Takapyörän laakeriko lopussa?
Takapyörän laakeriko lopussa?
Tervo
Eli seuraavat oireilut:
Vasemmalle kaartuvassa mutkassa kuuluu vasemmasta takapyörästä(tai jostain sieltä päin) "kahnaavaa" ääntä.
Mitä hiljaisempi vauhti=jyrkempi mutka sitä vähemmän kuuluu(eli ei ollenkaan) ja mitä kovempi vauhti(noin 30..60 km/h) (eli ei liian jyrkkä mutka) niin sitä selvemmin kuuluu.
Jostain muistelen kuulleeni, että pyörän laakeri alkaisi pitämään ääntä, ennen lopullista niittiä, mutta onko näin ja onko ääni tuollainen "kahnaava" vai pitäisikö ulista?
Jos ei pyörän laakeri niin ehdotuksia ja jos laakeri niin meneekö nopeasti loppuun ja onko tyyris laittaa pajalla?
Niin ja auto W124 ja metrit 225 tkm
Eli seuraavat oireilut:
Vasemmalle kaartuvassa mutkassa kuuluu vasemmasta takapyörästä(tai jostain sieltä päin) "kahnaavaa" ääntä.
Mitä hiljaisempi vauhti=jyrkempi mutka sitä vähemmän kuuluu(eli ei ollenkaan) ja mitä kovempi vauhti(noin 30..60 km/h) (eli ei liian jyrkkä mutka) niin sitä selvemmin kuuluu.
Jostain muistelen kuulleeni, että pyörän laakeri alkaisi pitämään ääntä, ennen lopullista niittiä, mutta onko näin ja onko ääni tuollainen "kahnaava" vai pitäisikö ulista?
Jos ei pyörän laakeri niin ehdotuksia ja jos laakeri niin meneekö nopeasti loppuun ja onko tyyris laittaa pajalla?
Niin ja auto W124 ja metrit 225 tkm
Raaka Arska
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
Ex. W123 230E -83, menetetty helmi
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
Ex. W123 230E -83, menetetty helmi
Kyllä tuo laakerivialta ainakin meikäläisen korvaan kuulostaa. Itse juuri vaihdoin etupyörän laakerit. Renkaan suunnasta kuului yli 60 km/h nopeuksissa ääni jota kuvailisin "jurinaksi". Ääni lakkasi välillä mutta palasi myöhemmin sen verran voimakkaana että teki kipeää ajaa autolla loivissa kaarteissa..
Laakereiden vaihdon myötä ääni lakkasi.
Etupyörien laakereiden vaihto onnistui mattimeikäläiseltäkin mutta takapäässä homma meneekin monimutkaisemmaksi. Tästä operaatiosta viisaammat kertokoon lisää.
Muita mahdollisia äänen aiheuttajia saattaisi olla mm. liian pitkät pyöränpultit jotka murjovat käsijarruhilkkeitä renkaan pyöriessä
taikka jarrut laahaavat, kiero jarrulevy, jarrukilpi hankaa levyyn tms..
Kannattaa nostaa takanurkat ylös ja pyöritellä/ravistella renkaita jotta selviää onko laakereissa välystä. Laakerin kuulostelemiseen yksi keino on laittaa kuulosuojaimet korville ja ottaa jokin puukalikka jonka toisen pään painaa pyörännavan kohtaan kiinni ja toinen pää kuulosuojaimen kuppiin (ulkopuolelle tietysti..
). Kaveri pyörittelemään rengasta ja mikäli laakerissa on vika, pitäisi kuulua selvästi rohinaa.
Toivottavasti tästä sekavasta selonteosta saa jotakin selvää..

Etupyörien laakereiden vaihto onnistui mattimeikäläiseltäkin mutta takapäässä homma meneekin monimutkaisemmaksi. Tästä operaatiosta viisaammat kertokoon lisää.
Muita mahdollisia äänen aiheuttajia saattaisi olla mm. liian pitkät pyöränpultit jotka murjovat käsijarruhilkkeitä renkaan pyöriessä

Kannattaa nostaa takanurkat ylös ja pyöritellä/ravistella renkaita jotta selviää onko laakereissa välystä. Laakerin kuulostelemiseen yksi keino on laittaa kuulosuojaimet korville ja ottaa jokin puukalikka jonka toisen pään painaa pyörännavan kohtaan kiinni ja toinen pää kuulosuojaimen kuppiin (ulkopuolelle tietysti..

