CDI motin lämpeneminen
Aion ainakin omaani vaihdattaa termarin ihan varmuuden vuoksi kun se ei paljoa maksa ja onpahan talvella sitten varmasti sen verran lämpöä kuin mitä tuo motti yleensä antaa. Tuolla bensaversiolla ajelin alilämpöisenä pitkään ihan turhan päiten kun kuvittelin ettei kovilla pakkasilla muka lämmöt nouse normaaleiksi.
Bullshit.
Bullshit.
Re: Lämmöt
Jos lämmöt seilaa, ei sitä kannata vierittää Mersun CDI moottorin syyksi. Tällöin kannattaa katsoa peiliin ja miettiä, onko noi auton perushuollot jäänyt nuukuuksissa tekemättä. Näille nykymoottoreille on ominaista sen lämpötilan pysyminen erittäin tasaisena, jos lämpö seilaa, on siinä syynä lähinnä jumittuva termari tai epäpuhtauksia jäähdytysjärjestelmässä.isk kirjoitti:Komppaan Peteriä täysin. Yhteispaineruiskutuksella ei ole suuresti tekemistä lämpöjen tai termostaattien kanssa.titu kirjoitti:seilaa cdi:ssä todella paljon. Ilmeisesti taas yksi cdi:n tyyppivika. Niitähän siinä piisaa. Onneksi sain omani myytyä.
Ei seilaa lainkaan. Pysyy kesät, talvet kuin tatti viisarimitalla n. 77 asteessa, mitä sitten lie todellinen. Saisi puolestani käydä hieman lämpimämpänä talvella, mutta - toisaalta - alkaisi varmaan turhaan huolestuttaa vaan, jos jatkuvasti lämmöt ovat mittarissa yli puolen välin.
Onneksi sain omani ostettua.
Jos taas syyttää, ettei CDI moottori lämpene kunnolla, on syytä mennä näihin esikammio moottoreihin takaisin, sillä ne kyllä lämpenevät. Tämä sama lämpö ongelma on kaikilla muillakin nykyisillä suoraruisku moottoreiden valmistajilla. Näiden moottoreiden hyötysuhde on niin hyvä, ettei sen polttoaineen palamisesta muodostu juurikaan hukkalämpöä esim lämmityslaitteelle. Tämän johdosta kaikki pohjoismaihin (myös useammat autot keski Euroopassa) tulevat suoraruisku diesel autot, ovat varustettuna jonkinlaisella lisä lämmittimellä, joko polttoainekäyttöisellä, tai sähkövastuksella.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Kylläpä ne alkaa nuo kelit pikkuhiljaa olemaan sitä että saa käydä ostamassa metrin telttapatjaa (kehityksen edetessä huomattu että ainoa mikä kestää koko talven suolavesineen) ja viritellä maskin taakse jemmaan. Ilmeisesti tuossa vitossa takatilan lämmittimen vesimäärä + ilmatila nielasee osan siitäkin vähästä hukkalämmöstä mikä irtoaa koneesta
Cdi ei nostanut vuosi sitten lämpöjä yli 60 asteen, jotenka termari vaihtoon. Tästä seurasi se, että lämpömittarinviisari pomppasi hieman yli 80 asteen. Lämpöä riittää ja lämpiää nopeasti, kun lisäksi keulan alla oleva Webasto puhkuu lisä lämpöä. Viime talven -30 pakkasillakin auton sisällä oli lämmintä 22 astetta yltympäriinsä. Tuli suoritettua epävirallisia mittauksia. Jotenka en allekirjoita, että cdi on kylmä.
On ylävesiletkun toisessa päässä.(moottorin puoleisessa)Kettunet kirjoitti:Missä päin se termari sijaitsee (320CDI -00) siellä konehuoneessa?Pääseekö yläpuolelta käsiksi? Pitääkö ilmata jotenkin vai ilmaako itsensä....vai annanko suosiolla ammattilaisille tuon homman....
Ei tartte ilmata ,nestettä lisättäessä puristele vesiletkua samalla kun lisäät nestettä.
Ei ole vaikea vaihtaa ,pientä sormi näppäryyttä vaatii.
Viimeksi muokannut nautseri, Ti 17.10.2006 21:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mikäs CDI:ssä
Mikäs CDI-moottorissa sitten on, jos termostaatteja pitää noinkin usein vaihdella? Vai onko kyse vain siitä, että minimaalisen (hukka)lämmöntuoton takia vähäisinkin termostaatin vuotaminen näkyy veden lämpötilassa?
pforsell
pforsell
W166 ML350 BE 4Matic '13
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)
ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)
ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
Vaihdoin sitten kanssa :)
Voin suositella että kannattaa ehdottomasi jos lämmöt jotain muuta kuin 80 astetta..
