Viton turbo...ei kun kannentiiviste hajosi
Viton turbo...ei kun kannentiiviste hajosi
nyt ois hyvät neuvot kalliit. Vito 110d -97 aj. 215tkm rupes savuttaa sinistä älyttömästi. rupesin sit tutkimaan asiaa ja huomasin et imusarjaan tuleva putki veti kurttuun ku laitto kierroksia koneeseen. aukaisin sit coolerin alhaalta letkun ja kattelin sinne. siellä oli pientä silppua(rättiä?) muutama kourallinen. samalla huomasin et turbon kohdalta tiputtaa öljyä aika hyvin. putsasin coolerin ja putket ja toivon että öljyn sylkeminen turboon loppuisi mutta niin ei käynyt. turbo siis sylkee ainakin pakoputkeen öljyä, ja näyttää sitä valuvan lohkon kylkeäkin pitkin. MISSÄ MAHTAA OLLA VIKA? turbossa, kannessa vai missä? jäähdytys järjestelmässä ei ole painetta...
Turbo kyllä pyörii ja coolerin+putket putsasin, jonka jälkeen kokeilin toimintaa. rupesi saamaan ilmaa kyllä hyvin. kierroksilla tunsi selvästi imuputkessa paineneen. Öljyä silti tiputtaa edelleen, ja putkeen tulee kans.keef kirjoitti:Pystyykös sitä kokeileen pyöriikö turbo kun ottaa sen imukärsän pois.
Muuten kyseessä olis selvä kannentiiviste vika, mutta imupuolen kurttuun vetäminen viittais ilmansaanttin...Olisko ilmansuodatin hajonnu joskus ja silppu tukkinu coolerin tai turbon? Kokeile paineilmaa coolerin/putkien läpi.
miks kannentiiviste vika työntäis öljyä turboon?
Re: Viton turbo....
Riippuu vähän miten tuo nyt hajosi, mutta todennäköisesti siitä meni kannentiiviste kuten kaikista muistakin on mennyt tai tulee menemään noilla kilometreilla. Tällöin öljykanavasta öljy työntyy suoraan palotilaan ja suorastaan valuu sieltä turbon pakopuolen läpi.
Tuota silppua juttua en oikein ymmärtänyt ?
Mikäli siellä nyt valuu öljyt myös ahtopuolella niin sitten se voi olla turbovikakin, eiköhän se selviä kun sen turbon irroittaa sieltä.
Tälleen se hajoaa
Tuota silppua juttua en oikein ymmärtänyt ?
Mikäli siellä nyt valuu öljyt myös ahtopuolella niin sitten se voi olla turbovikakin, eiköhän se selviä kun sen turbon irroittaa sieltä.
Tälleen se hajoaa
Viimeksi muokannut veskola, Ma 23.10.2006 21:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- Dieselpower
- Vakiokalustoa
- Viestit: 463
- Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
- Paikkakunta: Kivialho City
Paljon öljyä männän päälle ja sieltä turboon.
Savuttaako edelleen sinistä? Ehkäpä kohta vastaa kokeneemmat Vitoistit, jotka tekee kansiremppaa työkseen.... vaikka autot pitäis olla harrastus
edit. olivat nopeampia..
Savuttaako edelleen sinistä? Ehkäpä kohta vastaa kokeneemmat Vitoistit, jotka tekee kansiremppaa työkseen.... vaikka autot pitäis olla harrastus

edit. olivat nopeampia..
Viimeksi muokannut keef, Ma 23.10.2006 22:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Oma ei savuttanut yhtään kun turbo hajosi. Alkoi ensin ääntämään kunnes alkoi hieman enemmän ja sitten zink!
Muita oireita ei ollut kuin tuo ääni. Toki voihan siinä olla turbo vikakin jos akselin tai tiivistykset pettäneet tai turbo halki. Näin voisi käydä jos esim ajettu vähillä öljyillä tai turbon öljynkierto ei toimi. Tuon tyylistä turbovikaa en ole vitosta ainakaan vielä kuullut.
