om603 1.6bar n.400hp??
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 317
- Liittynyt: To 07.09.2006 18:04
- Paikkakunta: tuulos
om603 1.6bar n.400hp??
jotain huhuja kuullu että kapeasta otettaisiin jo 1.6barin paineilla 400hp:ta?? ei kai sentään??
jos sieltä ei rullilla tule yli kahdellakaan kilolla kuin se 400hp??
tuleekos tuo 1.6bar/400hp jollain "vippaskonstilla", kansi rakennettu tms.??
ei ymmärrä.
vrt. pensa moottorpyörissä ero on vähintäänkin merkittävä onko paineita 1.5 vai 2...saatikka 2.5.
jos sieltä ei rullilla tule yli kahdellakaan kilolla kuin se 400hp??
tuleekos tuo 1.6bar/400hp jollain "vippaskonstilla", kansi rakennettu tms.??
ei ymmärrä.
vrt. pensa moottorpyörissä ero on vähintäänkin merkittävä onko paineita 1.5 vai 2...saatikka 2.5.
Re: om603 1.6bar n.400hp??
Bensavehkeissä paine kertoo jokseenkin tarkkaan paljonko polttoainetta menee palotapahtumaan, kun se polttoaine on siinä paineistetussa seoksessa mukana. Dieseleissä on aina sitä ilmaylimäärää, eli pienemmällä paineella ja siten suuremmalla savutuksella saadaan sama teho kuin korkeammalla paineella ja puhtaamalla palotapahtumalla.
Toinen seikka mikä vaikuttaa on pakopuolen ahdistus, eli mitä pienempi turbo, sitä suurempi ahtopaine tarvitaan, jotta palotapahtumassa olisi se sama happimäärä. Tämä on aika veikeä ilmiö.
Kolmas seikka on ilman lämpötila, eli toki kuumaa ilmaa pitää laittaa suuremmalla paineella sinne sylinteriin, jotta sama happimäärä saadaan. Hyvin mitoitettu ahdin ja valijäähdytin ei tarvitse niin äärettömän suuria paineita.
Mitä itse tuota painetta olen kokeillut niin aika tarkkaan saman tehon olen saanut niin 1,0:lla kuin 1,4:llä barilla. Tehon on määrännyt jokseenkin tarkalleen ruiskutuspumpun syöttömäärä.
...ja tottakai virtaavaksi rakennetty kansi auttaa, siitä ei ole koskaan haittaa turbovehkeessäkään. Ei tarvitse kovinkaan kummonen kluttu olla ahtoputkessa kun ilmanvirtaus pienenee.
...ja viimekädessä _tehon_ määrää se kuinka korkealle on vetävät kierrokset säädetty. Mikäli saataisiin paine ja syöttömäärä pysymään maksimissa kun kone kiertää 10 000 rpm olisi tehoa jo aika paljon, ja silti puhuttaisiin siitä samasta ahtopaineesta. Saattaa olla vääntömomenteissa eroa vaikka on saman tehoinen laitos.
Toinen seikka mikä vaikuttaa on pakopuolen ahdistus, eli mitä pienempi turbo, sitä suurempi ahtopaine tarvitaan, jotta palotapahtumassa olisi se sama happimäärä. Tämä on aika veikeä ilmiö.
Kolmas seikka on ilman lämpötila, eli toki kuumaa ilmaa pitää laittaa suuremmalla paineella sinne sylinteriin, jotta sama happimäärä saadaan. Hyvin mitoitettu ahdin ja valijäähdytin ei tarvitse niin äärettömän suuria paineita.
Mitä itse tuota painetta olen kokeillut niin aika tarkkaan saman tehon olen saanut niin 1,0:lla kuin 1,4:llä barilla. Tehon on määrännyt jokseenkin tarkalleen ruiskutuspumpun syöttömäärä.
...ja tottakai virtaavaksi rakennetty kansi auttaa, siitä ei ole koskaan haittaa turbovehkeessäkään. Ei tarvitse kovinkaan kummonen kluttu olla ahtoputkessa kun ilmanvirtaus pienenee.
...ja viimekädessä _tehon_ määrää se kuinka korkealle on vetävät kierrokset säädetty. Mikäli saataisiin paine ja syöttömäärä pysymään maksimissa kun kone kiertää 10 000 rpm olisi tehoa jo aika paljon, ja silti puhuttaisiin siitä samasta ahtopaineesta. Saattaa olla vääntömomenteissa eroa vaikka on saman tehoinen laitos.
Lisää tietoa: www.skg.fi
olen myös itse ihmetellyt ja pannut merkille monelta superikuskilta, että heillä se syöttöruuvin viimeinen kierros,pari ei enää kulkuun vaikuta mitään, muuta kuin korkeitaan savuttaa lisää.
eli joillain saattaa olla kulkupuoli samanlainen 1.6 tai 2.5barin paineilla?
näin ovat sanoneet, en sitte tosin kyl ymmärrä ihan täysin..
ja sitte jotkut saa vaikka ruuvi pois paikoilta "vain" karvan alta 300konia, ja jotkut siihen lähes parisataa päälle..
olen päätellyt, että se viimeisten heppojen "n.200hp"
saaminen on siitä osien viimeistelystä kiinni.. esim. isompi putki.. 3" nelituumaiseksi, jopa viisituumaiseksi, ja ahtoputkien kokoa kasvattamalla virtausta parantamalla, cooleria isontamalla, ja samalla niitten päätyputkia kasvattamalla.. isompaa ja virtaavampaa ilmanputsaria, ja kylmempää ilmaa ohjattuna siihen..
ja ei sitten ole pumpuntekijästä kiinni.. kaikki varustettu mynäpumpulla
eli joillain saattaa olla kulkupuoli samanlainen 1.6 tai 2.5barin paineilla?

