300D W124 Automaatti ja käynti tosi epätasaista

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
rado
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: Su 29.02.2004 20:08

300D W124 Automaatti ja käynti tosi epätasaista

Viesti Kirjoittaja rado »

Mistähän vikaa lähtis hakemaan kun tyhjäkäynti tosi epätasaista?
Kierrokset tasasesti 750rpm/min paikkeilla, mutta kone hytkyy välillä enemmän ja välillä vähemmän..
Inhottavaa istua autossa kun koko koppi hytkyy.

Kaikki tämä kun tankki pääsi tyhjenemään. ´
Naftasuodinta ei ole meidän aikana vaihdettu (ajettu n.30000km)
Tyhjäkäyntiä nostin ja se auttoi aluksi, mut nyt taas hytkytään ;)

Neuvoja, kiitos
karjis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: To 18.08.2005 10:45
Paikkakunta: Kuopio

Vinkki!

Viesti Kirjoittaja karjis »

Vaihda suodattimet. Vanhemmissa autoissa saattaa tankinpohjalla olla vaikka mitä ja sieltä se sitten jos pääsee p-aine loppumaan se siirtyy suodattimeen. Uskon ongelman ratkeavan vaihtamalla suodattimet.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Vettä

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Kuvaus viittaa veteen. Eli, suodatin/vedenerotin täysi.

Asia korjaantuun, kuten edellä mainittiin, vaihtamalla suotimet.
Terveisin
Tero
rado
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: Su 29.02.2004 20:08

Viesti Kirjoittaja rado »

Iso suodatin vaihdettu> ei muutosta käyntiin.
Missä se pienempi "moposuodin" sijaitsee?

Pumpulta kun ottaa 2napasen liittimen irti (uskoisin sen olevan tuon tyhjäkäynnin releelle menevä) niin ei mitään vaikutusta käyntiin..

Jos konetta heiluttaa konehuoneesta, niin koneen saa todellakin liikkumaan reilusti sivusuunnassaan. Liekö sit normaalia?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

rado kirjoitti:Pumpulta kun ottaa 2napasen liittimen irti (uskoisin sen olevan tuon tyhjäkäynnin releelle menevä) niin ei mitään vaikutusta käyntiin..

Jos konetta heiluttaa konehuoneesta, niin koneen saa todellakin liikkumaan reilusti sivusuunnassaan. Liekö sit normaalia?
Se johto on ELR:n johto. Ei kuulu lämpimänä vaikuttaa käyntiin... Se nostaa tyhjäkäyntiä kylmänä. Ja pitää koneen kierrokset muistaakseni 610-630kierroksessa. Eli nyt kierrokset on tuon yli... = ei vaikutusta käyntiin.

Koneen heiluminen on normaalia.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

rado kirjoitti:Missä se pienempi "moposuodin" sijaitsee?
riipuu vuosimallista. Uudemmissa samassa jalassa hienosuotimen kanssa, vanhemmissa letkun välissä
autodidakti
rado
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: Su 29.02.2004 20:08

Viesti Kirjoittaja rado »

Eli letkujen välissä ilmanputsarin alla..

Tosin kukaan DiESEL-huolloista ei uskonut suotimia vian aiheuttajaksi.
Syynä se että auto toimii moitteetta ylemmillä kierroksilla..

Ota näistä p*askoista selvää ;)
karjis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: To 18.08.2005 10:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja karjis »

Muistithan täyttää p-aineella hienosuodattimen ennen kiinnilaittamista, sillä suodattimeen jäävä ilma häiritsee jonkin aikaa käymistä.
rado
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: Su 29.02.2004 20:08

Viesti Kirjoittaja rado »

karjis kirjoitti:Muistithan täyttää p-aineella hienosuodattimen ennen kiinnilaittamista, sillä suodattimeen jäävä ilma häiritsee jonkin aikaa käymistä.
En muistanut.

Käynti ei muuttunut yhtään tuon hienosuotimen vaihdon jälkeen.
Huomen vaihdetaan sit tuo karkeampi suodin, tosin pessimistinä en jaksa uskoa sen vian aiheutukseen.. :cry:

Mitähän muita syitä "hytkymiseen" löytyis?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

rado kirjoitti: Mitähän muita syitä "hytkymiseen" löytyis?
Syöttöpumpun takapään laakeri,
Syöttöpumpun syöttömäärät epätasaisia sylintereiden kesken,
Mahdollinen suutin vika( kuuluu kyllä yleensä myös käyntiäänessä)
Epätasaiset puristukset sylintereissä,
jne jne....
karjis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: To 18.08.2005 10:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja karjis »

