Barock aluvanteiden ehostus museokuntoon
Barock aluvanteiden ehostus museokuntoon
Tuli hommattua vanhukseen käytetyt mersun alkuperäiset Barock vanteet jotka kuitenkin jossain määrin ajan saatossa hapettamat ja murjomat, vanteiden kunto vanhalla kouluasteikolla sellaista 7 tasoa.
Tarkoitus olisi noita talven aikana ehostella uuteen uskoon ja seuraavantyyppinen työlista on pyörinyt mielessä:
- patapatalla aluksi karkeimmat kuonat pois päältä
- hienolla 400 hiomapaperilla vanteet sileiksi alkuperäistä maalia varjellen
- kunnon puhdistus tinnerillä tai vastaavalla
- vannehopea sprayllä uutta väriä koska osin maali jo muutenkin kateissa
- loppusilaus hyvällä lakalla
Joku tuossa kuitenkin kalvaa amatöörin mieltä että olenkohan tekemässä homman täysin väärin ja pilaamassa vanteet lopullisesti, esimerkiksi alumiinin maalaaminen jotenkin epäilyttää onko järkevää, pysyykö maali siinä kuten peltivanteessa ja voiko/kannattaako ylipäätään edes harkita alumiinivanteen maalaamista?
Kuitenkin joiltakin osin esim.iso alue pulttien ympärillä jo nyt ilman kunnon maalia joten miten saan ne hyviksi ilman maalaamista ellei se ole suositeltavaa?
Lasikuula/teräsrae puhalluslinjalle en aio lähteä koska vanteet kuitenkin sen verran hyvät että se on jo ylimitoitettua ja osittain riskaabeliakin;varoiteltiin jo polttomaalauksen mahdollisesta kuumuuden aiheuttamasta ilmiöstä jolloin aluvanteen pinta lopuksi täynnä pientä tulivuorenkraaterin jälkeä jne.
Vielä lisäksi, vanteet olleet viimeksi w123 alla, minulla tulevat w126 alle, eikös nämä vanteet sovi sellaisenaan ettei tule ehosteltua sopimattomia vanteita.Alkuperäiset pultit oli myös aika kurjassa kunnossa, löytyykö niitä uutena jostain kohtuulliseen hintaan?
Että tällaisia mieltä askaruttavia asioita.
Kaikki käytännön kokemukset ja vinkit otan kiitollisuudella vastaan miten noista saa kotikonstein ilman puhalluksia hyvät.
Tarkoitus olisi noita talven aikana ehostella uuteen uskoon ja seuraavantyyppinen työlista on pyörinyt mielessä:
- patapatalla aluksi karkeimmat kuonat pois päältä
- hienolla 400 hiomapaperilla vanteet sileiksi alkuperäistä maalia varjellen
- kunnon puhdistus tinnerillä tai vastaavalla
- vannehopea sprayllä uutta väriä koska osin maali jo muutenkin kateissa
- loppusilaus hyvällä lakalla
Joku tuossa kuitenkin kalvaa amatöörin mieltä että olenkohan tekemässä homman täysin väärin ja pilaamassa vanteet lopullisesti, esimerkiksi alumiinin maalaaminen jotenkin epäilyttää onko järkevää, pysyykö maali siinä kuten peltivanteessa ja voiko/kannattaako ylipäätään edes harkita alumiinivanteen maalaamista?
Kuitenkin joiltakin osin esim.iso alue pulttien ympärillä jo nyt ilman kunnon maalia joten miten saan ne hyviksi ilman maalaamista ellei se ole suositeltavaa?
Lasikuula/teräsrae puhalluslinjalle en aio lähteä koska vanteet kuitenkin sen verran hyvät että se on jo ylimitoitettua ja osittain riskaabeliakin;varoiteltiin jo polttomaalauksen mahdollisesta kuumuuden aiheuttamasta ilmiöstä jolloin aluvanteen pinta lopuksi täynnä pientä tulivuorenkraaterin jälkeä jne.
Vielä lisäksi, vanteet olleet viimeksi w123 alla, minulla tulevat w126 alle, eikös nämä vanteet sovi sellaisenaan ettei tule ehosteltua sopimattomia vanteita.Alkuperäiset pultit oli myös aika kurjassa kunnossa, löytyykö niitä uutena jostain kohtuulliseen hintaan?
Että tällaisia mieltä askaruttavia asioita.
Kaikki käytännön kokemukset ja vinkit otan kiitollisuudella vastaan miten noista saa kotikonstein ilman puhalluksia hyvät.
Re: Barock aluvanteiden ehostus museokuntoon
Pultteja tähän saa esim. motonetistä, siis pallokanta ja pitkä (ns. alupultit) , halpoja ovat._W126_ kirjoitti: Alkuperäiset pultit oli myös aika kurjassa kunnossa, löytyykö niitä uutena jostain kohtuulliseen hintaan?
Onko koko 6.5x14 (joka on alkup. koko ainakin W116:ssa ja W107:ssa).
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
Vanteen koko
Sen olen huomannut, että noita Barock vanteita on liikkeellä vähän erilaisia. Osa on tarkoitettu joko rumpujarruille tai muuten vain pienemmille jarrulevyille, ehkä joku osaa kertoa paremmin.
Oman SLC:ni osalta oli vähän ongelmia yhden vanteen kanssa, joka osoittautui erilaiseksi rakenteeltaan kuin kolme muuta. Siinä oli mm. korkeampi (lue leveämpi) huuli, joten kumia laitettaessa se oli huomattavasti vaikeampi saada nousemaan vanteelle. Lisäksi vanne hankasi aluksi vähän (takana siis) jarrulevyn suojukseen tms.
Mutta siis loppujen lopuksi kaiken kikkailun jälkeen tuo yksikin istui siis paikalleen ihan passelisti, ja noin päällisin puolin nämä kaikki vaikuttavat ihan samanlaisilta. Eron huomaa vasta kun pääsee vertailemeen vierekkäin vanteita joissa ei ole kumia päällä.
Mun vanteet on ilmeisesti jossain vaiheessa hiottu ja kolhut korjattu ja sitten maalattu vasaralakalla tms. Näyttävät pirun hyviltä, kuin uudet siis. En kyllä tiedä millä aineella mahdolliset kolhut on paikattu.