Kannentiiviste vika on viton yleisin vika joka aiheuttaa runsasta savutusta(tervetuloa joukkoon).
Turbo vika jos on niin yleensä alkaa ääntämään.

Kannentiiviste vika on viton yleisin vika joka aiheuttaa runsasta savutusta(tervetuloa joukkoon).
Turbo vika jos on niin yleensä alkaa ääntämään.
Re: Viton turbo....
sitä "silppua" löytyi coolerista. näytti ihan siltä että ois joku rätti menny turbon läpi, ja oli tukkinu sit coolerin. ja tukoksen huomasin ku rupes savuttamaan. coolerin putsauksen jälkeen ei savutusa silti lakannu. savuttaa edelleen aika pahasti. eilen otin pakoputken pois ja löin käyntiin, turbosta tulee öljyä samantien. mutta näyttäis myös lohkonkylkeä pitkin valuvan... mistäs se johtuu? voiko vika olla turbossa vai pitääkö tosiaan ottaa kansi auki?veskola kirjoitti:Riippuu vähän miten tuo nyt hajosi, mutta todennäköisesti siitä meni kannentiiviste kuten kaikista muistakin on mennyt tai tulee menemään noilla kilometreilla. Tällöin öljykanavasta öljy työntyy suoraan palotilaan ja suorastaan valuu sieltä turbon pakopuolen läpi.
Tuota silppua juttua en oikein ymmärtänyt ?
Mikäli siellä nyt valuu öljyt myös ahtopuolella niin sitten se voi olla turbovikakin, eiköhän se selviä kun sen turbon irroittaa sieltä.
Tälleen se hajoaa
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Re: Viton turbo....
No jos sitä tulee varmasti lohkon ja kannen välistä (eli pitää putsata ja tarkistaa, ettei kyseessä ole roiskeet jostakin siihen kohtaan) niin eipä siellä paljon muuta vaihtoehtoa ole kuin kannentiiviste. Kuten noista kuvistani näet se hajoaa tuosta kohtaa ja kun se tiiviste siitä repeää, niin hyvinkin todennäköistä on, että se voi vuotaa myös kannen ja lohkon välistä. Mitä enemmän sille antaa rantua sitä paskemmaksi se kannentiiviste menee kun se liekkirenkas poistuu sieltä paikalta, toivottavasti ei sentään poistu turbon läpi, jolloin sekin hajoaa.
Kannentiivistevika savuttaa harmahtavaa, ja ehkäpä sinistä savua. Ilmatukos savuttaa mustaa, myös hajussa on eroa.
Ota nyt se turbo sieltä aluksi pois ja kokeile paljonko on päittäisvälystä ja onko ropellit muutoin ehjät. Kun olet saanut turbon pois niin näet onko se öljyvana tullut pakosarjasta, mikäli on -> kannentiiviste vaihtoon.
Liikkeessä: 1400 €
Tee se itse: 200...300 € (Työtä tuossa on ihan hemmetisti)
Samalla se turbo kannattaa vaihtaa suuremmaksi, pienen turbon aiheuttama pakopaine ei ole ollenkaan hyväksi kannentiivisteellekkään, eikä ne turbon laakeritkaan kestä sitä painetta.
Voimia...elämää on myös tuon remontin jälkeen.
Suosittelen ottamaan sen koko konehässäkän irti sieltä korista, se helpottaa elämää kumasti.
Kannentiivistevika savuttaa harmahtavaa, ja ehkäpä sinistä savua. Ilmatukos savuttaa mustaa, myös hajussa on eroa.
Ota nyt se turbo sieltä aluksi pois ja kokeile paljonko on päittäisvälystä ja onko ropellit muutoin ehjät. Kun olet saanut turbon pois niin näet onko se öljyvana tullut pakosarjasta, mikäli on -> kannentiiviste vaihtoon.
