Heräteostoksena W111 mb 220 seb vm 62....

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Tourist-ace
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: La 03.06.2006 14:33
Paikkakunta: Vantaa

Heräteostoksena W111 mb 220 seb vm 62....

Viesti Kirjoittaja Tourist-ace »

Hei.

Tulipahan nyt ostettua elämäni ensimmäinen mersu....

Eli tarvitsisin vähän valaistusta millainen , ja millaisilla osilla auto kuuluisi olla.

Autosta on ainakin ruiskulaitteet vaihtuneet matkan varrella kahteen kaasuttimeen , voi olla tietysti koko moottorikin, onko siinä jotain numeroita tai tunnistekilpeä ?
Missähän sellaiset sijaitsee?

Autossa on automaattilaatikko,onko sen tunnistamiseen mitään tietoa?

Auton väri on siniharmaa metallihohto? Voiko se olla alkuperäinen väri ?
Auto on kuitenkin joskus maalattu, saattaa olla valkoinen ollut.
Selviääkö värikoodi jostain?

Auto on seissyt 20 vuotta ladossa,mistä johtuen takapään kromiosat ovat hieman kärsineet. Kannattaakohan moottoria edes avaamatta yrittää laittaa käyntiin? Entäpä automaattilaatikkoa ,uskaltaako öljyn ja suodattimen vaihdon jälkeen sillä ajaa? Auto on ajokuntoisena jätetty latoon seisomaan.

Auto olisi tarkoitus elvyttää maalaamalla ja tekniikan entisöinnillä toimivaksi ja ulkoasultaan alkuperäisen näköiseksi, mutta ei kuitenkaan museokuntoon asti.
Alkuperäisiä ruiskulaitteita ei ole tarkoituskaan haalia, ovat ilmeisemmin aika arvokkaita ja hankalia saada, toimivuuskin on kuulemma aika henkimaailman luokkaa. . Jos sen verran modernisoisi että asentaisi megasquirtin kun se ruiskuauto kerran on ollutkin....

Kiitoksia vastauksista jo etukäteen

T:Antti
Eldorado
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ke 14.06.2006 16:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Heräteostoksena W111 mb 220 seb vm 62....

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Tourist-ace kirjoitti:Autosta on ainakin ruiskulaitteet vaihtuneet matkan varrella kahteen kaasuttimeen , voi olla tietysti koko moottorikin, onko siinä jotain numeroita tai tunnistekilpeä ?
Missähän sellaiset sijaitsee?

Autossa on automaattilaatikko,onko sen tunnistamiseen mitään tietoa?
Alkuperäisen 220 SEb mallin moottorin tyyppinumero on 127.982
Sitä en osaa sanoa missäkohti lohkoa tuossa mallissa tyyppikilpi sijaitsee, viisammat kertokoot.

Automaattilaatikon tarkkaa tyyppiä en myöskään tiedä, mutta tuo autosi on yksi ensimmäisistä malleista joihin Mersu tarjosi omaa valmistettaan olevaa 4-vaihteista hydraulikytkimellä varustettua automaattivaihteistoa, 220 SEb malliin tuli se tarjolle lisävarusteena syksyllä -61.

Enempää en osaa auttaa mutta foorumin oldtimer-spesialistit toivottavasti osaa...

Niin, ja tervetuloa Mersuilijoiden joukkoon ja foorumille!
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

jotakin vastausta.....

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Moottorin tyyppikilpi on kutossylinterin kohdalla : lohkoon on kaiverrettu mainittu numero ( sen lisäksi myös sarjanumero ). Saattaapa tuolta kohdalta
löytyä myös alumiinilätkä, josta nuo numerot helpommin erottaa.
Vaihdelaatikosta pitäisi löytyä myös vastaava lätkä. Kerää talteen kaikki numerot, ne ovat tarpeellisia sitten kun tarvitset varaosia.

