Mitkä hakkapeliitat ostan w124 mersuun?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Carnetti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: La 12.08.2006 18:20

Mitkä hakkapeliitat ostan w124 mersuun?

Viesti Kirjoittaja Carnetti »

Hakkapeliitta 2, 4 tai 5 ostoslistalla. Mitä eroja noissa on?
Pysyykö nastat paremmin jossakin, entä pitävyys ja sivuttaisluisto?

Autoni on 200E -89, automaatti
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Re: Mitkä hakkapeliitat ostan w124 mersuun?

Viesti Kirjoittaja Jani »

c7c7 kirjoitti:Hakkapeliitta 2, 4 tai 5 ostoslistalla. Mitä eroja noissa on?
Pysyykö nastat paremmin jossakin, entä pitävyys ja sivuttaisluisto?

Autoni on 200E -89, automaatti
Kyllä noista laittaisin 4:t tai 5:t
5:ssa varmaan pito parempi, mutta melko kalliit.
Kakkosten pito ja ajettavuus ei ole likelläkään jos nelosiin vertaa...
Ja nastatkin kai pysyy noissa uudemmissa paremmin :roll:
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
jorim
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Ma 02.01.2006 14:41

Hakkapeliitta

Viesti Kirjoittaja jorim »

Kyllä 2. nenkin pelittää, riippuu siitä ajatko paljon maantietä ja missä päin maata. Minulla on 850 Volvossa neloset, pitää ja nastat pysyy mutta ääntä piisaa. Mersuun (250 TD -88), laitoin kakkoset kun ovat reilusti hiljaisemmat, viime talvena tuli reilut 20t. km ja nastat aivan OK. eikä pidossakaan valittamista. Mutta se makuasia sanoi ajokoirakin kun mu.... hm.hm nuoleskeli.
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Re: Hakkapeliitta

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

jorim kirjoitti: Minulla on 850 Volvossa neloset, pitää ja nastat pysyy mutta ääntä piisaa.
Vaihda tuo Volvo toiseen mersuun, ajelet hiljaisemmin renkailla kuin renkailla 8)

Suosittelen omista kokemuksistani HKPL4:sia, HKPL5:set ovat vielä paremmat, jos vain raaskii maksaa.
124.023
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Kyllä ne HKPL2:t ääntä pitää väykynkin alla. Korvia huumaava jollotus muulla kuin puhtaalla lumipohjalla jossa ne on kyllä hiljaiset.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Itse ostaisin nuo neloset.
Ei ole niin radikaalisti nuo vitoset kehittynyt nelosiin verrattuna että sen takia kallistun nelosiin.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
juppepuputti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 385
Liittynyt: Ma 03.11.2003 21:10

Viesti Kirjoittaja juppepuputti »

en ottaisi "Suosi Suomalaista n....i kotimaista" slogania rengasasioissa huomioon , jos ei nyt sitten satu Wilenen tapaan 'halavalla saamaan' .
Itselläni 2 samankoppaista mersua (W202) ,samanikäistä, joista toinen bensa(c180) ja toinen kiisseli(c220) . Molempiin ostin viimesyksynä uudet talvirenkaat . Emännälle kiisseliin ostin Misukan X-ice Northit ja itselleni bensaan Nokian 4 .
Ja täytyy sanoa että tuli viimeiset Nokialaiset ostettua . Noilla noksuilla ajettu puolet vähemmän kuin Misukoilla ja pito on aivan kateissa . Noksut pitää aivan kauheaa meteliä Misukoihin verrattuna . Misukoilla ajaa kevyesti vielä toisenkin talven . Jos listahinnoilla joutuu renkaat ostamaan, jättäisin Noksut suosista sinne hyllylle .

Parhaat Noksut minulla on ollut Q-sarjan kitkat , mutta Mersun alle ne ei sopinut ollenkaan. Wanhan auton (Nissan Primera) alle ne sopi kuin nenä päähän , mutta mersussa ne toiminu ollenkaan (takaveto kait tekee tepposet)
-= Veteran of 1000 psychic wars =-
Sami201
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: Ma 18.07.2005 13:08
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Sami201 »

juppepuputti kirjoitti:Parhaat Noksut minulla on ollut Q-sarjan kitkat , mutta Mersun alle ne ei sopinut ollenkaan. Wanhan auton (Nissan Primera) alle ne sopi kuin nenä päähän , mutta mersussa ne toiminu ollenkaan (takaveto kait tekee tepposet)
Kyllä mun 190 alla Q:t toimii hienosti :o
W201 2.6, W203 1.8 komp, C203 200cdi. Ex: W215 5.0, C124 3.2, R170 2.3
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1568
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja illinois »

