2.5 vai 3.0 turbodieseli virittämiseen????
2.5 vai 3.0 turbodieseli virittämiseen????
Ajattelin vaihtaa autooni 2,3-16 tekniikan tilalle turbo dieselin jota olisi sitten tarkoitus hieman piristellä.
Niin ajattelin kysäistä täältä paremmin tietäviltä, kumpi olisi parempi vaihtoehto turbodieselin virittämisessä 2,5 vai 3,0 td??
Mitä muutoksia autoon pitää tehdä, että saa dieselin toimimaan? Onko miten työläs projekti?
Niin ajattelin kysäistä täältä paremmin tietäviltä, kumpi olisi parempi vaihtoehto turbodieselin virittämisessä 2,5 vai 3,0 td??
Mitä muutoksia autoon pitää tehdä, että saa dieselin toimimaan? Onko miten työläs projekti?
Milläs muulla se köyhä ajais ku mersulla
-----190E 2.3-16 -----
-----190E 2.3-16 -----
Tässä olis nyt tarkotus rakentaa moottori itse, koska valmiiksi tehty olisi joka tapauksessa kalliimpi... Pitäisi vaan saada tietää kumpi moottoreista(2,5 vai 3,0) olisi parempi vaihtoehto virittämiseen. Sekä tehojen että kestävyyden kannalta.. Ja minkälainen homma toi dieselin virittämin on ja minkälaisilla asennuksilla niistä on niitä "huimia" teholukemia saatu.... ja että minkä hintaisia hommia ne on...tuikku kirjoitti:.
Aiheesta on paljon juttua jo valmiiksi täällä.
Äkkinäiselle on (halvin ja) paras vaihtoehto on myydä entinen ja käydä Jorman tallilla hakemassa uusi.
On niitä valmiita joskus myynnissäkin.
Sen lisäksi tarvitsisin tietoa minkä laisia muutoksia bensa autoon pitäisi tehdä että dieselin saa siinä toimimaan... onko miten työläs homma...
Milläs muulla se köyhä ajais ku mersulla
-----190E 2.3-16 -----
-----190E 2.3-16 -----
Tuossa ja tuossa on topic kun joku viimeksi kyseli vastaavaa. [edit: ja vielä yksi lukemisen arvoinen linkki
Tehojen kannalta 3 litrainen on tehokkaampi, se vain valitettavasti on hankalampi sovittaa sinne muttei mahdoton. Koneethan on periaatteessa samanlaisia, vain sylinterien määrä (eli pituus) vaihtelee. Tehoerokin on siten helppo laskea, eli 5/6 on eroa.
Dieselin, turbodieselin virityksestä ei oikein jaksa kertoa kun siitä on jo lähes kaikki kirjoitettu forumille muutamaankin otteeseen. Turbopalstaa kun lukee läpi niin eiköhän sieltä selviä.
Hinnastakaan ei kannata spekuloida kun se riippuu aivan siitä miten huolella ja mistä osista sen vääntää kasaan. Kun tilaa kaikki osat viimeisen päälle laitettuna niin eiköhän siinä rahaa pala ihan tarpeeksi, ja lopputuloksena autossa ei ole mitään pitoa missään vauhdissa mitä suomen teillä saa ajaa.
Tehojen kannalta 3 litrainen on tehokkaampi, se vain valitettavasti on hankalampi sovittaa sinne muttei mahdoton. Koneethan on periaatteessa samanlaisia, vain sylinterien määrä (eli pituus) vaihtelee. Tehoerokin on siten helppo laskea, eli 5/6 on eroa.
Dieselin, turbodieselin virityksestä ei oikein jaksa kertoa kun siitä on jo lähes kaikki kirjoitettu forumille muutamaankin otteeseen. Turbopalstaa kun lukee läpi niin eiköhän sieltä selviä.
Hinnastakaan ei kannata spekuloida kun se riippuu aivan siitä miten huolella ja mistä osista sen vääntää kasaan. Kun tilaa kaikki osat viimeisen päälle laitettuna niin eiköhän siinä rahaa pala ihan tarpeeksi, ja lopputuloksena autossa ei ole mitään pitoa missään vauhdissa mitä suomen teillä saa ajaa.