ja sitte jotkut saa vaikka ruuvi pois paikoilta "vain" karvan alta 300konia, ja jotkut siihen lähes parisataa päälle..

olen päätellyt, että se viimeisten heppojen "n.200hp"

ja ei sitten ole pumpuntekijästä kiinni.. kaikki varustettu mynäpumpulla

S212 E220 -11
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
ja kaikki saattavat käyttää "samaa" turboa, eli holset hx40 (toisilla vain saattaa olla se superi versio siitä holsetista...
)
löysin jonkinlaisen kartan siitä superista, mutta tuo ei ihan täsmää niiden tietojen kanssa, mitä proffesionalmotorista sain, suuntaa tuo kuitenkin hieman antaa, mitä eroa on normaalin ja super hx 40 välillä... tuota karttaa kun vertaa garretin tuotteisiin, niin gt42 102mm, 53 trim, 0.60 A/R on melkein identtinen (paitsi, että holset 40 superin kartta on pienemmille tuotoille päin "laajempi") tuon superin kartan kans, jonka kartta taas on täs http://www.saunalahti.fi/jysal/auto%20k ... mpress.jpg
superin, normaalin ja pro 52 kartta
http://www.genebase.com/upload/access.p ... &id=193231
normaali hx 40 tuotto alkaa laskemaan n. 1.4 bar ahtopaineen jälkeen (pressure ratio 2.4) kun taas superilla tuotto nousee aina tuonne 3.3 pressure ratioon asti (2.3 bar. ahtopainetta) eikä se senkään jälkeen "romahda" kuten normaali hx40:n

