Kymysys 2.3-16 vai 2.5-16 turbotukseen

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Tinkemaster
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Pe 02.06.2006 17:23
Paikkakunta: Kangasala

Kymysys 2.3-16 vai 2.5-16 turbotukseen

Viesti Kirjoittaja Tinkemaster »

olen tässä kypsytellyt ajatusta että jos hankkisi jommankumman ja turbotuttaisi, kysymys kuuluukin kumpi parempi aihio moiseen? onko cossussa kestävämpi laatikko ja perä kun taas 2.5 sessa? getrag ilmeisesti ainakin on cossussa. tehoa olisi tarkoitus ottaa kuitenkin maltillisesti n.300hv

Kiitos jo etukäteen teille viisaammille
W219 CLS63 AMG - 07
Avatar
NFS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 228
Liittynyt: Su 10.10.2004 15:53
Paikkakunta: Nivala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NFS »

molemmissa on samat laatikot ja perät, molempia on saanut ASD:llä
2.5-16v:stä saa sen 300hv ilman mitään muutoksia, ainoastaan KE:stä seoksia rikkaammalle. 2.5-16v on ainakin puristuksien suhteen parempi kuin 2.3-16v.
300hv on maksimi mitä ke:llä saa irti ellei sitten virittele lisäsuuttimia.
Onko vähäpäästöinen?? Unohda suosiolla jos on.
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

2.3-16 (102.983) -konetta on tehty kolmella eri puristussuhteella:
9,2 ; 9,7 ja 10,5.

2.5-16 (102.990) -konetta on taas tehty pelkästään 9,7 puristussuhteella, paitsi 2.5-16 EVO2(102.992), jossa 10,5.

Virityskäyttöä ajatellen kannatta miettiä esim. seuraavia asioita:
1) 2.3-16 -koneessa on leveämmät kampuran laakerikaulat, mikäli valmistettu ennen 6/86. Tuon jälkeen tehtiin yhdenmukaistus 2.5-16 mallin kapeiden laakerikaulojen kanssa.
2) 2.3-16 -koneen kiertokankisuhde on parempi kuin 2.5-16 -koneessa, koska 2.5-16 -koneen suurempi iskutilavuus on saatu aikaan iskua pidentämällä. Kiertokankisuhdehan on erittäin oleellinen kun puhutaan suurista käyntinopeuksista.

2.3-16 -koneesta on olemassa myös tuotannon alkuvuosilta "varman päälle mitoitettu" versio, jossa myös kiertokangen laakerikaulat ovat huomattavasti leveämmät ja männäntappi 24mm 22mm sijaan.
Vastaa Viestiin