Oman SLC:ni osalta oli vähän ongelmia yhden vanteen kanssa, joka osoittautui erilaiseksi rakenteeltaan kuin kolme muuta. Siinä oli mm. korkeampi (lue leveämpi) huuli, joten kumia laitettaessa se oli huomattavasti vaikeampi saada nousemaan vanteelle. Lisäksi vanne hankasi aluksi vähän (takana siis) jarrulevyn suojukseen tms.
Mutta siis loppujen lopuksi kaiken kikkailun jälkeen tuo yksikin istui siis paikalleen ihan passelisti, ja noin päällisin puolin nämä kaikki vaikuttavat ihan samanlaisilta. Eron huomaa vasta kun pääsee vertailemeen vierekkäin vanteita joissa ei ole kumia päällä.
Mun vanteet on ilmeisesti jossain vaiheessa hiottu ja kolhut korjattu ja sitten maalattu vasaralakalla tms. Näyttävät pirun hyviltä, kuin uudet siis. En kyllä tiedä millä aineella mahdolliset kolhut on paikattu.

--------------------
W111 220 S -64
W111 220 S -64
Vannehopea kiehuu 95% varmuudella jos sen päälle ruiskuttaa 2-komponenttilakan. Kannattaa siis käyttää kunnon maaleja myös alla.
Koulukunnat jakaantuvat automaalien ja jauhemaalausen kannattajiin. Joista edelliset ovat sitä mieltä, että jauhemaalauksessa käytettävän uunin lämpö vaikuttaa haitallisesti alumiinivanteiden lujuusominaisuuksiin.
Go figure..
Koulukunnat jakaantuvat automaalien ja jauhemaalausen kannattajiin. Joista edelliset ovat sitä mieltä, että jauhemaalauksessa käytettävän uunin lämpö vaikuttaa haitallisesti alumiinivanteiden lujuusominaisuuksiin.
Go figure..
Viimeksi muokannut Andreas, To 26.10.2006 15:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Barock aluvanteiden ehostus museokuntoon
123:n vanteiden ET on 30 ja 126 ET 25. Ainakaan kaikki 123:n barokit ei käy 126:n taka-akselille. Lisäksi 123 sedanissa leveys on 5,5" ja farmarissa 6" kun taasen 126:ssa 6" ja 6,5" riippuen koneesta. Kannattaa kokeilla ennenkuin alkaa kunnostaa._W126_ kirjoitti:Tuli hommattua vanhukseen käytetyt mersun alkuperäiset Barock vanteet jotka kuitenkin jossain määrin ajan saatossa hapettamat ja murjomat, vanteiden kunto vanhalla kouluasteikolla sellaista 7 tasoa.
Vielä lisäksi, vanteet olleet viimeksi w123 alla, minulla tulevat w126 alle, eikös nämä vanteet sovi sellaisenaan ettei tule ehosteltua sopimattomia vanteita.Alkuperäiset pultit oli myös aika kurjassa kunnossa, löytyykö niitä uutena jostain kohtuulliseen hintaan?
Että tällaisia mieltä askaruttavia asioita.
Kaikki käytännön kokemukset ja vinkit otan kiitollisuudella vastaan miten noista saa kotikonstein ilman puhalluksia hyvät.
Re: Vanteen koko
Kyllä : alkuperäisiä ja kopiota.JTORPPA kirjoitti:Sen olen huomannut, että noita Barock vanteita on liikkeellä vähän erilaisia.
Alkuperäiset esim. tunnistaa valetusta 108.... alkavasta numerosarjasta.
Kopioita teki monikin tehdas 80-luvulla, kun kysyntä oli suurimmillaan.
