Hajosiko pumppu vai loppuiko diesel? C220D...
Hajosiko pumppu vai loppuiko diesel? C220D...
Tuossa eilen illalla alkoi satasen vauhdissa ihan vähän nykimään ja pikkuhiljaa nykiminen ja hyytyminen kasvoi. Pääsin ajamaan jotain 500m-1000m, jonka jälkeen kone sammahti. Hain kannulla 5L polttoainetta ja starttailtiin akku tyhjäksi, eikä luvannutkaan käynnistyä.
Polttoainemittari näytti vikahetkellä vajaata puolta tankkia, mutta entinen omistaja sanoi mittarin valehtelevan ja neuvoi tankkaamaan aina puolen tankin tietämillä. Tällöin tankkiin menee 40L. Joten ei hajuakaan tankin todellisesta koosta, ilmoitettu 62L se ei taida olla, tai sitten siirtopumppu ei ime aivan pohjalta asti.
Autossa ei ole ollut mitään merkkejä pumpun hajoamisesta (dieselin haju, vuoto, EDC-valon välkkyminen tms.).
Auto on nyt hinattu kotipihaan ja akku on tyhjänä ja polttoainetta haettu se 5L. Mistä kannattaisi aloittaa? Haenko apuvirtaa & lisää dieseliä ja yritän startata, vai pitäisikö tuota jotenkin ilmata (suodattimen kirkkaissa letkuissa näkyy ilmakuplat)?
Polttoainemittari näytti vikahetkellä vajaata puolta tankkia, mutta entinen omistaja sanoi mittarin valehtelevan ja neuvoi tankkaamaan aina puolen tankin tietämillä. Tällöin tankkiin menee 40L. Joten ei hajuakaan tankin todellisesta koosta, ilmoitettu 62L se ei taida olla, tai sitten siirtopumppu ei ime aivan pohjalta asti.
Autossa ei ole ollut mitään merkkejä pumpun hajoamisesta (dieselin haju, vuoto, EDC-valon välkkyminen tms.).
Auto on nyt hinattu kotipihaan ja akku on tyhjänä ja polttoainetta haettu se 5L. Mistä kannattaisi aloittaa? Haenko apuvirtaa & lisää dieseliä ja yritän startata, vai pitäisikö tuota jotenkin ilmata (suodattimen kirkkaissa letkuissa näkyy ilmakuplat)?
No niin, kaverin autosta otettiin apuvirtaa mersuun ja yritettiin sahata käyntiin, mutta tuloksetta. Sitten avattiin suutinputkien mutterit ja startattiin muutamia kertoja. Dieseliä ei kuitenkaan "suihkunnut" putkien juuresta, vaan korkeintaan muutama tippa valui. No mutta, kiristettiin suutinputket ehkä turhankin tiukkaan perus kiintoavaimella ja kokeiltiin käynnistellä. Parin yrityksen jälkeen hörähti käyntiin ja n. 5min jälkeen käynti tasaantui ja koneen lämmettyä käynti ihan normaalia.
Onneksi tällä kertaa vikana oli vain pottoaineen loppuminen eikä pumpun hajoaminen, mitä jo ehdin pelästyäkin. Ilmeisesti tankki on joskus vaihdettu pienempään tai jotain muuta kummallista...mutta tietääpähän tästä lähtien tankata, kun p-a-mittari on puolessa välissä.
Onneksi tällä kertaa vikana oli vain pottoaineen loppuminen eikä pumpun hajoaminen, mitä jo ehdin pelästyäkin. Ilmeisesti tankki on joskus vaihdettu pienempään tai jotain muuta kummallista...mutta tietääpähän tästä lähtien tankata, kun p-a-mittari on puolessa välissä.

Polttoaine
Terve!
Itsellä kans c220d-98.Kyllä tankkiin menee varmaan ainaskin tuo 62l.Olen tankannut monesti 65l ja ajamalla olen vielä päässyt tankille saakka.
Omaan vaihdoin kolme vuotta sitten polttoainemittarin anturit.
Mesessä aika jännä systeemi,kaksiosainen tankki ja pari anturia.Itsellä mittari näytti kans mitä sattui ja oli pakko laittaa kuntoon.
En halua muuten pelotella,mutta omaan tein pumppuremontin vuosi sitten,kilometreissä 340 tkm.Alkoi kylmänä syttyyn epc-merkkivalo ja myöhemmin myös jo ajossakin.
Itsellä kans c220d-98.Kyllä tankkiin menee varmaan ainaskin tuo 62l.Olen tankannut monesti 65l ja ajamalla olen vielä päässyt tankille saakka.
Omaan vaihdoin kolme vuotta sitten polttoainemittarin anturit.
Mesessä aika jännä systeemi,kaksiosainen tankki ja pari anturia.Itsellä mittari näytti kans mitä sattui ja oli pakko laittaa kuntoon.
En halua muuten pelotella,mutta omaan tein pumppuremontin vuosi sitten,kilometreissä 340 tkm.Alkoi kylmänä syttyyn epc-merkkivalo ja myöhemmin myös jo ajossakin.
Jahas, 40l olen itse parhaimmillaan saanut tankkiin ja nyt tyhjänä olisi mennyt varmasti vain muutama litra enemmän. Pitäisi joskus, kun innostuu, tutkia tuota tankkia ja antureita paremmin.
Tässä ei onneksi ole tuo EPC räpsynyt kertaakaan, eikä muita merkkejäkään ole ollut, toivottavasti ei pian tulekaan. Paitsi että edellinen omistaja ei ainakaan ole pumppua vaihtanut vaikka ajoi autolla n.100tkm, eikä hänellä ollut aiemmista vaihdoista mitään tietoa. Lisäksi pumppu ei varmasti tykkää hyvää polttoaineen loppumisesta.
Tässä ei onneksi ole tuo EPC räpsynyt kertaakaan, eikä muita merkkejäkään ole ollut, toivottavasti ei pian tulekaan. Paitsi että edellinen omistaja ei ainakaan ole pumppua vaihtanut vaikka ajoi autolla n.100tkm, eikä hänellä ollut aiemmista vaihdoista mitään tietoa. Lisäksi pumppu ei varmasti tykkää hyvää polttoaineen loppumisesta.
