Megavaroitus

Missä kannattaa Mersu huollattaa
Vastaa Viestiin
Avatar
Artois
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Pe 16.07.2004 18:42

Megavaroitus

Viesti Kirjoittaja Artois »

Suur-Helsingin Ruoste-esto Espoon Keskuksessa .Pieni varoituksen sana kaikille. Älä vie autoasi tänne Ruotekorjaukseen tai suojaukseen.Minä vein vanhan w123 lokasuojan kaarien vaihtoon. Aikaa varattiin riittävästi koska auto on seisonnassa .
Sovittiin ettei mitään kitteja laitetaan vain hitsaus koska laitan sit itse loput kun on talli ja kaikki vehkeet muttei hitsaustaitoa tosin siihenkin olisi vehkeet
Autoa viedessäni sanoin että ei ole kiirettä vaan satsaa laatuun.
Eilen
Hakiessani en pimeydestä johtuen katsonut tarkkaan (lue> liian kiire) ja äkkiseltä katsottaessa kaikki näyttääkin ihan siistiltä. mitä ennemmän tutkin sitä enemmän tulee huomautettavaa

Sanonpa vaan että enpä ole nähnyt koskaan vastaavaa.

v........taa kun kaikki on tehty päin persettä vaikka toisin sovittiin
ja taas palaa aikaa ja vaivaa selvitellä moista ja tietysti kaikki maksaa rahaa.

Itse kaaret oli vielä sidettävästi hitsattu mutta pokkaukset lokasuojan sisälle oli kiinnitetty jollain massalla sisälokasuojaan molemmilla puolilla tehty samalla tavalla saumoja ei oltu hitsattu vaan ne ovat avoinna jolloi ne varmasti ruostuvat hetkessä.
Kaarissa on pistehitsuksen jäljiltä reikiä.
Toisella puolella on sisälle kääntyvä pokkaus 2-3 cm leveämpi
Taka kontissa oli paikattavaa pieni reikä takarenkaan takana siihen oli laitettu pelti joka oli pistehitsattu yläreunasta hieman ja vedettu sitten massalla kiinni
Ehka jos toitä olisi tehty selvinpäin ei jälki oli ollut noin hirveää( tämä on vain huomio käydessäni kerran viimeviikolla liikkeessä)


Soitin jo korjaajalle ja ilmoitin ettei homma ole mennyt putkeen palaamme huomenna asiaan.

Kaikki massa on kuitenkin poistettva jotta jäljestä tulee edes jotain en tiedä uskallanko jättää autoa sinne laitettavaksi.

Tarina jatkuu huomenna.
w 108 -68 280s
w 123 -76 230
w 210 -96 220d
w 126 -83 280 se
c 219 -06 350
Avatar
Automatic260E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 474
Liittynyt: Ti 01.04.2003 20:58
Paikkakunta: Itä-Vantaa

joo

Viesti Kirjoittaja Automatic260E »

Kauheaa.... :shock:

Kannattaa melkein itse hitsata ..ei se niin vaikeaa ole ja tulee tehtyä kunnolla
niinkuin omaan yleensäkkin.
****************************************************************
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]

[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]

Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
Avatar
naftale_n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 881
Liittynyt: Ke 14.05.2003 23:33
Paikkakunta: Kuldoonia

Re: joo

Viesti Kirjoittaja naftale_n »

Vittumaisia hommia tommoset :cry:

Mut jos alat harjottelemaan hitsaamaan ja ekalla kerralla ei onnistu niin rälläköi irti ja tee uudestaan. Harjotus tekee mestarin :wink:
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: joo

Viesti Kirjoittaja veskola »

Naftale_n kirjoitti:Vittumaisia hommia tommoset :cry:

Mut jos alat harjottelemaan hitsaamaan ja ekalla kerralla ei onnistu niin rälläköi irti ja tee uudestaan. Harjotus tekee mestarin :wink:
Noin se menee ja välillä tarvii käydä terveyskeskuksessa, mutta lopussa kiitos seisoo. Kokemusta on :roll:

En ole ikinä tajunnut miten ammatti-ihmiset ehtisivät noita kunnolla tekemään kun itsellä menee pikkujuttuihinkin yhden viikon illlat ja silti jälki on kuin kusten juostu.

