380 SL kojetaulu

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
katja74
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 499
Liittynyt: La 16.09.2006 21:47
Paikkakunta: Ivalo/ Levi

380 SL kojetaulu

Viesti Kirjoittaja katja74 »

Onko kukaan korjannut tai vaihtanut kojetaulun päälisosaa?

SLS:llä on myynnissä kyseinen osa, onko kokemuksia laadusta ja paikalleen asettumisesta?
W110 -62, R107 -81, S124 -89, W203 -02,
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Yksi vaihtoehto on laittaa kojelaudan päälle amerikassakin niin suosittu muovinen suoja.

Kuva
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

jotakin vastausta....

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Niin - kyseessähän ei ole alkuperäinen osa, vaan jälkituotantona valmistettu
ratkaisu kojetaulun korjaamiseen. Tämä nyt ei ollut ihan vastaus kysymykseesi, mutta kuitenkin... Jossakin nettikuvissä näitä näkee paikoillaan.
( ja siis juuri tuossa Mufflerin kuvassa näkyy osana paremmin ).

Jos kojetaulu on "vain halki" tai haalistunut , niin sitä voidaan korjata suht'
menestyksellisesti. Mutta jos se on vääntynyt muodostaan, niin silloin ei tuo päällinenkään ihan helposti istu.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
katja74
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 499
Liittynyt: La 16.09.2006 21:47
Paikkakunta: Ivalo/ Levi

Viesti Kirjoittaja katja74 »

Kojetaulun päällinen on ainakin kolmesta kohtaa halki.

Jos suht helpolla saisi korjattua niin mielelläni ottaisin vinkkejä vastaan.
W110 -62, R107 -81, S124 -89, W203 -02,
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1653
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Minulla on tuollainen kuori, istuu hyvin paikoilleen. Minulla oli alunperin vaalea kojelauta joten alkuperäistä väriä joutuu vähän peittelemään tuuletusräppänoiden kohdalla. Kuva
Amerikasta aikoinaan ostin, hinta nyt esim Millerillä (www.millermbz.com) 99 USD, eli noin puolet SLS:n 145 eurosta.
On minulla ylimääräinen creme värinen ehjä kojelautakin jos sellaiselle on tarvetta.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää....

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Tuo korjaaminen ja sen lopputulos on aina viitseliäisyydestä ja ammattitaidosta kiinni.

Pieniä halkeamia voi korjata erityisillä muovin korjaus sarjoilla ( esim. Korrek).
Isommat halkeamat on sitten haastavampia.
Tuossa Korrekin sarjassa on mukana kuvioituja paloja
joilla voi painella kitattuun kohtaan nahkakuvioita - näin korjaus on mahdollisimman huomaamaton.

Ongelma on suurempi jos halkeamat on jo suurempia railoja, ja jos muovin reunat ovat alkaneet käpertyä ylöspäin.... Silloin voisi olla avuksi vaikkapa
Sikaflexin uretaanimassa.

Korjatun kohdan voi sitten maalata jollakin muovi/ pienoismalli maalilla,
tai nahkavärillä.

Sanoisin, että aina kannattaa yrittää -jos ei onnistunut, niin ainahan voi sitten
tilata tuollaisen "pintaverhouksen". ( PS: hinta voi olla USA:ssa halvempi,
mutta rahti on eri tasolla kuin Saksasta ).
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
katja74
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 499
Liittynyt: La 16.09.2006 21:47
Paikkakunta: Ivalo/ Levi

kojetaulun korjaus

Viesti Kirjoittaja katja74 »

Kiitokset Henry V. korjausvinkistä ja Matti R kuvista.

Yritetään ensin korjata ja katsotaan kuinka käy...


- Katja -
W110 -62, R107 -81, S124 -89, W203 -02,
Avatar
Adventurer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Adventurer »

Eräs mobilsti tuttu omistaa PPG värikaupan. Muutama vuosi sitten hän teki minulle parchment-väriä sen aikaisen 107:ni sisustuksen restaurointiin.

Perusväriä hän sotki paria-kolmea tosiaan lähellä olevia sävyjä (maalihan kuivuessaan muuttaa sävyä märästä) Tarkoituksena että voin maalatessa vielä muuttaa sävyä jos tarvis. No tähän kittiin sisältyy joustoaine, mattapasta, kovete ja tietysti ohenne. Sain häneltä reseptin jossa oli tarkat sekoitussuhteet.
Pinnat piti ennen käsittelyä pestä hyvin ja lopuksi vielä aineella jota myös häneltä ostin. Ennen maalia suikutettiin vielä ohut sumu vaaleanpunaista kiinnytys- tai pohja ainetta, mitä sitten olikaan.

Maalauksen tein ruiskulla useana ohuena liki kuivana kalvona. Kojelauta, konsoli, penkit, ovipahvit.

Lopputulos oli sellaista laatua että auto alkoi voittamaan palkintoja näyttelyissä. On kuulemma vieläkin ihan show-kunnossa.

