Vuoristoradan vaihto
Vuoristoradan vaihto
Moi, nyt myrkyn lykkäs, rupesin vaihtaan alipainepumppua eilen niin piru vieköön oli vuoristorata aivan pask... . Saako noita osia muualta kuin alkuperäisenä. Onkohan sen vaihto millainen suorittaa, oisko kellään tietoo, kiitos. Niin auto oli w124 200d -87.
Venetmäeltä sain 100.- uuden hinta 302.- Veholla.
Ite tein sen virheen ,että lukitsin pumpun ja menin vääntään aluksi väärään suuntaan Vuoristorataspyörän pulttia sillä seurauksella ,että mokkula missä merkki on, siirty 5 hammasta sivuun ,Ilm.se on kartiolla kiinni siellä nokka-akselin päässä .
Elikkä lukitse sitten vasta kun olet hiukan löysänny sitä keskipulttia.(Vasenkätinen jenka,löystyy kiinnipäin.) Katso missä asennossa kammen merkki on ,tällää ylös että muistat. samoin nokan merkin kohdalle laakeripukkiin merkki. Nyt voit vetää sen lukitustapin siitä ketjupyörän päältä pois ,joka estää ketjua hyppäämästä hampaalta . Siihen käy muistaakseni 6 tai8mm pultti ,senverran pitkä että jos teet sellasen liukuvasaratyökalun ,niin saat sen naputeltua pois.Ei ole kovin piukassa.
Nyt kun pumppu on lukittuna voit avata ketjun kiristimen siitä isommasta pultista.tulee kokonaisena ulos.
Hyvä olisi ensin merkata vielä se missä asennossa vanha pyörä on ,esim: johonkin hampaan kärjen kohtaan merkit sekä ketjuun ,runkoon että pyörään.
Pyörän akselireiässä on tosi tiuhassa boorit ja olisi hyvä jos saisit uuden pyörän asettumaan samaan booriin kuin vanhakin ,niin ei tarvitsisi säätää ajoitusta uudelleen pumppua kallistamalla.
Nyt kun kiristin on irti,voit vetää kampea hiukan taaksepäin pyöräyttämällä ketjusta löysän kammen ja pumpun väliseen osaan.
Itse tein suht. vahvasta rautalangasta ,(Kaasuhitsauslanka 4-5mm) muutaman sellaisen U-muotisen koukun jonka toinen sakara ulottui ketjun alitse n.2cm. ja toisen vähän lyhyemmän sakaran ohjasin alipainepumpun pultin reikään .
Lankoja taivuttelemalla suppuun sain ketjun nousemaan irti ketjupyörältä sen verran että sain vedettyä pyörän pois. Toki siinä täytyi hiukan auttaa pienella ruuvimeisselillä ,mutta suht hyvin se sieltä tulee.
Uuden takaisin laitto onkin jo tarkempi homma . Nyt siirrät vanhasta pyörästä merkin uuteen ja yritä sovittaa sen samaan asentoon ,missä vanhakin oli.
Ketju noiden rautalankojen varassa ei joka kohdastaan ole ihan niin ylhäällä kuin tarvitsisi,mutta varovasti jälleen pienellä meisselin kärjellä saat ketjua ujutettua paikolleen.
Nuo kannatin langat kannattaa tehdä niin pitkiksi ,että ulettuvat ketjun alitse aivan moottorin lohkoseinään asti. Näinollen ketju ei pääse putoamaan niiden päältä pyörää takaisin asennettaessa.
Jos boori ei osunut ihan oikeaan kohtaan kun ketjunkiristin on on kiristänyt ketjun , niin pumppua kääntämällä saat ajoituksen kohdalleen.
Vielä ,ennenkun kiristät sitä ketjupyörän vasenkätistä pulttia muista irroittaa pumpun lukitus jottei ajotus mokkula siiry paikaltaan.
Eikä tarvi sitte hampaat irvessä vääntää,ettei katkea
Vielä ,jos joudut rukkaamaan ajoitusta pumppua käntämällä niin Kolmeapulttia löysätään alipainepumpun reunamilta ja pumpun takana yhtä.
Lohkossa pumpun etuosan puolella on pystyssä pitkäminen pieni pultti ,jota pyörittämällä pumppu joko nousee tai laskee. Aikasemmalle kun pumppu lähenee lohkoa ja myöhäsemmällä päinvastoin .
