Viton akselimassat

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Vitottaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: La 26.06.2004 11:18
Paikkakunta: Simpele

Viton akselimassat

Viesti Kirjoittaja Vitottaja »

Etuveto mallin etuakselimassoista on kyse.Tilailin nimittäin vanteet -97 108D Vitoon ja painotin sitä akselimassaa 1420Kg eli 710 Kg pitää olla vanteen kantavuus.No tuli vanteet joissa seisoo kyllä 690Kg...Nyt sitten toimittaja väittää että Vitoja on olemassa muillakin akselimassoilla.No on toki,edellinen oli 1450Kg...Katelkaas niitä massoja rekisteriotteistanne mitä niissä lukee.Tosin on omituisuutta näissäkin massoissa.Edellinen -99 CDI oli siis 1450Kg ja kaverin vähän uudempi,jossa lisäksi ilmastointi oli 1420Kg..
Liikaa on sopivasti
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Viton akselimassat

Viesti Kirjoittaja veskola »

V-malli -97 automaatti, turbo, ilmastointi, busines istuimia 1+5

http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/p ... ic0015.jpg

1340 / 1330 kg

kokonaismassa: 2630 kg
omamassa: 2035 kg

Mikä tuossa sinun Vitossa painaa noin paljon enemmän ? Ai niin, ei mikään vaan se kantavuus tietty, tuohon V malliin ei ole laskettu kantavuutta niin paljoa kun ihmiseton köykäsiä.

Paljonko se Viton kokonaismassa on ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Akselimassat 1420,1330kg.
Kokonaismassa 2600kg.
Omamassa 2075kg.
Auto 9 paikkanen rego bussi/matkailuauto.
Laitoin aluvanteet 16" (690kg/kpl =2760kg) ja c-kitkat.
Pitäisi riittää. Autossani suurin sallittu 2600kg.

Noi vanteiden kantavuus jutut taitaa olla vain täällä suomessa. Esim. ruåttissa ajetaan henkilöautojen vanteilla.
Vitottaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: La 26.06.2004 11:18
Paikkakunta: Simpele

Viesti Kirjoittaja Vitottaja »

Oma Vito on siis pakettiauto ja henkilöluku on 1+2,joten johtuukohan se etuakselimassa ero bussiversioihin sitten siitä...Eli jos muuttaisin 1+1 versioksi,saattaisi se etuakselimassa pienentyä...Eli olisin voinut ostaa pienemmällä kantavuudella varustetut renkaatkin sitten...No kyllä se saa olla 1+2 versio...Omamassa on 1690Kg ja kokonaismassa 2600Kg.Etuakselimassa oli siis se 1420Kg ja taka-akseli 1330Kg.Kaiken lisäksi tällä ei saa vetää kuin 1500Kg kokonaispainollista jarrullista kärryä,joillain Vitoilla saa vetää 1900Kg... :(
Liikaa on sopivasti
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Vitottaja kirjoitti:<...>joillain Vitoilla saa vetää 1900Kg... :(
Mulla saa vetää 2000 kg kuten otteesta selviää, olisko joku koukkukohtainen rajoitus :roll:

joo mulla tosiaan on etuakselilla vain kaksi matkustajaa, vaikka tokkopa ne muut matkustajat aina tolpillaan pysyvät siellä sikaosastolla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Täällä 750kg jarruton ja 2000kg jarrullinen.
Tosin koukkua ei ole.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Muuten tuo 108D:n peräkärryn rajoitus tulee todennäköisesti moottoritehosta. Eihän sillä 82HP teholla saisi sitä 2000 kg kärryä edes liikkeelle :lol: ja olisipa se aika hauska näky kun om601 puhisee viimeisiään jossakin ykköstien pitkässä ylämäessä, autossa 2700 kg ja peräkärryssä 2000 kg kuormaa.

Kun tuo turboversiokin vakiona hyytyy ilman kuormaa ylämäkeen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vitottaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: La 26.06.2004 11:18
Paikkakunta: Simpele

Viesti Kirjoittaja Vitottaja »

No eipä käy kiistäminen että ei hyytyisi...tuli nimittäin vedeltyä jo traileria jossa jenkkiauton hylsy kyydissä.Se edellinen lastutettu CDI kyllä lähti vielä kiihtymään ylämäkeen jos 4 vaihteella ajeli ja varmaan oli se lähes 2 tonnia painoa koukun perässä...
Liikaa on sopivasti
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Mitähän se sanoo viton vetonivel noilla painoilla ja virityksillä.... :?:

Snäp-cräkl-pop tjsp... (vapaasti lainattu ja muokattu kelloksin muromainoksesta)
Avatar
Punisher69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ke 05.10.2005 22:09
Paikkakunta: Joutseno
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Punisher69 »

110 D '98 ikkunapaku

1420,1330 on akselimassat.

Ostin kesällä 16" alu-vanteet ja etsiskellessäni sopivia, vastaan tuli huomattavan paljon vanteita jotka oli kantavuudeltaan 10-20 kiloa vajaita.