löysin jonkinlaisen kartan siitä superista, mutta tuo ei ihan täsmää niiden tietojen kanssa, mitä proffesionalmotorista sain, suuntaa tuo kuitenkin hieman antaa, mitä eroa on normaalin ja super hx 40 välillä... tuota karttaa kun vertaa garretin tuotteisiin, niin gt42 102mm, 53 trim, 0.60 A/R on melkein identtinen (paitsi, että holset 40 superin kartta on pienemmille tuotoille päin "laajempi") tuon superin kartan kans, jonka kartta taas on täs http://www.saunalahti.fi/jysal/auto%20k ... mpress.jpg
superin, normaalin ja pro 52 kartta
http://www.genebase.com/upload/access.p ... &id=193231
normaali hx 40 tuotto alkaa laskemaan n. 1.4 bar ahtopaineen jälkeen (pressure ratio 2.4) kun taas superilla tuotto nousee aina tuonne 3.3 pressure ratioon asti (2.3 bar. ahtopainetta) eikä se senkään jälkeen "romahda" kuten normaali hx40:n
Viimeksi muokannut napa, Su 24.09.2006 00:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 317
- Liittynyt: To 07.09.2006 18:04
- Paikkakunta: tuulos
jaahas.
no koneenkyljessä möllöttää tuo holsetin 40, mistäs sen nyt tietää kumpi se on.
tekijälle soitto, vai lukeeko kyljessä jotain nummeroita??
laite kyllä loikkaa isommilla (+2bar) paineilla ihan toisella tavalla kun esim 1.5bar. voineeko tuosta päätellä että tämä ropeli pelittää mainitulla "superi" tavalla?
vai ymmärsinkö ed. viestin jotenki vituralleen?
....kun luullu että hx40 on aina hx40, nytkö noitakin on eri versioita??
no koneenkyljessä möllöttää tuo holsetin 40, mistäs sen nyt tietää kumpi se on.
tekijälle soitto, vai lukeeko kyljessä jotain nummeroita??
laite kyllä loikkaa isommilla (+2bar) paineilla ihan toisella tavalla kun esim 1.5bar. voineeko tuosta päätellä että tämä ropeli pelittää mainitulla "superi" tavalla?
vai ymmärsinkö ed. viestin jotenki vituralleen?
....kun luullu että hx40 on aina hx40, nytkö noitakin on eri versioita??
Taistolla on ihan normi 40:nen
Ja ahtopaine ei vielä kerro mitään, vaan koneen läpi kulkeva kaasumäärä kertoo totuuden, eli suuremmalla ahtimella 1.6 baria voi riittää, nelikymppisellä ei kovin helposti kylläkään.
Edit. tai no joo, kyllähän kilolla saa sen 300 hv
Ja ahtopaine ei vielä kerro mitään, vaan koneen läpi kulkeva kaasumäärä kertoo totuuden, eli suuremmalla ahtimella 1.6 baria voi riittää, nelikymppisellä ei kovin helposti kylläkään.
Edit. tai no joo, kyllähän kilolla saa sen 300 hv
Viimeksi muokannut Mauri H., La 23.09.2006 22:13. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
juu itellä on 67 kompura mut mikäs nuis on sit pakopuolen siipenä ku mullakin on tuo 16 pesä tuos omassa.
kuten mauri sanoikin nii siitä paineesta ei ole mitään hyötyä jos sitä ei saa hyödynnettyä vähän kuin vesi johdossa et jos pistät lyttyyn nii painehhan kasvaa ja sit voi miettiä et onko siitä paineesta hyötyä. koska sama vesi määrä tulee ku se pääsee sulavasti juoksemaan mut pienemmällä paineella tai näin ainakin ite pähkäilly tän. viisaimmat valaiskoon jos olen aivan väärässä.

kuten mauri sanoikin nii siitä paineesta ei ole mitään hyötyä jos sitä ei saa hyödynnettyä vähän kuin vesi johdossa et jos pistät lyttyyn nii painehhan kasvaa ja sit voi miettiä et onko siitä paineesta hyötyä. koska sama vesi määrä tulee ku se pääsee sulavasti juoksemaan mut pienemmällä paineella tai näin ainakin ite pähkäilly tän. viisaimmat valaiskoon jos olen aivan väärässä.
65 mm siipi tuos mun superis ainakin on pakopuolella ja 16 cm2 pesä (jaettu tietysti) kyllähän noihin saa yli 20 cm2 pesiäkin pakopuolelle, ei luulis enää ahistavan
ei taida vain enää herätä kovin herkästi...
siitä en sitten ole enää 100% varma, onko se itse akseli (ja siis se itse pakosiipi) sama, mitä normaalis hx40
jotenkin jäi sellainen kuva niistä myyjän puheista, että ei olis...

