Paljonko tehoa pumpun säädöllä vaparista

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

kiisselimersu kirjoitti:tuleeko tohon vapari 300 kiisseliin sit samat potkut ku vakioon turbomalliin? :lol:
Ei tule... Vääntö jää ohuemmaksi, eikä tehokaan tavoita. Aika hyvän kuvan antaa aiemmin linkkaamani kuva.

Turbon huippuarvot ovat muistaakseni 147hp/273Nm...

Mutta kyllä säädetyllä pumpulla silti vakiota hauskempaa piisaa. :wink:
Terveisin
Tero
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Ei vaparista tarvii irroitella kuin ilmanputsarin kotelo, tilaa on hyvin siellä öljynputsarin ja pumpun välissä.
Avatar
teamhyypio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:26
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja teamhyypio »

Mauri H. kirjoitti:Ei vaparista tarvii irroitella kuin ilmanputsarin kotelo, tilaa on hyvin siellä öljynputsarin ja pumpun välissä.
ei ainakaan tuossa w124 200deessä montaa milliä ole tilaa...
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

teamhyypio kirjoitti:
ei ainakaan tuossa w124 200deessä montaa milliä ole tilaa...
Ei,mutta tarpeeksi.... :roll:
kiisselimersu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ti 12.09.2006 20:50

Viesti Kirjoittaja kiisselimersu »

täytyy viedä sitten pumppu säätöön ja kattoo että mitä tapahtuu :lol: tietääkö joku varsinais suomen alueelta jotain hyvää pajaa näitten mersun pumppujen laitattamiseen?
"on se parempi ku uus venäläinen"
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12750
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

mynädiesel :)
Avatar
teamhyypio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:26
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja teamhyypio »

AM kirjoitti:
teamhyypio kirjoitti:
ei ainakaan tuossa w124 200deessä montaa milliä ole tilaa...
Ei,mutta tarpeeksi.... :roll:
kyllähän siellä sittenkin olisi sitä tilaa. mutta ei räikkä mahu väliin :evil: ja minkä kokoiset ne pultit siinä kannessa on?
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Juu,räikkää on ihan turha yrittääkään tunkea sinne väliin.Kantana voi olla vähän mitä sattuu,itsellä oli Torx tai XZN,en muista kokoa.En tiedä onko vanhemmissa tuollaisilla kiinni.Jos pumppua joku joskus aukonut niin sinne voi olla vaihdettu mitä vain.Yhdessä oli kantana sellaiset mihin kävi tasapäinen meisselinkärki :evil: Omassa on nyt paikallaan 10mm kannalla olevat,helpompi ehkä aukoa.Akun kengät kannattaa muuten ottaa irti,avain lyö muuten hienosti kipinää startin piuhoista 8)
Avatar
teamhyypio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:26
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja teamhyypio »

prkl ko 10mm oli liian iso ja 9mm taas liian pieni...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

3/8 tuumaa on jokseenkin 9,5 mm...jos se semmonen on niin onpas ihme koko.
Lisää tietoa: www.skg.fi
rado
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: Su 29.02.2004 20:08

Viesti Kirjoittaja rado »

Jos on tuo ELR-tyhjäkäyntijärjestelmä? niin miten pumpun sisuskuva eroaa tuosta edellä kuvatuista ja sen syötön säätäminen?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

rado kirjoitti:Jos on tuo ELR-tyhjäkäyntijärjestelmä? niin miten pumpun sisuskuva eroaa tuosta edellä kuvatuista ja sen syötön säätäminen?
Ei mitenkään. Vastaavat ruuvit löytyy sen ELR- magneetin alta.
Avatar
teamhyypio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:26
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja teamhyypio »

millähän työkalulla nuita syöttöjä mahtuisi ruuvaamaan? vaikuttaako muuten pelkkä pumpun ajoitus mitenkään?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

teamhyypio kirjoitti:millähän työkalulla nuita syöttöjä mahtuisi ruuvaamaan?
Nyt en ymmärrä kysymystä, syöttöä ruuvataan ruuvimeisselillä :roll:
teamhyypio kirjoitti:vaikuttaako muuten pelkkä pumpun ajoitus mitenkään?
Toki...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
teerola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Ma 23.01.2006 07:42
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teerola »

