190 2.0d turbotus

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
MeMyselfAndMB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Pe 06.10.2006 09:40
Paikkakunta: kerava

190 2.0d turbotus

Viesti Kirjoittaja MeMyselfAndMB »

Heippa kaikille!
Tuli tuolla kalajoella katseltua superturbojen menoa ja piti sitten itsellekin hankkia mauri talliin!

tämä kylläkin on mini kiukaalla, ja nyt kysynkin mitä tuosta saa irti nii jotta kestää vielä vakiopalikoilla?

eli onko 200hv max?

mitä 300td turbolla ja kunnon välijäähyllä saisi irti?
jos pumpun hoidattaa mynällä?

kiitoksia jo etukäteen kaikille avusta!
[volvo s60 t5 + MB w124 300e]

[MB W124 300e] + 100HP NOS system
ex Chevy astro starcraft -91
ex [MB W201 200d amglook]
ex [Volvo 440 1.7 Turbo 1.5bar :)]
ex [BMW E3 2500]
ex [BMW E32 730]
ex [BMW E34 520]
ex [MB w201 200e]
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

sehän riippuu ihan käytöstä ja rakennuksesta. jos on isot paineet ja kuristavat pako ja imusarjat ja ilmapuhdistajat sun muut, ni saattaapi mennä rikki. tuskin kestää 200heppaakaan, jos on tapana ajella kaasupohjassa pitkiä matkoja.

varmaan kestää ylikin 200 heppaa, jos käyttää asiallisesti, eikä laseta täysiä kokoajan. jäähdyttelyt ajon jälkeen, kylmänä rankomiset jne... käyttäjästä kiinni.

vapari 200D kestää pumpunsäädön jälkeenkin viälä ihan hyvin täysiärankomiset pitkiäkin matkoja, eli n85hp ainakin kestää turponkin kanssa...heh.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Noin 120 heppaa saattaa kestää vakiopalikoilla pitkässä juoksussa...Jos kone on hyvässä kunnossa alkujaan. Eli sen, minkä vakiopumpusta saa irti. Tulee kyllä silti huomattavasti pirteämpi peli, kuin vakiosta. Jo tälläinenkin tehonlisäys vaatii malttia kaasun kanssa, ei kestä enää samaa, kuin vakiomoottori, eli tunnista toiseen kaasu pohjassa.

Aihetta on käsitelty erittäin paljon täällä, kannattaa lueskella joku yö nämä turbotopicit läpi.. :lol:

200 heppaa kestää hetken aikaa, mutta enemmin, tai myöhemmin kone leviää...

veskola: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=11949
Avatar
MeMyselfAndMB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Pe 06.10.2006 09:40
Paikkakunta: kerava

Viesti Kirjoittaja MeMyselfAndMB »

kas, yllätävänkin heikko vakio palikoilla.

männätkö porsii vai mikä lähinnä?

öljyjäähyt männiltä puuttuu toki!

ei toki latta tiskissä ajoon ole tarkoitus tehdä laitetta, eikä sen tarvitse puolta miljoonaa toki kestää!
[volvo s60 t5 + MB w124 300e]

[MB W124 300e] + 100HP NOS system
ex Chevy astro starcraft -91
ex [MB W201 200d amglook]
ex [Volvo 440 1.7 Turbo 1.5bar :)]
ex [BMW E3 2500]
ex [BMW E32 730]
ex [BMW E34 520]
ex [MB w201 200e]
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

MeMyselfAndMB kirjoitti:kas, yllätävänkin heikko vakio palikoilla.

männätkö porsii vai mikä lähinnä?

öljyjäähyt männiltä puuttuu toki!

ei toki latta tiskissä ajoon ole tarkoitus tehdä laitetta, eikä sen tarvitse puolta miljoonaa toki kestää!
Koneet joko leikkaa kiinni (mäännänpää laajenee liikaa)
Tai kiertokanki menee poikki ja tulee lohkosta läpi.

3konetta on tälle kesälle tääläpäin menny ja noilla kolmella päässy yht. alle 10000km, jotta tee kunnon kone niin uskaltaa painaa kaasuakin sillon ku haluaa...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Pari esimerkkiä, kun mäntä leipoo kiinni:
Kuva

Kuva

Alempi mäntä ilmeisesti leikkasi kiinni, jolloin mäntä katkesi ja kiertokanki tuli lohkosta läpi.
Avatar
MeMyselfAndMB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Pe 06.10.2006 09:40
Paikkakunta: kerava

Viesti Kirjoittaja MeMyselfAndMB »

ok!

kitoksia vastauksista :)

pystyykö öljyjäähyä tekemään helpolla tuohon?

onko noissa isommissa sama poraus kuin 2litraisessa?

