielä päivittää vaihdon jälkeen, uskoisin että ei, kunhan virta on pois päältä vaihdon aikana.
W203CDI
Piti lähteä vielä vähän tarkentamaan sitä mitä kirjoitin yllä...
Se sivuttaiskiihtyvyysanturi taitaa tuossa 2001 (W203) mallissa koostua kahdesta osasta, anturista ja signaalin lähettäjästä. Hajonnut osa (Made in Finland !) on se "sender unit", metallipidikkeen sisällä oleva n 2x 3 x3 cm mötikkä jossa n sentin paksuinen liitin piuhoille. Osa nro A 163 542 06 18.
Kerro miten remontit onnistui
Se sivuttaiskiihtyvyysanturi taitaa tuossa 2001 (W203) mallissa koostua kahdesta osasta, anturista ja signaalin lähettäjästä. Hajonnut osa (Made in Finland !) on se "sender unit", metallipidikkeen sisällä oleva n 2x 3 x3 cm mötikkä jossa n sentin paksuinen liitin piuhoille. Osa nro A 163 542 06 18.
Kerro miten remontit onnistui
W203CDI
Eipä huolta. Ei näissä niitä ole kuin poikkeuksena.Hajaa kirjoitti: Saa nähdä, mikä on seuraava sähkö/elektr. vika. En välttämättä kaipaa niitä enää.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Joo, ei mullakaan muita sähkövikoja ole ollut, ja hehkuthan on kulutustavaraa.
Sivuttaiskiihtyvyysanturi on näiden 01-mallisten vika; uudempiin on tietääkseni laitettu paremmat anturit. Muita ongelmia on ollut termostaatti ( lämmityslaite toimi huonosti kun vanha termari piti koneen kylmänä talvella, (luulin että se on CDI:n ominaisuus), nyt lämpenee, vaikkei yhtä nopeasti kuin bensakone.
Yksi tyyppivikahan on myös lämmityslaitteen puhallusta ohjaavan vivun hajoaminen, omassani se tuntuu kyllä toimivan.
Hyviäkin puolia löytyy kosolti, mm ajovalon vaihtaa itse parissa minuutissa, monissa uusissa autoissa se on korjaamotoimenpide..
Sivuttaiskiihtyvyysanturi on näiden 01-mallisten vika; uudempiin on tietääkseni laitettu paremmat anturit. Muita ongelmia on ollut termostaatti ( lämmityslaite toimi huonosti kun vanha termari piti koneen kylmänä talvella, (luulin että se on CDI:n ominaisuus), nyt lämpenee, vaikkei yhtä nopeasti kuin bensakone.
Yksi tyyppivikahan on myös lämmityslaitteen puhallusta ohjaavan vivun hajoaminen, omassani se tuntuu kyllä toimivan.
Hyviäkin puolia löytyy kosolti, mm ajovalon vaihtaa itse parissa minuutissa, monissa uusissa autoissa se on korjaamotoimenpide..
W203CDI