Näissä on mallisuojaa rikottu tekemällä vanteesta mahdollisimman alkuperäinen barock, mutta kuitenkin vähän erilainen....
Mutta esimerkiksi Intran vanteeseen menee jopa alkuperäine MB-keskiökapseli. Lisäksi on leveyseroja.
Muuten kaikkein halutuimmat barokit lienee 15-tuumaiset

1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Vanteissa merkinnät 6J x 14, H2, ET 30.
Löysin linkistä
http://www.autosound.fi/rl/
vannelaskurin jonka perusteella ko.vanteet sopinevat ainakin 195/70R14 renkaisiini koska taulukon mukaan 195/70 ja vanne 6.0 sopiva kombinaatio.
Eli sen jälkeen jää jäljelle vielä poikkeava ET/offset w123:30 vs w126:25
"ET/offset kertoo vanteen kiinnitystason ja vanteen keskilinjan välisen etäisyyden" ja Käyttöauton mukaan tämä ei todennäköisesti aiheuta ongelmia.
Sokerina pohjalla, Käyttöauton mukaan 123:ssa 12" pultit ja 126:ssa 14" pultit joten se siitä! Viimeistä väittämää en ole vielä todentanut käytännössä ja Käyttöauton jehukin veti tiedon muististaan, joten illalla kokeilen sopiiko edes pultit.
Lienee taas niin että "gringoa on taas kusetettu" pahemman kerran, no illalla olen jo viisaampi.
Löysin linkistä
http://www.autosound.fi/rl/
vannelaskurin jonka perusteella ko.vanteet sopinevat ainakin 195/70R14 renkaisiini koska taulukon mukaan 195/70 ja vanne 6.0 sopiva kombinaatio.
Eli sen jälkeen jää jäljelle vielä poikkeava ET/offset w123:30 vs w126:25
"ET/offset kertoo vanteen kiinnitystason ja vanteen keskilinjan välisen etäisyyden" ja Käyttöauton mukaan tämä ei todennäköisesti aiheuta ongelmia.
Sokerina pohjalla, Käyttöauton mukaan 123:ssa 12" pultit ja 126:ssa 14" pultit joten se siitä! Viimeistä väittämää en ole vielä todentanut käytännössä ja Käyttöauton jehukin veti tiedon muististaan, joten illalla kokeilen sopiiko edes pultit.
Lienee taas niin että "gringoa on taas kusetettu" pahemman kerran, no illalla olen jo viisaampi.
Alkuperäisten MB barokkivanteiden valmistaja oli/on Fuchs. MB Classic Centerin kautta on (tai ainakin jokin aika sitten vielä oli) mahdollista tilata ihan uusia alkuperäisiä. Jonkinmoinen erä on siis retrotuotantona tehty, lieneekö vielä saatavilla vai olisivatko menneet jo kaikki entisöijille. Hintaa en muista mutta lienee aika arvokkaita.
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Nuo omat vanteet kunnostin melko huonokuntoisista eli hapettumaa oli reilusti ja kolhujakin jokunen,ensin porakoneeseen teräsharja jolla hapettumat pois sitten vaan normaali hionta ja kuoppien kittaus,tästä eteenpäin homman hoiti ammattimaalari,jonkunlainen pohjaväri kuulemma vedettiin ja sit hopea ja pari kerrosta lakkaa hyvin on ainakin yhden talven maalit pysynyt.Onpahan talvivanteina kakkosnelosessa ihan veikeen näköiset tuolleen hyväkuntoisena 

