Mitkä hakkapeliitat ostan w124 mersuun?
Mitkä hakkapeliitat ostan w124 mersuun?
Hakkapeliitta 2, 4 tai 5 ostoslistalla. Mitä eroja noissa on?
Pysyykö nastat paremmin jossakin, entä pitävyys ja sivuttaisluisto?
Autoni on 200E -89, automaatti
Pysyykö nastat paremmin jossakin, entä pitävyys ja sivuttaisluisto?
Autoni on 200E -89, automaatti
Re: Mitkä hakkapeliitat ostan w124 mersuun?
Kyllä noista laittaisin 4:t tai 5:tc7c7 kirjoitti:Hakkapeliitta 2, 4 tai 5 ostoslistalla. Mitä eroja noissa on?
Pysyykö nastat paremmin jossakin, entä pitävyys ja sivuttaisluisto?
Autoni on 200E -89, automaatti
5:ssa varmaan pito parempi, mutta melko kalliit.
Kakkosten pito ja ajettavuus ei ole likelläkään jos nelosiin vertaa...
Ja nastatkin kai pysyy noissa uudemmissa paremmin

-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Hakkapeliitta
Kyllä 2. nenkin pelittää, riippuu siitä ajatko paljon maantietä ja missä päin maata. Minulla on 850 Volvossa neloset, pitää ja nastat pysyy mutta ääntä piisaa. Mersuun (250 TD -88), laitoin kakkoset kun ovat reilusti hiljaisemmat, viime talvena tuli reilut 20t. km ja nastat aivan OK. eikä pidossakaan valittamista. Mutta se makuasia sanoi ajokoirakin kun mu.... hm.hm nuoleskeli.
Re: Hakkapeliitta
Vaihda tuo Volvo toiseen mersuun, ajelet hiljaisemmin renkailla kuin renkaillajorim kirjoitti: Minulla on 850 Volvossa neloset, pitää ja nastat pysyy mutta ääntä piisaa.

Suosittelen omista kokemuksistani HKPL4:sia, HKPL5:set ovat vielä paremmat, jos vain raaskii maksaa.
124.023
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
- juppepuputti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 385
- Liittynyt: Ma 03.11.2003 21:10
en ottaisi "Suosi Suomalaista n....i kotimaista" slogania rengasasioissa huomioon , jos ei nyt sitten satu Wilenen tapaan 'halavalla saamaan' .
Itselläni 2 samankoppaista mersua (W202) ,samanikäistä, joista toinen bensa(c180) ja toinen kiisseli(c220) . Molempiin ostin viimesyksynä uudet talvirenkaat . Emännälle kiisseliin ostin Misukan X-ice Northit ja itselleni bensaan Nokian 4 .
Ja täytyy sanoa että tuli viimeiset Nokialaiset ostettua . Noilla noksuilla ajettu puolet vähemmän kuin Misukoilla ja pito on aivan kateissa . Noksut pitää aivan kauheaa meteliä Misukoihin verrattuna . Misukoilla ajaa kevyesti vielä toisenkin talven . Jos listahinnoilla joutuu renkaat ostamaan, jättäisin Noksut suosista sinne hyllylle .
Parhaat Noksut minulla on ollut Q-sarjan kitkat , mutta Mersun alle ne ei sopinut ollenkaan. Wanhan auton (Nissan Primera) alle ne sopi kuin nenä päähän , mutta mersussa ne toiminu ollenkaan (takaveto kait tekee tepposet)
Itselläni 2 samankoppaista mersua (W202) ,samanikäistä, joista toinen bensa(c180) ja toinen kiisseli(c220) . Molempiin ostin viimesyksynä uudet talvirenkaat . Emännälle kiisseliin ostin Misukan X-ice Northit ja itselleni bensaan Nokian 4 .
Ja täytyy sanoa että tuli viimeiset Nokialaiset ostettua . Noilla noksuilla ajettu puolet vähemmän kuin Misukoilla ja pito on aivan kateissa . Noksut pitää aivan kauheaa meteliä Misukoihin verrattuna . Misukoilla ajaa kevyesti vielä toisenkin talven . Jos listahinnoilla joutuu renkaat ostamaan, jättäisin Noksut suosista sinne hyllylle .
Parhaat Noksut minulla on ollut Q-sarjan kitkat , mutta Mersun alle ne ei sopinut ollenkaan. Wanhan auton (Nissan Primera) alle ne sopi kuin nenä päähän , mutta mersussa ne toiminu ollenkaan (takaveto kait tekee tepposet)
-= Veteran of 1000 psychic wars =-
Kyllä mun 190 alla Q:t toimii hienostijuppepuputti kirjoitti:Parhaat Noksut minulla on ollut Q-sarjan kitkat , mutta Mersun alle ne ei sopinut ollenkaan. Wanhan auton (Nissan Primera) alle ne sopi kuin nenä päähän , mutta mersussa ne toiminu ollenkaan (takaveto kait tekee tepposet)

