Sairaanhoitaja-neito hädässä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Gate
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ke 12.10.2005 00:09

Viesti Kirjoittaja Gate »

Ohimennen. Nannan kirjotus tyyli on sen verran jotenkin kummallisesti kivasti kirjoitettu, että kirjoita kirja.

No pääasia, että auto asia selvisi.

Mitsu kannattaa vaihtaa pikapuoliin MB:hen.

Ps. Otsikko ehdotus "Sisarhento valkoinen sään armoilla, pulkka jumissa"
Perinteitä pitää kunnioittaa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Nanna kirjoitti:5 litraa ei oikasti riitä?
Kyllä dieseli voi loppua, ei ne anturit ole siellä aina absoluuttisen tarkkoja, varsinkin kun sen auton laittaa mäkeen niin sitten se aine on siellä tankin toisessa, yleensä aina väärässä, laidassa. Tosin minulla tuossa "pakussa" on se mittari hyvinkin tarkka, se keltainen valo syttyy kun on 7 vai 9 litraa vielä jäljellä, mutta sillä voi hyvin ajaa aivan sinne mittarin alareunalle.

Tieto tankin lähes tyhjästä tilasta toki auttaa vian määrityksessä. Dieselit kun ovat sellaisia, että tankin tyhjennyttyä niitä pitää sahata käyntiin jopa 15 minuuttia, eikä moiseen yleensä riitä yhden akun kapasiteetti. Toinen vaihtoehto on auttaa sitä moottoria ilmaamaan itsensä, eli ottaa se suodatin irti, kaataa sinne dieseliä, raottaa suutinputkia tai kuten tuossa todettiin imeä sieltä jostakin.

Uskon siis että se 5 litraa on riittänyt, mutta olisi vain pitänyt uskoa, uskoa ja toivoa sekä sahata se auto käyntiin. Eihän mersut nimittäin koskaan hajoa,

Loppukaneettina: Dieselautoissa ei kannata päästää tankkia lähellekkään tyhjenemistä, jollei ole aivan pakko, aivan juuri tuon ilmavaivan vuoksi. Bensa-autothan kyllä lähtevät käyntiin tankin tyhjenemisen jälkeenkin.

Kyllähän sinä tiedät miten ihmisellekin käy, jos sen putkisto käy tyhjänä. Sen takia ihminenkin tankataan silleen vaivihkaa :wink:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Juha220D
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: La 07.10.2006 15:36

Viesti Kirjoittaja Juha220D »

En kyllä päästäisi bensa-autonkaan tankkia kovin tyhjäksi. Pumppu saattaa vaurioitua haukattuaan ilmaa joko siten, että hajoaa samantien, tai siten, että lopullinen hajoaminen tapahtuu muutaman ilmanhaukkaamista seuraavan viikon sisällä.

Poikkeuksena tästä ovat kaasutinmoottoristen autojen mekaaniset pumput, jotka eivät ole niin ronkeleita voitelunsa suhteen kuin tankkiin asennetut sähköiset.
#2344
MB 220 Diesel 1972 - MA
Nanna
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ke 18.10.2006 17:39
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja Nanna »

Gate kirjoitti:Ohimennen. Nannan kirjotus tyyli on sen verran jotenkin kummallisesti kivasti kirjoitettu, että kirjoita kirja.
Kiitos. :)
Mikäs vois olla kirjan aihe? "Kuinka mersufoorumi järjestäytyy tarvittaessa teho-osastoksi onnettomia naiskuskeja varten"? :wink:

Ei vaan, olen ihan ihmeissäni, kuinka paljon voi apua saada jos sitä vaan pyytää oikeassa paikassa. Kaunis kiitos, että olitte hengessä mukana. Jos suomen kaikki naiset vaan tietäisivät, niin olisivat teistä niin maan perkuleen ylpeitä! :D -oikeasti.

Mese hörähti käyntiin ylämäessä, ihme kyllä. Heti tuon "tapaturman yhteydessä" tankattiin tasaisella maalla tuo 5 litraa, eikä auttanut. Tästälähtien en usko mittariin enkä bensavaloon, vaan käyn säännöllisesti kokeilee letkulla imaisemalla, että missä se nestepinta mahtaakaan lillua. 8)
Avatar
Juselius
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Pe 07.10.2005 13:44
Paikkakunta: Helsinki, stressikylä.

Viesti Kirjoittaja Juselius »

Nanna kirjoitti:...Tästälähtien en usko mittariin enkä bensavaloon, vaan käyn säännöllisesti kokeilee letkulla imaisemalla, että missä se nestepinta mahtaakaan lillua. 8)


Vaikka opiskelija oletkin ja rahat tiukassa, niin parempi on kun kerran investoit sen tankin täyteen ja tankkaat aina vaikka 200-300km ajon jälkeen täyteen. Eipä pääse ainakaan sama vaiva yllättämään ja on autonkin kannalta parempi olla tankki mahdollisimman täynnä, ainakin talviaikaan. Säästyy omat makuhermosikin paljon parempaan kuin naftan/bensan maisteluun, esim. kunnolliseen viini-illalliseen tai ihan vaan suklaapatukkaan. :wink:

Sikäli kun ymmärsin oikein tuon "letkulla imaisemalla"-osion... :?
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)

"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)

"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Nanna kirjoitti:Tästälähtien en usko mittariin enkä bensavaloon, vaan käyn säännöllisesti kokeilee letkulla imaisemalla, että missä se nestepinta mahtaakaan lillua. 8)
Jos polttoainemittari ei toimi ollenkaan niin yksi hyvä konsti on käyttää trippi / osamatkamittaria polttoainemittarin korvikkeena. Sinun tarvitsee vain tietää että tankillisella pääsee esim. 900km. Aina ennen em. kilometrimäärän täyttymistä tankkaamaan mars ja kun tankki on täynnä niin nollaat tripin.

Jos tuota kikkaa joutuu käyttämään niin kannattaa pitää reilu varmuustankki, ts. vaikka autolla pääsisikin 1000km yhdellä tankilla niin mieluummin ottaisin tankkausväliksi 900km. Talviolosuhteet, ruuhkat, perävaunun veto ja muu ylim. kulutus jossa polttoainetta kuluu mutta matka ei taitu yhtä hyvin pienentää tietysti tankkausväliä (-> lisää kulutusta).

Yksi kaveri on ajellut jo vuosikausia tuolla periaatteella kun ei ole viitsinyt korjata polttoainemittaria kohta romutuskunnossa olevasta autostaan.

- Joka päivä oppii jotain uutta :wink: -
Vastaa Viestiin