
2.3 16v humppaa tyhjäkäynnillä
- linttaracing
- Mersumies
- Viestit: 622
- Liittynyt: Pe 12.03.2004 14:41
- Paikkakunta: Kokkola
2.3 16v humppaa tyhjäkäynnillä
tyhjäkäynnillä etenki kylmällä moottorilla humppaa 500-1800rpm. ja joskus sammuukin. missä mahtaa vika olla? yhen ilma letkun (huohotinletku) oon vaihtanu ku oli murtunu, mutta ei juurikaan auttanu? vuosimalli -86 jos sillä nyt on jotain merkitystä... ei oo oikeen erikosalaa nuo pensiini käyttöset. 

Kaverin ce:ssä tyhjäkäyntimoottori saa ohjausjännitteen silloin tällöin 2sek päällä ja 3sek pois... 2s päällä....3sek pois...
tuota humpaamista se tekee aina joskus...
samalla kun koneen kierrokset pompsahtavat ylös niin määräjakajan lautasesta näkee (liikahtaa ylös alas....ylös alas....) että tyhjäkäynti moottori avautuu kokonaan... ja taas kohta menee kokonaan kiinni.

samalla kun koneen kierrokset pompsahtavat ylös niin määräjakajan lautasesta näkee (liikahtaa ylös alas....ylös alas....) että tyhjäkäynti moottori avautuu kokonaan... ja taas kohta menee kokonaan kiinni.

Mulla on 2,3 16v missä on samanlainen vika mutta mulla aaltoilee tyhjäkäynti myös lämpimänä. Sekä kylmänä auto pätkii alakierroksilla eikä ole voimaa ja käy kuin diisseli. Kylmänä ja lämpimänä lähtee hyvin käymään mutta lauhana joutuu joskus sahamaan jonkin verran. Auttakee ensimmäinen mersuni, noilla v.a.g vehkeillä tullut leikittyä mutta mersuissa on eroa aika lailla niihin verrattuna.
- linttaracing
- Mersumies
- Viestit: 622
- Liittynyt: Pe 12.03.2004 14:41
- Paikkakunta: Kokkola
stana kun muistisi tarkasti korjautin ex autostani 2.3-16 juuri mainitun oireen, jokunen vuosi sitten, hämärä muistikuva oli kuten jo mainittiin että jokin alipaine / imuvuoto asia se oli, hmm, tyhjäkäynti moottori se ei ole koska sehän toimii koska rundit seilaa vaan .... hmm koetan muistella palaan astialle
josko löytyisi vanha korjauskuitti

Hummer H2
W203-C32AMG
ex VMax
ex 190E 2.3-16
ex W220 S500 full loadet
Naapurin puolella ruoho on aina vihreämpää mutta meillä se on pidempää.
-loesje-
W203-C32AMG
ex VMax
ex 190E 2.3-16
ex W220 S500 full loadet
Naapurin puolella ruoho on aina vihreämpää mutta meillä se on pidempää.
-loesje-
Mullakin tuossa 2.3 16V seilaa tyhjäkäynti siinä 1000-1400 kierroksen välillä, MUTTA jos vaikka paikallaan ollessa laitan kierrokset vaikka 4000, ja pidän ne siellä niin heittelee vieläkin!!! Tuntuu kaupunkiajossa aika vittumaisena nykimisenä minkä huomaa myös maantiellä... Oisko jollain vinkkejä..? Tää vika on ollu jo yli puolivuotta...