Eikä hommana tosiaan kummonen. Vähän sorminäppäryyttä vaatii pulttien kanssa ja sit letkut kiinni ja pumppailee vähän.
Voin suositella että kannattaa ehdottomasi jos lämmöt jotain muuta kuin 80 astetta..
Eikä hommana tosiaan kummonen. Vähän sorminäppäryyttä vaatii pulttien kanssa ja sit letkut kiinni ja pumppailee vähän.
Vito w639 120 cdi
c180 -97
Ex C200 cdi T -02
Ex C 220 Cdi T -99
Ex w123 280ce -79
c180 -97
Ex C200 cdi T -02
Ex C 220 Cdi T -99
Ex w123 280ce -79
Oman Väyrysen ongelmavyyhti alkaa näinollen purkautua...
Epäilen että:
-termostaatti alkoi aikanaan vuotaa
=> lämmöt laskee (parhaillaan lämmöt jää pikkasen alle 70 astetta vaikka ajais minne.)
=> jälkihehkuaika kasvaa
=> hehkut palaa loppuun
Nyt on vaihdettu 1,3 ja 6 hehkutulpat, hehkujen rele ja ens viikolla vaihtuu termari.
Käynnistely on silti vähän epävarmaa kun mennään nollan alapuolelle. Ekalla kerralla aina lupaa mutta sitten kun sammuu niin ei lähde käyntiin aikaisintaan kuin ehkä seitsemännellä.
Mitenkä kylmässä tommosen pitäis käynnistyä ilman lohkolämmitintä ?
Epäilen että:
-termostaatti alkoi aikanaan vuotaa
=> lämmöt laskee (parhaillaan lämmöt jää pikkasen alle 70 astetta vaikka ajais minne.)
=> jälkihehkuaika kasvaa
=> hehkut palaa loppuun
Nyt on vaihdettu 1,3 ja 6 hehkutulpat, hehkujen rele ja ens viikolla vaihtuu termari.
Käynnistely on silti vähän epävarmaa kun mennään nollan alapuolelle. Ekalla kerralla aina lupaa mutta sitten kun sammuu niin ei lähde käyntiin aikaisintaan kuin ehkä seitsemännellä.

Mitenkä kylmässä tommosen pitäis käynnistyä ilman lohkolämmitintä ?
--
Jyrki, [url=http://mydrive.roadfly.com/blog/jyrkipes/]E31 (850i, -91)[/url] ja [url=http://www.jyge.net/mersu/]W210 (E320 T, -01 Avantgarde)[/url]
http://www.jyge.net/
Jyrki, [url=http://mydrive.roadfly.com/blog/jyrkipes/]E31 (850i, -91)[/url] ja [url=http://www.jyge.net/mersu/]W210 (E320 T, -01 Avantgarde)[/url]
http://www.jyge.net/
Kävi myös minulla samoin kuin Petrillä. Termostaatin vaihdon jälkeen lämpö on moottorissa ollut viisarin verran yli 80 astetta.petri.n kirjoitti:Cdi ei nostanut vuosi sitten lämpöjä yli 60 asteen, jotenka termari vaihtoon. Tästä seurasi se, että lämpömittarinviisari pomppasi hieman yli 80 asteen. Lämpöä riittää ja lämpiää nopeasti, kun lisäksi keulan alla oleva Webasto puhkuu lisä lämpöä. Viime talven -30 pakkasillakin auton sisällä oli lämmintä 22 astetta yltympäriinsä. Tuli suoritettua epävirallisia mittauksia. Jotenka en allekirjoita, että cdi on kylmä.
Eli eipä kannata sen enempiä siellä ratin takana tuijotella "kylmää mottia" ja pähkäillä, missä vika.
Omia kokemuksia ovat olleet termarin vaihto kun lämmöt oli parivuotta sitten talvella 60 astetta. Oli helppo homma vaihtaa termari. Sen jälkeen lämmöt on ollu aikalailla 80 astetta.
Hörähtää, ei kuitenkaan jaksa käydä.
Mulla vastaava ongelma tuli esiin noin -20 asteen pakkasessa jos webasto ei toiminut. Auttoi kun vaihtoi polttoainesuodattimen. Edellinen suodatin oli kans aika uusi mutta vettä yms oli jostain kertynyt.