Lisää tietoa: www.skg.fi
Suosittelen 5-pyytyistä, kuutonen on pelkkää hampaiden kiristelyä asennuksesta alkaen eikä se kiristely tosiaankaan lopu kun auto on ajossa.
Toisekseen painojakauma on huomattavasti parempi vitosella, ja siitä saa tehoa aivan tarpeeksi ja vähän ylikin.
Varaa hommaan aikaa ja rahaa, ainakin kaksinkertaisesti molempia siitä mitä olet laskeskellut. Eikä tahdo siltikään riittää.
Toisekseen painojakauma on huomattavasti parempi vitosella, ja siitä saa tehoa aivan tarpeeksi ja vähän ylikin.
Varaa hommaan aikaa ja rahaa, ainakin kaksinkertaisesti molempia siitä mitä olet laskeskellut. Eikä tahdo siltikään riittää.
Mulla olisi sulle juurikin sopiva kone myynnissä.
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=40479
Halvempaa yhtävähän ajettua orggisturboa et löydä. Syöttöpumpun saa mukaan +100e. Ja muutakin diiselöimiseen tarvittavaa tarviketta löytyy.
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=40479
Halvempaa yhtävähän ajettua orggisturboa et löydä. Syöttöpumpun saa mukaan +100e. Ja muutakin diiselöimiseen tarvittavaa tarviketta löytyy.
Pitää katella tuota moottorin ostamista tuossa kevät talvella uudestaan kuhan ensin pääsee näistä armeijan vihreistä eroon...Samuli H kirjoitti:Mulla olisi sulle juurikin sopiva kone myynnissä.
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=40479
Halvempaa yhtävähän ajettua orggisturboa et löydä. Syöttöpumpun saa mukaan +100e. Ja muutakin diiselöimiseen tarvittavaa tarviketta löytyy.
Pitää nyt vaan alustavasti selvitellä, että mitä kaikkee tuohon autoon pitää muutella...
Käykö muuten tuo bensa vehkeen tankki diesel koneen kanssa yhteen?? Vai onko niissä mitään eroa...
Onhan tossa ollu suunnitelmissa tuon bensakoneenki turbotus mutta taitaa saada enemmän helpommalla dieselin kanssa..... Tiedä sitä sitten....

Milläs muulla se köyhä ajais ku mersulla
-----190E 2.3-16 -----
-----190E 2.3-16 -----
veskola kirjoitti:Tuossa ja tuossa on topic kun joku viimeksi kyseli vastaavaa. [edit: ja vielä yksi lukemisen arvoinen linkki
Tehojen kannalta 3 litrainen on tehokkaampi, se vain valitettavasti on hankalampi sovittaa sinne muttei mahdoton. Koneethan on periaatteessa samanlaisia, vain sylinterien määrä (eli pituus) vaihtelee. Tehoerokin on siten helppo laskea, eli 5/6 on eroa.
Dieselin, turbodieselin virityksestä ei oikein jaksa kertoa kun siitä on jo lähes kaikki kirjoitettu forumille muutamaankin otteeseen. Turbopalstaa kun lukee läpi niin eiköhän sieltä selviä.
Hinnastakaan ei kannata spekuloida kun se riippuu aivan siitä miten huolella ja mistä osista sen vääntää kasaan. Kun tilaa kaikki osat viimeisen päälle laitettuna niin eiköhän siinä rahaa pala ihan tarpeeksi, ja lopputuloksena autossa ei ole mitään pitoa missään vauhdissa mitä suomen teillä saa ajaa.
Pitäis jaksaa ajan kanssa ettiä täältä noita juttuja... Meinaa vaan mennä hermot kun välillä ei meinaa löytää sitä mitä etsii... tuosta paljoudesta...
Ei kukaan sattuis tietämään mitään tarkempia projekti kertomuksia mitä löytyis täältä internetin ihmeellisestä maailmasta????