W201 2.6, W203 1.8 komp, C203 200cdi. Ex: W215 5.0, C124 3.2, R170 2.3
Itsellä kokemusta HP-2 ja HP-4. Nelonen on selvästi kehittyneempi rengas. Itselleni melu on sivuseikka jos rengas on muuten hyvä. Eikä HP-4 nyt NIIN äänekäs ole. Väitän että 75 % ei edes erottaisi melun tasoa vaikka alla pyörisi
10 vuotta vanhat misukat ja uudet vastaavanlaiset. Jos auto on kovin raskas (iso farmari/pakettiauto) niin HP-4 ei välttämättä ole paras. HP-5 on sitten vain sellaisille jotka haluavat maksaa viimeisestä villityksestä. Kilpailu on kovaa ja uusia tuotteita on tultava joita voi myydä paremmalla katteella. HP-4 on jo kuitenkin 3-4 vuotta vanha lanseeraus Nokialta.
Minkä vaan uuden renkaan pidon saa katoamaan aika äkkiä tietynlaisella ajotavallakin, mutta itsellä pysynyt HP-4:set alun "liimapidon" jälkeen ihan hyvin kuosissa 20 tkm.
Kaveri ostio Michelinin uudet X-Ice North:it ja asennutti ne uusille original vanteille. Renagasfirmassa eivät oleet uskoa silmiään kun painoja tuli tasaisesti 60-105 gr per rengas. Ja niitä renkaita jumpattiin suhteessa vanteelle parikin kertaa. Liekö ollut maanantai kappaleet. Ajo-ominaisuuksista tämä ei tietysti kerro juuri mitään.Koko oli 205/55/16".
10 vuotta vanhat misukat ja uudet vastaavanlaiset. Jos auto on kovin raskas (iso farmari/pakettiauto) niin HP-4 ei välttämättä ole paras. HP-5 on sitten vain sellaisille jotka haluavat maksaa viimeisestä villityksestä. Kilpailu on kovaa ja uusia tuotteita on tultava joita voi myydä paremmalla katteella. HP-4 on jo kuitenkin 3-4 vuotta vanha lanseeraus Nokialta.
Minkä vaan uuden renkaan pidon saa katoamaan aika äkkiä tietynlaisella ajotavallakin, mutta itsellä pysynyt HP-4:set alun "liimapidon" jälkeen ihan hyvin kuosissa 20 tkm.
Kaveri ostio Michelinin uudet X-Ice North:it ja asennutti ne uusille original vanteille. Renagasfirmassa eivät oleet uskoa silmiään kun painoja tuli tasaisesti 60-105 gr per rengas. Ja niitä renkaita jumpattiin suhteessa vanteelle parikin kertaa. Liekö ollut maanantai kappaleet. Ajo-ominaisuuksista tämä ei tietysti kerro juuri mitään.Koko oli 205/55/16".
- juppepuputti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 385
- Liittynyt: Ma 03.11.2003 21:10
Hitto , täytyykin ensi talveksi sekoittaa noi renkaat autojen kesken .
Saa sitten oikein livenä kokemusta , josko automaatti ja bensa vaikuttaisi NOIN paljon renkaiden toimivuuteen .
Ja varmuuudella tiedän jo sanoa että toinen rengasjumppa tiedossa . Hellapoliisilla on omat käsityksensä noitten Nokialaisten toimivuudesta .
Saa sitten oikein livenä kokemusta , josko automaatti ja bensa vaikuttaisi NOIN paljon renkaiden toimivuuteen .
Ja varmuuudella tiedän jo sanoa että toinen rengasjumppa tiedossa . Hellapoliisilla on omat käsityksensä noitten Nokialaisten toimivuudesta .
-= Veteran of 1000 psychic wars =-
Re: Mitkä hakkapeliitat ostan w124 mersuun?
c7c7 kirjoitti:Hakkapeliitta 2, 4 tai 5 ostoslistalla.
mielestäni hkpl2:sia ei ole valmistettu edes vuosiin..
ja jos jostain yrität sellaiset edes löytää, niin kannattaa heittää kyllä olan yli. mun mielestä tää koko topiikki on vähän urpo..