Ai niin, kerran olen yhden helman hitsauttanut, hintaa tuli joku tonnin verran markoissa. Auton hinta oli 500 mk, heh. Pyysin jotta vain hitsaisivat ja itse teen pohjat ja maalit päälle. No hakiessa hymyillen kehui miten olivat vetäneet jonkun massankin siihen ja valkoisen maalin päälle. No mikas siinä puukolla sitten kuorin sen massan pois ja tein itse ne pohjatyöt uudelleen = kunnolla. Tuon jälkeen ostin semmosen huippuhalvan puikkohitsin, silläkään saanu muuta aikaseksi kuin säälittävää hymistelyä katsastuksessa, mutta kyllä se leima sitten aina tuli. micillä saa jo jotain aikaseksi, mutta on se semmosta pitsiäkin välillä, ja välillä taas kylmää.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Minkähän kokoinen paja lie kyseessä? Ainakin täällä korpikylillä, eli Joensuun ympäristössä näkee pikkupajoilla jos jonkinlaista peltikirurgia ja mekaanikkoa. Humalassa seppääminen ei ole ollenkaan tavatonta, ja ammattitaito saattaa olla hankittu 70-luvulla lautapoikana Hakan työmailla Kostamuksessa :shock: . Joskus on tullut mentyä itsekin tähän "markanseppäansaan" :x . Välillä mekaanikot voivat istua linnassakin kolttosistaan jos "päätoimesta" saatu ansio ei ole riittänyt sammuttamaan janoa ja pillerinnälkää. Ei näiltä veijareilta voi vaatia ammattilaisen kädenjälkeä. Aika karkeata tekstiä, mutta hanttipajoilla ei aina kysellä verokortin ja päästötodistuksen perään. Tällaista menoakin näkee... ("Novelli" on kuvitteellinen, eikä viittaa kyseiseen peltipajaan :) )
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: joo

Viesti Kirjoittaja Aku P »

veskola kirjoitti: En ole ikinä tajunnut miten ammatti-ihmiset ehtisivät noita kunnolla tekemään kun itsellä menee pikkujuttuihinkin yhden viikon illlat ja silti jälki on kuin kusten juostu
No, kyllähän joku pystyy, kunhan on sitten ammattilainen eikä "ammattilainen", eroja taitotasoissa kun on.

Kerrotaan nyt vielä vaikka esimerkki eräästä Mazda 323:sta, joka oli koristaan melkoisen mätä, siis kaaret ja ovet ja näinpäin pois.
Kertaalleen oli autoa yrittänyt muka peltitöihin kykenevä kaveri laittaa, oli istuttanut jotain lokarinkaarta paikalleen ja suunnilleen yhden heftin per viisi minuutttia pistänyt ja jäähdytellyt välillä ja silti oli pelti vedellyt ja istunut huonosti ja vasaraa ja pakkelia piti käyttää, että sai mitenkään tasaista pintaa maalaukselle.

No, ottipa sittemmin saman auton asiakseen eräs oikea taitaja. Jätkä oli kuulemma lyönyt migistä virrat suunnilleen täysille ja vetänyt lokarinkaaren kiinni käytännössä yhtä saumaa ja jälki oli ollut sitä luokkaa, että ei ollut tarvinnut kuin hioa saumaa tasaiseksi ja epoksit niskaan.

Että kyllä se äkkiä käy ja hyvin, jos on Kempin kahvassa taitaja. Se on sitten toinen ja kolmas juttu, millä hitolla semmoisen tunnistaa, että tietää suunnilleen mihin ne vähät rahansa ja autonsa vie laitettavaksi.

Jokuhan sitä juuri jutteli, että oikeista peltisepistä alkaa olla pula, kun ainakin suuremmissa kaupungeissa leipä tulee helpommin korikorjaajille siitä, että laitellaan työsuhdevolvoja vakuutusyhtiön piikistä , ja nekin hommat sitten ovat lähinnä osanvaihtoa ja maalaamista.
Tiedä häntä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: joo

Viesti Kirjoittaja veskola »

Aku P kirjoitti:
veskola kirjoitti: En ole ikinä tajunnut miten ammatti-ihmiset ehtisivät noita kunnolla tekemään kun itsellä menee pikkujuttuihinkin yhden viikon illlat ja silti jälki on kuin kusten juostu
No, kyllähän joku pystyy, kunhan on sitten ammattilainen eikä "ammattilainen", eroja taitotasoissa kun on.