Pohdin tossa aikaisemmin myös mahdollista roskaa suuttimessa, mutta jätin pois sen, koska moisen tapahtuman jälkeen todennäköisempää on, että vettä/muuta on päässyt suodattimeen. Joka aiheuttane polttoaineen saanti ongelmaa. Vedellä on tapana aiheutta p-ainesuodattimessa kalvon ja siten p-aine ei pääse läpi suodattimesta kunnolla varsinkaan pienillä kierroksilla.
rado
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: Su 29.02.2004 20:08

Viesti Kirjoittaja rado »

Käynti suotimien vaihdon jälkeen edelleen epätasaista, joten se siitä vian poistumisesta :(

Lisää vikoja..
Imin laatikko öljyä 4-litraa pois ja lisäsin uutta saman 4litraa.
Lopputulos nyt ei vaihda kaasupohjassa olenkaan isommalle.
Vähän kun hellittää kaasua niin vaihto tapahtuu nätisti.

Öljyä liian vähän, paljon?
Miten öljyt katsotaan W124 300D -89 automaatissa?
P-asennolle ja tyhjäkäynnille?
Missä noista viivoista öljyn tulisi olla?
Niiden allimaisten poikkiviivojen välissä vai peräti S-mutkan tasolla?

*hoh-hoijaa*
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Oletko koskenut kaasuvivustoon / kickdown vaijeriin? Laatikkovika saattaa juontaa sieltä eikä öljyn lisäyksestä.
rado
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: Su 29.02.2004 20:08

Viesti Kirjoittaja rado »

kaasu-/kickdowniin ei koskettu..

Alkaa
karjis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: To 18.08.2005 10:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja karjis »

Kerrohhan hieman tarkemmin käynnistä, että miten se käynti epätasaista on ja nykiikö ajaessa ym muita oireita? Epätasaiseen käyntiin voi vaikuttaa myös huono akku. Voipi olla että joutuu puhdistamaan koko polttoaine järjestelmä, koska sitä itteään täynnä.
rado
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: Su 29.02.2004 20:08

Viesti Kirjoittaja rado »

kun auton heittää sammuksista tulille, niin "hytkytys" alkaa.
Tarjoat kerran kaasua, niin tasottuu, muttei siltikään käy nätisti..

Tänään avattu kaikki polttoaineputket yksitellen ja jokaisella "löysäämisellä" vaikutus käyntiin, joten kaikki pytyt pelissä..

2 sylinterin kun avasi, niin alkoi kuulumaan "louskutus", joten suutinvikaa varmaan pukkaa..

Mistähän tuonlaisen suutinsatsin saisi ja voiko sen noin vain pistää paikoilleen?

MB-asentaja väitti ettei onnistu kotikonstein vaan suuttimet on säädettä.
Mekaanisia suuttimia pystyy säätämäänkin ?

Niin ja vedolla auto menee sutjakasti (miten tuollainen tankki nyt vakiona menee) ja lähtee hyvin käyntiinkin..

Kait nuo suuttimet sit ovat valmiita ?
Jotain suuttimen putsausainetta polttonesteen sekaan?
Bilstemasta?
karjis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: To 18.08.2005 10:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja karjis »

Suuttimen säätämisen jättäisin ammattimiehelle, ei kannata ite alkaa säätämään. Ja kannattaa ekaks testata auttaako forte. Eli 1/4 tankillista p-ainetta ja purkki fortee ja sitten reipasta ajoa lain sallimin rajoituksin.
rado
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: Su 29.02.2004 20:08

Viesti Kirjoittaja rado »

ketkäs tuota ihmeainetta fortea myyvät?
ostoskanava?
karjis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: To 18.08.2005 10:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja karjis »

Missä paikakunnalla asut? Ainakin paikallinen mersuliike myy sitä. Kuopiossa on montaki paikka josta sitä saa.
rado
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: Su 29.02.2004 20:08

Viesti Kirjoittaja rado »

pääkaupunkiseudulla
rado
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: Su 29.02.2004 20:08

Viesti Kirjoittaja rado »

Nyt on Forte-pullo otottamassa auton polttoainejärjestelmään pääsyä.

Itse jotenkin olen alkanut epäilee ettei polttoainepaine ole riittävä suuttimille..
Mites sitä säädetään? Pumpun perästä, kuten eräässä treidissä kerrottiin?
Kun auton käynnistää niin tuloksena hytkyminen, mut jos tarjoo heti perään kaasua käynti tasoittuu :(..

Miten sen "tyhjäkäyntivakaajareleen" voi todeta vialliseksi?
Pumpun perässähän on jokin kaksinapainen liitin, josta tässä tapauksessa varmaan onkin kyse?
karjis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: To 18.08.2005 10:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja karjis »

Ajappas se Forte-liemi läpi järjestelmästä ja pohditaan sitten muita vaihtoehtoja.
Vastaa Viestiin