Milläs muulla se köyhä ajais ku mersulla
-----190E 2.3-16 -----
-----190E 2.3-16 -----
Melkein voisin suositella koko auton vaihtamista valmiiseen 2.5 turbodieseliin, tai 300 superiin. Aikaa ja rahaa vaativia projekteja kuitenkin nuo superointihommat, jos ei ole vehkeiden kanssa paljoa pelannut. Välirahan hinta menee helposti osiin...työ on vielä päälle.
Netissä nää jutut on helppoja, mutta pelkkä 200d:n turbottaminen on jo oma hommansa, kun ekaa kertaa tekee...
Netissä nää jutut on helppoja, mutta pelkkä 200d:n turbottaminen on jo oma hommansa, kun ekaa kertaa tekee...
.
Juu, niin se on.
Joidenkin asioiden ja eteen tulleiden vaikeuksien ratkaisuun saattaa mennä pitkäänkin.
Nyt ihan kaikkea ei haluttaisi heti valmiiksi ladata tänne.
Tuntuu, että jotain vaivaa täytyy itsekkin nähdä.
Toimintaperiaatteen ymmärtämisestä voisi vaikka aloittaa.
Niin ei koko ajan toisten mielipiteet kuljettele, kuin pässiä narussa.
Kun projekti sitten etenee, niin varmaankin kaikki haluaa opastaa, jos homma on menossa siihen suuntaan, ettei toimi, tai varmaan särkyy.
Juu, niin se on.
Joidenkin asioiden ja eteen tulleiden vaikeuksien ratkaisuun saattaa mennä pitkäänkin.
Nyt ihan kaikkea ei haluttaisi heti valmiiksi ladata tänne.
Tuntuu, että jotain vaivaa täytyy itsekkin nähdä.
Toimintaperiaatteen ymmärtämisestä voisi vaikka aloittaa.
Niin ei koko ajan toisten mielipiteet kuljettele, kuin pässiä narussa.
Kun projekti sitten etenee, niin varmaankin kaikki haluaa opastaa, jos homma on menossa siihen suuntaan, ettei toimi, tai varmaan särkyy.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Jos totta puhutaan niin viritys mielessä paras on ehdottomasti 5-sylinterin 3.0 litrainen vanhempi 300d kone eli esim korimalleissa w123 ollut . Kestää todistetusti vakiokaluill 3 bar ahdot käyttöautossa
W210 290 TD 1996 "nykyinen"
W124 200d 3.0 ´90 "entinen"
190e ´85 "Carlsson"
Toyota corolla ke10 ´69
Ford Cortina mk3 ´72
W124 200d 3.0 ´90 "entinen"
190e ´85 "Carlsson"
Toyota corolla ke10 ´69
Ford Cortina mk3 ´72
Tästä koneesta yli 200 heppaa on kovassa...Kansi ei virtaa kovinkaan hyvin, kun ei ole läpihengittäväkään. Ettet vaan sekoittaisi sprintterin 2.9 suoraruiskuun, siihen viispyttyseen? Se kestää koviakin ahtopaineita.Raukola kirjoitti:Jos totta puhutaan niin viritys mielessä paras on ehdottomasti 5-sylinterin 3.0 litrainen vanhempi 300d kone eli esim korimalleissa w123 ollut . Kestää todistetusti vakiokaluill 3 bar ahdot käyttöautossa
OM617 kestää kyllä rajuja paineita, ei siinä mitään, mutta vanhanaikaisena koneena siitä ei kyllä hurjia tehoja irtoa helpolla. 300 hv on aika saavutus, paljon parempi aihio on OM602, hiukan pienempi iskutilavuus on merkityksetöntä kun samalla koneen hengitys on ihan eri atmosfääreistä. Ei tarvii kolmea kiloa painetta samaan tehoon.