siitä en sitten ole enää 100% varma, onko se itse akseli (ja siis se itse pakosiipi) sama, mitä normaalis hx40

nii ite ole n vähä arvuutellu ku tuo oma on hx55 jota on muokattu et siin on 67 imu ja 67 pako vai olikohan 70 mut kuitenkin sil 16 pesällä on ja on jormalta pakosarja ja sekin tietty jaetulla niinkuin ahdinkin. et ei se herää kyl ihan alhaalta mut jos sen sais jotenkin pelaamaan tällä hetkellä autosta ei ole muuta kuin otettu vasta savut. 

mutta eikös hx55 16cm2 pesä ole kuitenkin ihan eri pesä mitä hx40:n 16 cm2 pesä
niin ainakin itse olen käsittänyt... (ellei sitten ole tehty juuri tuosta hx40 pesästä) silti se ei enää ole sama asia, koska siipi on niin paljon suurempi.
ja se hx 55 akseli on jo niin järeää tavaraa, ainakin tuon superin akseliin verrattuna, että ei ihmekkään, jos ei ole oikein herkkä...

ja se hx 55 akseli on jo niin järeää tavaraa, ainakin tuon superin akseliin verrattuna, että ei ihmekkään, jos ei ole oikein herkkä...
Joo,kyselin yhdestä maankuulusta turbopajasta ainakin puoltoista vuotta sitten super 40:tä ja pro 52:ta,meni kaverit hiljaseks,ei ollu kuullu moisista laitteista ja hyllyt täynnä ahtimia
Normi HX 40 kompura 6-lapanen ja normi superi 7-lapanen=lisää löylyä ja taitaa siinä turbiinissakin joku ero olla
PS.en oo sitten mikään virallinen valvoja,ettei taas joku ammu viestintuojaa 



Autosporting
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 317
- Liittynyt: To 07.09.2006 18:04
- Paikkakunta: tuulos
huomaako käytännössä isonkin eron onko käytössä normi hx40 vai superi?? savutukset yms.
jos ei muita muutoksia kuin tbo, niin onkos tuon 40:n tilalle tarjota jotain parempaa? vai lieneekö muutokset tuosta oikealle tahi vasemmalle kuinka marginaalisia?
laajempi tehoalue ts. tbon mukaantulo alempaa ei taida olla mhdollista toteuttaa ilman yläalueen katoa? ainakaan yhdellä tbolla?
jos ei muita muutoksia kuin tbo, niin onkos tuon 40:n tilalle tarjota jotain parempaa? vai lieneekö muutokset tuosta oikealle tahi vasemmalle kuinka marginaalisia?
laajempi tehoalue ts. tbon mukaantulo alempaa ei taida olla mhdollista toteuttaa ilman yläalueen katoa? ainakaan yhdellä tbolla?
Näkyyhän noita jollain olevan carrettejakin käytössä ja viilattuja kansia sun muuta jännää niin eiköhän ne erot tule niistä....ja unohtamatta penkkien kalibrointeja.....lapuissa on eroja....vaikka aina ei tehoissa..
Onhan noita autoja ollut missä on tehot muutteuneet 500km matkalla 370hp johonkin 330hp mut ei kuitenkaan mersu


Onhan noita autoja ollut missä on tehot muutteuneet 500km matkalla 370hp johonkin 330hp mut ei kuitenkaan mersu

