CDI motin lämpeneminen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Aion ainakin omaani vaihdattaa termarin ihan varmuuden vuoksi kun se ei paljoa maksa ja onpahan talvella sitten varmasti sen verran lämpöä kuin mitä tuo motti yleensä antaa. Tuolla bensaversiolla ajelin alilämpöisenä pitkään ihan turhan päiten kun kuvittelin ettei kovilla pakkasilla muka lämmöt nouse normaaleiksi.

Bullshit.
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Re: Lämmöt

Viesti Kirjoittaja Antti V »

isk kirjoitti:
titu kirjoitti:seilaa cdi:ssä todella paljon. Ilmeisesti taas yksi cdi:n tyyppivika. Niitähän siinä piisaa. Onneksi sain omani myytyä.
Komppaan Peteriä täysin. Yhteispaineruiskutuksella ei ole suuresti tekemistä lämpöjen tai termostaattien kanssa.

Ei seilaa lainkaan. Pysyy kesät, talvet kuin tatti viisarimitalla n. 77 asteessa, mitä sitten lie todellinen. Saisi puolestani käydä hieman lämpimämpänä talvella, mutta - toisaalta - alkaisi varmaan turhaan huolestuttaa vaan, jos jatkuvasti lämmöt ovat mittarissa yli puolen välin.

Onneksi sain omani ostettua.
Jos lämmöt seilaa, ei sitä kannata vierittää Mersun CDI moottorin syyksi. Tällöin kannattaa katsoa peiliin ja miettiä, onko noi auton perushuollot jäänyt nuukuuksissa tekemättä. Näille nykymoottoreille on ominaista sen lämpötilan pysyminen erittäin tasaisena, jos lämpö seilaa, on siinä syynä lähinnä jumittuva termari tai epäpuhtauksia jäähdytysjärjestelmässä.

Jos taas syyttää, ettei CDI moottori lämpene kunnolla, on syytä mennä näihin esikammio moottoreihin takaisin, sillä ne kyllä lämpenevät. Tämä sama lämpö ongelma on kaikilla muillakin nykyisillä suoraruisku moottoreiden valmistajilla. Näiden moottoreiden hyötysuhde on niin hyvä, ettei sen polttoaineen palamisesta muodostu juurikaan hukkalämpöä esim lämmityslaitteelle. Tämän johdosta kaikki pohjoismaihin (myös useammat autot keski Euroopassa) tulevat suoraruisku diesel autot, ovat varustettuna jonkinlaisella lisä lämmittimellä, joko polttoainekäyttöisellä, tai sähkövastuksella.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
valtsy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: La 28.01.2006 00:45
Paikkakunta: Pöytyä

Viesti Kirjoittaja valtsy »

Kylläpä ne alkaa nuo kelit pikkuhiljaa olemaan sitä että saa käydä ostamassa metrin telttapatjaa (kehityksen edetessä huomattu että ainoa mikä kestää koko talven suolavesineen) ja viritellä maskin taakse jemmaan. Ilmeisesti tuossa vitossa takatilan lämmittimen vesimäärä + ilmatila nielasee osan siitäkin vähästä hukkalämmöstä mikä irtoaa koneesta
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Cdi ei nostanut vuosi sitten lämpöjä yli 60 asteen, jotenka termari vaihtoon. Tästä seurasi se, että lämpömittarinviisari pomppasi hieman yli 80 asteen. Lämpöä riittää ja lämpiää nopeasti, kun lisäksi keulan alla oleva Webasto puhkuu lisä lämpöä. Viime talven -30 pakkasillakin auton sisällä oli lämmintä 22 astetta yltympäriinsä. Tuli suoritettua epävirallisia mittauksia. Jotenka en allekirjoita, että cdi on kylmä.
Kettunet
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Pe 08.09.2006 13:45

Viesti Kirjoittaja Kettunet »