tietenkin kannattaa laittaa niin hyvät renkaat, kuin rahat riittää!!
eli jos viitosia edes mietit, niin eipä paljoa kannata muita silloin miettiä. muut on huonompia

S212 E220 -11
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
Re: Mitkä hakkapeliitat ostan w124 mersuun?
Kyllä HKPL 2:sia valmistetaan vieläkin. Ei niitä kannata olan yli heittää, ihan hyvä rengas. On kitkat ja nastat samassa, sekä hiljaisemmat kuin 4 tai 5. HKPL4 ja 5 ei ole kitkapinnalla, tietysti ovat pitävemmät, onhan kakkonen vanhempi malli.dansku kirjoitti:c7c7 kirjoitti:Hakkapeliitta 2, 4 tai 5 ostoslistalla.
mielestäni hkpl2:sia ei ole valmistettu edes vuosiin..
ja jos jostain yrität sellaiset edes löytää, niin kannattaa heittää kyllä olan yli.
S212 & W639
ai ole kitkat ja nastat samassa..
tottakai niissä on. kaikissa nykyajan nastarenkaissa on. vai oletko nähnyt nastarenkaita ilman lamelleja?
en ole kyllä nähnyt enkä kuullut että kakkosia olisi myyty missään rengasliikkeessä pitkään aikaan. ja miks olis? kun mennään jo vitosissa. (tosin kolmonen jäi välistä)
ja tosiasia on, että vaikka ottais uudet kakkoset jostain, niin ei varmasti pärjää minkäänlaisessa vertailussa lähellekkään loppuajan nelosia tai vitosia.
vaikka ilmaiseks saisin, niin en ottais.

en ole kyllä nähnyt enkä kuullut että kakkosia olisi myyty missään rengasliikkeessä pitkään aikaan. ja miks olis? kun mennään jo vitosissa. (tosin kolmonen jäi välistä)
ja tosiasia on, että vaikka ottais uudet kakkoset jostain, niin ei varmasti pärjää minkäänlaisessa vertailussa lähellekkään loppuajan nelosia tai vitosia.
vaikka ilmaiseks saisin, niin en ottais.

