olen tässä kypsytellyt ajatusta että jos hankkisi jommankumman ja turbotuttaisi, kysymys kuuluukin kumpi parempi aihio moiseen? onko cossussa kestävämpi laatikko ja perä kun taas 2.5 sessa? getrag ilmeisesti ainakin on cossussa. tehoa olisi tarkoitus ottaa kuitenkin maltillisesti n.300hv
Kiitos jo etukäteen teille viisaammille
Kymysys 2.3-16 vai 2.5-16 turbotukseen
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 59
- Liittynyt: Pe 02.06.2006 17:23
- Paikkakunta: Kangasala
Kymysys 2.3-16 vai 2.5-16 turbotukseen
W219 CLS63 AMG - 07
molemmissa on samat laatikot ja perät, molempia on saanut ASD:llä
2.5-16v:stä saa sen 300hv ilman mitään muutoksia, ainoastaan KE:stä seoksia rikkaammalle. 2.5-16v on ainakin puristuksien suhteen parempi kuin 2.3-16v.
300hv on maksimi mitä ke:llä saa irti ellei sitten virittele lisäsuuttimia.
Onko vähäpäästöinen?? Unohda suosiolla jos on.
2.5-16v:stä saa sen 300hv ilman mitään muutoksia, ainoastaan KE:stä seoksia rikkaammalle. 2.5-16v on ainakin puristuksien suhteen parempi kuin 2.3-16v.
300hv on maksimi mitä ke:llä saa irti ellei sitten virittele lisäsuuttimia.
Onko vähäpäästöinen?? Unohda suosiolla jos on.
2.3-16 (102.983) -konetta on tehty kolmella eri puristussuhteella:
9,2 ; 9,7 ja 10,5.
2.5-16 (102.990) -konetta on taas tehty pelkästään 9,7 puristussuhteella, paitsi 2.5-16 EVO2(102.992), jossa 10,5.
Virityskäyttöä ajatellen kannatta miettiä esim. seuraavia asioita:
1) 2.3-16 -koneessa on leveämmät kampuran laakerikaulat, mikäli valmistettu ennen 6/86. Tuon jälkeen tehtiin yhdenmukaistus 2.5-16 mallin kapeiden laakerikaulojen kanssa.
2) 2.3-16 -koneen kiertokankisuhde on parempi kuin 2.5-16 -koneessa, koska 2.5-16 -koneen suurempi iskutilavuus on saatu aikaan iskua pidentämällä. Kiertokankisuhdehan on erittäin oleellinen kun puhutaan suurista käyntinopeuksista.
2.3-16 -koneesta on olemassa myös tuotannon alkuvuosilta "varman päälle mitoitettu" versio, jossa myös kiertokangen laakerikaulat ovat huomattavasti leveämmät ja männäntappi 24mm 22mm sijaan.
9,2 ; 9,7 ja 10,5.
2.5-16 (102.990) -konetta on taas tehty pelkästään 9,7 puristussuhteella, paitsi 2.5-16 EVO2(102.992), jossa 10,5.
Virityskäyttöä ajatellen kannatta miettiä esim. seuraavia asioita:
1) 2.3-16 -koneessa on leveämmät kampuran laakerikaulat, mikäli valmistettu ennen 6/86. Tuon jälkeen tehtiin yhdenmukaistus 2.5-16 mallin kapeiden laakerikaulojen kanssa.
2) 2.3-16 -koneen kiertokankisuhde on parempi kuin 2.5-16 -koneessa, koska 2.5-16 -koneen suurempi iskutilavuus on saatu aikaan iskua pidentämällä. Kiertokankisuhdehan on erittäin oleellinen kun puhutaan suurista käyntinopeuksista.
2.3-16 -koneesta on olemassa myös tuotannon alkuvuosilta "varman päälle mitoitettu" versio, jossa myös kiertokangen laakerikaulat ovat huomattavasti leveämmät ja männäntappi 24mm 22mm sijaan.
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/