No, ottipa sittemmin saman auton asiakseen eräs oikea taitaja. Jätkä oli kuulemma lyönyt migistä virrat suunnilleen täysille ja vetänyt lokarinkaaren kiinni käytännössä yhtä saumaa ja jälki oli ollut sitä luokkaa, että ei ollut tarvinnut kuin hioa saumaa tasaiseksi ja epoksit niskaan.
heh vieläkään en tajua, että miten ne saa ne kappaleet sovitettua siten, että edes pääsee tuota saumanvetovaihetta tekemään. Melkoista tilkkutäkkiähän se pohjanpeltien tekeminen on...ja kaikki ne pokkaukset mitä tarvitaan helmapelteihin jne.

Pääsispäs joskus katsomaan olan päältä mun ammattilainen tekee niinvoisi oppia jotain kikkoja....
Lisää tietoa: www.skg.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: joo

Viesti Kirjoittaja Aku P »

veskola kirjoitti: heh vieläkään en tajua, että miten ne saa ne kappaleet sovitettua siten, että edes pääsee tuota saumanvetovaihetta tekemään. Melkoista tilkkutäkkiähän se pohjanpeltien tekeminen on...ja kaikki ne pokkaukset mitä tarvitaan helmapelteihin jne..
Sepä se. Vähän samalla lailla hämmästyttää, jos tilaat sähkömiehen laittamaan taloon sähköjä, kuten meillä syksyllä tehtiin. Itselle se sähkötaulu näyttää lähinnä kokoelmalta erilaisia johtoja ja johdonpäitä ja erilaista osaa ja nippeliä on niin maan perkeleesti että sinne ei tee mieli edes yrittää mennä mitään sorkkimaan. , Ammattilainen kun sitten tuli paikalle niin sehän näki heti, mistä sähkö mihin tulee ja mihin mistä menee ja tavallaan hahmotti koko paketin itselleen yhdellä vilkaisulla ja ei kun kytkemään. Ja laakista kaikki kohdilleen, valot palaa niin kuin pitääkin.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Ei sähkötaulussa ole mitään ihmeellistä (ainakaan mulle), mutta ohutpeltien hitsaus on semmosta touhua, että siinä tavanjätkä kumartaa kahdesti syvään, kun osaajan löytää. :o

Tampereella on ainakin semmonen äijjä kun Aki Kokko, joka on sekä osaava, nopea että edullinen kaikkia samalla kertaa. Löytyy keltaisilta sivuilta sekä vyysisesti Sammonkadun loppupäästä.
Avatar
tatu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Ke 11.02.2004 20:29
Paikkakunta: Masku

Re: joo

Viesti Kirjoittaja tatu »

veskola kirjoitti: En ole ikinä tajunnut miten ammatti-ihmiset ehtisivät noita kunnolla tekemään kun itsellä menee pikkujuttuihinkin yhden viikon illlat ja silti jälki on kuin kusten juostu.

Ai niin, kerran olen yhden helman hitsauttanut, hintaa tuli joku tonnin verran markoissa. Auton hinta oli 500 mk
Siinä se tuli onkin kiteytettynä tuo ruostehommien korjauttaminen. Jos tarkoitus on tehdä vaikka pienikin paikka KUNNOLLA menee siihen ammattilaiseltakin runsaasti aikaa, ja yleensä alunperin pieneltä näyttävä ruostevika paisuu kuin pullataikina. Tuntivelotus tuollasissa hommissa pyörii 40-70€ ja jos sille ammattimiehelle vaan jotain muuta hommaa on tarjolla niin taatusti sitä tekee mieluummin, on sen verran vittumaista hommaa tuo ruostekorjaus. Pienikin ruostekorjaus maksaa yleensä monin kerroin auton arvon. Ja jos yhden kohdan vielä saa korjattua kunnolla niin kohta niitä on tusina muualla..

Toinen vaihtoehto on tehdä homma mahdollisimman "helpolla". Saman homman saa vuoden tai viimeistään kahden päästä tehdä uusiksi, mutta joissain tapauksissa auton elinkaarta voi näinkin pidentää vuoden tai pari.

Tämän topikin tapaukseen ottamatta sen enempää kantaa niin harvemmin noissa ruostekorjautuksissa asiakas on tyytyväinen: jos työn laatu on hyvä hinta on tähtitieteellinen ja jos hinta on sopiva työn laatu on jotain muuta.