Webasto tarvis uuden liekkivahdin, mutta ei vaan ole saanut aikaiseksi. Hermot menee kun ilmat kylmenee ja jotain tarvis tehdä --> huolletaan myöhemmin
Hörähtää, ei kuitenkaan jaksa käydä.

Webasto tarvis uuden liekkivahdin, mutta ei vaan ole saanut aikaiseksi. Hermot menee kun ilmat kylmenee ja jotain tarvis tehdä --> huolletaan myöhemmin
Eilen sain viimein vaihdettua itsellenikin termostaatin. Samalla laitoin maskin taakse hankkimani suojamuovin. Aamulla lämmöt kipusikin sitten 80 asteen viivalle. Ei sen yli, mutta korkeammalle kuitenkin kun vanhalla termostaatilla. Lämpiämisnopeus ei vieläkään mielestäni päätä huimannut. 80 asteen lämpöön vaadittiin n. 15 km maantieajoa -3 asteen pakkasessa. Tähän saakka olen kuitenkin ajanut bensa-autoilla ja Mersu on ollut alla vasta kuukauden, joten kai sitä on liiaksi tottunut tuohon bensa-auton lämpiämisnopeuteen.
Mikähän mahtaa jäädä pitämään "kohisevaa" ääntä auton sammuttamisen jälkeen? Olen sitä muutaman kerran yrittänyt paikallistaa ja siitä apumiehen puoleisesta etukulmasta se kuuluu. Tehdasasenteista webastoa ei minun autossani enää ole. Tai sitten se on jäänyt jonnekin matkan varrelle
Tosin auto on tuotu Saksasta tehdastakuuautona, joten ei kai sitä niin uudesta autosta olisi vielä mihinkään viety. Sitä vaan ei ole siinä koskaan ollutkaan. Harmi juttu.


W210 E220 CDI -01
Ihmettelen samaa. Tosin ominaisuudeksi olen tulkinnut, enkä viittiny tutkia. Ilmastointiin liittyvä se voisi olla. Kuitenkin se on itellä nyt pois päältä. Olisko silti jokin aiheeseen liittyvä vempain...Muro kirjoitti:Mikähän mahtaa jäädä pitämään "kohisevaa" ääntä auton sammuttamisen jälkeen? Olen sitä muutaman kerran yrittänyt paikallistaa ja siitä apumiehen puoleisesta etukulmasta se kuuluu.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
On se vaan mukava talvella tuo alla mainittu bensa mersu. Lämmintä tulee puhaltimesta kilometrin ajon jälkeen kovallakin pakkasella ilman mitään lämmityksiä!
Ei haittaa vaikka pakkasella kulutus pyörii pätkäajossa 14L tienoolla! 


Toyota Avensis stw 2,0vvtiA -06
MB E320T -94
ex BMW 525iA -91
ex BMW 518i -90
ex BMW 324TD -87
ex Mitsubishi Tredia 1,8 -86
MB E320T -94
ex BMW 525iA -91
ex BMW 518i -90
ex BMW 324TD -87
ex Mitsubishi Tredia 1,8 -86
320 CDI Väyrynen, termostaatin vaihto-ohjeet
Termari on vaihdettu ja nyt lämmöt nousee jos vaan vähän isommalla tiellä polkasee. Kylmästä n.90C kestää 6 minuuttia.
Kaupungissa körötellessä taas ei nouse kuin 60-70.
Hommaan meni työkalujen hakemisineen ja koeajoineen tunti.
Remppa menee about näin:
-tarvii torxin jolla avaat moottorin äänieristyksen ruuvit.
-termariin menee kaks letkua
-pienempi kiinni jousikuormitteisella pannalla, aukee pihdeillä
-liutetaan pantaa pihdeillä puristaen pari senttiä letkussa termarista poispäin
-isompi letku aukee parhaiten 7mm hylsyllä
-väännetään letkut pois tieltä, nestettä valuu ulos "jonkun verran" (yli litra, alle 5l)
-irrota letku joka kiinni keskellä syöttöputkia, tällä saa tilaa avata termarin pultteja
-samoin voi nostaa suodattimelta tulevan letkun varovasti commonrailin päälle => tilaa
-tarvitaan torx-hylsy 10mm, pultteja kolme, yks ylhäällä, kaks alhaalla.