Missä päin se termari sijaitsee (320CDI -00) siellä konehuoneessa?Pääseekö yläpuolelta käsiksi? Pitääkö ilmata jotenkin vai ilmaako itsensä....vai annanko suosiolla ammattilaisille tuon homman....
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Kettunet kirjoitti:Missä päin se termari sijaitsee (320CDI -00) siellä konehuoneessa?Pääseekö yläpuolelta käsiksi? Pitääkö ilmata jotenkin vai ilmaako itsensä....vai annanko suosiolla ammattilaisille tuon homman....
On ylävesiletkun toisessa päässä.(moottorin puoleisessa)
Ei tartte ilmata ,nestettä lisättäessä puristele vesiletkua samalla kun lisäät nestettä.
Ei ole vaikea vaihtaa ,pientä sormi näppäryyttä vaatii.
Viimeksi muokannut nautseri, Ti 17.10.2006 21:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

Termari on helppo vaihtaa... kannattanee kuitenkin tarkistaa ruuvien momentit. Esim C200 CDI:ssä 9 Nm, mikä tuntuu sormissa naurettavan pieneltä voimalta, mutta alumiiniin kiristäessä on hyvä olla vääntämättä liikaa.
W203CDI
Avatar
Finski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Ti 03.05.2005 14:45
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Finski »

Täälläkin helpotti termarin vaihto. Lämmöt pysyy 80 ja välillä hiukka yli.
Tosin nopeasti tuo moottori ei lämpene, melkein sanoisin että väljyyttään ei lämpene :roll:
C-200cdi.
Se joka toiselle kuoppaa kaivaa..
siitä 10 euroo tunti saa
Muro
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 04.10.2006 08:12
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Muro »

Tänä aamuna tuli sitten kokeiltua lämpiävyyttä. Pakkasta -17 ja töihin maantieajoa 25 km. Lämpö nousi matkan puoliväliin mennessä n. 60°C:een ja pysyi siinä. Ei kai tuo voi noin kylmäksi jäädä. Taitaa olla itselläkin termostaatin vaihto edessä :(
W210 E220 CDI -01
Kettunet
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Pe 08.09.2006 13:45

Viesti Kirjoittaja Kettunet »

Mulla ei noussut enää lämmöt yli kuudenkympin (Webasto oli myös pimeänä) ja nyt termarin vaihdon jälkeen pysyy lähellä 90 astetta ainakin vielä näillä muutaman asteen plussa lämmöillä. Eli näköjään ne jumii...
jyrkipes
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ke 23.08.2006 20:14
Paikkakunta: Kajaani, FIN
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jyrkipes »

Miten paljon teillä on ollut kilometrejä taulussa kun on noita termareita pitänyt mennä vaihtamaan ?
--
Jyrki, [url=http://mydrive.roadfly.com/blog/jyrkipes/]E31 (850i, -91)[/url] ja [url=http://www.jyge.net/mersu/]W210 (E320 T, -01 Avantgarde)[/url]
http://www.jyge.net/
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

Vajaa 60 tkm. (C200 cdi, W203 -01)
W203CDI
Avatar
P.M.N.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Su 14.11.2004 21:52
Paikkakunta: Kouvolan tienoo

Viesti Kirjoittaja P.M.N. »

jyrkipes kirjoitti:Miten paljon teillä on ollut kilometrejä taulussa kun on noita termareita pitänyt mennä vaihtamaan ?
Noin 70 000 km.
MB S210 320 cdi Avantgarde 2001
MB 500SL 1991
MB CE 230 sportiline 1991
Honda XX Super Blackbird
Avatar
pforsell
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 456
Liittynyt: Ti 19.09.2006 15:15
Paikkakunta: Pori

Mikäs CDI:ssä

Viesti Kirjoittaja pforsell »

Mikäs CDI-moottorissa sitten on, jos termostaatteja pitää noinkin usein vaihdella? Vai onko kyse vain siitä, että minimaalisen (hukka)lämmöntuoton takia vähäisinkin termostaatin vuotaminen näkyy veden lämpötilassa?


pforsell
W166 ML350 BE 4Matic '13
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)

ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
Avatar
Coupemies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: La 10.04.2004 12:12
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Coupemies »

Vaihdoin sitten kanssa :)

Voin suositella että kannattaa ehdottomasi jos lämmöt jotain muuta kuin 80 astetta..