Ei se ahtopaine mikään jumala ole, vaikka sitä monet tuntuukin vaan tuijottavan: "Voi helvetti mitkä paineet, on varmaan kova tykki"
Ei se ahtopaine mikään jumala ole, vaikka sitä monet tuntuukin vaan tuijottavan: "Voi helvetti mitkä paineet, on varmaan kova tykki"

-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 283
- Liittynyt: Pe 16.04.2004 11:07
- Paikkakunta: Rovaniemi
Kaverilla oli tommosessa suurinpiirtein parisataa heppaa ja paineet jotain 1,8 baria, sen se kyllä kesti niin kauan kun oli kone paikoillaan eli puoli vuotta, mutta 3 kiloa kestää tuskinpa kovin pitkää kiihytystäJP74 kirjoitti:Tästä koneesta yli 200 heppaa on kovassa...Kansi ei virtaa kovinkaan hyvin, kun ei ole läpihengittäväkään. Ettet vaan sekoittaisi sprintterin 2.9 suoraruiskuun, siihen viispyttyseen? Se kestää koviakin ahtopaineita.Raukola kirjoitti:Jos totta puhutaan niin viritys mielessä paras on ehdottomasti 5-sylinterin 3.0 litrainen vanhempi 300d kone eli esim korimalleissa w123 ollut . Kestää todistetusti vakiokaluill 3 bar ahdot käyttöautossa

W204 220 cdi -09
S211 280 cdi -06
W639 115 cdi -06
S211 280 cdi -06
W639 115 cdi -06
Kyllä se kone kestää, mutta kun se pelkkä paine ei kerro koneen kuormituksesta kovin paljoa. Tarpeeksi suurella turbolla terminen rasitus on aika kohtuullinen siinä kun mekaaninen kuorma on suuri. Ja sitä mekaanista kuormaa noi koneet tuntuu kestävän aika mainiosti.Lynx racing kirjoitti: Kaverilla oli tommosessa suurinpiirtein parisataa heppaa ja paineet jotain 1,8 baria, sen se kyllä kesti niin kauan kun oli kone paikoillaan eli puoli vuotta, mutta 3 kiloa kestää tuskinpa kovin pitkää kiihytystä
Arvelen että tuossa kaverisi koneessa oli varmaan aika pieni ahdin josta oli hukkaportti jumitettu kiinni tms. Sellaisella ei tietty kolmeakiloa edes saada, ja jos saataisiin niin poks kyllä kuuluu.
Tiedän kyllä yhden +3 kilon OM617:n joka on kestänyt hämmästyttävän hyvin, oheislaitteet on tuossa vehkeessä mitoitettu vähintään oikein.
Ei viitti käydä koko autoa vaihtamaan ku on just laitettu kori kuntoon...(maalattu ja muuta)... Siihenki meni kohtuullisen reilusti rahaa.... Muutenki tossa on melkolailla kaikki varusteet mitä tarvii niin rakentelen mielummin tuosta... Ainoa vika on siinä että pensselit pestään bensalla ja autot käy dieselillä...JP74 kirjoitti:Melkein voisin suositella koko auton vaihtamista valmiiseen 2.5 turbodieseliin, tai 300 superiin. Aikaa ja rahaa vaativia projekteja kuitenkin nuo superointihommat, jos ei ole vehkeiden kanssa paljoa pelannut. Välirahan hinta menee helposti osiin...työ on vielä päälle.
Netissä nää jutut on helppoja, mutta pelkkä 200d:n turbottaminen on jo oma hommansa, kun ekaa kertaa tekee...

onko miten suuri töinen saaha toi sprinterin kone aseteltua w201:en, kun olisi yks sellanen tiedossa kohtuullisen edullisesti....JP74 kirjoitti:Tästä koneesta yli 200 heppaa on kovassa...Kansi ei virtaa kovinkaan hyvin, kun ei ole läpihengittäväkään. Ettet vaan sekoittaisi sprintterin 2.9 suoraruiskuun, siihen viispyttyseen? Se kestää koviakin ahtopaineita.
Milläs muulla se köyhä ajais ku mersulla
-----190E 2.3-16 -----
-----190E 2.3-16 -----
Jaa täälä taas lyödään OM617:kaa lyttyyn.