eli saako esim. isomman td moottorin mäntiä sovitettua tuohon pikkulohkoon?
[volvo s60 t5 + MB w124 300e]

[MB W124 300e] + 100HP NOS system
ex Chevy astro starcraft -91
ex [MB W201 200d amglook]
ex [Volvo 440 1.7 Turbo 1.5bar :)]
ex [BMW E3 2500]
ex [BMW E32 730]
ex [BMW E34 520]
ex [MB w201 200e]
Avatar
MeMyselfAndMB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Pe 06.10.2006 09:40
Paikkakunta: kerava

Viesti Kirjoittaja MeMyselfAndMB »

olisiko suositeltavin pikkuviritys ehkäpä 300td:n pakosarja ja turbo välijäähyllä?
ja vakiopumppusta irti mitä saapi?

ja tämä konstruktio olisi jopa mahdollista saada kestämään pitempäänkin?
[volvo s60 t5 + MB w124 300e]

[MB W124 300e] + 100HP NOS system
ex Chevy astro starcraft -91
ex [MB W201 200d amglook]
ex [Volvo 440 1.7 Turbo 1.5bar :)]
ex [BMW E3 2500]
ex [BMW E32 730]
ex [BMW E34 520]
ex [MB w201 200e]
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Tässä mun evo1 versio juuri 300turbon vehkeillä tehtynä. Oli toimiva ja herkkä paketti ilma isoja tappejakin. Näitä satseja ois parikin tiedossa tuttavilla. Kestää coolerin kanssa normikäyttöä hyvin, kunhan kone on muuten kunnossa. Veivinlaakerit on hyvä vaihtaa turbodieselin versioihin.

Kuva

Katso tuolta Veskolan laittaman linkin kautta mun vanha topicci. Siinä opetellaan om601:en turbottamista, toki jotakin turhaa höpinääkin on seassa, mutta kannattaa poimia olennainen.
masah
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Su 12.02.2006 22:18
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja masah »

multa esim. löytyis tuo edellä olevan tapainen kokoonpano .pumppu 7mm.turbo pakosarja modattu .yms ..tai koko auto jossa mäntä kävi liian isoks pytyn reikään :)

ei toi yv lähe millään vaikka oonki koittanu osia jo tarjota sieltä käsin
tuossa alla ehkä on kuva jos saattu mun autosta..
ekaa kuvaa laitan forumille..

Kuva
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Sanokaas ny joku sopisko siihen cdi koneen pakosarja, jos sellaisen ihmeen jostain kävisi varastamassa :roll: siihen sitten käypä VNT ahdin perään, siitä samasta cdi koneesta tai oikeastaan suuremmasta.

...jotenkin tuntuu, ettei tuommosta vaparia kannata ruveta turbottamaan, jollei koneistukset, varaosat ja muut nippelit ole puoli-ilmaisia työn tjms. puolesta.

Etsii 2,5 turbokoneen ja laittaa semmosen avaamatta paikalleen. Siitäkin löytyy topic tuolta keräilylistalta, jossa valitettavasti on faktat vähän päässeet vanhenemaan. Huom ! Mun hölinöitä ei kannata kuunnella kun en näistä mitään ymmärrä, yhtään konetta en ole koskaan rakentanut ja tuskin taidan rakentaakkaan, taidan ostaa fiijatin :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
herkko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 180
Liittynyt: To 06.11.2003 13:59
Paikkakunta: pori ja turku

Viesti Kirjoittaja herkko »

Kyllä mun 200D vapari on kestänyt hyvin turbotettuna ,välijäähdyttimen ja turbon kk-laakerien kanssa n.150tkm, joista 75tkm 7mm elementeillä eikä mitään ongelmia moottorissa. Kytkin pitäisi vaihtaa kun ei oikein aina pidä. Syöttöä on 82kuutiomilliä ja ahtopaine 0,85-1,0bar.
W124 300D -90 "94-look" 1017000km ajettuna
W124 200td ic -86
(ex)W210 200cdi -00
W211 280cdi -06
Avatar
Jussi k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ti 31.08.2004 09:01
Paikkakunta: Norge

Viesti Kirjoittaja Jussi k »

veskola kirjoitti:Sanokaas ny joku sopisko siihen cdi koneen pakosarja, jos sellaisen ihmeen jostain kävisi varastamassa :roll: siihen sitten käypä VNT ahdin perään, siitä samasta cdi koneesta tai oikeastaan suuremmasta.