Itsellä kokemusta HP-2 ja HP-4. Nelonen on selvästi kehittyneempi rengas. Itselleni melu on sivuseikka jos rengas on muuten hyvä. Eikä HP-4 nyt NIIN äänekäs ole. Väitän että 75 % ei edes erottaisi melun tasoa vaikka alla pyörisi
10 vuotta vanhat misukat ja uudet vastaavanlaiset. Jos auto on kovin raskas (iso farmari/pakettiauto) niin HP-4 ei välttämättä ole paras. HP-5 on sitten vain sellaisille jotka haluavat maksaa viimeisestä villityksestä. Kilpailu on kovaa ja uusia tuotteita on tultava joita voi myydä paremmalla katteella. HP-4 on jo kuitenkin 3-4 vuotta vanha lanseeraus Nokialta.

Minkä vaan uuden renkaan pidon saa katoamaan aika äkkiä tietynlaisella ajotavallakin, mutta itsellä pysynyt HP-4:set alun "liimapidon" jälkeen ihan hyvin kuosissa 20 tkm.

Kaveri ostio Michelinin uudet X-Ice North:it ja asennutti ne uusille original vanteille. Renagasfirmassa eivät oleet uskoa silmiään kun painoja tuli tasaisesti 60-105 gr per rengas. Ja niitä renkaita jumpattiin suhteessa vanteelle parikin kertaa. Liekö ollut maanantai kappaleet. Ajo-ominaisuuksista tämä ei tietysti kerro juuri mitään.Koko oli 205/55/16".
Avatar
juppepuputti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 385
Liittynyt: Ma 03.11.2003 21:10

Viesti Kirjoittaja juppepuputti »

Hitto , täytyykin ensi talveksi sekoittaa noi renkaat autojen kesken .
Saa sitten oikein livenä kokemusta , josko automaatti ja bensa vaikuttaisi NOIN paljon renkaiden toimivuuteen .

Ja varmuuudella tiedän jo sanoa että toinen rengasjumppa tiedossa . Hellapoliisilla on omat käsityksensä noitten Nokialaisten toimivuudesta .
-= Veteran of 1000 psychic wars =-
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tenox »

C124:n alla oli viime talven (ja on siis ens talvenkin) HP4:t. Pito on erittäin hyvä, nastoja ei irtoillut ja muutenkin ominaisuuksiltaan ihan sopiva rengas. PAITSI että erittäin kovaääninen ainakin Coupessa.
-A-J-
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1204
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Re: Mitkä hakkapeliitat ostan w124 mersuun?

Viesti Kirjoittaja dansku »

c7c7 kirjoitti:Hakkapeliitta 2, 4 tai 5 ostoslistalla.

mielestäni hkpl2:sia ei ole valmistettu edes vuosiin..

ja jos jostain yrität sellaiset edes löytää, niin kannattaa heittää kyllä olan yli. mun mielestä tää koko topiikki on vähän urpo.. :roll:

tietenkin kannattaa laittaa niin hyvät renkaat, kuin rahat riittää!!

eli jos viitosia edes mietit, niin eipä paljoa kannata muita silloin miettiä. muut on huonompia :!:
S212 E220 -11
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
-jorkki-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 176
Liittynyt: Su 12.02.2006 17:39
Paikkakunta: Liminka

Re: Mitkä hakkapeliitat ostan w124 mersuun?

Viesti Kirjoittaja -jorkki- »

dansku kirjoitti:
c7c7 kirjoitti:Hakkapeliitta 2, 4 tai 5 ostoslistalla.

mielestäni hkpl2:sia ei ole valmistettu edes vuosiin..

ja jos jostain yrität sellaiset edes löytää, niin kannattaa heittää kyllä olan yli.
Kyllä HKPL 2:sia valmistetaan vieläkin. Ei niitä kannata olan yli heittää, ihan hyvä rengas. On kitkat ja nastat samassa, sekä hiljaisemmat kuin 4 tai 5. HKPL4 ja 5 ei ole kitkapinnalla, tietysti ovat pitävemmät, onhan kakkonen vanhempi malli.
S212 & W639
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1204
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

ai ole kitkat ja nastat samassa.. :roll: tottakai niissä on. kaikissa nykyajan nastarenkaissa on. vai oletko nähnyt nastarenkaita ilman lamelleja?

en ole kyllä nähnyt enkä kuullut että kakkosia olisi myyty missään rengasliikkeessä pitkään aikaan. ja miks olis? kun mennään jo vitosissa. (tosin kolmonen jäi välistä)


ja tosiasia on, että vaikka ottais uudet kakkoset jostain, niin ei varmasti pärjää minkäänlaisessa vertailussa lähellekkään loppuajan nelosia tai vitosia.