Toivottavasti tästä sekavasta selonteosta saa jotakin selvää..
Autoni on loistava - olen aina jonon ensimmäinen.
MB W124 200d -90
MB W124 200d -90
- markus_200E
- Vakiokalustoa
- Viestit: 292
- Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
- Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi
Jep kiitos vihjeistä, täytyy vielä varmistella asiaa.......... huoltoon tuo on muutenkin menossa , joten kaippa se siellä viimeistään selviää.
Haulla katselin ja totesin, että toi laakerin vaihto(takana) ei ole ihan alottelijan hommaa, notta vehkeet ainakin pitää olla RASKAAT.
Haulla katselin ja totesin, että toi laakerin vaihto(takana) ei ole ihan alottelijan hommaa, notta vehkeet ainakin pitää olla RASKAAT.
Raaka Arska
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
Ex. W123 230E -83, menetetty helmi
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
Ex. W123 230E -83, menetetty helmi
- mertsi1340
- Vakiokalustoa
- Viestit: 235
- Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
- Paikkakunta: JKL
mertsi1340
Miten kävi? Oliko vika laakerissa?
Auto oli reilu viikko sitten huollossa ja samalla tarkastettiin takalaakerit eikä niistä mitään välystä/lonksuntaa tuntunut/kuulunut, hovikorjaajallani oli hauska omatekoinen työkalu nimenomaan tuon vaivan tarkasteluun, eli vikaa sieltä ei löytynyt ja kas kummaa ääni on pikkuhiljaa häviämään päin, kuuluu enää vain harvoin tietyissä tilanteissa. Jarrut herkisteltiin samalla, joten mäntien jumiminenkin pitäisi olla poissuljettu. Toisaalta en enää ole kovin huolestunut asiasta, kun ääni on häviämään päin........... kenties jarrukilpi kahnaa kiinni levyyn tiukoissa mutkissa reilummalla vauhdilla........ katellaaan, kuulostellaan, ei hätäännytä.
Jotain sentään löytyi alustan tsekkauksessa, oikea alapallonivel edessä oli täysin vaihtokunnossa, ihme, että oli mennyt katsastuksesta viime keväänä. Ammattimieheltä meni sen vaihtoon muuten peräti noin 9 min 35 sek.
Miten kävi? Oliko vika laakerissa?
Auto oli reilu viikko sitten huollossa ja samalla tarkastettiin takalaakerit eikä niistä mitään välystä/lonksuntaa tuntunut/kuulunut, hovikorjaajallani oli hauska omatekoinen työkalu nimenomaan tuon vaivan tarkasteluun, eli vikaa sieltä ei löytynyt ja kas kummaa ääni on pikkuhiljaa häviämään päin, kuuluu enää vain harvoin tietyissä tilanteissa. Jarrut herkisteltiin samalla, joten mäntien jumiminenkin pitäisi olla poissuljettu. Toisaalta en enää ole kovin huolestunut asiasta, kun ääni on häviämään päin........... kenties jarrukilpi kahnaa kiinni levyyn tiukoissa mutkissa reilummalla vauhdilla........ katellaaan, kuulostellaan, ei hätäännytä.
Jotain sentään löytyi alustan tsekkauksessa, oikea alapallonivel edessä oli täysin vaihtokunnossa, ihme, että oli mennyt katsastuksesta viime keväänä. Ammattimieheltä meni sen vaihtoon muuten peräti noin 9 min 35 sek.

Raaka Arska
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
Ex. W123 230E -83, menetetty helmi
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
Ex. W123 230E -83, menetetty helmi
- mertsi1340
- Vakiokalustoa
- Viestit: 235
- Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
- Paikkakunta: JKL
Kiitos Ari vastauksesta.
Itse en kuule sitä ääntä kun ajan (se on hyvin hilja vielä tällä hetkellä), työkaveri vaan kertoi autosta kuulu outoa "hankausääntä".
Viime vuonna kun kävin katsastuksessa, kastastus-setä sanoi aurauksen säätötangoissa olevan pieni välys ehkä ääni johtuu siitä.
Mulla katsastus on edessä ja sitten ehkä saan tietää mistä on kyse
.
Itse en kuule sitä ääntä kun ajan (se on hyvin hilja vielä tällä hetkellä), työkaveri vaan kertoi autosta kuulu outoa "hankausääntä".
Viime vuonna kun kävin katsastuksessa, kastastus-setä sanoi aurauksen säätötangoissa olevan pieni välys ehkä ääni johtuu siitä.
Mulla katsastus on edessä ja sitten ehkä saan tietää mistä on kyse

Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 190
- Liittynyt: Su 12.09.2004 23:11
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Viime viikonloppuna vaihdoin omaani takapyörän laakerit.Kuskin puolelta on kuulunut jo viimeiset 3kk sellainen jurnuttava saundi.Tämä laakeri oli paskana ja toisen vaihdoin ihan lämpimikseni 

"Uuden vuoden rakettien ampuminen tapahtuu isännöitsijän määräämällä alueella ja lasten ampumisesta on sovittava erikseen."
Tupakka lyhentää elämää 2minuuttia, Olut pullo neljä minuuttia ja työpäivä 8 tuntia
Tupakka lyhentää elämää 2minuuttia, Olut pullo neljä minuuttia ja työpäivä 8 tuntia
Re: Takapyörän laakeriko lopussa?
[quote="Ari V."]Tervo
Eli seuraavat oireilut:
Vasemmalle kaartuvassa mutkassa kuuluu vasemmasta takapyörästä(tai jostain sieltä päin) "kahnaavaa" ääntä.
Mitä hiljaisempi vauhti=jyrkempi mutka sitä vähemmän kuuluu(eli ei ollenkaan) ja mitä kovempi vauhti(noin 30..60 km/h) (eli ei liian jyrkkä mutka) niin sitä selvemmin kuuluu.
/quote]
Joskus vastaava vika ollut (paitsi oikelle kaartuvissa) ja johtui "irronneesta jarrupalan pinnasta", tai jotain sinnepäin. Mitä ikinä tämä sitten tarkoittaakaan, niin tämmönen oli selitys pajalta ja homma tuli kuntoon, eli vaihtoivat kait palat tavallisen huollon yhteydessä. En sen tarkemmin kysellyt, kun tuli kuntoon, eikä juuri mitään maksanut. Aika lailla olin huolestunut asiasta, koska oli tosi ikävän kuuloinen juttu.
Yllättävän usein nämä erilaiset ääntelyt ja myös pienemmät tärinät ajossa on jarruista johtuvia.
Eli seuraavat oireilut:
Vasemmalle kaartuvassa mutkassa kuuluu vasemmasta takapyörästä(tai jostain sieltä päin) "kahnaavaa" ääntä.
Mitä hiljaisempi vauhti=jyrkempi mutka sitä vähemmän kuuluu(eli ei ollenkaan) ja mitä kovempi vauhti(noin 30..60 km/h) (eli ei liian jyrkkä mutka) niin sitä selvemmin kuuluu.
/quote]
Joskus vastaava vika ollut (paitsi oikelle kaartuvissa) ja johtui "irronneesta jarrupalan pinnasta", tai jotain sinnepäin. Mitä ikinä tämä sitten tarkoittaakaan, niin tämmönen oli selitys pajalta ja homma tuli kuntoon, eli vaihtoivat kait palat tavallisen huollon yhteydessä. En sen tarkemmin kysellyt, kun tuli kuntoon, eikä juuri mitään maksanut. Aika lailla olin huolestunut asiasta, koska oli tosi ikävän kuuloinen juttu.
Yllättävän usein nämä erilaiset ääntelyt ja myös pienemmät tärinät ajossa on jarruista johtuvia.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Vaihdoitko ite?Mezman300E kirjoitti:Viime viikonloppuna vaihdoin omaani takapyörän laakerit.Kuskin puolelta on kuulunut jo viimeiset 3kk sellainen jurnuttava saundi.Tämä laakeri oli paskana ja toisen vaihdoin ihan lämpimikseni
Jos vaihdoit niin kerro tarkemmin miten teit ja oliko jotain vaikeuksia.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
paineilmavasaralla irtos nopsaan laakerit
Kyl se vain on niin että kannattaa kunnon vehkeet olla. Ei perustyökaluilla irti saa. Tarvii isoja paineilmakaluja, tavallisella 1/2" mutterivääntimellä ei irronnut, mutta onneksi oli myös 1" kone jolla lähti mutteri pyörimään kuumennuksen jälkeen Napa irtosi (laakerin sisäosineen) tavallisella 2 haaraisella ulosvetäjällä. Laakerin ulkokehänsitten pöristelin pois paikaltaan paineilmavasaralla. Pitää vaan muistaa että ei täryytä yhtä kohtaa kokoajan.
Paikalleen laakerin saakin huomattavasti helpommin. Vähän naputtelee ja napa kierretangolla... pari kuvaa