Liikkeessä: 1400 €
Tee se itse: 200...300 € (Työtä tuossa on ihan hemmetisti)
Samalla se turbo kannattaa vaihtaa suuremmaksi, pienen turbon aiheuttama pakopaine ei ole ollenkaan hyväksi kannentiivisteellekkään, eikä ne turbon laakeritkaan kestä sitä painetta.
Voimia...elämää on myös tuon remontin jälkeen.
Suosittelen ottamaan sen koko konehässäkän irti sieltä korista, se helpottaa elämää kumasti.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- Ilmastointi tyhjäksi
- Ilmansuodatin mäkeen
- Auto pukkien varaan hieman koholle
- Otetaan vetarit irti, ja puretaan hieman alatukivarsia.
- ohjauspylväs irti, yksi pultti ja veto
- otetaan sähköjohdot irti (liittimet), starttijohto yms.
- otetaan muutamat vesiletkut irti
- Ilmastoinnin putki irti tulipellistä.
- puretaan puskurit ja lukkopelti edestä pois
- pari kolme vaihtolavaa ja pumppukärri koneen alle, nostetaan
- 4 pulttia auki, jotka pitävät konekehikkoa korissa, lasketaan konekehikko pumppukärryn varaan
- vedetään hässäkkä pois.
[unohdinkohan jotain tärkeätä?]
Kokeile nyt aluksi ottaa sitä turboa irti niin ymmärrät miksi konekehikon irroittaminen on helpompaa. Juuttuneet pultit saattavat sitten katkeilla jne.
Tuolla sivuillani toivottavasti on riittävästi kuvia toimenpiteestä mutta kyselehän yksityiskohtia lisää niin kerrotaan, kuviakin löytyy kotikoneelta lisää yksityiskohdista jne.
Joko näin:
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0109.jpg
tai sitten näin kone paikallaan:
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0289.jpg
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0291.jpg
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0307.jpg
- Ilmansuodatin mäkeen
- Auto pukkien varaan hieman koholle
- Otetaan vetarit irti, ja puretaan hieman alatukivarsia.
- ohjauspylväs irti, yksi pultti ja veto
- otetaan sähköjohdot irti (liittimet), starttijohto yms.
- otetaan muutamat vesiletkut irti
- Ilmastoinnin putki irti tulipellistä.
- puretaan puskurit ja lukkopelti edestä pois
- pari kolme vaihtolavaa ja pumppukärri koneen alle, nostetaan
- 4 pulttia auki, jotka pitävät konekehikkoa korissa, lasketaan konekehikko pumppukärryn varaan
- vedetään hässäkkä pois.
[unohdinkohan jotain tärkeätä?]
Kokeile nyt aluksi ottaa sitä turboa irti niin ymmärrät miksi konekehikon irroittaminen on helpompaa. Juuttuneet pultit saattavat sitten katkeilla jne.
Tuolla sivuillani toivottavasti on riittävästi kuvia toimenpiteestä mutta kyselehän yksityiskohtia lisää niin kerrotaan, kuviakin löytyy kotikoneelta lisää yksityiskohdista jne.
Joko näin:
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0109.jpg
tai sitten näin kone paikallaan:
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0289.jpg
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0291.jpg
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0307.jpg
Kallistit konetta, jotta sait enemmän työskentelytilaa, sekin toimii. Venttiilikopan kun purkaa pois niin ahtimelle pääsee jo hyvin käsiksi, valitettavasti venttiilikopan purkamiseksi pitää paineputket purkaa ensin pois.teerola kirjoitti:Itse otin kelkan etuosan irti ja jätin takaosan pulttien varaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Kuulemma voi...itse en sitä ole viitsinyt purkaa...ehkä kuitenkin kannattaa.Vito_ kirjoitti:Voikos sen turbon alla olevan koneenkannakkeen ottaa pois? helpottais vaan turbon käsittelyä...