Ainoa pikkuvirhe joka jäi näkymään (jos virheitä etsi) oli tuulilasin ja ilma-aukon välissä oleva noin 3 sentin halkema jonka korjasin sikaflexillä.
Ammattiautofiksarit oisivat sen pystyneet korjaamaan näkymättömiin siihen maailman aikaan. (korjasivat menestyksekkäästi paljon tuolloin autopuhelinten kiinnitysreikiä kojetauluissa)
Avatar
katja74
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 499
Liittynyt: La 16.09.2006 21:47
Paikkakunta: Ivalo/ Levi

Kunnostus etenee

Viesti Kirjoittaja katja74 »

Nyt on kojetaulu kunnostettu.
Ei vanhasta uutta saa eikä uudenveroistakaan, mutta halkeamat on pois näkyvistä.

Ennen
Kuva

Kuva

ja jälkeen
Kuva

Kuva

ja linkistä muutakin kunnostustarinaa

http://www.autonkuvat.jossain.com/MB380SL.htm
W110 -62, R107 -81, S124 -89, W203 -02,
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1653
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Hyviä kuvia remontista. Mukava nähdä lisää kun homma etenee.
Takajarruvalo on jenkeissä 560SL:ssä, mutta ei 380SL:ssä vakiona. On erittäin yleinen jälkiasennettuna.
Etukulmat lampun yläpuolella on vakiopaikka ruosteelle. Se toinenkin puoli kannattaa putsata sisäpuolelta jos ei ole vielä puhki.
Onko tietoa mistä päin jenkkilää auto on tullut?
Onnea matkaan!
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja W111 »

Mikä ihmeen reikä tuossa kojelaudan päällä on tuuletus reikien kohdalla?
Ei kai joku ole asentanut taustapeiliä kojelautaan, niin kuin joissain auto merkeissä on tapana...
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1653
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

W111 kirjoitti:Mikä ihmeen reikä tuossa kojelaudan päällä on tuuletus reikien kohdalla?
Ei kai joku ole asentanut taustapeiliä kojelautaan, niin kuin joissain auto merkeissä on tapana...
Automaatti-ilmastoinnin "lämpötilahaistelijan" reikä.
Eri asia sitten kuinka hyvin toimii käytännössä kun siihen koko ajan aurinko paistaa. Kai se avoautossa toimii noinkin.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Avatar
katja74
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 499
Liittynyt: La 16.09.2006 21:47
Paikkakunta: Ivalo/ Levi

Viesti Kirjoittaja katja74 »

Matti R kerkesi jo vastaamaankin, että automaatti-ilmastointiinhan se liittyy.
Onko tietoa mistä päin jenkkilää auto on tullut?
Auto on tuotu Suomeen Oregonista keväällä 2006.
Ilmeisesti ennen Suomeen tuloa auto on seisonut vuodesta 2002.

Takajarruvalon asennus olikin sen näköinen, että se on jälkikäteen laitettu.
Taidan jättää sen pois ja laittaa paksin kannesta reijät umpeen.
W110 -62, R107 -81, S124 -89, W203 -02,
Tomi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 674
Liittynyt: Ke 09.04.2003 13:23
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi »

hyvä tosta tulee. yllättävää ettei lattiassa ruostetta, ileisesti ei sitten ole vuotanu vettä sisään. Noi pyöräkotelot varsinkin edessä polkimien alla melko arka paikka.
etuapurungon kumit (4 kpl) vaatii todenn. vaihtoa jos ei vaihdettu. näkee etupyöräkotelosta. Vaikuttaa pirusti ohjausvakauteen.

niin ja tosi hyvä väri, sama ku tässäki
http://img.photobucket.com/albums/v368/ ... icture.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v368/ ... b14837.jpg

tsemppiä
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
Avatar
katja74
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 499
Liittynyt: La 16.09.2006 21:47
Paikkakunta: Ivalo/ Levi

Viesti Kirjoittaja katja74 »

Ja tänään asennettiin kojetaulu paikalleen. :D

Kuvia täällä
Viimeksi muokannut katja74, Pe 26.01.2007 18:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W110 -62, R107 -81, S124 -89, W203 -02,
Raine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 28.12.2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Re: lisää....

Viesti Kirjoittaja Raine »

Henry V. kirjoitti:PS: hinta voi olla USA:ssa halvempi,
mutta rahti on eri tasolla kuin Saksasta
Juu ja EU:n (tai oikeastaan ETA-alueen) ulkopuolelta tilaamalla hintaan lisätään tulli. Tullin määrä riippuu tuotteesta, mutta yleensä se on muutaman prosentin luokkaa. Sitten vielä päälle 22% arvonlisävero, joka lasketaan hinnasta, joka sisältää myös tullin ja rahtikulut! (Jos summa jää alle 10 euron, sitä ei kanneta.) Eli äkkiä tuo Jenkkilästä tilattu listahinnaltaan halvempi osa onkin EU-alueelta tilattua kaveriaan kalliimpi tai ainakin saman hintainen.

Lisää aiheesta
W123 280TE -79
Vastaa Viestiin