Nykyinen: Audi 100 2.5 TDI
Ex ruostekasa:
MB 190 2.3 16V
Ex ruostekasa:
MB 190 2.3 16V
Re: 2.3 16v humppaa tyhjäkäynnillä
Jos tekee tuota kuin kello eikä soutele miten sattuu, niin voisi tarkastaa sen mikrokytkimen siinä kaasuvivuston päässä. Muistaakseni jos tuo kytkin on rikki tai sen ohitti niin moottorin ohjaus rupesi seilaamaan tyhjäkäynnin ja jonkun muun kierrosluvun välillä. Tämmöinen vika tosin edellyttäisi että potikalta tulisi normaalista tyhjäkäynnistä poikkeava arvo. Ymmärsikö kukaan? Muistaakseni voi testata painamalla kytkimen pohjaan ja kääntämällä kaasuvivusta kierroksia lisää jolloin moottori rupeaa soutamaan kiekkoja kaasuvivun asennon määräämän kierrosluvun ja tyhjäkäynnin välillä.....linttaracing kirjoitti:tyhjäkäynnillä etenki kylmällä moottorilla humppaa 500-1800rpm. ja joskus sammuukin. missä mahtaa vika olla? yhen ilma letkun (huohotinletku) oon vaihtanu ku oli murtunu, mutta ei juurikaan auttanu? vuosimalli -86 jos sillä nyt on jotain merkitystä... ei oo oikeen erikosalaa nuo pensiini käyttöset.
Siis onko mikrokytkin ja potikka ehjä?
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Re: 2.3 16v humppaa tyhjäkäynnillä
AK47 kirjoitti:Jos tekee tuota kuin kello eikä soutele miten sattuu, niin voisi tarkastaa sen mikrokytkimen siinä kaasuvivuston päässä. Muistaakseni jos tuo kytkin on rikki tai sen ohitti niin moottorin ohjaus rupesi seilaamaan tyhjäkäynnin ja jonkun muun kierrosluvun välillä. Tämmöinen vika tosin edellyttäisi että potikalta tulisi normaalista tyhjäkäynnistä poikkeava arvo. Ymmärsikö kukaan? Muistaakseni voi testata painamalla kytkimen pohjaan ja kääntämällä kaasuvivusta kierroksia lisää jolloin moottori rupeaa soutamaan kiekkoja kaasuvivun asennon määräämän kierrosluvun ja tyhjäkäynnin välillä.....linttaracing kirjoitti:tyhjäkäynnillä etenki kylmällä moottorilla humppaa 500-1800rpm. ja joskus sammuukin. missä mahtaa vika olla? yhen ilma letkun (huohotinletku) oon vaihtanu ku oli murtunu, mutta ei juurikaan auttanu? vuosimalli -86 jos sillä nyt on jotain merkitystä... ei oo oikeen erikosalaa nuo pensiini käyttöset.
Siis onko mikrokytkin ja potikka ehjä?
Mulla oli w201 :ssä juurikin tuo mikrokytkin jumissa ja teki tuota tyhjäkäynnin aaltoilua, todella kettumainen etenkin automaattivaihteisessa autossa.. käytin autoa silloin pajalla kun en itse vikaa löytänyt

ex: w201 -91
kävin kokeilemassa, pikaisen testailun perusteella ei mun autossa ollut mitaan vaikutusta vaikka pidin kierroksia ja painoin kytkimen pohjaancdi kirjoitti:Tuo microkytkinhän pitäisi katkaista syöttö ja siirtää tyhjäkäynnille kun vauhdista vapautetaan kaasupoljin.Mitäs se tekee sitten jos pitää kierroksia yllä ja käsin katkaisee microkytkimestä syötön.alkaako heijaaman,kokeilkaa kellä auto on kunnossa.

ex: w201 -91
Kaasuläpän asento potentiometrin kuluneisuus vois olla kans,on siis kulunu puhki tyhjäkäynnin kohdalta.Sijaitsee keulan puolella määränjakajan kohdalla ilmämäärämittarin kyljessä kiinni.Eikun irti ja katsoo ne vastusradat miltä näyttää,vanha kohta pitää merkata hyvin että saa samaan kohtaan kiinni,eli vetäsee jollain terävällä siihen mittarin kylkeen viivan potikan mukaan
.

aina vaan fixataan :) 230te -86
löytyykö asento potentiometri tästä kuvasta.
tp://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php? ... +aaltoilee
Käsitteet näkyy heittävän riippuu kenen kanssa puhuukin.
tp://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php? ... +aaltoilee
Käsitteet näkyy heittävän riippuu kenen kanssa puhuukin.
200 pitää lähteä ennemmin kun 220:llä
Joo taikurin ja ennustajan vikaa pitää olla jos täältä ohjeita kattoo
.
Ei oo tossa kuvassa ollenkaan sitä potikkaa,toihan oli jostain "välimallista"kuva kun siinä on lisäilmaluistikin mitä ei taas tuoremmassa ke-jetissä oo.Se potikka on 10 osan kaltainen juuri toisella puolella mittaria.
Jaa niin vielä että se mikrokytkinhän katkasee syöttöö vasta jos kierrokset on käyny yli 3000rpm.Näin siis ajossakin.