...mutta itse olen tuossa hommassa pitänyt haastavimpana miten saadaan ne kolme mutteria siitä laipalta irti. Kannattaa hakea hyvä / sopivia avaimia heti alkuunsa, esimerkiksi öljyputken irroittaminen on vähän hankalaa kun ei alakautta meinaa päästä / mahtua vääntämään sopivasti. Venttiilikopan irroittamisen jälkeen saattaa yläkautta olla helpompi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Pelkään pahoin, että turbo on entinen, se kun todella hennoilla siivillä varustettu. Ei kärsi "syödä" mitään ylimääräistä. Varaudu myös siihen kannentiivisteeseen.
Viimeksi muokannut Turbo-eemeli, To 26.10.2006 21:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt on sit turbo pöydällä. näin äkkiseltään kyllä näyttäis ettei siinä vikaa ole. päittäisvälystäkään ei mielestäni juurikaan ole. pakosarja oli kyllä sisältä öljyinen... eli onko vika todella kannentiivisteessä?
Vai onko "rättisilppu" voinu aiheuttaa jotain tämmöistä?
autolla kyllä ajettu 215tkm et ilmeisesti noissa kilsoissa kansivikoja tulee?
kertokaa viisaat mitä teen....
Vai onko "rättisilppu" voinu aiheuttaa jotain tämmöistä?
autolla kyllä ajettu 215tkm et ilmeisesti noissa kilsoissa kansivikoja tulee?
kertokaa viisaat mitä teen....
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
On se varma kannentiivistevika, eikä sitä pakokanavakohtaista öljyisyyttä näe...mutta jos jollain konstilla näkee niin se on se pelkääjän puoleinen sylinteri, joka sitä öljyä suutaa.
Aivan normaali ominaisuus vakio Vitossa hajottaa aivan normiajossa sen tiivisteensä, minulla meni 192 tkm kohdalla. Harmi että tehdas ei kanna vastuutaan tuostakaan valmistusviasta vaan kuluttuja saa kärsiä nahoissaan. Taidat olla kolmas vai neljäs forumilainen, jolta menee tiiviste tässä parin kuukauden sisällä. Jostakin syystä niitä näyttää menevän syksyllä...
Kannattaa nyt ottaa ihan rauhallisesti, juoda lasillinen tai pullollinen konjakkia, ihan luonteen ja vitutusmäärän mukaan, sitten huokaista reippaasti syvään, sitten pohtia mitä sillä autoilla haluaa tehdä jatkossa. Tarvitseeko siihen lisää tehoa vai vain luotettavuutta.
Eräät vaihtavat sinne suuremman turbon ja paremman syöttöpumpun samalla remontilla...Suurempi turbo tuo tulessaan luotettavuutta jos ei kasvata syöttöä samalla kertaa.
Joka tapuksessa vaihtoi sen tiivisteen kuka tahansa niin:
a) kansi pitää plaanata
b) uusi tiiviste kannattaa liimata kunnolla gasket copperilla.
Aivan normaali ominaisuus vakio Vitossa hajottaa aivan normiajossa sen tiivisteensä, minulla meni 192 tkm kohdalla. Harmi että tehdas ei kanna vastuutaan tuostakaan valmistusviasta vaan kuluttuja saa kärsiä nahoissaan. Taidat olla kolmas vai neljäs forumilainen, jolta menee tiiviste tässä parin kuukauden sisällä. Jostakin syystä niitä näyttää menevän syksyllä...
Kannattaa nyt ottaa ihan rauhallisesti, juoda lasillinen tai pullollinen konjakkia, ihan luonteen ja vitutusmäärän mukaan, sitten huokaista reippaasti syvään, sitten pohtia mitä sillä autoilla haluaa tehdä jatkossa. Tarvitseeko siihen lisää tehoa vai vain luotettavuutta.
Eräät vaihtavat sinne suuremman turbon ja paremman syöttöpumpun samalla remontilla...Suurempi turbo tuo tulessaan luotettavuutta jos ei kasvata syöttöä samalla kertaa.