Kyllä mää vielä teille näytän
. Ei vaiskaan, hengitysvaikeudet on tiedossa, mutta koitetaan asialle jotain tehä, kun rojekti joskus hamassa tulevaisuudessa valmistuu niin pettymys on karvas jos ei saman verran löylyä irtoa ku uudemmista kakssatasista
.





Millhill Performance
-Built With Pride-
-Built With Pride-
Mikähän olisi hyvä turbo tuohon OM617 turbokoneeseen isojen elementtien kanssa? Olen ajatellut vakioturboa, koska sillä saisi mahtavat alaväännöt käyttöautoon. Mitään hirveän pitkiä vetoja sillä ei sitten varmaankaan uskaltaisi kyllä ottaa? Tavoitteena olisi saada hyvin käytössä pelaava yhdistelmä, joka tarvittaessa myös liikkuisikin.
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Vakioturbo heti mäkeen, ja toi tilalleHeavy kirjoitti:Mikähän olisi hyvä turbo tuohon OM617 turbokoneeseen isojen elementtien kanssa? Olen ajatellut vakioturboa, koska sillä saisi mahtavat alaväännöt käyttöautoon. Mitään hirveän pitkiä vetoja sillä ei sitten varmaankaan uskaltaisi kyllä ottaa? Tavoitteena olisi saada hyvin käytössä pelaava yhdistelmä, joka tarvittaessa myös liikkuisikin.
http://www.hevosvoima.com/site/tuotteet ... &prodid=70
Millainen tuo on heräämään alakierroksilla? Tuolla ilmeisesti uskaltaisi ottaa pidempiäkin vetoja? Eikös se tuolla laipalla sovi tuohon vakioturbon pakosarjaan suoraan?Mauri H. kirjoitti:Vakioturbo heti mäkeen, ja toi tilalle
http://www.hevosvoima.com/site/tuotteet ... &prodid=70
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Arviolta heräilee jossain 2500 kierroksen paikkeilla (en ota vastuuta kyseisestä arviosta
). Tolla uskaltaa vedellä hiukka pidempäänkin tosiaan, on aika lailla suurempi kuin vakioturbo ja sopii suoraan samaan laippaan jos vakio on T03:sen laipalla myös.
On muuten laadultaan erinomaisia noi Masturbot, itse koitin niiden suurinta mallia rikkoa oikein tosissani eikä jälkeäkään havaittavissa vaikka selkäsauna oli aika rajua kaikkine sakkaamisineen. Viimeistely myös huippuluokkaa verrattuna Garrettiin tai Holsettiin.

On muuten laadultaan erinomaisia noi Masturbot, itse koitin niiden suurinta mallia rikkoa oikein tosissani eikä jälkeäkään havaittavissa vaikka selkäsauna oli aika rajua kaikkine sakkaamisineen. Viimeistely myös huippuluokkaa verrattuna Garrettiin tai Holsettiin.
Pakopainemittari paikalleen ja vetojen pituus ja syvyys säädetään sen antaman informaation mukaan. Jollei ahdista niin sitten voi ottaa mittarin pois ja revittää urku auki. Vaikea sitä on muuten arvioida miten se siinä koneessa ja pumpussa toimii. Eikä noita taida vielä olla kokeiltu tuolla koneella.Heavy kirjoitti:Tuolla ilmeisesti uskaltaisi ottaa pidempiäkin vetoja?

Lisää tietoa: www.skg.fi
Vaikken mää näistä nyt niin paljoa tiiä, mutta minusta tuo Maurin ehotuski on vähä pienenpuoleinen. Mullahan oli vakioelementeillä tuo Schwitzer s2 josa pakosiivet n.54mm ja seki heräs kyllä jo niin alhaalta ettei yhtään alempaa tarvi herätä.
Tulevaan koneeseenhan tulee tuo Garrett GT40 58/66 siivillä.
Tulevaan koneeseenhan tulee tuo Garrett GT40 58/66 siivillä.
Millhill Performance
-Built With Pride-
-Built With Pride-
.