Eikä hommana tosiaan kummonen. Vähän sorminäppäryyttä vaatii pulttien kanssa ja sit letkut kiinni ja pumppailee vähän.
Vito w639 120 cdi
c180 -97
Ex C200 cdi T -02
Ex C 220 Cdi T -99
Ex w123 280ce -79
jyrkipes
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ke 23.08.2006 20:14
Paikkakunta: Kajaani, FIN
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jyrkipes »

Oman Väyrysen ongelmavyyhti alkaa näinollen purkautua...

Epäilen että:
-termostaatti alkoi aikanaan vuotaa
=> lämmöt laskee (parhaillaan lämmöt jää pikkasen alle 70 astetta vaikka ajais minne.)
=> jälkihehkuaika kasvaa
=> hehkut palaa loppuun

Nyt on vaihdettu 1,3 ja 6 hehkutulpat, hehkujen rele ja ens viikolla vaihtuu termari.

Käynnistely on silti vähän epävarmaa kun mennään nollan alapuolelle. Ekalla kerralla aina lupaa mutta sitten kun sammuu niin ei lähde käyntiin aikaisintaan kuin ehkä seitsemännellä. :?:

Mitenkä kylmässä tommosen pitäis käynnistyä ilman lohkolämmitintä ?
--
Jyrki, [url=http://mydrive.roadfly.com/blog/jyrkipes/]E31 (850i, -91)[/url] ja [url=http://www.jyge.net/mersu/]W210 (E320 T, -01 Avantgarde)[/url]
http://www.jyge.net/
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

[

Mitenkä kylmässä tommosen pitäis käynnistyä ilman lohkolämmitintä ?[/quote]

Kyllä vielä -30 asteen pakkasesta pitäis lähteä jos on paikat kunnossa.
Luultavasti on vuoto jossakin polttoaine järjestelmässä.
ikegami
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 05.01.2005 20:26

Viesti Kirjoittaja ikegami »

petri.n kirjoitti:Cdi ei nostanut vuosi sitten lämpöjä yli 60 asteen, jotenka termari vaihtoon. Tästä seurasi se, että lämpömittarinviisari pomppasi hieman yli 80 asteen. Lämpöä riittää ja lämpiää nopeasti, kun lisäksi keulan alla oleva Webasto puhkuu lisä lämpöä. Viime talven -30 pakkasillakin auton sisällä oli lämmintä 22 astetta yltympäriinsä. Tuli suoritettua epävirallisia mittauksia. Jotenka en allekirjoita, että cdi on kylmä.
Kävi myös minulla samoin kuin Petrillä. Termostaatin vaihdon jälkeen lämpö on moottorissa ollut viisarin verran yli 80 astetta.
Eli eipä kannata sen enempiä siellä ratin takana tuijotella "kylmää mottia" ja pähkäillä, missä vika.
220cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Ma 08.12.2003 22:53
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja 220cdi »

Omia kokemuksia ovat olleet termarin vaihto kun lämmöt oli parivuotta sitten talvella 60 astetta. Oli helppo homma vaihtaa termari. Sen jälkeen lämmöt on ollu aikalailla 80 astetta.

Hörähtää, ei kuitenkaan jaksa käydä. :?: Mulla vastaava ongelma tuli esiin noin -20 asteen pakkasessa jos webasto ei toiminut. Auttoi kun vaihtoi polttoainesuodattimen. Edellinen suodatin oli kans aika uusi mutta vettä yms oli jostain kertynyt.
Webasto tarvis uuden liekkivahdin, mutta ei vaan ole saanut aikaiseksi. Hermot menee kun ilmat kylmenee ja jotain tarvis tehdä --> huolletaan myöhemmin
Muro
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 04.10.2006 08:12
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Muro »