Joka tapuksessa vaihtoi sen tiivisteen kuka tahansa niin:
a) kansi pitää plaanata
b) uusi tiiviste kannattaa liimata kunnolla gasket copperilla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Eikö toi kansipahvi sitten vaikuta mitään lämpöihin tai jäähdytysjärjestelmään? tottunu vaan siihen että yleensä ilmenee sitä kautta...
Mitäs tolle turbolle kannattaa tehdä?? kestääkö jos vaan heittää saman takaisin? vai kannattaako käyttää huollossa tai ostaa uus isompi?
pitäis kyllä pienellä budjetilla pelata...
Mitäs tolle turbolle kannattaa tehdä?? kestääkö jos vaan heittää saman takaisin? vai kannattaako käyttää huollossa tai ostaa uus isompi?
pitäis kyllä pienellä budjetilla pelata...

Ei vaikuta lämpöihin, kun se hajoaa niin kauniisti öljykanavan ja palotilan väliltä. Tyypillisessä autossahan tiiviste ei repeä tuolla tavalla vaan se kokonaisuutena alkaa vuotamaan hitaasti sieltä ja täältä, puristuspaineet kulkeutuvat jäähdytysjärjestelmään jne jne.Vito_ kirjoitti:Eikö toi kansipahvi sitten vaikuta mitään lämpöihin tai jäähdytysjärjestelmään? tottunu vaan siihen että yleensä ilmenee sitä kautta...
Mitäs tolle turbolle kannattaa tehdä?? kestääkö jos vaan heittää saman takaisin? vai kannattaako käyttää huollossa tai ostaa uus isompi?
pitäis kyllä pienellä budjetilla pelata...
Mielestäni originaalia ei kannata korjauttaa, mutta joku muu voi olla toista mieltä. Naurettava se ahdin, itse en sillä tekisi muuta kuin heittäisin mereen. Toisaalta ahtimen vaihtaminenhan on, jollei nyt ihan laitonta, niin kiellettyä vähäpäästöiseen.
Pienellä budjetilla jos haluat pelata niin viet heti paaliin sen auton ja ostat toisenlaisen tilalle

Luultavasti se ahdin kestää kunnes se hajoaa, ei niistä ahtimista kannata sen kumemin painetta ottaa. Semmonen kulunut ahdin sinne ruuvattuun Vitoon laitettiin ja kyllä se siellä edelleen ahtaa, vaikka päittäisvälystäkin oli. Öljynkulutus toki on suurempi väljällä ahtimella, mutta ketä se haittaa käytännössä. Ahtimen hinnalla saa monta purkkia öljyä.
Lähtikö ahtimen pultit sovulla irti ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Pultit kyllä lähti yllättävän helposti pois. eikä ollu edes "räikkäkiintoavainta" 
miten paljon sitä päittäisvälystä saa turbossa olla? ja kannattaako sitä käyttää huollossa?
Jos ostaa uuden niin tuleeko siinä pelkkästään turbo ilman sitä turbon "pakosarjaa"? vai miten homma menee?
meneekö samalla imuputket yms uusiks?

miten paljon sitä päittäisvälystä saa turbossa olla? ja kannattaako sitä käyttää huollossa?
Jos ostaa uuden niin tuleeko siinä pelkkästään turbo ilman sitä turbon "pakosarjaa"? vai miten homma menee?
meneekö samalla imuputket yms uusiks?
Sanovat ettei päittäistä saa olla yhtään mutta eipä tuo ole käytännössä ajoa haitannut vaikka on ollut selvästi sormin tunnustellen.Vito_ kirjoitti:Pultit kyllä lähti yllättävän helposti pois. eikä ollu edes "räikkäkiintoavainta"
miten paljon sitä päittäisvälystä saa turbossa olla? ja kannattaako sitä käyttää huollossa?
Jos ostaa uuden niin tuleeko siinä pelkkästään turbo ilman sitä turbon "pakosarjaa"? vai miten homma menee?
meneekö samalla imuputket yms uusiks?