Tuskin se niin pienestä on kiinni, mutta..... onpahan nyt kantavuudet kohdallaan.
Vito 110D
Tunturi Maxi
GasGas TX270
Honda CRF450R

"....HuH-HuH, olipas tiukka tilanne" -Kristian Voutilainen-
I550
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ti 07.09.2004 10:56
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja I550 »

Ainakin vielä Demec viritetyn Viton vetoakselit kestäneet. Autossa 190 tkm mittarissa ja vedetty jonkin verran autotraileria ja viikoittain painavaa umpikärryä. Viritettynä ajettu 140tkm. Tämä siis sillä isoimmalla turbosetillä ja virityksellä. Olisi hauska nähdä kuinka paljon tehot tippuneet. :shock:


Tietysti kaiken saa paskaksi, mutta ei nuo viton vetonivelet tunnu muuten huonoja olevan jos vaan muistaa ja jaksaa vaihtaa niitä suojakumeja.
[img]http://koti.mbnet.fi/hi-po/banner.gif[/img]
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Niin ei minultakaan ole vielä yhtään vetoniveltä hajonnut. Siinä 220 tkm kohdalla kuluneet osat uusittiin. Kyllä ne kaikkialta muualta sitten ovat hajonneet jos ovat hajotakseen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Ei multakaan ole mennyt vielä (kop-kop) edes suojakumeja rikki, mutta kauheesti sitä vaan juttua kuulee kuinka huonoja ne nivelet on... :shock: .
Olisko sittekki kuitenkin urpaani-lekenraa koko juttu kuten viton heikkoudet muutenkin, ihan normivikojahan siinä vaan on :lol: - riittävästi.

Vito CDI:n nivelethän on huomattavasti vahvempaa tekoa kuten koko voimalinja johtuen suuremmasta väännöstä.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Eihän CDI koneissa mitään vääntöä ole kun se on tietokoneella rajoitettu :lol:

Luulen että tämä vetoniveljuttu on taas näitä juttuja, kun suojakumi hajoaa ja siitä ei edes katsastusmiehet aina/yleensä huomauta, niin hetken kuluttua se nivel on paskana. No onpa yllätys kun se siellä pyörii suolasumun keskellä ilman rasvoja.

Tuo vetonivel tosiaan on yksi pienimpiä murheita tuossa autotyypissä. Sen kun ostaa uudet nivelet aina 250 tkm välein niin hyvin menee ja uusii kumit heti kun ne hajoaa. Eikä originaali, hyvälaatuinen kumi oikein asennettuna edes hajoa "koskaan". Vetonivel on kulutusosa autossa kuin autossa siinä missä jarrupalakin.

Fiat ducaton niveleen kun vertaa niin Viton nivel on tuplaten järämpi ja varmaan 5 * kestävämpi. :lol: fiijatti :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
JUHHisi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Su 20.11.2005 19:39
Paikkakunta: HML

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

veskola kirjoitti:Fiat ducaton niveleen kun vertaa niin Viton nivel on tuplaten järämpi ja varmaan 5 * kestävämpi. fiijatti
Äläs NY ! Kyllä meitin Ducatossa on ihka-alkuperäset vetarit! Fiude on vuosmallia -87. Tosin kilometrejä on tullu vasta joku 170tkm.. Ja moottorina 2,4litranen 75hv - vapaastihengittävä voemanpesä! :D Niin joo, kyseessä on asuntoauto.

Tosin näistä nykyajan CommonRail dieseleillä varustetuista Ducatoista/Jumppereistä en tiedä. 5-vaihteet ovat kuulemma liian raskas välitteisiä, vääntö särkee ne.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No semmonen fiiatin vetonivel justiinsa oli tuossa rullalla sen tikun (=vetoakseli) päässä...eikä ollut cdi kone.

Ei se laatikko niitä hajota uudemmissa koneissa vaan se tosiasia, että koneen vääntö on aivan liian suuri verrattuna sen nivelen väännönkestoon. Huonosta materiaalista kun tekee pienen nivelen, niin ei se kestä pintapainetta.

Suurimmalla vaihteellahan siellä ei ole kuin se moottorin vääntövoima vähennettynä laatikon häviöllä...eli ei edes montaa sataa newtonia.

Pitäähän sen voimalinjan kestää moottorinvääntö vaikka renkasta maahan kiinni pultattuna, vakiona kun ei noissa niin paljoa voimaa ole. Hyvä kun liikkeelle pääsee :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Re: Viton akselimassat

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Noniin, aihe näkyy tulevan ajankohtaiseksi :roll:

Mistäs niitä kestäviä vetonivelen suojakumeja löytyy 110D:hen...?
Tuolla parillakin voorumilla on ollu keksustelua suojakumien laadusta. On todettu (spekulatiiviesti kylläkin...) jopa merkkinivelien kumien olevan jotain kuttaperkkaa.
Nykyiset kumit on luultavasti liki 13 vuotta vanhat, ja nyt näkyy ensimmäiset rasvat ulkopuolelle.
Uudet kun kestäis saman verran aikaa ja kilometrejä, niin kelpais... eli mistä haetaan?
(siisempi kumi siis kyseessä)
Vastaa Viestiin