Värikoodi löytyy lukkopellistä : rivin alimmaisena kolmenumeroa ja kirjain
( esim. : 040G = musta ).

Tältä palstalta löydät hakutoiminnalla vinkkejä kauan huilanneen auton
herättelystä. Varovaisuutta ja malttia peliin...

Hieno auto 8)
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Autossasi on todennäköisesti vaihdettu koko moottori, Ruiskumoottorissa on nimittäin vastaava voimanulostulo moottorin oikalla sivulla, kuten dieselmoottorissa. Mikä ruiskulaitteet on vain poistettu, olisi tuohon ulosottoon pitänyt tehdä lappu suojaksi....

Sinänsä vanhan yksinokkaisten kaasutinmoottorien "ruiskuttaminen" vaatii myös metallitöitä, tai sylinterikannen vaihdon. Nimittäin kaikissa muissa yksinokkaisissa ruiskumoottoreissa on suuttimet ruuvattu suoraan sylinterinkanteen omiin poteroihinsa, paitsi tuossa autosi alkuperäisessä M127:ssa (poislukien w113:n M127.983..moottori, jossa suuttimet olivat myös kannessa) Nimittäin tuossa ainossa mallissa jossa suuttimet olivat imusarjassa, ovat suuttimet sellaiset että ne tekevät 90 asetten mutkan....joten asennuspoterot sojottavat suoraan imusarjan pohjaan eiväkä imuventtiiliin, kuten pitäisi....
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Tourist-ace
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: La 03.06.2006 14:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tourist-ace »

Noniin..

Pienehkön tutkimusretken tuloksena löytyi lohkosta nro. 180 0111701.
Laatikolle asti ei vielä päästy.

Ilmeisesti kone on "joku muu, mikä?"
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

jotakin vastausta....

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

M180 on 220 tai 230 -moottori.

Mutta tuosta numero sarjasta puuttuu juuri ne numerot, jotka kertovat tarkemmin version, eli M180. _ _ _ - ________
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Eldorado
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ke 14.06.2006 16:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Lieneekö tuo numerosarja moottorilohkon osanumero? Ei siis moottorin tyyppinumero. Villinä arvauksena vaan...
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja W111 »

Moottorin tyyppi numeron M180 jälkeen on kolme numeroa. Esimerkkinä M180.954 olis 230:n.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Tourist-ace
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: La 03.06.2006 14:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tourist-ace »

Kaivetaampa tämä topikki ylös.(MYYTY)

Tilanne on sellainen että ei tahdo aika riittää tälle helmelle, joten jos joku on kiinnostunut voisin luopua kyseisestä laitteesta.

Auto on seissyt lämpöisessä tallissa sen ajan kun se minulla on ollut, sitä ennen jostain 1980 -luvulta vuoteen 2006 hyvin tuuletetussa kylmässä navetassa 1,5 metrin korkeudessa lattiasta.

Ainut mitä olen ehtinyt autolle tekemään , on se että pesin sen ja otin tulpat irti ja ruiskutin sylintereihin pullollisen crc:tä. Jarruja on purettu sen verran että saatiin renkaat pyörimään.

Pohja tuntuu kovalta , eikä muutenkaan tunnu kovinkaan laholta.

Sinisten sukolien alla voi olla hyvätkin penkit??.

AUTO ON LÖYTÄNYT UUDEN KODIN !
Viimeksi muokannut Tourist-ace, Su 17.10.2010 11:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
jani85
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1478
Liittynyt: Ma 21.12.2009 15:35
Paikkakunta: Kokemäki

Viesti Kirjoittaja jani85 »

Moro! mitä pidät mersulla hintaa?
MB W110 LANG
MB W110 250TD
MB W110 300D
MB W109 300SEL 3.5
MB W114 280E
MB C123 280CE
MB S123 280TE
MB V123 300TD
MB W126 300SE

MB W123 200B
Vastaa Viestiin