Itse tein ja säästin
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 317
- Liittynyt: To 07.09.2006 18:04
- Paikkakunta: tuulos
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 317
- Liittynyt: To 07.09.2006 18:04
- Paikkakunta: tuulos
tuo fh16:n 16l mosa olisi just passeli mesen nokalle.
minkäköhän taki ne ei ymmärrä tehdä jo tehtaalla valmiita pelejä, vaan aina näitä puolivalmisteita?
tulisi laakin peli kun esim. pikkumersuun tuo 16l kone jonain cdi mysteerinä.
...tarkemmin kun ajattelee, niin seatin ibitzaan ehkä passelimpi.
olisi vissiin hiukan virivaraakin tuossa volvon kireimmässä 660hp:n koneessa?
minkäköhän taki ne ei ymmärrä tehdä jo tehtaalla valmiita pelejä, vaan aina näitä puolivalmisteita?
tulisi laakin peli kun esim. pikkumersuun tuo 16l kone jonain cdi mysteerinä.
...tarkemmin kun ajattelee, niin seatin ibitzaan ehkä passelimpi.
olisi vissiin hiukan virivaraakin tuossa volvon kireimmässä 660hp:n koneessa?
- Rammstein69
- Mersumies
- Viestit: 711
- Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
- Paikkakunta: Humppila
3000rpm/ei ollut portattu. En tarkoita tätä pahalla enkä ole ylimielinen tuo auto oli vain minun tekele (kyllä siinä auttoit paljon erittäin hyvät kaverit) mutta laitoin vain viestin kun sanottiin ettei tuu 400hv/1,6 bar ja sitten vielä kyllä hx50 toimii 300d 12v tai ainakin minun mielestä.Ugh olen puhunut vantaa vaikenee.Kiitos.petska kirjoitti:Millä kierroksilla lähtee puhallin mukaan...turbossakun on kokoa niin ei sitä painetta paljoa tarvi kun ilmaa menee läpijoopa joo kirjoitti:Auto mb 300d 12v ahdin hx50 1,5bar 400hv. Tämän asian tiedän (kun itse tein). Ja säästin selvää rahaa![]()
![]()
... Oletko kairannut kanavia....
Antti. puh 040-5008957
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 317
- Liittynyt: To 07.09.2006 18:04
- Paikkakunta: tuulos
jos on 30012v ja hx40.
niin onkos kukaan penkitelly eroja, että missä on paras leikkauspiste paineille ottaen huomioon motorin lämpökuorman, tehot yms.??
tuo 2.5bar on ehkä liikaa??
liekö tuolla isoakin eroa tehoissa jos vrt. esim. 2bar??
hankala sitä kaasulla annostella. meinaa aina pompsahtaa tappiin....sitte kun pitäisi latuakin silmäillä.
mitäs mieltä oletta.
niin onkos kukaan penkitelly eroja, että missä on paras leikkauspiste paineille ottaen huomioon motorin lämpökuorman, tehot yms.??
tuo 2.5bar on ehkä liikaa??
liekö tuolla isoakin eroa tehoissa jos vrt. esim. 2bar??
hankala sitä kaasulla annostella. meinaa aina pompsahtaa tappiin....sitte kun pitäisi latuakin silmäillä.
mitäs mieltä oletta.
Uskoisin että tuohon kapeakantiseen hx40 on ihan hyvä ahdin, jos isompaa laittaa niin se on sitten kuitenkin alapäästä pois.taistovainaa kirjoitti:jos on 30012v ja hx40.
niin onkos kukaan penkitelly eroja, että missä on paras leikkauspiste paineille ottaen huomioon motorin lämpökuorman, tehot yms.??
tuo 2.5bar on ehkä liikaa??
liekö tuolla isoakin eroa tehoissa jos vrt. esim. 2bar??
hankala sitä kaasulla annostella. meinaa aina pompsahtaa tappiin....sitte kun pitäisi latuakin silmäillä.
mitäs mieltä oletta.
Ahtopainetta kannattaa miettiä. esim katso pakopainetta ja turbon ilmakarttaa kyllä se optimi sieltä löytyy, tai sitten vaan pers tuntumalta kokeilet.
En tiedä mitä sulla on ahtopaineen ohjauksena mutta jos tulee vaan kellolle suoraan letku painepuolelta niin kannattaa kokeilla vaikka rajapaineventtiiliä siihen väliin, niin ei pääse portti hiipimään auki. Jos hiipiminen on ongelma ja portti lähtee avautumaan vaikka 1.5bar ja säädetty on 2.5bar niin tuo venttiili korjaa sen ongelman ja ahdon nousevat paremmin.