Ei oo tossa kuvassa ollenkaan sitä potikkaa,toihan oli jostain "välimallista"kuva kun siinä on lisäilmaluistikin mitä ei taas tuoremmassa ke-jetissä oo.Se potikka on 10 osan kaltainen juuri toisella puolella mittaria.
Jaa niin vielä että se mikrokytkinhän katkasee syöttöö vasta jos kierrokset on käyny yli 3000rpm.Näin siis ajossakin.
aina vaan fixataan :) 230te -86
Mulla 190 2.3 -89 :ssä myös tyhjäkäyntiongelma.
Kylmä kone käy jonkin verran alle 1000 RPM, eli joskin normaalisti. Lämmetessään kierrokset alkavat nousta ja lopulta kone käy tyhjäkäyntiä 1500 RPM. Jossain vaiheessa alkaa myös tämä humppaaminen 500-1500 RPM.
Kun vivuston päässä olevan mikrokytkimen poistaa käytöstä, loppuu humppaaminen, mutta kierrokset jäävät lämpimänä jatkuvasti sinne 1500 RPM:ään.
Tyhjäkäyntimoottori ollut irti ja sen kiertoluisti liikkuu tosi herkästi. Kokeiltu irrallaan myös virran kanssa.
Apuva...
Kylmä kone käy jonkin verran alle 1000 RPM, eli joskin normaalisti. Lämmetessään kierrokset alkavat nousta ja lopulta kone käy tyhjäkäyntiä 1500 RPM. Jossain vaiheessa alkaa myös tämä humppaaminen 500-1500 RPM.
Kun vivuston päässä olevan mikrokytkimen poistaa käytöstä, loppuu humppaaminen, mutta kierrokset jäävät lämpimänä jatkuvasti sinne 1500 RPM:ään.
Tyhjäkäyntimoottori ollut irti ja sen kiertoluisti liikkuu tosi herkästi. Kokeiltu irrallaan myös virran kanssa.
Apuva...
"Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta"
- janneyliranta
- Vakiokalustoa
- Viestit: 68
- Liittynyt: Ke 03.01.2007 22:20
- Paikkakunta: Helsingby
Temson, saitko tämän humppaamisen kuntoon? Minun kiesissä (190E 2.0) humppaa juuri samoilla oireilla. Lisäksi HC arvot oli luokkaa 800ppm, kun pajalta yritin "lappua" katsastusta varten. Humppaaminen rauhoittui, kun korjasin sen määräjakajan alla olevan kumikaukalon halkeamat liimalla ja teipillä (ku ei jaksanu alkaa purku hommiin). Humppaaminen ilmenee vain, kun lisäilmaluisti on paikoillaan, piuha irti ei humpannut. Nyt kiesiä vaivaa vedottomuus ja välillä nykii kiihdytyksissä. Economy mittarin viisari viettää mielellään aikaa puolen välin ja punaisen välillä. Ylivirtareleen sulake ok ja juotokset parantelin nyt vkl, ei apuja.Temson kirjoitti:Mulla 190 2.3 -89 :ssä myös tyhjäkäyntiongelma.
Kylmä kone käy jonkin verran alle 1000 RPM, eli joskin normaalisti. Lämmetessään kierrokset alkavat nousta ja lopulta kone käy tyhjäkäyntiä 1500 RPM. Jossain vaiheessa alkaa myös tämä humppaaminen 500-1500 RPM.
Kun vivuston päässä olevan mikrokytkimen poistaa käytöstä, loppuu humppaaminen, mutta kierrokset jäävät lämpimänä jatkuvasti sinne 1500 RPM:ään.
Tyhjäkäyntimoottori ollut irti ja sen kiertoluisti liikkuu tosi herkästi. Kokeiltu irrallaan myös virran kanssa.
Apuva...
Seuraavaksi lähtee vaihtoon virranjakajan kansi (se hiilitappi oli ihan loppu). ½ vuotta vanha Bremi (italianihme), joten ei kyllä taaskaan kannattais köyhän ostaa halpaa...
Vihjeitä tähän kaivattais. Suoraa korjausta vastaaviin ongelmiin en keskusteluista yrityksistä huolimatta löytänyt.