Eilen sain viimein vaihdettua itsellenikin termostaatin. Samalla laitoin maskin taakse hankkimani suojamuovin. Aamulla lämmöt kipusikin sitten 80 asteen viivalle. Ei sen yli, mutta korkeammalle kuitenkin kun vanhalla termostaatilla. Lämpiämisnopeus ei vieläkään mielestäni päätä huimannut. 80 asteen lämpöön vaadittiin n. 15 km maantieajoa -3 asteen pakkasessa. Tähän saakka olen kuitenkin ajanut bensa-autoilla ja Mersu on ollut alla vasta kuukauden, joten kai sitä on liiaksi tottunut tuohon bensa-auton lämpiämisnopeuteen. :lol: Mikähän mahtaa jäädä pitämään "kohisevaa" ääntä auton sammuttamisen jälkeen? Olen sitä muutaman kerran yrittänyt paikallistaa ja siitä apumiehen puoleisesta etukulmasta se kuuluu. Tehdasasenteista webastoa ei minun autossani enää ole. Tai sitten se on jäänyt jonnekin matkan varrelle :shock: Tosin auto on tuotu Saksasta tehdastakuuautona, joten ei kai sitä niin uudesta autosta olisi vielä mihinkään viety. Sitä vaan ei ole siinä koskaan ollutkaan. Harmi juttu.
W210 E220 CDI -01
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Muro kirjoitti:Mikähän mahtaa jäädä pitämään "kohisevaa" ääntä auton sammuttamisen jälkeen? Olen sitä muutaman kerran yrittänyt paikallistaa ja siitä apumiehen puoleisesta etukulmasta se kuuluu.
Ihmettelen samaa. Tosin ominaisuudeksi olen tulkinnut, enkä viittiny tutkia. Ilmastointiin liittyvä se voisi olla. Kuitenkin se on itellä nyt pois päältä. Olisko silti jokin aiheeseen liittyvä vempain...
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
Coupemies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: La 10.04.2004 12:12
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Coupemies »

Luulin kans että se vois olla kiertovesipumppu mikä jää pyörimään.. Mutta kun vaihtelin tota termaria se ääni kuului jostain sen alipainejärjestelmän mokkulasta eli niitä siis..
Vito w639 120 cdi
c180 -97
Ex C200 cdi T -02
Ex C 220 Cdi T -99
Ex w123 280ce -79
rei7pir8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Su 16.05.2004 20:02

Viesti Kirjoittaja rei7pir8 »

On se vaan mukava talvella tuo alla mainittu bensa mersu. Lämmintä tulee puhaltimesta kilometrin ajon jälkeen kovallakin pakkasella ilman mitään lämmityksiä! 8) Ei haittaa vaikka pakkasella kulutus pyörii pätkäajossa 14L tienoolla! :roll:
Toyota Avensis stw 2,0vvtiA -06
MB E320T -94
ex BMW 525iA -91
ex BMW 518i -90
ex BMW 324TD -87
ex Mitsubishi Tredia 1,8 -86
jyrkipes
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ke 23.08.2006 20:14
Paikkakunta: Kajaani, FIN
Viesti:

320 CDI Väyrynen, termostaatin vaihto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja jyrkipes »

Termari on vaihdettu ja nyt lämmöt nousee jos vaan vähän isommalla tiellä polkasee. Kylmästä n.90C kestää 6 minuuttia.

Kaupungissa körötellessä taas ei nouse kuin 60-70.

Hommaan meni työkalujen hakemisineen ja koeajoineen tunti.
Remppa menee about näin:
-tarvii torxin jolla avaat moottorin äänieristyksen ruuvit.
-termariin menee kaks letkua
-pienempi kiinni jousikuormitteisella pannalla, aukee pihdeillä
-liutetaan pantaa pihdeillä puristaen pari senttiä letkussa termarista poispäin
-isompi letku aukee parhaiten 7mm hylsyllä
-väännetään letkut pois tieltä, nestettä valuu ulos "jonkun verran" (yli litra, alle 5l)
-irrota letku joka kiinni keskellä syöttöputkia, tällä saa tilaa avata termarin pultteja
-samoin voi nostaa suodattimelta tulevan letkun varovasti commonrailin päälle => tilaa
-tarvitaan torx-hylsy 10mm, pultteja kolme, yks ylhäällä, kaks alhaalla.
-ylimmäiseen tarvitaan 150mm jatko ja näpräämistä
-matkustamon puoleinen alempi <= jatko, tämä on helpoin
-keulan puoleinen, tarviit nivelen ja tuon jatkon, lopulta helppo
-varo tiputtamasta työkaluja tai pultteja
-termari lähtee irti nätisti kun pultit poistettu
-varo termarin alla olevaa putken tumppia, putoaa helposti ja menee hukkaan
-termari tulee ulos kun aikansa pyörittelee öljynsuodattimen vierestä
-suodatinta ei tarvi irrottaa.
-uuteen termariin tiiviste paikalleen ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.
-pulttien kireys "yhdestä kahteen sormea", (sanoiko joku 9Nm ?)
-lopuksi täytetään jäähdytysnestettä samalla puristellen paksua ylävesiletkua ilmaamiseksi
-koeajo ja toiminnan toteaminen