vaikka ilmaiseks saisin, niin en ottais. :roll:
S212 E220 -11
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

dansku kirjoitti:en ole kyllä nähnyt enkä kuullut että kakkosia olisi myyty missään rengasliikkeessä pitkään aikaan. ja miks olis? kun mennään jo vitosissa. (tosin kolmonen jäi välistä)
Kyllä ne myy kakkosta, jos vaan osaa kysyä. Vain uutuuksia mainostetaan ja kaikki uutuudet aina maksaa vähän extraa. Tavaraa myydään niin kauan kun sitä vaan varastosta löytyy, eikä sen parasta ennen päivämäärä ole umpeutunut. Parisen vuotta sitten täkäläinen gummikauppias löysi mulle varastostaan uudet takarenkaat ja ne oli mallia hkpl kympit, joiden valmistus oli lopetettu ajat sitten. Nyttemmin koko kierros on jo pistetty uusiksi ja alla pyörii kakkoset, eikä mitään valittamista.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
tinippa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ti 22.11.2005 22:30
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja tinippa »

X-ice tai noranza... toivo menny nokian kanssa, mielipide... :roll:
Mercedes-benz 200te
VW passat tdi -03
jawa 250cc -52
Honda CBR 1000f
-jorkki-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 176
Liittynyt: Su 12.02.2006 17:39
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja -jorkki- »

dansku kirjoitti:ai ole kitkat ja nastat samassa.. :roll: tottakai niissä on. kaikissa nykyajan nastarenkaissa on. vai oletko nähnyt nastarenkaita ilman lamelleja?

en ole kyllä nähnyt enkä kuullut että kakkosia olisi myyty missään rengasliikkeessä pitkään aikaan. ja miks olis? kun mennään jo vitosissa. (tosin kolmonen jäi välistä)


ja tosiasia on, että vaikka ottais uudet kakkoset jostain, niin ei varmasti pärjää minkäänlaisessa vertailussa lähellekkään loppuajan nelosia tai vitosia.

vaikka ilmaiseks saisin, niin en ottais. :roll:
Ei lamelli tarkoita sitä että on kitkarengas. Nokianin sivuilla ei puhuta 4 eikä 5 kohdalla mitään kitkarenkaista, kakkosen kohdalla sanotaan että kyseessä on kitka-nasta-rengas. Rengasta myydään ainakin Vianorilla, ja rengasliikkeessä missä itse olen töissä. Pikaisella Googletuksella löysin heti puolenkymmentä paikkaa. Nokianin sivuilla löytyy nastarenkaista hkpl2, hkpl4 ja hkpl5, tuskinpa siellä enää museotavaraa esitellään? Kakkonen on esitelty tällä vuosituhannella. Eikä se mene niin että mitä suurempi numero niin sitä parempi, onhan hkpl10 ollut kauan ennen kuin 4 tai 5. Sitä en väitä että kakkonen paras on, vitonen ja nelonen on kyllä parempia, mutta myös kaliimpia. Kakkonen on vaihtoehto jos ei kalleinta halua ostaa.

hkpl4 vastaan hkpl2:
Nokian Renkaiden omissa testeissä jääpitotulokset paranivat noin 8 % uuden nelikulmanastan ansiosta. Vertailurenkaana oli edeltäjä eli Nokian Hakkapeliitta 2.
Kestää vielä vertailun?

Itse kyllä ottaisin mielellään jos ilmaiseksi uudet kakkoset saisi, hyvät renkaat ne on.


Älä vedä herneitä nenään, mutta asia on juuri näin. :lol:
S212 & W639
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1204
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

-jorkki- kirjoitti:
dansku kirjoitti:ai ole kitkat ja nastat samassa.. :roll: tottakai niissä on. kaikissa nykyajan nastarenkaissa on. vai oletko nähnyt nastarenkaita ilman lamelleja?

en ole kyllä nähnyt enkä kuullut että kakkosia olisi myyty missään rengasliikkeessä pitkään aikaan. ja miks olis? kun mennään jo vitosissa. (tosin kolmonen jäi välistä)


ja tosiasia on, että vaikka ottais uudet kakkoset jostain, niin ei varmasti pärjää minkäänlaisessa vertailussa lähellekkään loppuajan nelosia tai vitosia.