Jos paljon joudut kääntään ,muista ennen säätämistä löysätä pumpun päältä lähtevät putkiliittimet jotta syöttöputkiin ei jää jännityksiä.
Ite tein sen virheen ,että lukitsin pumpun ja menin vääntään aluksi väärään suuntaan Vuoristorataspyörän pulttia sillä seurauksella ,että mokkula missä merkki on, siirty 5 hammasta sivuun ,Ilm.se on kartiolla kiinni siellä nokka-akselin päässä .
Elikkä lukitse sitten vasta kun olet hiukan löysänny sitä keskipulttia.(Vasenkätinen jenka,löystyy kiinnipäin.) Katso missä asennossa kammen merkki on ,tällää ylös että muistat. samoin nokan merkin kohdalle laakeripukkiin merkki. Nyt voit vetää sen lukitustapin siitä ketjupyörän päältä pois ,joka estää ketjua hyppäämästä hampaalta . Siihen käy muistaakseni 6 tai8mm pultti ,senverran pitkä että jos teet sellasen liukuvasaratyökalun ,niin saat sen naputeltua pois.Ei ole kovin piukassa.
Nyt kun pumppu on lukittuna voit avata ketjun kiristimen siitä isommasta pultista.tulee kokonaisena ulos.
Hyvä olisi ensin merkata vielä se missä asennossa vanha pyörä on ,esim: johonkin hampaan kärjen kohtaan merkit sekä ketjuun ,runkoon että pyörään.
Pyörän akselireiässä on tosi tiuhassa boorit ja olisi hyvä jos saisit uuden pyörän asettumaan samaan booriin kuin vanhakin ,niin ei tarvitsisi säätää ajoitusta uudelleen pumppua kallistamalla.
Nyt kun kiristin on irti,voit vetää kampea hiukan taaksepäin pyöräyttämällä ketjusta löysän kammen ja pumpun väliseen osaan.
Itse tein suht. vahvasta rautalangasta ,(Kaasuhitsauslanka 4-5mm) muutaman sellaisen U-muotisen koukun jonka toinen sakara ulottui ketjun alitse n.2cm. ja toisen vähän lyhyemmän sakaran ohjasin alipainepumpun pultin reikään .
Lankoja taivuttelemalla suppuun sain ketjun nousemaan irti ketjupyörältä sen verran että sain vedettyä pyörän pois. Toki siinä täytyi hiukan auttaa pienella ruuvimeisselillä ,mutta suht hyvin se sieltä tulee.
Uuden takaisin laitto onkin jo tarkempi homma . Nyt siirrät vanhasta pyörästä merkin uuteen ja yritä sovittaa sen samaan asentoon ,missä vanhakin oli.
Ketju noiden rautalankojen varassa ei joka kohdastaan ole ihan niin ylhäällä kuin tarvitsisi,mutta varovasti jälleen pienellä meisselin kärjellä saat ketjua ujutettua paikolleen.
Nuo kannatin langat kannattaa tehdä niin pitkiksi ,että ulettuvat ketjun alitse aivan moottorin lohkoseinään asti. Näinollen ketju ei pääse putoamaan niiden päältä pyörää takaisin asennettaessa.
Jos boori ei osunut ihan oikeaan kohtaan kun ketjunkiristin on on kiristänyt ketjun , niin pumppua kääntämällä saat ajoituksen kohdalleen.
Vielä ,ennenkun kiristät sitä ketjupyörän vasenkätistä pulttia muista irroittaa pumpun lukitus jottei ajotus mokkula siiry paikaltaan.
Eikä tarvi sitte hampaat irvessä vääntää,ettei katkea
Vielä ,jos joudut rukkaamaan ajoitusta pumppua käntämällä niin Kolmeapulttia löysätään alipainepumpun reunamilta ja pumpun takana yhtä.
Lohkossa pumpun etuosan puolella on pystyssä pitkäminen pieni pultti ,jota pyörittämällä pumppu joko nousee tai laskee. Aikasemmalle kun pumppu lähenee lohkoa ja myöhäsemmällä päinvastoin .
Jos paljon joudut kääntään ,muista ennen säätämistä löysätä pumpun päältä lähtevät putkiliittimet jotta syöttöputkiin ei jää jännityksiä.

Omaan kulkupeliin näyttää pitävän vaihtaa myös tuo vuoristoratapinta. Kumma, että sitä ei ole erikseen myynnissä vaikka on kahdella pultilla sieltä takapuolelta hammaspyörässä kiinni. Onneksi on tullut kerättyä useampi ennakkosäädin varalle vanhoista koneista.