... :lol:
eikös cdi pasat ole 16 venttiilisiä :roll:
www.thaiklupi.fi
Avatar
Dieselpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
Paikkakunta: Kivialho City

Viesti Kirjoittaja Dieselpower »

Mistä ootte hommannu noita turbon veivinlaakereita ja hinta??
RED POWER IHC DT-358
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12761
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

kl-varaosista saa ostettua, jos en väärin muista niin 5koneen laakerit 250.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

epk kirjoitti:kl-varaosista saa ostettua, jos en väärin muista niin 5koneen laakerit 250.
Paitsi ettei saa ainakaan tällähetkellä ku missään toimipisteessä ei ole ja saksan toimittajaltakaan ei kl noita saa :evil:

Paikallisesta varaosaliikkeestä sai (tai se tilas jostain) niin olikohan se 60€/pytty lähtöhinta.
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
masah
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Su 12.02.2006 22:18
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja masah »

viime keväänä ainakin oli turbo veivinlaakerit seinäjoen käyttöautolta n160 egee 5 pyttyseen 20 egee halvemmat kun kl:ssä oli silloin myynnissä
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jube kirjoitti:Paitsi ettei saa ainakaan tällähetkellä ku missään toimipisteessä ei ole ja saksan toimittajaltakaan ei kl noita saa :evil:

Paikallisesta varaosaliikkeestä sai (tai se tilas jostain) niin olikohan se 60€/pytty lähtöhinta.
Pistäppäs jube projektitarinaa teidän turbotuksesta, kuvia niistä öljyruiskuista, ja muutenkin tarinaa mikä kesti ja mikä ei kestänyt, jotta ei kaikkien tarvii taas tehdä samoja konerikkoja. Vai onko se salaisuus :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

veskola kirjoitti: Pistäppäs jube projektitarinaa teidän turbotuksesta, kuvia niistä öljyruiskuista, ja muutenkin tarinaa mikä kesti ja mikä ei kestänyt, jotta ei kaikkien tarvii taas tehdä samoja konerikkoja. Vai onko se salaisuus :roll:
Naapurin puolella on 12 sivua kuvallista tarinaa....
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Jussi k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ti 31.08.2004 09:01
Paikkakunta: Norge

Viesti Kirjoittaja Jussi k »

Jube kirjoitti:
veskola kirjoitti: Pistäppäs jube , jotta ei kaikkien tarvii taas tehdä samoja konerikkoja. Vai onko se salaisuus :roll:
Naapurin puolella on 12 sivua kuvallista tarinaa....
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
ei toimi :roll:
mut ELÄMÄ ON vai mitä :lol: :lol: :lol:
www.thaiklupi.fi
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Jussi k kirjoitti:
Jube kirjoitti:
veskola kirjoitti: Pistäppäs jube , jotta ei kaikkien tarvii taas tehdä samoja konerikkoja. Vai onko se salaisuus :roll:
Naapurin puolella on 12 sivua kuvallista tarinaa....
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
ei toimi :roll:
mut ELÄMÄ ON vai mitä :lol: :lol: :lol:
Mulla toimii :roll:
Mutta elämähän kuten sanoit niin on :twisted:

Noh, joko se jussilla on mursu alla taas?
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Luin jo koko tarinan läpi ja täytyy hattua nostaa, taidat olla yhtä jääräpää kuin minä, jotta et usko ennen kuin itse kokeilet, jotta ei se toimi, siis se vaparin kone sellaisenaan.

...mutta asiaan, kuvassa näin kyllä ne öljyruiskut, eli jotkin pimpulat oli siellä jossakin, mutta kaikki muu jäikin hämärän peittoon.

Tälläselle noviisille kuin minä, pitäisi verbaalisesti ja vielä visuaalisesti vääntää, jotta mitä hankitaan, mihin laitetaan, ja millä keinolla laitetaan. Sehän tässä jo on selvinnyt, jotta vaparin lohkossa ei ole mahdollista laittaa turbokoneen ruiskuja paikalleen.

Toinen mitä jäi ihmettelemään oli ne renkaat sylintereiden ympärillä, kerrohan vähän lisää niistä, eli mihin niiden teho perustuu ja millaiset ne pitäisi olla. Onko tuo jokin yleisesti tiedossa oleva kikka ?

Ilmeisesti et laittanut sitä vahvempaa,oliko se nyt OM604:n kannentiivistettä ? Sitä johon piti porata niitä reikiä mitä siitä puuttui ?

Tässä on vielä toimiva linkki tuohon juben turbotustarinaan, josta löytyy vihdoin ja viimein nuo itse tehdyt öljyruiskut. Kannattaa aloittaa lukeminen sivulta 12 (vai oliko se 11) kun ne turbon männät vihdoin löysivät tiensä moottoriin.

Muistatko paljonko painoi turbon veivi ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Jussi k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ti 31.08.2004 09:01
Paikkakunta: Norge

Viesti Kirjoittaja Jussi k »

kannattaahan se alusta lukea sen verran hyvä topicci :D :D :D
ps.jube aasialaisella autolla nykyään ajellaan, tule katsoon v-lopuuna :wink:
www.thaiklupi.fi
Vastaa Viestiin