W124 300D aut -89
http://mb.braingears.com/126_DISC1/prog ... 0-0102.pdf
Tuon lähteen mukaan W123:n ja W126:n 14" aluissa ET on ollut aina 30.
Tuon lähteen mukaan W123:n ja W126:n 14" aluissa ET on ollut aina 30.
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Tosiaankin linkissä sivulla 11/13 selkeästi seuraavasti:
w126 through 08/85, 14" light-alloy forget wheels: 6J x 14 H2 ET 30
Kokeilin eilen alle kyseiset Barockit (6J x 14 H2 ET 30) autoni (w126/1980) alle ja hyvin meni siinä mielessä että pulttikoko oli oikea eikä ottanut kiinni mistään missään asennoissa edessä eikä takana, tosin kokeilin pelkillä vanteilla ilman renkaita mutta silmämääräisesti tarkistettuna ei ongelmia ole luvassa renkaidenkaan kanssa eli uskaltaa alkaa ehostamaan vanteita.
Ainut mikä pisti silmään että todennäköisesti ihan ääriasennossa etupyörä saattaa hipoa jousipakkaa, tämä selviää vasta kokeilemalla renkaan kanssa viimeistään ensi keväänä, mutta sekään ei varsinaisesti haittaavaa vaikka hipoisikin,ajomäärät jää kuitenkin aika pieniksi tuolla kun pelkät kesät ajelee eikä ääriasennoille juurikaan ole muutenkaan tarvetta.
Ehostuksen osalta aluvanteet tulisi käsitellä happomaalilla ennen ruiskutusta ja paikallinen maalaamo ottaa 4 vanteen urakasta 150e joten tyyristä lystiä ja kuulemma "kettumainen homma eikä välttämättä tule hyvät" joten kokeilen näpertää itse kaikkia neuvoja sopivasti sovellellen
w126 through 08/85, 14" light-alloy forget wheels: 6J x 14 H2 ET 30
Kokeilin eilen alle kyseiset Barockit (6J x 14 H2 ET 30) autoni (w126/1980) alle ja hyvin meni siinä mielessä että pulttikoko oli oikea eikä ottanut kiinni mistään missään asennoissa edessä eikä takana, tosin kokeilin pelkillä vanteilla ilman renkaita mutta silmämääräisesti tarkistettuna ei ongelmia ole luvassa renkaidenkaan kanssa eli uskaltaa alkaa ehostamaan vanteita.
Ainut mikä pisti silmään että todennäköisesti ihan ääriasennossa etupyörä saattaa hipoa jousipakkaa, tämä selviää vasta kokeilemalla renkaan kanssa viimeistään ensi keväänä, mutta sekään ei varsinaisesti haittaavaa vaikka hipoisikin,ajomäärät jää kuitenkin aika pieniksi tuolla kun pelkät kesät ajelee eikä ääriasennoille juurikaan ole muutenkaan tarvetta.
Ehostuksen osalta aluvanteet tulisi käsitellä happomaalilla ennen ruiskutusta ja paikallinen maalaamo ottaa 4 vanteen urakasta 150e joten tyyristä lystiä ja kuulemma "kettumainen homma eikä välttämättä tule hyvät" joten kokeilen näpertää itse kaikkia neuvoja sopivasti sovellellen