JA mitä tämän topikin tapaukseen tulee niin en tunne tuota W123:n rakennetta, mutta oletko varma että se kaari on alunperin hitsattu siihen sisälokasuojaan? Ainakin joissain nipponimaan kulkineissa se on "liimasauma", eli ruostekorjauksissa siihen tehdään sikakitillä vesitiivis sauma. Eikä ne pienet reiät siinä hitsauksessa niin vaarallisia ole, kunhan tinaa sauman kunnolla.

Eikä tuo ohuen ruostuneen pellin hitsaaminen voi kovin vaiketa olla kun minäkin sitä kerran osaan tehdä....siitä sähkötaulusta ymmärrän kyllä yhtä paljon kuin homo vitusta.
Ja minua kun ei niinsanotut ammattimiehet kyni...
Avatar
an55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Ti 21.10.2003 21:27
Paikkakunta: Satakunta

Re: joo

Viesti Kirjoittaja an55 »

Aku P kirjoitti:
No, ottipa sittemmin saman auton asiakseen eräs oikea taitaja. Jätkä oli kuulemma lyönyt migistä virrat suunnilleen täysille ja vetänyt lokarinkaaren kiinni käytännössä yhtä saumaa ja jälki oli ollut sitä luokkaa, että ei ollut tarvinnut kuin hioa saumaa tasaiseksi ja epoksit niskaan.
Joo, näinhän ne kuulopuheissa menee... :D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: joo

Viesti Kirjoittaja veskola »

tatu kirjoitti:Eikä tuo ohuen ruostuneen pellin hitsaaminen voi kovin vaiketa olla kun minäkin sitä kerran osaan tehdä....siitä sähkötaulusta ymmärrän kyllä yhtä paljon kuin homo vitusta.
Eli kun itse ymmärrän jotain sähkötäulusta ja jopa olen siellä käynyt virittelemässä piuhoja niin pitääsköhän jättää ruostekorjaukset niille jotka sen jalon taidon oikeasti osaa :oops: Juu kyllä on vanhan paskan elinkaari jatkunut ja jatkunut...vittumaista on välillä ollut mutta elämä on :roll:

Tuo pelliin tinaaminen kun joskus aukeasi että millä ja miten jne...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
tatu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Ke 11.02.2004 20:29
Paikkakunta: Masku

Re: joo

Viesti Kirjoittaja tatu »

veskola kirjoitti:
Eli kun itse ymmärrän jotain sähkötäulusta ja jopa olen siellä käynyt virittelemässä piuhoja niin pitääsköhän jättää ruostekorjaukset niille jotka sen jalon taidon oikeasti osaa :oops: Juu kyllä on vanhan paskan elinkaari jatkunut ja jatkunut...vittumaista on välillä ollut mutta elämä on :roll:

Tuo pelliin tinaaminen kun joskus aukeasi että millä ja miten jne...
Kyllä sen pellin hitsaamisenkin oppii kun kun on kunnon vehkeet ja hetken harjoittelee, maltti on valttia siinäkin hommassa. Kivaa siitä ei saa kyllä mitenkään mutta jotain pientä onnistumisen riemua siitä voi kyllä saada.....

Ja kyllä minkin vielä sen sähkökaapin salat itselleni selvitän....

Tuo tinaaminen on koritinan levittämistä pellille. Käytetään yleensä kolojen täyttämiseen ja esim juuri hitsisaumojen päälle. Ennen tinaamista pitää laittaa pohjustusaine, ja itse tavara on sellaista lattaraudan näköistä tankoa, mitä lämmitettään kaasupillillä ja levitetään vaikka puulastalla. Leviää kuin voi ja ylimääräiset on helppo hioa pois. Päälle ohut kerros kittiä ennen pintaväriä. Tietysti happomaali väliin on hyvä ruosteenesto.
Ja minua kun ei niinsanotut ammattimiehet kyni...
Avatar
Artois
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Pe 16.07.2004 18:42

Viesti Kirjoittaja Artois »

ja tarina jatkuu :evil:

Homma meni sellaiseksi show meiningiksi että päätin viheltää pelin poikki viime sunnuntaina.Onhan sentään jo huhtukuu yli kaksi kk edellisen kirjoituksen jälkeen. 8)

Lukuisten valmistumis lupausten jälkeen auton piti olla valmis viime perjantaina. Kun menin hakemaan huomasin heti ettei autolle ei oltu tehty mitään ,aivan samassa kunnossa kun vein sen uusintalaittoon(virheen korjaukseen) käpyhän siina paloi jolloin ukko sanoi syyksi että pojat ei päässy töihin ja sanoi että huomenna La kello 15,00 varmasti valmis tehostaakseen sanojaan lupasi palauttaa rahat jos ei ole valmis. Vaan kuinkas kävikään, mennessäni verstaalle ei siellä ollut ketään auto kyllä oli sisällä hallissa mutta paikat kiinni. :twisted:

Soitto äijälle -ei vastaa.Soitto firman kaikkiin kännyköihin-sain kiinni asentajan joka on töissä siellä joka sanoi ettei häntä ollut pyydetty töihin ????? :shock:
sanoin että P...kele haluan auton nyt just ja heti jolloin han lupasi soittaa isannalle. Soittoa ei vain kuulunut.