kiisselimersu kirjoitti:no ei paha jos 170 euroo, mut tietysti 300:sen pumpussa on hiukan isompi homma niin saattaapi olla 200 euroo? 8) tuleeko tohon vapari 300 kiisseliin sit samat potkut ku vakioon turbomalliin? :lol:
Isäukolta ruuvasin 300d pumpun ja säädin ennakon.
Vaikutukset:
Viiskymppisen ajotapa muuttui just kortin saaneen tasolle :lol:
Eli sinne vähän tuli potkua lisää.
*W202 200CDI -00* W124 300TDT -93 (Ex) W124 200D -88 (Ex) W124 300D -90 (Ex) S124 300TE 4matic -89 (Ex) W210 220D -97 (Ex) W638 110D -99 (Ex) W123 300D -82 (Ex)
Avatar
Arto N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: Ti 01.06.2004 14:57
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Nyt on omakin lossi päivitetty pumpun osalta.
Päivitys käsitti pelkästään säädön, syötön lisäyksen ja ajoituksen.
Säädön teki PP diesel kannuksesta.

Tehoista en tiedä mitään muuta kuin että liikahtaa ihan eri tavalla ja mustaa tulee niin paljon että vaimoa hävettää :lol:

Mutta auto muuttui täysin. Nykyään täys poka ( 6 henkeä ja tavaraa ) päälläkin voi 50 vauhdista heittää vitoselle ja pieni ylämäkikään ei hyydytä autoa. Aikaisemmin saman pystyi tekemään siinä 70-80 vauhdissa. Käytännön vetoalue alkaa vähän yli tuhannesta rpm:stä.

Kiihdytettäessä normaalisti kaasupoljinta ei tarvitse painaa pohjaan.
Ihan tosi, normaalivauhdissa pysyy pienemmälläkin polkemisella.
Ja tuo kaasun pohjaan painaminen tuottaa juuri sitä mustaa ettei viitsikkään..

Kulutuksesta en osaa sanoa mitään muutakun että täydellä tankilla ajaa sellaisen kilometrimäärän mikä alkaa 9:llä. Aikaisemmin tämä alkoi 8:lla.

Autohan on tuo allekirjoituksen lossi.


Niin senverran vielä että kun isä kokeili autoa ( hänellä ollut ehkä kymmenen tällaista vanhaa mersua ) niin kommentti oli että "miksei kukaan kertonut tällaisesta jo 15 vuotta sitten" :D
<-- Tämä projekti ensin
W124 250 TD -92
Ex w123 240 D -80
Avatar
teamhyypio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:26
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja teamhyypio »

veskola kirjoitti:
teamhyypio kirjoitti:millähän työkalulla nuita syöttöjä mahtuisi ruuvaamaan?
Nyt en ymmärrä kysymystä, syöttöä ruuvataan ruuvimeisselillä :roll:
teamhyypio kirjoitti:vaikuttaako muuten pelkkä pumpun ajoitus mitenkään?
Toki...

ko tuonne ei mahu mikään työkalu...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

teamhyypio kirjoitti:ko tuonne ei mahu mikään työkalu...
jos sait jo kannen irti niin nythän siellä on hyvin tilaa, eli mutteri auki lenkki avaimella ja jollain taivutetulla ruuvarilla tai veitsellä, hätätapuksessa haarukalla pyörität sitä ruuvia.

Kyllähän se 10 mm lenkki sinne taipuu ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
teamhyypio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:26
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja teamhyypio »

veskola kirjoitti:
teamhyypio kirjoitti:ko tuonne ei mahu mikään työkalu...
jos sait jo kannen irti niin nythän siellä on hyvin tilaa, eli mutteri auki lenkki avaimella ja jollain taivutetulla ruuvarilla tai veitsellä, hätätapuksessa haarukalla pyörität sitä ruuvia.

Kyllähän se 10 mm lenkki sinne taipuu ?
ei tuota pumpun kanttakaan ole vielä saanut auki...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

teamhyypio kirjoitti:ei tuota pumpun kanttakaan ole vielä saanut auki...
Ai jaa no olisit heti sanonut, jotta kannen aukaisu on ongelma, eikä suinkaan syötön säätö. Eikö se aukea helposti kun otat ensin öljynsuodattimen jalan pois tieltä, kuten ohjeessa kehoitetaan ?

Mitä tuota henkilöauton OM601:stä tuossa katselin niin helpompi se pitäisi olla ottaa kuin Viton korissa ollessaan.

Se on semmonen kun, jos ei meinaa mahtua tekemään niin sitten pitää vain tehdä tilaa. Helpolla kun mersuissa ei pääse, ne on volkkarit joita on helppo ruuvata, ja muutenkin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
teamhyypio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:26
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja teamhyypio »

mites sen ölynputsarinjalan sai poies?
Vastaa Viestiin