[quote
Ehostuksen osalta aluvanteet tulisi käsitellä happomaalilla ennen ruiskutusta ja paikallinen maalaamo ottaa 4 vanteen urakasta 150e joten tyyristä lystiä ja kuulemma "kettumainen homma eikä välttämättä tule hyvät" joten kokeilen näpertää itse kaikkia neuvoja sopivasti sovellellen
[/quote]
Ohoh ompa hintaa,omat kun valmiiksi putsttuna ja kitattuna vein maalarille ja sanoin ettei ole kiire kunhan talveksi joutuuvat(syyskuussa vein) ja hyvissä ajoin ennen lumia tuli takas,hinta oli 50€ tuohon hommaan tuskin kannattaa pestata paikkakunnan ykkösmaalaria,ja kun itse pohjat tekee eipä huonosta lopputuloksesta voi syyttää kuin itseään
Maalarin kanssa kannattaa sopia etukäteen millä aineilla kitataan tai muuten maalaillaan,itse vein hiottuna ja kitattuna valmiiksi siloiteltuna eli maalari valitsi sopivat pohjat ym
Ehostuksen osalta aluvanteet tulisi käsitellä happomaalilla ennen ruiskutusta ja paikallinen maalaamo ottaa 4 vanteen urakasta 150e joten tyyristä lystiä ja kuulemma "kettumainen homma eikä välttämättä tule hyvät" joten kokeilen näpertää itse kaikkia neuvoja sopivasti sovellellen

Ohoh ompa hintaa,omat kun valmiiksi putsttuna ja kitattuna vein maalarille ja sanoin ettei ole kiire kunhan talveksi joutuuvat(syyskuussa vein) ja hyvissä ajoin ennen lumia tuli takas,hinta oli 50€ tuohon hommaan tuskin kannattaa pestata paikkakunnan ykkösmaalaria,ja kun itse pohjat tekee eipä huonosta lopputuloksesta voi syyttää kuin itseään

W124 300D aut -89
Linkissä kuvia
http://www.netikka.net/omatila/
Toisessa linkissä keskustelua 08/2006 kyseisen auton taustoista:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=
Kyseessä erittäinkin karvalakkimalli kaikin puolin:
- kaasarikone
- manuaalivaihteet
- käsinveivattavat ikkunat
- ei keskuslukitusta
- alkuperäiset harvinaisemmat w126 14" pölykapselit
- kojetaulussa ei kierrolukumittari/kello yhdistelmää vaan pelkkä kello
Toisaalta vähemmän sähköllä toimivaa luksusta = vähemmän rikkoontuvia osia.
Auton hinta pyörinyt siihen aikaan päälle 200000mk ja vastaavasti kuvien Mobiran hinnat pyörineet siihen aikaan 20000mk tienoilla joten johonkin se lisävarusteista säästynyt raha on onneksi saatu kulumaan.
Valmistusnumeron mukaan 794s linjalta rullannut auto eli ihan alkupään autoja.
Keväällä Barockit on ehostettuna ja auto saa ensimmäistä kertaa alleen aluvanteet.
http://www.netikka.net/omatila/
Toisessa linkissä keskustelua 08/2006 kyseisen auton taustoista:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=
Kyseessä erittäinkin karvalakkimalli kaikin puolin:
- kaasarikone
- manuaalivaihteet
- käsinveivattavat ikkunat
- ei keskuslukitusta
- alkuperäiset harvinaisemmat w126 14" pölykapselit
- kojetaulussa ei kierrolukumittari/kello yhdistelmää vaan pelkkä kello
Toisaalta vähemmän sähköllä toimivaa luksusta = vähemmän rikkoontuvia osia.

Auton hinta pyörinyt siihen aikaan päälle 200000mk ja vastaavasti kuvien Mobiran hinnat pyörineet siihen aikaan 20000mk tienoilla joten johonkin se lisävarusteista säästynyt raha on onneksi saatu kulumaan.