Ohjeet 320CDI T, 2001 perusteella muistinvaraisesti.
--
Jyrki, [url=http://mydrive.roadfly.com/blog/jyrkipes/]E31 (850i, -91)[/url] ja [url=http://www.jyge.net/mersu/]W210 (E320 T, -01 Avantgarde)[/url]
http://www.jyge.net/
C-klass
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 03.08.2006 16:07

Lisälämmitin höräyttelee

Viesti Kirjoittaja C-klass »

2001 C-mallin CDI:ssä, kun polttonesteen lisälämmittimen kytkee päälle (otin automatiikan pois), niin sen suurehko sähkömäärä saa auton kierrokset (tietty) muuttumaan, mutta paikalla ollessa koko auto heilahtaa, kun kierrokset muuttuu. Ajossa tietty se ei tunnu, mutta valoissa epämiellyttävältä. Toiseksi, lämmöt ei nouse yli 60:n, pitäisi varmaan olla enemmän? :?:
JP74 kirjoitti:Jostain syystä noista cdi-koneisista menee termostaatteja paljon useammin, kuin vanhemmista. Syy voi olla, että pienikin vuoto näkyy lämpömittarissa, vanhoissa ei tainnut olla ihan niin nuukaa, ei näkynyt mittarissa.

Mä vaihdoin omaan cdi:hin myös termostaatin, ja vaikutti selvästi lämpöihin, nousevat aina kahdeksaankymppiin. Välillä mittarin verran ylikin.
janimat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Su 04.06.2006 17:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja janimat »

Vinkiksi voin sanoa, että motonetistä sain aidon Wahlerin termarin CDi sprinteriin koteloineen ja antureineen 42e hintaan. Oli hiottu tähti pois valusta... Vehollakin on kyllä nyt tarjouksessa 63e.
Avatar
Coupemies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: La 10.04.2004 12:12
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Coupemies »

Veholla ( tai Auto Suni Oy Imatra ) 48 € omaani (220cdi -99) koteloineen alkup..
Vito w639 120 cdi
c180 -97
Ex C200 cdi T -02
Ex C 220 Cdi T -99
Ex w123 280ce -79
K.Huhta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Ti 12.09.2006 21:24
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja K.Huhta »

Veholta hain äsken 59€
Sprintterillä matka taittuu.....

Sprinter+sprintsift vm04
C-klass
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 03.08.2006 16:07

Viesti Kirjoittaja C-klass »

K.Huhta kirjoitti:Veholta hain äsken 59€
Joo, ajoviiman estäminen pahvilla ei korjannut tilannetta, tippu 50 asteeseen, hitaammilla nopeuksilla kyllä nousi. Jotkut sanoo, ettei näistä saa enempää irti lämpöä, mutta aion ainakin kokeilla termarinvaihtoa. :idea:

W203 CDI 2001
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Kyllä sitä lämpöä tulee kunhan on moottorissa kierroksia. Kokeilin huvikseen ajaa pakkokolmosella moottoritietä vähän matkaa ja samalla tarkkailin lämmittimestä tulevaa lämpöä. Lämmön määrä oli suoraan suhteessa moottorin kierroksiin. :lol:
Vastaa Viestiin