Ahtimen koko taitaa olla ikuisuuskysymys.
Mikä toiselle kelpaa, niin toiselle ei.
Pakopuolen koko masterissa varmaan oikein hyvin riittää pariinsataan, ja ylikin.
Sitä, että kiinnitys käy entisen tilalle, ei kannata murehtia yhtään.
Imusiipi on hiukan pienen oloinen, mutta eipä pulloon paljoa painetta kannata puskettaakkaan.
Eikä pariinsataan paljon tarvikkaan, ~kolmelitraisessa. Alle kilolla varmaan pärjää.
Niinkuin Vesku kirjoittelikin, niin mittaamallahan se lopulta selviää.
Kohtihintaisiahan nuo ovat.
Vielä kun muuttuvasiipisiä heittelisivät kehiin, semmoisia, joilla ainaskin pariin kiloon pääsisi.
Ahtimen koko taitaa olla ikuisuuskysymys.
Mikä toiselle kelpaa, niin toiselle ei.
Pakopuolen koko masterissa varmaan oikein hyvin riittää pariinsataan, ja ylikin.
Sitä, että kiinnitys käy entisen tilalle, ei kannata murehtia yhtään.
Imusiipi on hiukan pienen oloinen, mutta eipä pulloon paljoa painetta kannata puskettaakkaan.
Eikä pariinsataan paljon tarvikkaan, ~kolmelitraisessa. Alle kilolla varmaan pärjää.
Niinkuin Vesku kirjoittelikin, niin mittaamallahan se lopulta selviää.
Kohtihintaisiahan nuo ovat.
Vielä kun muuttuvasiipisiä heittelisivät kehiin, semmoisia, joilla ainaskin pariin kiloon pääsisi.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Tuo sprinterin/väykyn 2.9 (suorasuihku) kyl kestää ihan käyttöautona.......ja hieman myös revitystäjavascript:emoticon(':twisted:')
Kaarat..
Legacy 200
124 / 92 500E
190 / 88 2.5td
190 / 87 om 605.... - (ex2.9tdi) - (ex 2.3 16v)
190E osina
Toyta celica 2.0 gti vm91
pari välikoppa eskoa
Pyörät
suzuki gsx-r 750 92
HONDA xr600r88, xr600xl83 ja suzuki 125RM97ja87
Legacy 200
124 / 92 500E
190 / 88 2.5td
190 / 87 om 605.... - (ex2.9tdi) - (ex 2.3 16v)
190E osina
Toyta celica 2.0 gti vm91
pari välikoppa eskoa
Pyörät
suzuki gsx-r 750 92
HONDA xr600r88, xr600xl83 ja suzuki 125RM97ja87
Ei pelkkä siiven inducer koko kaikkea kerro. Tuossa vähän iltalukemista ja kun lopulta päätä kivistää oikein kunnolla, niin laittaa tuon Maurin ehdottaman ahtimen sinne ihan sovulle, ja kertoo meille miten kävi.
Ne on edukkaita nuo ahtimet
Ne on edukkaita nuo ahtimet

Lisää tietoa: www.skg.fi
Mastereiden siipiprofiili varsinkin pakosiivessä on aika veikeä, virtaa hiukka paremmin kuin vastaavan kokoinen Holsetti tai Garret.
Ja pelkkä imusiiven inducer ei kerro kompuran tuotosta oikein paljoa, exducerin koko sen sijaan kertoo.
Tuota masteria ehdotin vakioahtimen korvaajaksi, kun ilmeisesti mitään hirmutehoja ei haeta.
Petska: Masterit on korkealuokkaisia kuten jo aiemmin mainitsin, on omaa kokemusta.
Ja pelkkä imusiiven inducer ei kerro kompuran tuotosta oikein paljoa, exducerin koko sen sijaan kertoo.
Tuota masteria ehdotin vakioahtimen korvaajaksi, kun ilmeisesti mitään hirmutehoja ei haeta.
Petska: Masterit on korkealuokkaisia kuten jo aiemmin mainitsin, on omaa kokemusta.