Paikalleen laakerin saakin huomattavasti helpommin. Vähän naputtelee ja napa kierretangolla... pari kuvaa
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 190
- Liittynyt: Su 12.09.2004 23:11
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Tosiaan kun asiaa on tässä puitu ja itse vaihdoin viime viikonloppuna molemmat laakerit taakse voin heti aluksi todeta, että jos ei ole kunnon kaluja eikä paikkaa niin jätä väliin.Mulla oli kaverin ulosvetäjä+hänen neuvot miten kannattaa laakerit vaihtaa.Silti tuli mentyä hivenen eri reittiä.Kaverini ei irroittanut vetareita, itse irroitin.mjo33400 kirjoitti:Vaihdoitko ite?Mezman300E kirjoitti:Viime viikonloppuna vaihdoin omaani takapyörän laakerit.Kuskin puolelta on kuulunut jo viimeiset 3kk sellainen jurnuttava saundi.Tämä laakeri oli paskana ja toisen vaihdoin ihan lämpimikseni
Jos vaihdoit niin kerro tarkemmin miten teit ja oliko jotain vaikeuksia.
Ulosvetäjästä saan varmaan kuvia myöhemmin mutta ilman sitä ei hommasta olisi tullut mitään.Muutenhan laakeri on melko simppeli saada esiin.Sitten ulosvetäjällä se laippa pois+osa laakerista.Pienellä laikalla ajoin siitä laipasta sen laakerin jämän lähes halki ja hakkasin tuurnalla ja vasaralla sen pois.Sitten vaan hajoittaa laakerin sisukset ja hitsaa ulosvetäjän kaksi pulttia laakerin ulkokehään kiinni ja riuhtaisee sen irti.Tässä kohtaa tuli itse tehtyä sellainen virhe ettei hitsauksen jälkeen tullut jäähdytettyä sitä laakeria/koko mötikkää missä se on.Ekalla kerralla hitsaus petti ja ulosvetäjä lähti irti.Loput kerrat menikin paljon paremmin.Itsellä oli molemmat laakerit pakkasessa ja sai ihan kivasti huulille mutta sitten loppui meno.Meni vähän aikaa keksiessä miten sen laakerin saa pohjaan ilman, että laakeri hajoaa.http://www.garaget.org/mypage/?user=ser ... mage=16785
Kierretanko+prikat oli ratkaisu asiaan.Sitten vaan kamat kasaan ja kovaa ajoa.Tämä tyyli siis jos irroittaa vetarit muista tyyleistä en tiedä

[img]http://img15.imagevenue.com/loc461/th_3 ... _461lo.JPG[/img]
[img]http://img128.imagevenue.com/loc435/th_ ... _435lo.JPG[/img]
Ensimmäinen kuva.Kohta 1. Se pää millä repästään laakeri paskaksi ja missä joutuu sen laakerin laikattaa irti laipasta.Vetäjässä on 2 reikää mihin saa pultin silleen että se menee mesen jakoon.sitten vaan mutteri kireelle ja vetoa.Kohta 2.Tyhjä koppa karhua.
Toinen kuva kohta 1.Tossa hitsattuna vetäjään kiinni muutama pidempi pultti.
Kohta 2.Kuten näkyy noi pultit on hitsattu siihen laakerin ulkokehään mikä sinne pesään jää, kun kaikki muu on saatu ulos.
Täytyy vielä lisätä sellainen juttu, että kaverin auto oli 89 coupe mikä on tuotu suomeen joskus 90-luvun alussa ja omani vasta 99.Kaveri oli kokeillut omastaan ottaa vetaria irti mutta totesi ettei ota onnistuakseen.Mun kilpakelkasta lähti pultit auki todella hyvin.Saattanee johtua siitä että on viettänyt aika vähän talvia täällä pohjolassa.
Laittakaa muuten ihmiset hintoja esille mitä ootte maksannet tosta laakerien vaihdosta pajalla.
Viimeksi muokannut Mezman300E, Su 01.10.2006 00:56. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"Uuden vuoden rakettien ampuminen tapahtuu isännöitsijän määräämällä alueella ja lasten ampumisesta on sovittava erikseen."
Tupakka lyhentää elämää 2minuuttia, Olut pullo neljä minuuttia ja työpäivä 8 tuntia
Tupakka lyhentää elämää 2minuuttia, Olut pullo neljä minuuttia ja työpäivä 8 tuntia
tos mun työkalussa on siis yks prikka vanhan laakerin sisäosa
ja tässähän se näkyykin. tuo isoin osa ja muut prikatkin on mallia järeä... eli jotain 3-4mm aluslevyjä.

Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021