vaikka ilmaiseks saisin, niin en ottais. :roll:
Ei lamelli tarkoita sitä että on kitkarengas. Nokianin sivuilla ei puhuta 4 eikä 5 kohdalla mitään kitkarenkaista, kakkosen kohdalla sanotaan että kyseessä on kitka-nasta-rengas. Rengasta myydään ainakin Vianorilla, ja rengasliikkeessä missä itse olen töissä. Pikaisella Googletuksella löysin heti puolenkymmentä paikkaa. Nokianin sivuilla löytyy nastarenkaista hkpl2, hkpl4 ja hkpl5, tuskinpa siellä enää museotavaraa esitellään? Kakkonen on esitelty tällä vuosituhannella. Eikä se mene niin että mitä suurempi numero niin sitä parempi, onhan hkpl10 ollut kauan ennen kuin 4 tai 5. Sitä en väitä että kakkonen paras on, vitonen ja nelonen on kyllä parempia, mutta myös kaliimpia. Kakkonen on vaihtoehto jos ei kalleinta halua ostaa.

hkpl4 vastaan hkpl2:
Nokian Renkaiden omissa testeissä jääpitotulokset paranivat noin 8 % uuden nelikulmanastan ansiosta. Vertailurenkaana oli edeltäjä eli Nokian Hakkapeliitta 2.
Kestää vielä vertailun?

Itse kyllä ottaisin mielellään jos ilmaiseksi uudet kakkoset saisi, hyvät renkaat ne on.


Älä vedä herneitä nenään, mutta asia on juuri näin. :lol:


en vedä herneitä.. en. jokainen ajaa niillä renkailla kun haluaa/talous antaa periksi.

mutta pari asiaa nyt kun kerta olet alan-ammattilainen..

1. lamelli tosiaan ei tarkoita, että on kitkarengas.. lamelli on lamelli ja kitkarengas on kitkarengas. lamellilla varustettu rengas, voi olla kitkarengas tai nastarengas. kitka-nasta rengasta ei ole olemassakaan, tai siis on, mutta se on nimeltään nasta rengas. jos nastarenkaasta nyppii nastat pois, siitä tulee kitkarengas. (puhutaan nyt 2:set, ja siitä eteenpäin kehitetyt nokia mallit)

..jos sinulla on jokin muu tieto siitä, miksi kitkarengas on kitkarengas, ilman lamelleja, niin kerro ihmeessä.

2. se miksi nokia aikoinaan ilmoitti kakkosen olevan ns. "kitka-nasta" rengas, johtui varmaankin juuri siitä, ettei edellisessä hkpl mallissa ollut tätä kitkaominaisuutta. eli juuri kympissä. juuri tästä syystä varmaan nelosessa ja viitosessa ei ole ilmoitettu koko asiaa, koska kakkosen jäljeen nämä kitkalamellien lisääminen nastarenkaaseen tuli jäädäkseen, ja on ollut jo itsestäänselvyys jokaisen merkin nastarenkaissa jo vuosien ajan.

3. tiedän hyvin että hakkapeliitan numerosarjat eivät mene järjestyksessä.
hkpl 10 oli kova sana kun aloitin autoilun. :wink:


4. niinkuin sanoin, kakkonen ja loppuajan nelonen "esim. tämänvuoden" ei pärjää mitenkään vertailussa. tämä johtunee siitä että rengastehtaat kehittävät rengastaan koko ajan. eli esim viimevuoden hkpl 4 ei pärjää tämänvuoden neloselle, vaikka rengas on samanmerkkinen mallinen, ja täysin samannäköinen. parannus on tapahtunut esim.seoksissa, jota tavallinen kuluttaja ei pysty näkemään. kakkosen kehitys on takuulla jo hiipunut ellei pysähtynyt jo aikoja sitte.

vertailussa, mitä käytit esimerkkinä, oli verrattu varmaankin juuri tulleita nelosia markkinoille kakkosten jalkeen. jolloin kehitystä ei ollut tapahtunut lähestkään niin paljon kuin nyt.



parhaillaan nokian insinöörit kehittelevät koko ajan nokian hkpl 5:sen seuraajaa, tai siis EVO-mallia, miten saataisiin siitä saataisiin ensi talven testeihin vielä paremmaksi renkaaksi, kuin nyt on.
S212 E220 -11
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
Hervast
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ke 18.01.2006 18:43
Paikkakunta: Oku

Viesti Kirjoittaja Hervast »

Ainakin Audiin Gislaved on oikea merkki, paljon kestävämpi ja tukevampi ajaa kuin Nokialaiset. Tuossa talvemmalla taidan hankkia NF5:et 185/65R15" koossa, kattoo sitten kumpaan lotjaan ne laittaa.

Suosin parhaani mukaan suomalaista jos vain se on mahdollista, mutta Nokialaista talvirengasta en enää autoihini halua.
MB W124 E250D 20V -95
Audi 90 2.2 quattro -88
Vastaa Viestiin