S212 E220 -11
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
Kyllä ne myy kakkosta, jos vaan osaa kysyä. Vain uutuuksia mainostetaan ja kaikki uutuudet aina maksaa vähän extraa. Tavaraa myydään niin kauan kun sitä vaan varastosta löytyy, eikä sen parasta ennen päivämäärä ole umpeutunut. Parisen vuotta sitten täkäläinen gummikauppias löysi mulle varastostaan uudet takarenkaat ja ne oli mallia hkpl kympit, joiden valmistus oli lopetettu ajat sitten. Nyttemmin koko kierros on jo pistetty uusiksi ja alla pyörii kakkoset, eikä mitään valittamista.dansku kirjoitti:en ole kyllä nähnyt enkä kuullut että kakkosia olisi myyty missään rengasliikkeessä pitkään aikaan. ja miks olis? kun mennään jo vitosissa. (tosin kolmonen jäi välistä)
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Ei lamelli tarkoita sitä että on kitkarengas. Nokianin sivuilla ei puhuta 4 eikä 5 kohdalla mitään kitkarenkaista, kakkosen kohdalla sanotaan että kyseessä on kitka-nasta-rengas. Rengasta myydään ainakin Vianorilla, ja rengasliikkeessä missä itse olen töissä. Pikaisella Googletuksella löysin heti puolenkymmentä paikkaa. Nokianin sivuilla löytyy nastarenkaista hkpl2, hkpl4 ja hkpl5, tuskinpa siellä enää museotavaraa esitellään? Kakkonen on esitelty tällä vuosituhannella. Eikä se mene niin että mitä suurempi numero niin sitä parempi, onhan hkpl10 ollut kauan ennen kuin 4 tai 5. Sitä en väitä että kakkonen paras on, vitonen ja nelonen on kyllä parempia, mutta myös kaliimpia. Kakkonen on vaihtoehto jos ei kalleinta halua ostaa.dansku kirjoitti:ai ole kitkat ja nastat samassa..tottakai niissä on. kaikissa nykyajan nastarenkaissa on. vai oletko nähnyt nastarenkaita ilman lamelleja?
en ole kyllä nähnyt enkä kuullut että kakkosia olisi myyty missään rengasliikkeessä pitkään aikaan. ja miks olis? kun mennään jo vitosissa. (tosin kolmonen jäi välistä)
ja tosiasia on, että vaikka ottais uudet kakkoset jostain, niin ei varmasti pärjää minkäänlaisessa vertailussa lähellekkään loppuajan nelosia tai vitosia.
vaikka ilmaiseks saisin, niin en ottais.
hkpl4 vastaan hkpl2:
Kestää vielä vertailun?Nokian Renkaiden omissa testeissä jääpitotulokset paranivat noin 8 % uuden nelikulmanastan ansiosta. Vertailurenkaana oli edeltäjä eli Nokian Hakkapeliitta 2.
Itse kyllä ottaisin mielellään jos ilmaiseksi uudet kakkoset saisi, hyvät renkaat ne on.
Älä vedä herneitä nenään, mutta asia on juuri näin.