Jos entinen hammaspyörä on kunnossa, niin kannattaa vaihtaa vain se vuoristorataosa. Ei tarvitse lukita pumppua. Merkkaa vain ketjuun hammaspyörän asennon ja myös pumpun akselille sekä ketjupyörälle omat merkit.
Ketjun saa nostettua helpoimmin hampailta kaareen taivutetulla pellillä ja vetää hammaspyörän akselilta pois. Sopivankokoinen putkenpätkä vaikka muovinen viemäriputkenpätkä pitelemää peltiä ja ketjua siellä reunalla silläaikaa kun laittaa uuden vuristopinnan vanhaan ketjupyörään.
Vanhan ketjun kanssa on turvallisempi se entinen ketjupyörä. Ovat kuluneet samaa tahtia tiettyyn muotoonsa.
Jos entinen hammaspyörä on kunnossa, niin kannattaa vaihtaa vain se vuoristorataosa. Ei tarvitse lukita pumppua. Merkkaa vain ketjuun hammaspyörän asennon ja myös pumpun akselille sekä ketjupyörälle omat merkit.
Ketjun saa nostettua helpoimmin hampailta kaareen taivutetulla pellillä ja vetää hammaspyörän akselilta pois. Sopivankokoinen putkenpätkä vaikka muovinen viemäriputkenpätkä pitelemää peltiä ja ketjua siellä reunalla silläaikaa kun laittaa uuden vuristopinnan vanhaan ketjupyörään.
Vanhan ketjun kanssa on turvallisempi se entinen ketjupyörä. Ovat kuluneet samaa tahtia tiettyyn muotoonsa.
Pumpun ketjupyörän vuoristorata on nyt vaihdettu. Homma ei sovellu remonttihommia aloittelevalle. Entiseen ketjupörään vaihdoin vain uudenveroisen vuoristoradan. Ketjun voi lukita vaikka 3 mm rautalankakoukuilla vaihdon ajaksi vasemmalta puolen nokka-akselia ja sitten pumpun käyttöpyrän alapuolelta siten ettei ketju putoa kampiakselin hammaspyörältä. Välystä voi antaa ketjulle sen jälkeen reippaasti pumpun käyttöpyörälle. Ketjupyörän ulosveto ja takaisinlaitto onnistui tosi helposti. Merkit pumpun akselille, booreihin, ketjupyörälle ja ketjulle kannattaa laittaa tarkasti, ettei ajoitus muutu. Kyllä nyt passaa taas huoletta huristella!!!
- juppepuputti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 385
- Liittynyt: Ma 03.11.2003 21:10
Muistan jostain lukeneeni, että pierburg ei ole enään pitkään aikaan toimittanut pelkkiä vuoristoratoja erikseen. Syyksi sanottiin se , että osa kuuluu tavallaan turvavarusteisiin (jarrutehostin) ja ilmeisesti joltain kadonnut jarrut väärästä asennuksesta johtuen.Pena kirjoitti: Kumma, että sitä ei ole erikseen myynnissä vaikka on kahdella pultilla sieltä takapuolelta hammaspyörässä kiinni. Onneksi on tullut kerättyä useampi ennakkosäädin varalle vanhoista koneista.
.
-= Veteran of 1000 psychic wars =-
- juppepuputti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 385
- Liittynyt: Ma 03.11.2003 21:10
Toki tiedän ettei ole kiinni alipainepumpumpussa.Pena kirjoitti:Se vuoristorata ei ole siinä Pierpurgin pumpussa vaan ruiskupumpun hammaspyörässä kahdella pienellä kuusiokolopultilla kiinni. Väärin sitä ei pysty asentaman.

Kaiketi Pierburgin tekemä osa tuo vuoristoratakin, ja em. syystä sitä ei toimiteta yksistään.
-= Veteran of 1000 psychic wars =-
Eikö tosiaankaan pääse karkaamaan pois kampuran hammaspyörältä? Itellä pitää aina varmistella rautalangalla kunnolla kiinni. Purattaa pahimmassa tapauksessa etupään, jos meinaa saada takaisin oikeille hampaille.E300DIISELI kirjoitti:ketjun putoaminen kampiakselin rattaalta on mahdotonta! kansiremppaa tehdessäkin voi ketjun huoletta pudottaa ilman ressihikeä!!