Mikäli ostat uuden KKK:n toki se menee heittämällä siihen vanhaan pakosarjaan.
Mikäli ostat uuden garret GT20 tai 25 eli sprintterin ahtimen sekin menee siihen vanhaan pakosarjaan. Myös paineputket sopivat sellaisenaan. Imuputkea joutuu muuttamaan, vanhassa on 45 mm liitos, GT:ssä on 60 mm. Pakoputken lähtöä joutuu suurentamaan, tosin multa voi osaa sen valmiiksi muutetun käytetyn etuputken, joka sopii suoraan GT20/25 perään. Tai käy teettämässä muutostyön jossakin pajalla.
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/31102004.html
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0036.jpg
Ulkomailta jos onnistuu hankkimaan saapi uuden turbon jollakin ~700 € hinnalla. Suomessa uusi maksaa noin 1000 €. Kunnostamishintoja en osaa sanoa. Toisaalta kun kerran sait sen ahtimen sieltä helposti irti niin saahan sen vaihdettua sitten kun se oikeasti hajoaa. Suurempi ahdin maksaa saman mitä se pikkuruinen.
Se ruosteinen osa siinä turbossa on siis pakopesä, ja se tulee aina turbon mukana. Pakosarja on se ruosteinen osa siinä kannessa kiinni.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Mitä maksaa isompi turbo? meneekö ihan heittämällä paikalleen?Turbo-eemeli kirjoitti:Pelkään pahoin, että turbo on entinen, se kun todella hennoilla siivillä varustettu. Ei kärsi "syödä" mitään ylimääräistä. Varaudu myös siihen kannentiivisteeseen. Tahdotko isomman turbon omissa kuorissa
tuleeko sillä myös luotettavuutta?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
KL varaosista, mutta eipä siinä kait kannata ostaa kuin:
- kannentiiviste
- imusarjantiiviste
- pakosarjantiiviste
- venttiilikopantiiviste
...ja KL varaosista siis kannattaa ostaa.
sitten vielä:
- kannenpultit
- suuttimien lämpöprikat
- mahdollisesti esikammion korotusprikat, näitä ei pitäisi tarvita ekalla kertaa...mutta varmista!
- öljynsuodatin
- kannentiivisteliimaa (copper gasket)
- öljyä
ja ehkä vielä
- nokka-akselin pultit
- nokan rattaan pultti
- öljypohjan pultti ja tiiviste
- olutta
Mitä muuten maksaa motonetin tiiviste, vähän mietityttää sen valmistaja / laatu. Onko sinulla semmonen jo hyppysissä ? Se tiiviste nyt on viimeinen kohta, jossa kannattaa säästää. KL:stä saa alkuperäisen mersun tiivisteen, tosin nostivat justiisa hintaa 100€ :aan kun huomasivat mikä kultakaivos noista syntyy.
Unohtuiko jotain ?
- kannentiiviste
- imusarjantiiviste
- pakosarjantiiviste
- venttiilikopantiiviste
...ja KL varaosista siis kannattaa ostaa.
sitten vielä:
- kannenpultit
- suuttimien lämpöprikat
- mahdollisesti esikammion korotusprikat, näitä ei pitäisi tarvita ekalla kertaa...mutta varmista!
- öljynsuodatin
- kannentiivisteliimaa (copper gasket)
- öljyä
ja ehkä vielä
- nokka-akselin pultit
- nokan rattaan pultti
- öljypohjan pultti ja tiiviste
- olutta
Mitä muuten maksaa motonetin tiiviste, vähän mietityttää sen valmistaja / laatu. Onko sinulla semmonen jo hyppysissä ? Se tiiviste nyt on viimeinen kohta, jossa kannattaa säästää. KL:stä saa alkuperäisen mersun tiivisteen, tosin nostivat justiisa hintaa 100€ :aan kun huomasivat mikä kultakaivos noista syntyy.
Unohtuiko jotain ?
Lisää tietoa: www.skg.fi