Valmistusnumeron mukaan 794s linjalta rullannut auto eli ihan alkupään autoja.
Keväällä Barockit on ehostettuna ja auto saa ensimmäistä kertaa alleen aluvanteet.
Nyt on Barock vanteet entisöity uuteen uskoon ja asennettu jo autoonkin.
Kuva lähtötilanteesta:
http://i165.photobucket.com/albums/u54/ ... before.jpg
Kuva lopputuloksesta:
http://i165.photobucket.com/albums/u54/ ... _after.jpg
Kustannukset:
- vanteiden hankintahinta 130 EUR
- hiekka/metalliraepuhallus sekä polttomaalaus 100 EUR
Kaikki yhteensä 230 EUR.
Ilman kommelluksia selvittiin, ilmeisesti rutiinihomma asiansa osaavalle puhaltajalle/maalaajalle ja vaatii kokemusta ja tuntemusta oikeista menetelmistä ja pikkuasioiden tuntemista asiaan liittyen eli kyllä aluvanteet kuulemma saa pilallekin helpostikin vähänkin osaamattomissa käsissä.
Kuva lähtötilanteesta:
http://i165.photobucket.com/albums/u54/ ... before.jpg
Kuva lopputuloksesta:
http://i165.photobucket.com/albums/u54/ ... _after.jpg
Kustannukset:
- vanteiden hankintahinta 130 EUR
- hiekka/metalliraepuhallus sekä polttomaalaus 100 EUR
Kaikki yhteensä 230 EUR.
Ilman kommelluksia selvittiin, ilmeisesti rutiinihomma asiansa osaavalle puhaltajalle/maalaajalle ja vaatii kokemusta ja tuntemusta oikeista menetelmistä ja pikkuasioiden tuntemista asiaan liittyen eli kyllä aluvanteet kuulemma saa pilallekin helpostikin vähänkin osaamattomissa käsissä.
- biglimited
- Vakiokalustoa
- Viestit: 397
- Liittynyt: Ke 03.01.2007 16:55
- Paikkakunta: Turku
No höh,laiskana miehenä ensin yritin tyrkyttää pulverimaali firmaan ja se ei suostunut ottamaan työtä vastaan ovat kuulemma paskamaiset puhaltaa
ensin katto vanteet ja sano ettei noista helpolla puhaltamisella irtoo kaikki ja jos kunnolla puhalletaan niin tulee epätasaiset.Olis tuossa kunnostusta odottamassa 15-reikä alut ja pulverimaalaus kiinnostaisi helppoutensa puolesta,sais nuo 5puola amis vanteet korvattua ajanhenkeen kuuluvilla vanteilla.Pitänee kysellä josko seutuvilla olis muitakin puhaltajia,edelliseenkin paikkaan olis vanteet kelvannut maalattaviksi jos valmiiksi puhallettuna olis vieny 


W124 300D aut -89
Vanteiden väri valittiin muutamasta jo maalatusta mallikappaleesta joka maalaamosta löytyi ja alkuperäiseen Barock sävyyn vertailemalla.
Sävy oli tarpeeksi lähellä alkuperäistä joten jätin vanteet maalaukseen.
Yritin maalauksen jälkeen tiedustella virallisia koodeja jos sattuisi joskus tarvitsemaan, mutta valitettavasti maalari ei osannut sanoa tarkempia koodeja.Ellen väärin muista niin muistelisin joskus lukeneeni Vanteet osaston alta jotain kirjoituksia virallisemmista vanteiden värikoodeista.
Sävy oli tarpeeksi lähellä alkuperäistä joten jätin vanteet maalaukseen.
Yritin maalauksen jälkeen tiedustella virallisia koodeja jos sattuisi joskus tarvitsemaan, mutta valitettavasti maalari ei osannut sanoa tarkempia koodeja.Ellen väärin muista niin muistelisin joskus lukeneeni Vanteet osaston alta jotain kirjoituksia virallisemmista vanteiden värikoodeista.
Re: Barock aluvanteiden ehostus museokuntoon
Onko 735 astral silver barokkien värikoodi tai tarpeeksi lähellä oikeaa?
Entäs noi tarvikebarokit sitten, 2 sarjaa olis niitäkin, merkkejä en muista mutta toiset on saksalaiset ja toiset italialaiset. Noissa italialaisissa on ne reijät neliskanttiset, kun saksalaisissa ja alkuperäisissä se on sellainen soikio. Myös ne "puolat" on italiaanoissa vähän erilaiset. Kummatkohan on lujempaa tekoa, jos tekis 3 osaiset kun sorvikin löytyy
Entäs noi tarvikebarokit sitten, 2 sarjaa olis niitäkin, merkkejä en muista mutta toiset on saksalaiset ja toiset italialaiset. Noissa italialaisissa on ne reijät neliskanttiset, kun saksalaisissa ja alkuperäisissä se on sellainen soikio. Myös ne "puolat" on italiaanoissa vähän erilaiset. Kummatkohan on lujempaa tekoa, jos tekis 3 osaiset kun sorvikin löytyy

S124 300TE
W124 300D
W124 300D