-ylimmäiseen tarvitaan 150mm jatko ja näpräämistä
-matkustamon puoleinen alempi <= jatko, tämä on helpoin
-keulan puoleinen, tarviit nivelen ja tuon jatkon, lopulta helppo
-varo tiputtamasta työkaluja tai pultteja
-termari lähtee irti nätisti kun pultit poistettu
-varo termarin alla olevaa putken tumppia, putoaa helposti ja menee hukkaan
-termari tulee ulos kun aikansa pyörittelee öljynsuodattimen vierestä
-suodatinta ei tarvi irrottaa.
-uuteen termariin tiiviste paikalleen ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.
-pulttien kireys "yhdestä kahteen sormea", (sanoiko joku 9Nm ?)
-lopuksi täytetään jäähdytysnestettä samalla puristellen paksua ylävesiletkua ilmaamiseksi
-koeajo ja toiminnan toteaminen
Ohjeet 320CDI T, 2001 perusteella muistinvaraisesti.
Kaupungissa körötellessä taas ei nouse kuin 60-70.
Hommaan meni työkalujen hakemisineen ja koeajoineen tunti.
Remppa menee about näin:
-tarvii torxin jolla avaat moottorin äänieristyksen ruuvit.
-termariin menee kaks letkua
-pienempi kiinni jousikuormitteisella pannalla, aukee pihdeillä
-liutetaan pantaa pihdeillä puristaen pari senttiä letkussa termarista poispäin
-isompi letku aukee parhaiten 7mm hylsyllä
-väännetään letkut pois tieltä, nestettä valuu ulos "jonkun verran" (yli litra, alle 5l)
-irrota letku joka kiinni keskellä syöttöputkia, tällä saa tilaa avata termarin pultteja
-samoin voi nostaa suodattimelta tulevan letkun varovasti commonrailin päälle => tilaa
-tarvitaan torx-hylsy 10mm, pultteja kolme, yks ylhäällä, kaks alhaalla.
-ylimmäiseen tarvitaan 150mm jatko ja näpräämistä
-matkustamon puoleinen alempi <= jatko, tämä on helpoin
-keulan puoleinen, tarviit nivelen ja tuon jatkon, lopulta helppo
-varo tiputtamasta työkaluja tai pultteja
-termari lähtee irti nätisti kun pultit poistettu
-varo termarin alla olevaa putken tumppia, putoaa helposti ja menee hukkaan
-termari tulee ulos kun aikansa pyörittelee öljynsuodattimen vierestä
-suodatinta ei tarvi irrottaa.
-uuteen termariin tiiviste paikalleen ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.
-pulttien kireys "yhdestä kahteen sormea", (sanoiko joku 9Nm ?)
-lopuksi täytetään jäähdytysnestettä samalla puristellen paksua ylävesiletkua ilmaamiseksi
-koeajo ja toiminnan toteaminen
Ohjeet 320CDI T, 2001 perusteella muistinvaraisesti.
--
Jyrki, [url=http://mydrive.roadfly.com/blog/jyrkipes/]E31 (850i, -91)[/url] ja [url=http://www.jyge.net/mersu/]W210 (E320 T, -01 Avantgarde)[/url]
http://www.jyge.net/
Jyrki, [url=http://mydrive.roadfly.com/blog/jyrkipes/]E31 (850i, -91)[/url] ja [url=http://www.jyge.net/mersu/]W210 (E320 T, -01 Avantgarde)[/url]
http://www.jyge.net/
Lisälämmitin höräyttelee
2001 C-mallin CDI:ssä, kun polttonesteen lisälämmittimen kytkee päälle (otin automatiikan pois), niin sen suurehko sähkömäärä saa auton kierrokset (tietty) muuttumaan, mutta paikalla ollessa koko auto heilahtaa, kun kierrokset muuttuu. Ajossa tietty se ei tunnu, mutta valoissa epämiellyttävältä. Toiseksi, lämmöt ei nouse yli 60:n, pitäisi varmaan olla enemmän?

JP74 kirjoitti:Jostain syystä noista cdi-koneisista menee termostaatteja paljon useammin, kuin vanhemmista. Syy voi olla, että pienikin vuoto näkyy lämpömittarissa, vanhoissa ei tainnut olla ihan niin nuukaa, ei näkynyt mittarissa.
Mä vaihdoin omaan cdi:hin myös termostaatin, ja vaikutti selvästi lämpöihin, nousevat aina kahdeksaankymppiin. Välillä mittarin verran ylikin.