Sitten sain kiinni toisen asentajista joka tekee vain suojaus hommia keskusteltuani hänen kanssaan hän ei tajunnut että miksi autoa ei oltu laitettu kuntoon koska ei hän ole nähnyt vastaavaa tohelointia aiemmin 30v uransa aikana oli sitä mieltä että rahat pitäisi saada taikaisin kaikki.

:x Duunarit tuntuivat olevan aika pihalla isännän touhuista tässä tapauksessa
Hain auton Ma iltapäivällä jolloinsilloinkaan autolle ei oltu tehty mitään. Isäntää ei paikalla ollut näkynyt.

Mies ei vastannut minulle puhelimeen oli kyllä käynyt työmaalla tiistaina jolloin jäättämäni terveiset asiakkan kusettanisesta olivat menneet perille.

Mies leikki kuurupiiloa aina ke aamulle asti joilloin soittaessani firmaan hän sattumalta kai vastasi puhelimeen. Vaatiessani rahoja hän lupasi maksaa ne tilille Heti
sanoin etten perusta hänen lupauksistaan paskaakaan :twisted: annoin kuitenkin tilinumeron jolloin hän sanoi että on niinku firman kannalta helpompaa sitä kautta ja lupasi maksaa heti mutta katotaan huomenna onko rahaa tullut vai pannanko perintään............................. :twisted: en usko että rahoja näkyy mutta niiden jotka toimivat yhteiskunnan säännoillä on annettava mahdillisuus yrittäjän korjata virheensä vaikkakin kusetetuksi tulemisen vaara on ilmeinen.

Lopputulos :roll:
Kaiken maailman paskahousut näköjään voi harjoittaa liiketoimintaa
Viina virtaa ja laulu soi viime kädessä maksajana on asiakas, hyväuskoinen hölmö joka maksaa kaiken.

Itse olen yrityksessä jonka liikevaihto on kymmenessä vuodessa noussut 500 000 mk >>>18 mm€ emmekä ole it-alan yritys .Liiketaloudellinen voitto viime vuoteen nähden nousi 800%

Me teemme sen palvelemalla asiakkaita niin että ne tulevat uudelleen ja uudelleen ja uudelleen ja uudelleen, niin yksin kertaista se on.

Ja lopuksi kysymyshän on vain vanhasta autosta joka joka olisi korjattu ja laitettu seisomaan 10 vuodeksi odottamaan 50v päiviä. :D
w 108 -68 280s
w 123 -76 230
w 210 -96 220d
w 126 -83 280 se
c 219 -06 350
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

On niitä kaikenlaisia! Linnaan vaan...

Jos joku tekee hyvää asiakaspalvelutyötä ja asiakkaat tulee uudestaan ja uudestaan ja uudestaan, eiköhän tuo toimisi toisinkin päin. Kannattaa pistää tällasissa tapauksissa puskaradio päälle, jolloin luulis pikkuhiljaa hiipuvan tollasten yrittäjien asiakasvirrat.

Virroistapa juolahti mieleeni (pälkähti päähäni) hitsaus. Nimittäin ton lämmöntuonnin lisäksi on aika tärkeetä se hitsausjärjestys. Nyt pitää huomauttaa, etten ole viimiseen viiteentoista vuoteen hitsannut senttiäkään migillä (magilla) ja sitäkin ennen vaan yhden Fiiun pohjan verran, mutta levyyn syntyvistä jännityksistä sen verran tiedän, että kannattaa pikkusen miettiä, missä järjestyksessä pisteitä tai pitkää saumaa siihen lokariin tökkii. Jos sattuu heppaamaan sen palan sopivasti, estää pellin lämpölaajenemisen, jolloin peltiin jää jännityksiä, mikä taas näkyy kupruina aivan varmasti. Sen heppauksen jälkeen onkin sitte ihan sama, millasella saumalla yrittää ja missä asennossa Kempin nupit on, kupruaa kuitenkin.