S212 & W639
-jorkki- kirjoitti:Ei lamelli tarkoita sitä että on kitkarengas. Nokianin sivuilla ei puhuta 4 eikä 5 kohdalla mitään kitkarenkaista, kakkosen kohdalla sanotaan että kyseessä on kitka-nasta-rengas. Rengasta myydään ainakin Vianorilla, ja rengasliikkeessä missä itse olen töissä. Pikaisella Googletuksella löysin heti puolenkymmentä paikkaa. Nokianin sivuilla löytyy nastarenkaista hkpl2, hkpl4 ja hkpl5, tuskinpa siellä enää museotavaraa esitellään? Kakkonen on esitelty tällä vuosituhannella. Eikä se mene niin että mitä suurempi numero niin sitä parempi, onhan hkpl10 ollut kauan ennen kuin 4 tai 5. Sitä en väitä että kakkonen paras on, vitonen ja nelonen on kyllä parempia, mutta myös kaliimpia. Kakkonen on vaihtoehto jos ei kalleinta halua ostaa.dansku kirjoitti:ai ole kitkat ja nastat samassa..tottakai niissä on. kaikissa nykyajan nastarenkaissa on. vai oletko nähnyt nastarenkaita ilman lamelleja?
en ole kyllä nähnyt enkä kuullut että kakkosia olisi myyty missään rengasliikkeessä pitkään aikaan. ja miks olis? kun mennään jo vitosissa. (tosin kolmonen jäi välistä)
ja tosiasia on, että vaikka ottais uudet kakkoset jostain, niin ei varmasti pärjää minkäänlaisessa vertailussa lähellekkään loppuajan nelosia tai vitosia.
vaikka ilmaiseks saisin, niin en ottais.
hkpl4 vastaan hkpl2:
Kestää vielä vertailun?Nokian Renkaiden omissa testeissä jääpitotulokset paranivat noin 8 % uuden nelikulmanastan ansiosta. Vertailurenkaana oli edeltäjä eli Nokian Hakkapeliitta 2.
Itse kyllä ottaisin mielellään jos ilmaiseksi uudet kakkoset saisi, hyvät renkaat ne on.
Älä vedä herneitä nenään, mutta asia on juuri näin.
en vedä herneitä.. en. jokainen ajaa niillä renkailla kun haluaa/talous antaa periksi.
mutta pari asiaa nyt kun kerta olet alan-ammattilainen..
1. lamelli tosiaan ei tarkoita, että on kitkarengas.. lamelli on lamelli ja kitkarengas on kitkarengas. lamellilla varustettu rengas, voi olla kitkarengas tai nastarengas. kitka-nasta rengasta ei ole olemassakaan, tai siis on, mutta se on nimeltään nasta rengas. jos nastarenkaasta nyppii nastat pois, siitä tulee kitkarengas. (puhutaan nyt 2:set, ja siitä eteenpäin kehitetyt nokia mallit)
..jos sinulla on jokin muu tieto siitä, miksi kitkarengas on kitkarengas, ilman lamelleja, niin kerro ihmeessä.
2. se miksi nokia aikoinaan ilmoitti kakkosen olevan ns. "kitka-nasta" rengas, johtui varmaankin juuri siitä, ettei edellisessä hkpl mallissa ollut tätä kitkaominaisuutta. eli juuri kympissä. juuri tästä syystä varmaan nelosessa ja viitosessa ei ole ilmoitettu koko asiaa, koska kakkosen jäljeen nämä kitkalamellien lisääminen nastarenkaaseen tuli jäädäkseen, ja on ollut jo itsestäänselvyys jokaisen merkin nastarenkaissa jo vuosien ajan.
3. tiedän hyvin että hakkapeliitan numerosarjat eivät mene järjestyksessä.
hkpl 10 oli kova sana kun aloitin autoilun.

4. niinkuin sanoin, kakkonen ja loppuajan nelonen "esim. tämänvuoden" ei pärjää mitenkään vertailussa. tämä johtunee siitä että rengastehtaat kehittävät rengastaan koko ajan. eli esim viimevuoden hkpl 4 ei pärjää tämänvuoden neloselle, vaikka rengas on samanmerkkinen mallinen, ja täysin samannäköinen. parannus on tapahtunut esim.seoksissa, jota tavallinen kuluttaja ei pysty näkemään. kakkosen kehitys on takuulla jo hiipunut ellei pysähtynyt jo aikoja sitte.
vertailussa, mitä käytit esimerkkinä, oli verrattu varmaankin juuri tulleita nelosia markkinoille kakkosten jalkeen. jolloin kehitystä ei ollut tapahtunut lähestkään niin paljon kuin nyt.
parhaillaan nokian insinöörit kehittelevät koko ajan nokian hkpl 5:sen seuraajaa, tai siis EVO-mallia, miten saataisiin siitä saataisiin ensi talven testeihin vielä paremmaksi renkaaksi, kuin nyt on.
S212 E220 -11
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
Ainakin Audiin Gislaved on oikea merkki, paljon kestävämpi ja tukevampi ajaa kuin Nokialaiset. Tuossa talvemmalla taidan hankkia NF5:et 185/65R15" koossa, kattoo sitten kumpaan lotjaan ne laittaa.
Suosin parhaani mukaan suomalaista jos vain se on mahdollista, mutta Nokialaista talvirengasta en enää autoihini halua.
Suosin parhaani mukaan suomalaista jos vain se on mahdollista, mutta Nokialaista talvirengasta en enää autoihini halua.
MB W124 E250D 20V -95
Audi 90 2.2 quattro -88
Audi 90 2.2 quattro -88