Esimerkkinä joku pitkänomanen suikale, jonka pitkä sivu pitäis kiinnittää johonkin laajempaan kokonaisuuteen. Jos heppaa sen suikaleen ensin molemmista päistä ja sen jälkeen hitsaa siitä väliltä pitkän sivun kiinni, voi olla varma, ettei pysy kupruamatta. Tulee nimittäin estettyä pituusuuntanen siirtymä, eli suikale ei pääse laajenemaan pituussuunnassa lämmöntuonnin johdosta (eikä jäähtyessään kutistumaan). Ja jos ei pääse laajenemaan pituussuunnassa, kääntyy sivulle = kupruaa. Mutta, jos tekee järjestelmällisesti toisesta päästä kohti toista päätä, ei tule estettyä pituussuuntasta siirtymää, jolloin ei myöskään pitäis syntyä vetelyä, ainakaan samassa määrin. Se on sitte eri juttu, kuinka paljon sitä lämpöä siihen tuo ja kuinka paljon antaa jäähtyä ennen uutta lämpösatsia.

Paremmin hitsauksesta perillä olevat voivat valaista, josko olen täysin väärässä. Tää on nimittäin teoriassa näin, mutta käytäntö voi olla tietysti vähän toinen juttu, monesti. Tietysti välineillä on myös merkitystä lopputulokseen, eikä sovi unohtaa, että ammattimiehiä on monenlaisia.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
mikko a
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ke 01.02.2006 19:32

bilteman 189e :n ydintäytemikki

Viesti Kirjoittaja mikko a »

oli ihan kelpopeli. oli lainas ku hitsasin vanhusta. mulle oli yllätys että halvalla pelillä saa hitsattua ilman hermojen menetystä. piti vaan asettaa kone sillee että letkuun ei tuu kovaa kurvia. laatukone varmaan jaksaa lykätä lankaan vaikka letku solmus. suosittelen!
Hervast
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ke 18.01.2006 18:43
Paikkakunta: Oku

Viesti Kirjoittaja Hervast »

Semmoista näpertelyähän ne peltihommat on, aikaa kuluu ja vieraalle jos tekee niin tappiollahan sitä on aina tullut tehtyä. Kerran tätin eskorttiin pari paikkaa lupasin laittaa ja loppuviimeiksi sen parissa menikin pari päivää. Eli hinnanmääritys ruostekorjauksissa on todella ammattimiesten hommaa. Tässä tapauksessa korjaus meni tappiolla ihan sosiaalisin ja sukulaisuus perustein. Ja onhan vanhalla s-kortilla hyvä harjoitella.
Ruosteita jos korjaa sillä periaatteella että kestävä tulee, niin yleensä työvaiheita tulee senverta paljon että aikaa kuluu senkin takia. Opetellessa hyvä opastus ja reipas mieli ovat avuksi, vaatii hieman ronskia otetta alkaa rälläköimään siistiä autoa ruostekorjauksen takia. IMO romuihinhan ei tule taas tehtyä niin siistejä korjauksia että niistä välttämättä oppisi hyvää jälkeä tekemään.

Ja ei ne sähkökaapit niin kovin kummallisia ole, toki ammattilaisellekin löytyy varmasti teollisuuden kaappiloista uusia ja ihmeellisiä komponentteja, mutta kotitalouksien asennukset ovat aika peruskauraa. Ehkä tärkein asia ummikolle sähköjen kanssa pelatessa olisi ymmärtää että ne värit eivät ole siellä katsojien silmäniloa varten. Joskus olen nähnyt omatekoisia sähköasennuksia joissa KEVI oli kytketty jännitteeseen. Mielessäni mietin että en ikinä mene siihen kiinteistöön asentamaan minkäänlaisia sähköjä. t. sähkövoimatekniikan teknikko
MB W124 E250D 20V -95
Audi 90 2.2 quattro -88
Avatar
markus_200E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi

Viesti Kirjoittaja markus_200E »

Saitko "Artois" rahasi ?
Avatar
Jussi k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ti 31.08.2004 09:01
Paikkakunta: Norge

Viesti Kirjoittaja Jussi k »

VUODEN YRITTÄJÄ :D :D :D :D
Näillehän jaetaan palkinnot joka vuosi........ onnistunut kusettaan ihmisiä ja verottajaa :lol:
www.thaiklupi.fi
Vastaa Viestiin